Reservebedste?

Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 192
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3444

Re: Reservebedste?

Indlægaf HappyPaww » 14. okt 2015, 19:09

Jeg synes det er fint nok - hvis de lader reservebedsten få en rolle som netop reservebedste. For i de tilfælde tror jeg at bedsten får lige så meget ud af relationen - fx hvis de ikke selv har børn og børnebørn.

Jeg ville da personligt, i tilfælde af at vi ikke havde tilgængelige bedsteforældre, hellere have en ældre reservebedste end en mere eller mindre tilfældig teenager til at passe mit barn, og opbygge en relation med det.
3
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 259
Likede indlæg: 4276

Indlægaf Flora » 14. okt 2015, 19:10

Jeg kan egentlig ikke se det provokerende. De skriver jo bare hvad de søger og så kan man henvende sig eller lade være.

Nu kender jeg ikke så meget til reservebedsteordningen, men er det ikke som udgangspunkt ulønnet? For så er der da slet ikke noget galt med det. Og det kan jo også være at de har tænkt sig at give bedste en skilling eller en æske chokolade eller noget for ulejligheden. Det melder historien jo ikke noget om.

At de specifikt søger en bedste kan i øvrigt også hænge sammen med at pensionister jo typisk har mulighed for at være til rådighed i dagtimerne og på kort varsel. Det vil en skolepige jo ikke have.
2
Debattens sødeste :engel:
Rakel
Kort karma: 422
Likede indlæg: 3111

Indlægaf Rakel » 14. okt 2015, 19:26

Ingen bedsteforældre her står standby her - de har et travlt liv selv. Hellere ikke tanter (de er typisk ikke beslægtede med os) og selv ikke vores barnepiger forventer jeg springer til uden varsel og en aftale. Men det er dejligt at de gør det af og til, alligevel. Det er vi meget glade for.

Vi har haft en reservebedste, der kom ind i vores liv, da ældstebarnet var 1.5 år - hun var på efterløn og nabo til os.

Det var lidt tilfældigt, at det skete. Hun sprang tit til ved akut behov og derefter hentede gerne ofte ungerne syge i vs/bh eller så efter dem, da hun ofte var hjemme uden gøremål - hun deltog i vores familie også til jul, påske, udflugter, fødselsdage med mere og spiste gerne 1-2 aftensmad om ugen hos os.

Hun blev på mange måder en fuldt integreret bedstemor. Vi hjalp hende med praktiske ting som indkøb/havearbejde/lettere reparationer/kørsel til læge. Hun lever ikke mere, desværre. Hun var en dejlig dame at have i vores liv.

De skriver Hverdag mellem 7-15 og kort varsel? Det ligner syge børn, der skal passes billigst måde. Er der tilgengæld et ønske om at inkludere et menneske konkret i familielivets glæder også og yde vedkommende noget retur, så finder jeg det helt ok.
Ellers tror jeg næppe de får held med det. Og man skal tænke det igennem, om man har overskud og lyst til det fremfor en betalt barnepige.
7
Brugeravatar
FruKuk
Kort karma: 97
Likede indlæg: 700

Indlægaf FruKuk » 15. okt 2015, 06:20

Jeg tænker, at der er stor forskel på en reservebedste og så en barnepige, der kan træde til med kort varsel ved sygdom. I min optik er en reservebedste sådan en, som Rakel beskriver. Et menneske som man holder af, og som man ville se også selvom vedkommende ikke kan/ønsker at hjælpe med børnepasning eller andre opgaver. Hvis der så ud af relationen udspringer et ønske om at hjælpe ved sygdom, etc., er det blot en bonus.
At søge efter en reservebedste, der kan stå standby til at passe børn ved behov, har for mig intet at gøre med en reservebedste, men blot et ønske om gratis børnepasning.
5
Akehurst2
Kort karma: 274
Likede indlæg: 4567

Indlægaf Akehurst2 » 15. okt 2015, 08:41

Flora skrev:Jeg kan egentlig ikke se det provokerende. De skriver jo bare hvad de søger og så kan man henvende sig eller lade være.

Nu kender jeg ikke så meget til reservebedsteordningen, men er det ikke som udgangspunkt ulønnet? For så er der da slet ikke noget galt med det. Og det kan jo også være at de har tænkt sig at give bedste en skilling eller en æske chokolade eller noget for ulejligheden. Det melder historien jo ikke noget om.

