En havregrynskur, en personlig træner og et alt for lille jakkesæt

Akehurst2
Kort karma: 270
Likede indlæg: 4506

Re: En havregrynskur, en personlig træner og et alt for lille jakkesæt

Indlægaf Akehurst2 » 29. mar 2016, 07:56

Torn skrev:
Akehurst2 skrev:Nå, men nu står vægten da på et tal, der starter med 66 og har gjort det i nogle dage - så det nye/genvundne fokus på kost og træning begynder så småt at give lidt afkast :)

Fedt! Jeg har selv en plan om at skulle veje 65 kg, så jeg følger troligt med i den tråd.

Jeg var også ret tilfreds, men det er ligesom om, vægten ikke havde forstået, at nu hed det 66 kg. Så den siger igen 67 og jeg skuler ondt af den hver morgen.

Det er ret dumt, for jeg ved jo godt, at det er under et kg. i forskel og at vægten jo snildt svinger med den vægt bare fra dag til dag, men jeg var lige blevet så glad for 66 kg. at 67,2 kg. kan slå mig helt ud.

Så lige pt. prøver jeg bare at køre videre på fornuftig, rolig vis og ikke enten tænke "at så kan det hele være lige meget" (AKA - der hvor jeg henter pizza og Toms skildpadder til aftensmad) eller "nu skal det fandme være for alvor" (AKA - lever af kogt kylling og dampet broccoli til jeg giver fortabt af kedsomhed og derefter alligevel ender i pizza-chokoladefælden).

Min største lærdom siden jeg startede projektet er, at hvis jeg vil veje normalt, så skal jeg spise normalt og det betyder, at jeg ikke skal gå til ekstremer i nogen retning. Heller ikke selvom tallene på vægten ikke er min ven i disse dage.
1
MissHindenburg
Kort karma: 6
Likede indlæg: 75

Indlægaf MissHindenburg » 29. mar 2016, 08:16

Du er sej!!!! Jeg hepper på dig! :-)
0
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 13. maj 2016, 09:46

Har godt nok ignoreret min tråd længe.... Det går ellers sådan ret okay.

Jeg ville gerne tabe sådan ca. 3-4 kg. mere (har sjusset mig frem til, at det vil være en god slutvægt), men kan ikke rigtig finde motivationen til at sætte ind på kost. Selvom jeg egentlig havde tænkt mig at gå i gang med kalorietælling for at blive lidt klogere på, hvad jeg egentlig får ind. Men vægten er stabil og har været det de sidste to måneder - aldrig højere end 67,5 og aldrig lavere end 66,2 - så stabil en vægt tror jeg nærmest aldrig, jeg har haft igennem flere måneder før. Og det er på mange måder noget af det allerbedste ved hele projektet, for jeg har virkelig været dronning af yoyo-vægt. Det burde så også bare motivere mig til at smide de sidste par kg. og så ellers fortsætte med at være stabil. Men det er åbenbart sværere at tage sig sammen, når nu jeg er sådan ret normalvægtig og er blevet en gennemsnitlig størrelse 38 - såååååååå vigtigt er det jo ikke med de sidste kg. Og så alligevel, for jeg er for blød om livet og vil jo gerne se nogenlunde ud i bikini om 6 uger (hjælp!!), når vi skal på ferie.

Jeg spiser slet ikke så mange havregryn som tidligere (bortset fra om morgenen), men bruger det mest de dage, hvor jeg ikke gider tage stilling til mad (hvilket er en gigantisk forbedring fra tidligere, hvor "gider ikke overveje hvad jeg skal spise" som regel var = pizza). Men havregrynene har virkelig lært mig noget om mængder af mad og fordeling af større og mindre måltider over dagen, så jeg har kunnet holde mig fra at spise for meget generelt, så jeg tror, det i høj grad har været medvirkende til at jeg har kunnet holde vægten.

