En havregrynskur, en personlig træner og et alt for lille jakkesæt

Lys
Kort karma: 41
Likede indlæg: 755

Re: En havregrynskur, en personlig træner og et alt for lille jakkesæt

Indlægaf Lys » 12. sep 2016, 08:31

Det er jo helt normalt, at vægten kan stige og falde med 1-2 kg løbende. Ens vægt kan jo ikke være 100 % stabil.

Det er vist også noget med, at alkohol kan give lidt væskeophobning, men det forsvinder jo igen.

Jeg forstår sagtens at det er træls, at tallet på vægten stiger lidt, men min egen erfaring er, at de kilo, der kommer så hurtigt på, de også forsvinder ret hurtigt.

Det er superfint at du er opmærksom, når du nu har en lidt udfordrende måned, men jeg ville nok øve mig lidt i at distancere mig fra det eksakte tal på vægten og snarere fokusere på spejlbilledet og om tøjet passer, hvis sådanne naturlige vægtudsving frustrerer så meget!

Og tillykke med superflot vægttab - det er vildt godt gået!
2
Akehurst2
Kort karma: 270
Likede indlæg: 4514

Indlægaf Akehurst2 » 12. sep 2016, 09:01

Lys skrev:Det er jo helt normalt, at vægten kan stige og falde med 1-2 kg løbende. Ens vægt kan jo ikke være 100 % stabil.

Det er vist også noget med, at alkohol kan give lidt væskeophobning, men det forsvinder jo igen.

Jeg forstår sagtens at det er træls, at tallet på vægten stiger lidt, men min egen erfaring er, at de kilo, der kommer så hurtigt på, de også forsvinder ret hurtigt.

Det er superfint at du er opmærksom, når du nu har en lidt udfordrende måned, men jeg ville nok øve mig lidt i at distancere mig fra det eksakte tal på vægten og snarere fokusere på spejlbilledet og om tøjet passer, hvis sådanne naturlige vægtudsving frustrerer så meget!

Åh, jeg ved jo godt, du har ret :genert: Det er bare så nedslående, når tallene slet ikke arter sig.

Og jeg kan selvfølgelig ikke mærke forskel på tøjet, så nej - der har ikke sat sig to kilo rent fedt fast i taljen på mig, selvom de røde digitaltal blinker ildevarslende.

Tak for spark!
1
Lys

Indlægaf Lys » 12. sep 2016, 09:15

Akehurst2 skrev:
Lys skrev:Det er jo helt normalt, at vægten kan stige og falde med 1-2 kg løbende. Ens vægt kan jo ikke være 100 % stabil.

Åh, jeg ved jo godt, du har ret :genert: Det er bare så nedslående, når tallene slet ikke arter sig.

Og jeg kan selvfølgelig ikke mærke forskel på tøjet, så nej - der har ikke sat sig to kilo rent fedt fast i taljen på mig, selvom de røde digitaltal blinker ildevarslende.

Tak for spark!

Det er så dejligt "nemt" at se klart, når det ikke handler om en selv ;) Jeg er selv dronningen af elevatorvægt, men jeg er blevet ret inspireret af din tilgang med at fjerne fokus fra maden og det næste måltid. Det er en udfordring, når man er ret glad for mad og for at spise :genert:
1
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 28. sep 2016, 15:45

Vægten røg heldigvis hurtigt ned og starte med 64 kg. igen, så det er så fint.

Har så været syg og snottet hele den sidste uge, så træningen har ligget helt stille, men kommer forhåbentligt i gang igen om et par dage.

Skal til at skifte program og træne lidt tungere, så det bliver en udfordring, for nu skal jeg sørge for at få kalorier nok og faktisk være i et lille overskud af hensyn til muskelopbygning, og så rykker vægten jo ikke nedad. Men så længe jeg ved det og det er med vilje, så går det nok :)
1
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 7. okt 2016, 09:00

Er endelig kommet tilbage til træning efter at have syg alt for længe - og nøj, det er hårdt efter to ugers pause. Er virkelig øm i hele kroppen i dag, men det er godt at være i gang igen.

Har holdt vægten på noget med 64 de sidste par uger trods sygdom og ferie og en del madmæssige svinkeærinder, og nogle dage faktisk nede på 63 komma-noget, så det går fint og stabilt. Det lyder måske som en lille ting, men det er stort for mig, at det ikke stikker af, for jeg har været alt for god til at et enkelt måltid uden for skiven var startskuddet til utrolig mange måltider uden for skiven.

