Dagpengekommissionens forslag

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1146
Likede indlæg: 6740

Dagpengekommissionens forslag

Indlægaf Wizzze » 6. okt 2015, 15:42

TV2 skulle have fået fat i de forslag som dagpengekommissionen vil komme med.

Lavere dimittendsats til nyuddannede.
Der indføres karensdage til alle dagpengemodtagere, 2 dage pr. kvartal så 8 dage om året man ikke får dagpenge.
Arbejder man mere end 14 dage pr. kvartal så undgår man karensdagene.
Et halvt års samlet arbejde på småjobs og kortere ansættelser skal give ret til 3 års dagpenge, mod de 2år man kan få nu,

http://nyhederne.tv2.dk/finans/2015-10- ... anbefaling

Hvad siger I ?
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1146
Likede indlæg: 6740

Re: Dagpengekommissionens forslag

Indlægaf Wizzze » 6. okt 2015, 15:47

Personligt er det ikke den store retænkning og det store redesign som jeg havde håbet på.

Jeg havde gerne set noget med en høj dagpengesats det første halve år, som så aftrappes jo længere man er på dagpenge. Så skulle man kunne optjene mere tid på dagpenge, ved at arbejde. f.eks. 3 måneder på fuldtid, ville give ret til 3mdr. mere på dagpengeperioden.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Neenah
Kort karma: 125
Likede indlæg: 1123

Indlægaf Neenah » 6. okt 2015, 18:06

Det er uambitiøst og tager ikke rigtig højde for de udfordringer der er ved det nuværende system. Det er jo ikke fordi de nyuddannede (jeg er selv en af dem) får nemmere ved at komme i job ved at få mindre udbetalt. Der er bare ikke nok jobs, og dem der er, er ikke specielt gode til at tage nyuddannede ind og give dem den erfaring, der efterspørges på arbejdsmarkedet. Det er frustrerende at de tror at det skulle hjælpe noget som helst. Studerende og nyuddannede får skudt meget i skoene i forvejen, og jeg synes faktisk det er ved at være lidt af en hetz at vi skal have endnu ringere forhold for at blive motiveret til at komme på arbejdsmarkedet.

Jeg ville gerne have set en omstrukturering af optjeningsreglerne, så fx to dages arbejde gav en dag på dagpenge i den anden ende, eller at praktik/løntilskud talte som optjeningsperiode.
0
fisken80
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1520

Indlægaf fisken80 » 6. okt 2015, 18:28

Wizzze skrev:TV2 skulle have fået fat i de forslag som dagpengekommissionen vil komme med.

Lavere dimittendsats til nyuddannede.
Der indføres karensdage til alle dagpengemodtagere, 2 dage pr. kvartal så 8 dage om året man ikke får dagpenge.
Arbejder man mere end 14 dage pr. kvartal så undgår man karensdagene.
Et halvt års samlet arbejde på småjobs og kortere ansættelser skal give ret til 3 års dagpenge, mod de 2år man kan få nu,

http://nyhederne.tv2.dk/finans/2015-10- ... anbefaling

Hvad siger I ?

Jeg er faktisk voldsomt imod, at man skal have ret til tre års dagpenge efter ½ års arbejde. Simpelthen fordi tre år er for længe at gå ledig. Man kommer for langt væk fra arbejdsmarkedet.
Jeg havde langt hellere set en model, hvor 1 måneds arbejde gav ret til 2 måneders dagpenge 2 måneder til 4 og så fremdeles op til MAKS 2 år, muligvis kun 1½.
Det ville gøre incitamentet til korte ansættelser meget større og på den måde tror jeg også, at man undgår at folk kommer for langt væk fra arbejdsmarkedet.

Karensperioden kan jeg ikke rigtig se ideen med og det vil give en hulens masse administrativt bøvl.
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"