Blodprøver for kræft?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 674
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5858

Blodprøver for kræft?

Indlægaf Dikus » 6. okt 2015, 21:25

Er der nogen, der ved, hvilke kræfttyper, der testes for, når der tages blodprøver?
0
Brugeravatar
Ultraviolet
Kort karma: 83
Likede indlæg: 335

Re: Blodprøver for kræft?

Indlægaf Ultraviolet » 6. okt 2015, 22:03

Der er ret mange forskellige typer kræft, som man kan teste for i en blodprøve. Er der noget specifikt du tænker på?
0
“You are mine. I recognize you. We twist our souls around each other's miseries. It is that which makes us family."
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 6. okt 2015, 22:15

Ultraviolet skrev:Der er ret mange forskellige typer kræft, som man kan teste for i en blodprøve. Er der noget specifikt du tænker på?

Jeg undrer mig bare over sammenhængen i, man tester blodet - og alligevel tager skrab af livmoderhalsen og yderligere prøver, hvis det har spredt sig.

Hvornår kan man så se det i blodet?
0
Brugeravatar
Ultraviolet

Indlægaf Ultraviolet » 6. okt 2015, 22:19

Livmoderhalskræft kan man ikke teste for i en blodprøve, der er det celleskrab som bliver farvet og mikroskoperet og en underlivsundersøgelse. Kræft i æggestokkene kan man f.eks. se i en blodprøve.

Er det det du mener? Ellers tror jeg ikke jeg helt forstår hvad du spørger om :gruble:
0
“You are mine. I recognize you. We twist our souls around each other's miseries. It is that which makes us family."
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 6. okt 2015, 22:23

Ja. Jeg forstår det bare ikke.

Hvis livmoderhalskræften så spreder sig til f.eks. Blæren, skal det vel over lymfesystemet? Og det burde da kunne ses i en blodprøve?
0
Brugeravatar
Ultraviolet

Indlægaf Ultraviolet » 6. okt 2015, 22:33

Dikus skrev:Ja. Jeg forstår det bare ikke.

Hvis livmoderhalskræften så spreder sig til f.eks. Blæren, skal det vel over lymfesystemet? Og det burde da kunne ses i en blodprøve?

Det er rigtigt, lymfekræft eller metastaser i lymfesystemet kan ses i blodprøver. Det påvirker de hvide blodlegemer, som kan ses enten i en celletælling i mikroskopi eller analyseres i en maskine.

Er det fordi du ikke forstår hvordan det går fra ikke at kunne ses i en blodprøve til godt at kunne?
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 6. okt 2015, 22:37

Ja. Jeg forstår ikke, de ikke kan se noget i blodprøverne og alligevel ævler om min blære. Tænker det da i så fald burde kunne ses i blodprøverne? Altså hvis grunden til, min blære er sær, har relation til den cyste, de kan se.
0
Brugeravatar
Ultraviolet

Indlægaf Ultraviolet » 6. okt 2015, 22:45

Dikus skrev:Ja. Jeg forstår ikke, de ikke kan se noget i blodprøverne og alligevel ævler om min blære. Tænker det da i så fald burde kunne ses i blodprøverne? Altså hvis grunden til, min blære er sær, har relation til den cyste, de kan se.

Har de fundet celleforandringer i dit celleskrab? Kræft i livmoderhalsen kan sprede sig ved at vokse ind i blære/tarmsystem uden om blod-/lymfesystemet.
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 6. okt 2015, 22:48

Njaaahhh og man kan se cysten, der laver balladen.

Jeg er desværre røget ud af test-systemet pga. Gynækologiske udfordringer. Og kom så lidt sent i tanke om, de da vist var tiltaget.
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 6. okt 2015, 22:49

Og tak. Så giver det jo bedre mening.

Jeg skulle nok have spurgt, da jeg var ved lægen. Men troede egentlig bare, jeg skulle have en tid til at fjerne det. Ikke yderligere prøver. Og så nåede hjernen ikke lige til spørgsmål.
0
Brugeravatar
Ultraviolet

Indlægaf Ultraviolet » 6. okt 2015, 22:54

Dikus skrev:Njaaahhh og man kan se cysten, der laver balladen.

Jeg er desværre røget ud af test-systemet pga. Gynækologiske udfordringer. Og kom så lidt sent i tanke om, de da vist var tiltaget.

En cyste og kræft er ikke det samme. Hvis de snakker om en cyste er det enten fordi de ved at det ikke er kræft eller fordi der er usikkerhed omkring det.

Hvornår kan du tale med din læge/gynækolog om det her? Tænker du nok har brug for at få nogle svar og få vendt dine spørgsmål med en der er inde i din journal. Det må ikke være sjovt at sidde med de her tanker alene :trist:
0
Sorenspige
Kort karma: 215
Likede indlæg: 1014

Indlægaf Sorenspige » 7. okt 2015, 05:53

Er cysten blevet undersøgt?

Den kan jo heldigvis være helt uskadelig i forhold til kræft.

Og så sender jeg lige en masse af de her din vej :kys:.
1
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 7. okt 2015, 10:13

Sorenspige skrev:Er cysten blevet undersøgt?

Den kan jo heldigvis være helt uskadelig i forhold til kræft.

Og så sender jeg lige en masse af de her din vej :kys:.

Tak. Og ja. Der er ingen tvivl om, det er i stadie 2. Går så nu og venter på svar om, hvorvidt det er 3,4 eller 5 også.

Jeg tror nu mest på 2 og fornemmer også, de gør det samme, da de også har igangsat undersøgelser af min blære af mere "normal" karakter med henblik på at finde ud af, hvad der så er galt med den. Eller sådan opfatter jeg det, da de laver helt almindelig trykprøver mm som man gør ved inkontinens sideløbende.

Og er det bare stadie 2, så er det jo heldigt, jeg er færdig med at få børn. Så kan de bare fjerne løs.

Jeg synes nu hele tiden, de bruger forskellige ord. Sidst sagde han bare, han kunne se celleforandringer med det blotte øje og derfor ville tage en prøve ud over skrabet, som han normalt ville indkalde til og bedøve for, men han syntes ikke, der var grund til det, når han bare kunne tage prøven. Det gjorde nu heller ikke særligt ondt.

Denne gang pegede manden så på en tegning og forklarede, der var en cyste højt oppe, som jo skulle fjernes, men at de havde brug for mere viden for at fastsætte, hvor meget, der skulle fjernes.
0
Brugeravatar
Thestral
Kort karma: 249
Likede indlæg: 1265

Indlægaf Thestral » 7. okt 2015, 10:15

Øv Dikus :ae: :ae: :kram:
0
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 7. okt 2015, 10:18

Jeg satser altså stadig på, de bare fjerner det. Problem løst!
1

Tilbage til "Helbred"