Udlændinge og sprog.

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 772
Likede indlæg: 10277

Re: Udlændinge og sprog.

Indlægaf DetSorteCirkus » 9. okt 2015, 15:32

Det er et rigtig godt spørgsmål, som jeg faktisk lige nu beskæftiger mig med på mit studie, bare møntet på børn og unge.
Problemet er lige præcis, at al grundlæggende sprogundervisning er baseret på hverdagssprog, hvilket selvfølgelig også er det vigtigste først at få på plads. Hverdagssprog er bare ikke, uanset hvor flydende og varieret det end er, det samme som fagsprog, så hvis man slipper en elev, fordi han/hun jo nu kan klare sig i dagligdagen, kan man ikke forvente, at det også kommer til at gå lige så strygende på en arbejdsplads eller uddannelsesinstitution.
Det handler om, at abstraktionsniveuaet også skal trænes på det nye sprog, og der tror jeg, at videre sprogundervisning ude i virksomhederne kunne gøre en stor forskel.
0
Je suis un tableau noir.
Rakel
Kort karma: 422
Likede indlæg: 3112

Indlægaf Rakel » 9. okt 2015, 19:23

Det kræver bare mange ressourcer. Vi har haft en syrisk læge i praktik for at hans fagsprog blev bedre og tillige også hverdagssproget og omgangstonen i det danske sundhedsvæsen.

Dét gør vi ikke igen. Intet at udsætte på faglig kunnen og lærevillighed og vi er stolte af den indsats, der har hjulpet et menneske videre på vej til at kunne arbejde i Danmark. Intet at udsætte på mandens faglighed og iver for at tilpasse sig et nyt system, men normeringen er så meget i bund i det offentlige sundhedsvæsen, at tiden ikke rækker.

Det endte med at blive (ubetalt) overarbejde for mig. Jeg lærte en masse - men det er ikke meningen, at min fritid nødvendigvis skal bruges på mit kontor at undervise/coache flygtninge.
0
Rakel

Indlægaf Rakel » 11. okt 2015, 16:22

6 måneder hos os og 6 måneder et andet sted. Nogle danskprøver og kompetancegodkendelse (blah blah myndighederne og tilladelse til at praktisere i Danmark - har ikke fulgt med i det detaljeret) og dernæst ansættelse i en uddannelsesstilling med henblik på ansættelse som læge på et dansk sygehus et sted lidt længere ude end hvor de danske læger alligevel ikke vil ansættes. Det skal nok gå fint og han med tid snildt blive en af de der praktiserende læger, som vi mangler i det såkaldte udkantsdanmark.

Jeg har set efterhånden en del udenlandske læger klare sig fint. Måske en del har brug for mere tid, men han brugte også nærmest alt sin tid på at dygtiggøre sig med henblik på at komme i job.
0
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 319
Likede indlæg: 3451

Indlægaf dgd2007 » 13. okt 2015, 12:26

Ligegyldigt om de er højt uddannede ingeniører og har boet og arbejdet her i tyve år, så kan de stadigvæk ikke finde ud af omvendt ordstilling. :)
0
Rakel

Indlægaf Rakel » 13. okt 2015, 14:45

dgd2007 skrev:Ligegyldigt om de er højt uddannede ingeniører og har boet og arbejdet her i tyve år, så kan de stadigvæk ikke finde ud af omvendt ordstilling. :)

De færreste danskere behersker et fremmedsprog til perfektion, så det kan jeg fint leve med. Tog man alle fx sosu ud med anden baggrund (der staver lidt spændende) end dansk, så kan du mange steder lukke ældreplejen. Det er en virkelighed, vi ikke skal overse.
1
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 319
Likede indlæg: 3451

Indlægaf dgd2007 » 13. okt 2015, 14:59

Rakel skrev:De færreste danskere behersker et fremmedsprog til perfektion, så det kan jeg fint leve med. Tog man alle fx sosu ud med anden baggrund (der staver lidt spændende) end dansk, så kan du mange steder lukke ældreplejen. Det er en virkelighed, vi ikke skal overse.

Nja, men det var heller et dybsindigt, samfundspolitisk indlæg.
Jeg har bare undret mig over, at det kan være svært at sige "Hvornår kommer du?" i stedet for "Hvornår du kommer?" :)
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"