At de specifikt søger en bedste kan i øvrigt også hænge sammen med at pensionister jo typisk har mulighed for at være til rådighed i dagtimerne og på kort varsel. Det vil en skolepige jo ikke have.

Jeg bliver som sådan heller ikke provokeret, for jeg synes lige som dig, at man må da bede om lige hvad man vil, hvis bare man er indstillet på, at man måske ikke får det.

Og så alligevel - for de kalder det en reservebedste, men søger reelt en gratis en barnepige. Og jeg synes, man skal være ærlig om det man søger.

En reservebedste, hvor forholdet minder om det, man ville have haft til en bedstemor, hvor hun kunne aflaste med børnepasning og hentning, og så selv blev aflastet med fx indkøb og havearbejde, og hvor der i øvrigt er samvær, der ikke er specifik bundet op på udførelse af konkrete opgaver for hverken den ene eller anden part, men også bare handler om hygge, er en virkelig dejlig ting, som jeg kun kan unde dem, der godt kunne bruge nogen at være noget for og få støtte af, fx hvis de ikke selv har børnebørn eller bedsteforældre i nærheden, men jeg synes bare slet ikke, det er det annoncen lægger op til. Og så skal man lade være med at kalde det en reservebedste efter min mening.
3
Brugeravatar
Stars
Kort karma: 32
Likede indlæg: 607

Indlægaf Stars » 15. okt 2015, 18:00

Akehurst2 skrev:

Og så alligevel - for de kalder det en reservebedste, men søger reelt en gratis en barnepige. Og jeg synes, man skal være ærlig om det man søger.

En reservebedste, hvor forholdet minder om det, man ville have haft til en bedstemor, hvor hun kunne aflaste med børnepasning og hentning, og så selv blev aflastet med fx indkøb og havearbejde, og hvor der i øvrigt er samvær, der ikke er specifik bundet op på udførelse af konkrete opgaver for hverken den ene eller anden part, men også bare handler om hygge, er en virkelig dejlig ting, som jeg kun kan unde dem, der godt kunne bruge nogen at være noget for og få støtte af, fx hvis de ikke selv har børnebørn eller bedsteforældre i nærheden, men jeg synes bare slet ikke, det er det annoncen lægger op til. Og så skal man lade være med at kalde det en reservebedste efter min mening.

Eller også er de bare dårlige til at formulere deres forventninger?
Måske vil de også gerne samværet for hyggens skyld og hjælpen den anden vej, men får ikke skrevet det, fordi det selvfølgelig følger med, når man skriver reservebedste.
1
Brugeravatar
hotlips
Kort karma: 115
Likede indlæg: 1302

Indlægaf hotlips » 17. okt 2015, 20:13

jeg tænker også gratis arbejdskraft,men også at det ikke nødvendigvis er noget med de ikke vil betale,måske er det mere noget med at der er mere flashværdi i en reservebedste...uden man vil nedlade sig til at bruge de offentlige ordninger fordi det så lugter af sociale problemer?

ej,måske er det bare mig.

jeg synes egentlig min mor og flere andre jeg kender lever op til at være bedster på alle de måder man forestiller sig bedster bør være,men de kan da ikke komme uden varsel.det kan mine egne ikke engang,de er i firserne efterhånden men de har da deres de går og er optaget af og ofte kan det ikke bare aflyses.

ideen i en reservebedste kan jeg godt forstå man finder sympatisk,men for mig ville det betyde man først og fremmest gerne villee inkludere et andet menneske i sin familie,og så kunne man siden se på om de kunne hjælpe med ting som børnepasning,nogen mennesker har jo intet eller et meget lille netværk og så er det da en fin løsning.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 531
Likede indlæg: 4298

Indlægaf Rapfisk » 17. okt 2015, 21:13

Der var et indslag i Lorry for nogle uger siden, hvor man beskrev en gruppe af ældre, pensionerede kvinder, der tilbød sig som såkaldt reservebedste og rykkede ud ved sygdom. De var reservebedster for en gruppe af børn og beskrev, at det gjorde det for at hjælpe familierne, fordi de gerne selv ville have haft sådan en ordning, da deres børn var små.