Træningen kører ikke snorlige, men ret udmærket. Jeg er ved at løbe tør for timer med træneren, så har besluttet mig for at købe nogen flere. Er ikke klar til at stå på egne ben :genert: Og så udvikler jeg mig også bare mere ved at have en, der presser mig og introducerer nye øvelser. Om end, Bulgarian Split Squat nok mest er at karakterisere som tortur efter min mening. Avavavav, hvor har jeg da nærmest aldrig haft så ømme lår og baller nogensinde før.

Har også vovet mig ud i at melde mig til DHL-stafetten med arbejde, så jeg har en motivation til at få løbet lidt mere. Selvom jeg egentlig synes, det er kedeligt, så er det jo godt og effektivt i forhold til at lægge noget motion ind også på travle dage, så jeg håber, jeg blive lidt bedre til det.

Samlet set, så synes jeg faktisk, jeg er ved at blive sådan en, der lever så aktivt og sundt, som det er nødvendigt for at holde en normal vægt. Og det er godt. Og lidt mærkeligt ikke at veksle mellem ultra streng slankekur og afsavn og giv los kombineret med selvhad over kost- og motionsvaner. Nu er jeg mere bare sådan en, der nogle gange spiser kage og nogen gange ikke gør, og som regel får rørt mig hver eneste dag og i ny og næ bare ligger på sofaen. Sådan gennemsnitligt fornuftigt - og hurra for det :-D
5
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 13. jul 2016, 12:03

Tråden har ligget stille igen - men status er nogenlunde det samme som ved sidste indlæg.

Er blevet lidt bedre med træningen og vægten er fortsat stabil omkring 66-67 kg.

Nu har jeg lige været på ferie og det var lidt en test, men jeg var god :-D

Som jeg skrev i blæretråden:

Jeg har været på ferie i to uger uden at gå i æde- og slappe-mode.

Har sejlet hver dag (hvilket ikke rigtig er træning, for det meste af tiden sidder man jo bare på en båd og nyheder livet, men der skal da trækkes spiler op indimellem og det er hårdt arbejde, og i det mindste ligger man ikke fladt på en solseng) og deltaget i både holdtræning og lavet andet. Har faktisk været ude og løbe, til stand up paddleboard, cyklet på mountainbike og været til fem gange holdtræning samt svømmet en del i løbet af de to uger.

Er helt sindssygt stolt af mig selv.

Og jeg holdt også lidt igen på kosten. Der er blevet drukket masser af rosé og spist is, men jeg har haft fokus på ikke at slippe tøjlerne helt og holde daglig kulhydratfest, og det virkede! Vejede 66,8 kg den dag, jeg tog af sted og 66,6 kg den dag, jeg kom hjem.

Så nu er det bare sædvanlige gode vaner og tilbage i mit eget træningscenter. Træneren kommer hjem om et par uger, DHL er om en god måneds tid og det er mit første mål at blive klar til en nogenlunde præstation der (bare nok til ikke at blive drillet for meget på kontoret - selvom jeg har advaret mit hold om at jeg regner med en skrækkelig tid :genert:) og så vil jeg forsøge at få smidt de sidste kg frem mod jul. Har lovet mig selv, at hvis jeg vejer 62 kg eller derunder når jeg går på juleferie, hvor vi skal på ski, så må jeg købe mig et nyt sæt skitøj :P
10
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 674
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5857

Indlægaf Dikus » 13. jul 2016, 12:54

Jeg har overtaget dit fif. Dog ikke med at spise havregryn, da jeg er sådan en, der ikke skal kigge på en skål af den slags uden at tage på - og så bor jeg i Grønland og kan ikke med det der langtidsbare mælk :tie:

Men jeg er gået over til vanilleyoughurt. Det smager fantastisk, tager toppen af den søde tand og mætter. På ni dage har jeg tabt 5 kg!!! (Altså, jeg har også gjort andet, men alligevel...)

Jeg bukker og takker for dit gode råd og eksempel. Det virker helt sikkert meget bedre for mig!

I går aftes gad jeg ikke lave mad - og det ville normalt kaste mig i "syndekrise". Men jeg snuppede to skål youghurt og var glad.

Derudover er hytteost, fisk og æg blevet faste bestanddele. Det smager jo syndigt godt (og fisk, rejer, kammuslinger m.m. er vanvittigt billigt her).

