Hvordan foregår skolestart?

Sigga
Kort karma: 0
Likede indlæg: 7

Hvordan foregår skolestart?

Indlægaf Sigga » 12. okt 2015, 18:15

Til august starter mit ældste barn i skole, og jeg har i den forbindelse tænkt over hvordan skolestarten foregår.
Hvor meget er forældrene med i starten?

Jeg tænker også på hvordan det er smartest at placere sommerferien i forhold til skolestarten. Vi skal ud at rejse i uge 29, så den uge ligger fast.

Nogle der vil dele ud af deres erfaringer?
0
Brugeravatar
Tibbler
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2068

Re: Hvordan foregår skolestart?

Indlægaf Tibbler » 12. okt 2015, 18:35

Skole og sfo-start er vist lidt forskellig, alt efter hvilken kommune man bor i, og om det er kommunal eller privat skole.

I vores kommune (Århus) er det sådan, at barnet har plads i sfo'en fra d. 1 august. (Hvis h'n skal gå i sfo) Så er der en mulighed for at starte op der først, inden skolen starter. Lære nogle af de kommende klassekammerater at kende, og selve sfo'en.
Forældrene plejer, så vidt jeg ved, ikke at være der sammen med barnet - Det var vi i hvertfald ikke.

Når skolen starter er der den første dag, hvor forældrene er med.
Derefter er det almindelig skole, hvor man aflevere barnet om morgenen, og henter om eftermiddagen.
0
Brugeravatar
Not a Lady
Kort karma: 1
Likede indlæg: 6

Indlægaf Not a Lady » 14. okt 2015, 07:57

der er som nævnt stor forskel fra sted til sted.
Men nogle steder har man "før-skole" hvor børnene starter i sfo løbet af foråret(ca maj måned) og derigennem vænner sig lidt til det. og jeg vil klart anbefale dette hvis det findes på jeres skole. jeg er pædagog og har været i en skole/sfo og har set hvor meget det hjælper børnene med en lidt blidere overgang.

når det så kommer til selve skolen er mit indtryk at de fleste steder er forældrene med på aller første skoledag, derefter er børnene der normaltvis alene.

men står der noget på skolens hjemmeside?
en mulighed er også at høre om barnets institution har noget samarbejde med den skole, og hvor meget de ved.
0
I've got 99 problems, and 93 of them are completely made up scenarios in my head, that i'm stressing about for absolutely no reason.
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 328
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3252

Indlægaf DD_81 » 14. okt 2015, 20:47

Vi har prøvet
1 x hvor barnet startede i SFO 1. august, skole 14. august, det var udelukkende nye ansigter (gr. skolevalg) så det var hård kost for ham!
Jeg var glad for at han dog havde de 2 uger op til skolestart, så han lige fik en fornemmelse af det.
Det var hårdt psykisk at starte i skole, al energi blev brugt på at lærer alt det nye, og det kunne mærkes hjemme i form af kort lunte og manglende overskud.

1 x hvor barnet startede i SFO 1. maj, og så skolestart medio august. Der lærer han hele årgangen at kende, det var virkeligt positivt ifht. relationer på tværs af klasser, sammenlignet med den ældste. Han kendte skolen, området, de voksne, også qua storebror, men bestemt også tiden, og skolestart krævede derfor kun energi ifht. selve det at gå i skole, ikke alt det andet.
Der var placering af ferie mere ireelevant.

Vores 2 ygste kommer også til at starte i SFO tidligt, og det synes jeg er yderst positivt, særligt ifht. relationer til alle elever på årgangen, fremfor lige klassen de kommer i. Jeg tror også på at de har nemmere ved at skabe gode dynamiske klasser ved at tage børnenes relationer med ind i klassedelingen.
0
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
Sigga
Kort karma: 0
Likede indlæg: 7

Indlægaf Sigga » 15. okt 2015, 19:26

Tak for jeres svar.

Hun starter i førskolegruppe på skolen 1. marts. Så hun når at lære skolen og de andre elever at kende.

skolen starter d. 10. august. Vil det så være bedst at hun har fri dagene op til? Hvad ville I gøre?
0
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 328
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3252

Indlægaf DD_81 » 17. okt 2015, 23:23

Sigga skrev:Tak for jeres svar.

Hun starter i førskolegruppe på skolen 1. marts. Så hun når at lære skolen og de andre elever at kende.

skolen starter d. 10. august. Vil det så være bedst at hun har fri dagene op til? Hvad ville I gøre?

Når først børnene er trygge og kender miljøet, så er placering af ferien ikke så væsentligt synes jeg :)
Vi har både holdt ferie i start og slut af skoleferien, lige op til til skolestart og med en uge til at afklimatiseres, det har nu ikke gjort den store forskel :)

Så jeg tænker at i nok reelt bedst vurderer hvad hendes behov normalt er, om hun er sådan en der springer lige ud i tingene, eller som har behov for lidt tilløb, og omstilling? hvis sidstnævnte, så ville jeg nok prioritere SFO ugen op til skolestart :)
1
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
Brugeravatar
Not a Lady
Kort karma: 1
Likede indlæg: 6

Indlægaf Not a Lady » 18. okt 2015, 17:23

Sigga skrev:Tak for jeres svar.

min egen oplevelse er at det kan variere meget fra barn til barn, så det tror jeg bliver lettere for dig at vurdere når det kommer lidt tættere på. :)
0
I've got 99 problems, and 93 of them are completely made up scenarios in my head, that i'm stressing about for absolutely no reason.

Tilbage til "Børn"