Min plan om at nå under 62 kg inden jul ser dog lidt svær ud. Så skal der noget mere disciplin til :-D Men hvis bare jeg ikke gør det værre for mig selv ved at tage på, så skal jeg nok finde energien til at smide noget mere på et tidspunkt .
2
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 17. okt 2016, 16:31

Er kommet fint tilbage på sporet med træning igen og inde i rutinen efter sygdom, så det føles rigtig godt.

Der har dog været nogle kostudfordringer, som jeg egentlig har været ret træt af, fordi det har været lidt for meget en tilbagevenden til den "gamle" Akehurst. Var nogle dage på seminar med arbejdet med store buffeter, snacks alle vegne og en del alkohol og det var så kombineret med, at jeg slet ikke bryder mig om den slags arrangementer. Kombinationen sur Akehurst + mad overalt = grovæderi.

Jeg har efterhånden fået rigtig godt styr på det med at nyde en fødselsdag middag eller lignende uden at det betyder, tøjlerne slippes helt både før og efter, og rost mig selv for det i tråden (smiley der kigger op og smiler), men nu kunne jeg pludselig mærke mig selv give helt og aldeles slip til måltid efter måltid, og det var en rigtig skidt fornemmelse. Jeg troede jo, jeg havde fået styr på det, og jeg troede jo, jeg var holdt op med at spise så meget med følelserne. Suk!

Jeg er tilbage på sporet, men rigtig træt af, at vaner åbenbart virkelig tager lang tid at ændre sådan rigtig grundlæggende. Var virkelig et wake-up call i forhold til at tro, at nu havde jeg kost og træning under kontrol.
0
Sandkage
Kort karma: 1
Likede indlæg: 17

Indlægaf Sandkage » 17. okt 2016, 17:35

Hvor er din traad bare superdejlig :love: .

Jeg er helt oppe at köre over det der med den personlige träner :love: og et löb paa 5km :love: Hvor er du bare supergod!!!

Jeg er saa glad for at have läst din traad, og jeg tror maaske jeg skal pröve det med havregrynene, hvis jeg kan faa det til at passe ind med at spise det för jeg laver aftensmad til börnene eller noget i den stil. Har det väret svärt for dig, at spise raa havregryn til aftensmad naar det er koldt udenfor? Maa man lave dem til havregröd?

Til sidst en lille banandans til äre for dig og dit jakkesät :banan: :banan: :banan: :banan: :banan:
2
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 18. okt 2016, 13:00

Sandkage skrev:Hvor er din traad bare superdejlig :love: .

Jeg er helt oppe at köre over det der med den personlige träner :love: og et löb paa 5km :love: Hvor er du bare supergod!!!

Jeg er saa glad for at have läst din traad, og jeg tror maaske jeg skal pröve det med havregrynene, hvis jeg kan faa det til at passe ind med at spise det för jeg laver aftensmad til börnene eller noget i den stil. Har det väret svärt for dig, at spise raa havregryn til aftensmad naar det er koldt udenfor? Maa man lave dem til havregröd?

Til sidst en lille banandans til äre for dig og dit jakkesät :banan: :banan: :banan: :banan: :banan:

Tak! Hvor er du dog sød - og så lige her efter jeg har skrevet om mit seneste grovæderi :genert:

Jeg ville mene, man lige så vel kan lave havregrød. Jeg gør det ikke, men det er fordi jeg har det med at putte smør og sukker på havregrød, go så går fidusen lidt af :-D Men jeg kan godt genkende det med trangen til varm mad, så når den kommer over mig, spiser jeg tit røræg i stedet. Eller spiser havregryn og drikker en kop te bagefter for varmen :)
1
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 31. okt 2016, 13:11

Vægten vil ligesom ikke rigtig ned. Ligger som regel på 64,noget og smutter ind i mellem ned på 63,noget, men vil ikke rigtig blive stabilt nede på 63.

Føler mig helt fristet til at kaste mig over Nupo eller lignende, når jeg læser alle trådene herinde, hvor folk smider flere kilo om ugen. Hvor hurtigt tager man det på igen? :-D Eller er det faktisk muligt at bruge det til booste et vægttab, hvis man synes det går laaaaaaaaaangsomt, men man er god til at holde vægten? Altså, kan man lige smide et par kilo med Nupo og så bare køre videre med sund fornuft? Eller er lidt faste måske vejen frem?

Eller skal jeg bare erkende, at jeg taber mig langsomt, fordi jeg jo også nærmer mig målet?