Summasummarum: Tak for at hjælpe mig til at finde en "kur", der virker for mig og ikke er baseret på et hav af benspænd!
1
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 13. jul 2016, 12:58

Dikus skrev:Jeg har overtaget dit fif. Dog ikke med at spise havregryn, da jeg er sådan en, der ikke skal kigge på en skål af den slags uden at tage på - og så bor jeg i Grønland og kan ikke med det der langtidsbare mælk :tie:

Men jeg er gået over til vanilleyoughurt. Det smager fantastisk, tager toppen af den søde tand og mætter. På ni dage har jeg tabt 5 kg!!! (Altså, jeg har også gjort andet, men alligevel...)

Jeg bukker og takker for dit gode råd og eksempel. Det virker helt sikkert meget bedre for mig!

I går aftes gad jeg ikke lave mad - og det ville normalt kaste mig i "syndekrise". Men jeg snuppede to skål youghurt og var glad.

Derudover er hytteost, fisk og æg blevet faste bestanddele. Det smager jo syndigt godt (og fisk, rejer, kammuslinger m.m. er vanvittigt billigt her).

Summasummarum: Tak for at hjælpe mig til at finde en "kur", der virker for mig og ikke er baseret på et hav af benspænd!

Øj, jeg savnede også mælk, da jeg boede i Grønland. Men jeg fik (blandt andet) en liter økoletmælk af min daværende i kæreste i fødselsdagsgave :-D

Og selv tak - det er jo ikke mig selv, der har fundet på det, men jeg tager gerne æren. Tænk at det skulle være så nemt at lægge kosten om, men det viser måske mest, at det "bare" handler om at finde ud af hvad der er ens problem, og for mig var det vist bare særligt mængder - og det er jo virkelig til at lave om på. Meget lettere end at undgå alle kulhydrater for evigt eller sådan noget :tie:
2
Brugeravatar
FruKuk
Kort karma: 97
Likede indlæg: 699

Indlægaf FruKuk » 18. jul 2016, 10:36

Hvor er du sej :worship: Jeg drømmer om at finde et leje, hvor jeg kan holde kost og træning nogenlunde stabilt.
1
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 25. jul 2016, 08:42

Ih, så kommer man hjem fra ferie og synes det er gået godt, og vægten samarbejder i en sådan grad at jeg to dage var nede på 65,5 og var vildt glad - og så hedder den pludselig 67+ igen.

Jeg ved godt, at det er fordi, der har været 2 x fødselsdag og en tur i sommerhus på en uge, og fordi kantinen har serveret ekstra god mad, men altså - jeg skal jo ikke give helt slip. Tværtimod burde den lidt lavere vægt anspore mig til at holde fast.

Nu er det altså slut med rosé m.v. i en periode. Der er for mange overflødige kalorier i alkohol, og min evne til at sige stop forringes også drastisk med antallet af glas.
0
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 4. aug 2016, 10:53

Drastisk nedskæring i vin (og brød), passe sin træning og vips var fødselsdags/sommerhuskiloet væk igen - et par dage har vægten pænt startet med 65 kg igen, som jeg gerne vil have den til. Men er lidt uhyggeligt, hvor hurtigt, man kan tage på.

Fortsætter de gode takter. Har i hvert fald tænkt mig at prøve.

Var i øvrigt lidt pinligt at tale med træneren om, at jeg jo havde tænkt mig at skrue lidt ned for alkohol for at hjælpe vægttabet. Sund træner mente ikke, der var så meget at hente der. Jeg kunne ikke helt få mig til at fortælle, hvor meget der til tider er at hente der for mig :tie:
8
Brugeravatar
FruKuk
Kort karma: 97
Likede indlæg: 699

Indlægaf FruKuk » 7. aug 2016, 14:12

Sunde mennesker, altså de ægte sunde, dem som oprigtigt nyder at træne og får kvalme af hvidt brød, de ANER ikke hvor meget der er at hente i at droppe alkohol og livet i ske med hvidt brød og nutella :genert:

Mega sejt med vægttabet :banan:
4
Undtagelsen
Kort karma: 26
Likede indlæg: 257

Indlægaf Undtagelsen » 10. aug 2016, 18:35

Du er altså supersej og jeg er vildt inspireret!
Skal have skåret ned på kage/slik/chips/fortsæt selv efter en barsel, der sluttede for efterhånden lang tid siden, men hvor de dårlige vaner hænger ved.