Trænger bare sådan til lidt action på vægten :genert:
0
Lys

Indlægaf Lys » 31. okt 2016, 13:51

Hvor langt er du fra målet? Jeg fornemmer, at du er tæt på?

Handler det mest om et bestemt tal på vægten eller om det, du ser i spejlet? For set udefra er det jo typisk ret ligegyldigt om man vejer 62 eller 64 kg. Du kunne jo også overveje, om det er svært at tabe mere nu, fordi du har ramt din naturlige vægt (eller hvad man nu skal kalde det?)

Det er ikke for at være den trælse (og tykkere) dame, der siger "nu skal du jo heller ikke blive for tynd!" (den type kender vi alle), men jeg vil bare opfordre dig til at overveje, om du bare jagter et bestemt tal for at gøre det, fordi det var den oprindelige plan, eller om det faktisk har betydning, at der ryger 1, 2, 3 kg mere :)
1
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 31. okt 2016, 14:03

Lys skrev:Hvor langt er du fra målet? Jeg fornemmer, at du er tæt på?

Handler det mest om et bestemt tal på vægten eller om det, du ser i spejlet? For set udefra er det jo typisk ret ligegyldigt om man vejer 62 eller 64 kg. Du kunne jo også overveje, om det er svært at tabe mere nu, fordi du har ramt din naturlige vægt (eller hvad man nu skal kalde det?)

Det er ikke for at være den trælse (og tykkere) dame, der siger "nu skal du jo heller ikke blive for tynd!" (den type kender vi alle), men jeg vil bare opfordre dig til at overveje, om du bare jagter et bestemt tal for at gøre det, fordi det var den oprindelige plan, eller om det faktisk har betydning, at der ryger 1, 2, 3 kg mere :)

Du er ikke træls! Du er tværtimod god til at holde et fornuftigt fokus :kys:

Jeg tror ikke, jeg er så langt fra målet.

Egentlig havde jeg forventet, at 64 kg. ville være en okay vægt, da jeg startede (hvor jeg ikke havde lagt mig fast på andet end at jeg skulle være normalvægtig ift. BMI, hvilket betyder max ca. 67 kg. for min højde), men jeg kan se, at der skal smides noget mere for at jeg bliver tilfreds. Jeg er stadig meget blød om maven med tydelige håndtag hele vejen rundt, og jeg kan jo mærke, at musklerne indenunder er blevet rigtig fine og faste, så det handler ikke bare om opstramning, men om at der stadig er for meget fedt der. Jeg får aldrig en helt flad mave (det havde jeg i hvert flad ikke i min sprøde ungdom, hvor jeg som 19-årig vejede 53 kg., hvilket er lige over minimums-BMI, så det er nok utopi at få det), men jeg vil meget gerne have, at den er markant mindre flæsket end nu.

Men det er jo max en 3-4-5 kg., jeg skal smide, og jeg er normalvægtig, så jeg kan selvfølgelig ikke forvente, at det går ret stærkt.
0
Lys

Indlægaf Lys » 31. okt 2016, 16:41

Akehurst2 skrev:
Lys skrev:Hvor langt er du fra målet? Jeg fornemmer, at du er tæt på?

Du er ikke træls! Du er tværtimod god til at holde et fornuftigt fokus :kys:

Jeg tror ikke, jeg er så langt fra målet.

Egentlig havde jeg forventet, at 64 kg. ville være en okay vægt, da jeg startede (hvor jeg ikke havde lagt mig fast på andet end at jeg skulle være normalvægtig ift. BMI, hvilket betyder max ca. 67 kg. for min højde), men jeg kan se, at der skal smides noget mere for at jeg bliver tilfreds. Jeg er stadig meget blød om maven med tydelige håndtag hele vejen rundt, og jeg kan jo mærke, at musklerne indenunder er blevet rigtig fine og faste, så det handler ikke bare om opstramning, men om at der stadig er for meget fedt der. Jeg får aldrig en helt flad mave (det havde jeg i hvert flad ikke i min sprøde ungdom, hvor jeg som 19-årig vejede 53 kg., hvilket er lige over minimums-BMI, så det er nok utopi at få det), men jeg vil meget gerne have, at den er markant mindre flæsket end nu.

Men det er jo max en 3-4-5 kg., jeg skal smide, og jeg er normalvægtig, så jeg kan selvfølgelig ikke forvente, at det går ret stærkt.

Ja, så er det nok et spørgsmål om at stramme lidt (mere) op på kosten et stykke tid. Har der mon sneget sig lidt mere vin, ost og chokolade ind i forhold til da du lagde ud?

I sidste ende er det jo en afvejning af indsatsen med kost og motion overfor det resultat, du opnår - om det bliver ved at være til at holde ud. Min egen erfaring er i hvert fald, at jeg giver helt slip, hvis det bliver for surt i for lang en periode.

Under alle omstændigheder lyder det fornuftigt at tage det et kilo ad gangen - men måske du snarere skulle fokusere på, hvad du måler i taljen og så arbejde på at reducere det mål og så fjerne noget af fokus fra vægten?

Din tråd er vildt inspirerende, fordi jeg selv lidt er der, hvor du startede vægtmæssigt og fordi du er kommet (næsten) i mål uden at gå på en eller anden specifik kur. Jeg tager lidt langsomme tilløb til at kaste mig ud i kampen mod vægten... (igen...)
1
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 1. nov 2016, 09:03

Lys skrev:Ja, så er det nok et spørgsmål om at stramme lidt (mere) op på kosten et stykke tid. Har der mon sneget sig lidt mere vin, ost og chokolade ind i forhold til da du lagde ud?

I sidste ende er det jo en afvejning af indsatsen med kost og motion overfor det resultat, du opnår - om det bliver ved at være til at holde ud. Min egen erfaring er i hvert fald, at jeg giver helt slip, hvis det bliver for surt i for lang en periode.

Under alle omstændigheder lyder det fornuftigt at tage det et kilo ad gangen - men måske du snarere skulle fokusere på, hvad du måler i taljen og så arbejde på at reducere det mål og så fjerne noget af fokus fra vægten?

Din tråd er vildt inspirerende, fordi jeg selv lidt er der, hvor du startede vægtmæssigt og fordi du er kommet (næsten) i mål uden at gå på en eller anden specifik kur. Jeg tager lidt langsomme tilløb til at kaste mig ud i kampen mod vægten... (igen...)

Til det markerede: Ja, det har der jo nok, nu jeg tænker over det. Ikke noget overspiseri generelt, men bare en mere loose tilgang. Så det er nok der, der skal strammes op og væres mere konsekvent.

Vil prøve perlesystemet, som jeg læste om her: viewtopic.php?f=61&t=5410 Det lyder rigtig godt til fokus i det daglige.

Jeg har helt samme tilgang som dig - en meget striks livsstil kan jeg ikke holde i længden. Jeg har prøvet mange gange, og længere perioder med snorlige kost følges altid af længere perioder med helt umulig kost. Så jeg skal finde en god balance.

Og godt tip med målebåndet. Vægten er jo alligevel en upålidelig målestok, når man vejer sig hver dag. Der er bare mange udsving.
0
Lys

Indlægaf Lys » 1. nov 2016, 12:13

Akehurst2 skrev:
Lys skrev:Ja, så er det nok et spørgsmål om at stramme lidt (mere) op på kosten et stykke tid. Har der mon sneget sig lidt mere vin, ost og chokolade ind i forhold til da du lagde ud?

Til det markerede: Ja, det har der jo nok, nu jeg tænker over det. Ikke noget overspiseri generelt, men bare en mere loose tilgang. Så det er nok der, der skal strammes op og væres mere konsekvent.

Vil prøve perlesystemet, som jeg læste om her: viewtopic.php?f=61&t=5410 Det lyder rigtig godt til fokus i det daglige.

Jeg har helt samme tilgang som dig - en meget striks livsstil kan jeg ikke holde i længden. Jeg har prøvet mange gange, og længere perioder med snorlige kost følges altid af længere perioder med helt umulig kost. Så jeg skal finde en god balance.

Og godt tip med målebåndet. Vægten er jo alligevel en upålidelig målestok, når man vejer sig hver dag. Der er bare mange udsving.

Glæd dig over, at du har fundet et niveau for vin og chokolade, der holder vægten på status quo. Det er godt gået og viser jo, at du er godt på vej til at finde den rette balance. Er mega misundelig! Men det er nok nødvendigt at være lidt mere striks i en periode, hvis vægten skal yderligere ned.
1
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 1. nov 2016, 19:43

Har indført perlesystemet (og givet mig selv en perle for en god gang træning i går, bare lige for at komme i gang. Jeg er jo trods alt stadig øm i dag :genert:).

Havde hverken fine perler eller glas, så mit system er to tomme syltetøjsglas og 70 tørre kikærter i en vidueskarm i køkkenet, men det skal nok fungere :-D

Vil snart gå en lille aftentur, så jeg kan tjene en perle (kikært :-D) til.
2

Tilbage til "Sund og/eller slank"