Og hey - jeg har holdt siden siden søndag!

Spiste/spiser du mellemmåltider?
0
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 11. aug 2016, 09:18

Undtagelsen skrev:Du er altså supersej og jeg er vildt inspireret!
Skal have skåret ned på kage/slik/chips/fortsæt selv efter en barsel, der sluttede for efterhånden lang tid siden, men hvor de dårlige vaner hænger ved.

Og hey - jeg har holdt siden siden søndag!

Spiste/spiser du mellemmåltider?

Tak :)

Nej, jeg spiser som udgangspunkt ikke mellemmåltider. Tidligere havde jeg for vane at spise et stykke frugt om eftermiddagen, men det er skåret væk, og jeg savner det ikke. Nogen gange kan jeg selvfølgelig falde i (eller aktivt tilvælge) at spise fx kage på kontoret til møder og sådan, men jeg spiser ikke fast noget mellem morgenmad, frokost og aftensmad. Drikker vand og kaffe med mælk, men det er det.

Jeg ved, at der er mange, der mener, man skal have mange små måltider, men for mig medfører 5-6 måltider om dagen bare, at jeg samlet set får spist alt for meget. Jeg synes også det med at gå og småspise hele tiden fører til, at jeg ikke oplever reel sult og mæthed, og at det giver for meget madfokus (som jeg jo netop ville væk fra) at mad fylder over hele dagen.
1
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 18. aug 2016, 08:59

Ih, vægten har hele tre dage i træk startet med 64 kg. Er helt vildt, så glad man kan blive for at se et lille rødt tal nede mellem sine fødder :-D

Forsøger at holde ved de gode vaner. Er jo lidt fristende at tænke, at det går da meget godt og så lige nappe en ostemad til frokost, en cookie til kaffen og sådan, men jeg skal netop være motiveret af det fine tal og ikke give slip. (Råber til mig selv: IKKE GIVE SLIP!!)

September byder så også på 7 fødselsdage (seriøst - hvor mange mennesker knalder åbenbart kun til nytår?) og en firedages tur til Italien, så den bliver sej på madfronten. Må virkelig, virkelig, virkelig passe min træning og forsøge ikke at gå amok. Bortset fra på min egen fødselsdag, hvor jeg gerne må få pommes frites og bearnaise og kage, ja, jeg må så :genert:
2
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 30. aug 2016, 08:10

Har blæret mig lidt i blæretråden, men vil også have mit DHL-resultat her: 31:24.

Er rigtig glad. Var jo meningen, at tilmelding til DHL skulle være motivation til at få løbetrænet mere, hvilket så overhovedet ikke lykkedes - har været ude at løbe omkring 2 gange om måneden i tre måneder, og det kvalificerer vist ikke rigtig til noget som helst. Når jeg så alligevel kan løbe de 5 km. og faktisk løbe hele vejen, så tyder det på, at min grundform trods alt er blevet bedre af al det styrketræning, og så ses det nok også, at der er færre kilo at slæbe hele vejen rundt :-D

Så en succes, selvom jeg var den langsomste på holdet :genert:
4
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 12. sep 2016, 08:15

havde frygtet september med et utal af fødselsdag, ferie og arbejdsfest - og det er allerede helt galt.

Vejede 64,0 kg. onsdag morgen. Mandag morgen - 66,0 kg. Hvordan fanden kan man tage så meget på så hurtigt ved at drikke alkohol to dage, slippe kosten noget og misse én træning?! Jeg har ikke engang sluppet kosten helt, eller spist meget store portioner.

Æv, hvor er jeg træt af det!
0

Tilbage til "Sund og/eller slank"