Måske har de bare fået idéen derfra?
2
Søger job inden for projektledelse, sekretariat, politik eller andet, man kan bruge et skarpt hoved til. Skriv PB :blomst:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 772
Likede indlæg: 10277

Indlægaf DetSorteCirkus » 17. okt 2015, 22:19

På mig virker familien presset, og det er egentlig meget praktisk, at de, måske ubevidst, får det flettet ind i deres opslag.
Hvis jeg overvejede at blive reserve-noget-som-helst, ville det nemlig fungere som en blinkende advarselslampe, som ville få mig til at gå udenom. Ikke fordi jeg ikke ville hjælpe der, hvor det virkelig kunne gøre en forskel, men fordi jeg så ville have en etableret organisation med som mellemmand.
Det mener jeg altid, at man gør klogt i at have, når man vil hjælpe mennesker uden det store overskud, som man ellers ikke kender.
0
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 772
Likede indlæg: 10277

Indlægaf DetSorteCirkus » 17. okt 2015, 22:28

Akehurst2 skrev:Jeg bliver som sådan heller ikke provokeret, for jeg synes lige som dig, at man må da bede om lige hvad man vil, hvis bare man er indstillet på, at man måske ikke får det.

Lige præcis.
En bedste er i mine øjne også en person, som hele familien og ikke kun barnet har et forhold til, og det vil jo ikke være muligt her, når det " vil dreje sig om hverdage mellem 07-15".
1
Je suis un tableau noir.
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 19. okt 2015, 17:46

Rapfisk skrev:Der var et indslag i Lorry for nogle uger siden, hvor man beskrev en gruppe af ældre, pensionerede kvinder, der tilbød sig som såkaldt reservebedste og rykkede ud ved sygdom. De var reservebedster for en gruppe af børn og beskrev, at det gjorde det for at hjælpe familierne, fordi de gerne selv ville have haft sådan en ordning, da deres børn var små.

Måske har de bare fået idéen derfra?

Det lyder simpelthen så fint, at nogen gør sådan noget - og ja, det kan da sagtens være, at nogen så tror "reservebedster" altid er tilkaldevagter ved sygdom.

Jeg har altid troet, at det var en mere omfattende relation, hvor man havde et mere jævnbyrdigt forhold som begge parter havde glæde af. Men det er jo ikke et registreret varemærke, så folk kan bestemt lægge det i ordet reservebedste, de vil. Og de her forældre er jo ganske klare omkring, hvad de ønsker sig af relationen, så brugen af ordet reservebedste kan man jo springe op og falde ned på.
0
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 19. okt 2015, 17:47

Stars skrev:Eller også er de bare dårlige til at formulere deres forventninger?
Måske vil de også gerne samværet for hyggens skyld og hjælpen den anden vej, men får ikke skrevet det, fordi det selvfølgelig følger med, når man skriver reservebedste.

Der synes jeg så som DetSorteCirkus, at det ikke hænger sammen med "hverdage mellem 7-15" og "med kort varsel". Det lugter af sygdomspasning og ikke spor andet
0
Rakel
Kort karma: 422
Likede indlæg: 3111

Indlægaf Rakel » 19. okt 2015, 17:59

Akehurst2 skrev:
Stars skrev:Eller også er de bare dårlige til at formulere deres forventninger?

Der synes jeg så som DetSorteCirkus, at det ikke hænger sammen med "hverdage mellem 7-15" og "med kort varsel". Det lugter af sygdomspasning og ikke spor andet

'Og det vil ikke være ret ofte' - det siger en del om at det er en envejskommunikation.
2
Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 298
Likede indlæg: 3020

Indlægaf vibbsen » 19. okt 2015, 18:38

Vi har ingen bedsteforældre i denne landsdel. Og heller ikke anden familie som kan tage over når Emma er syg. I vores kommune har man en Mormor ordning. Den kan man bruge som nødløsning ved syge børn. Man betaler Mormor 60-70 kroner i timen og skal stille telefon til rådighed til hende. Det synes jeg er en fin ordning. Vi har dog aldrig brugt den da vi altid har haft mulighed for at løse problemet selv. Mormor fra Jylland kan komme på under 5 timer hvis lokummet virkelig brænder. Og det gør vi hellere.

Jeg ville ønske at vi havde nogen bedsteforældre tæt på. Men det handler altså ikke om at det skal være praktisk. Det handler om at Emma i den grad nyder godt af samværet med sine bedsteforældre. Ikke en skid andet. De er sammen med hende på en hel anden måde en vi er. Og jeg oplever også at Emma bidrager positivt i deres liv. At annoncerer efter reservebedsteforældre er ikke aktuelt for os. Men var det det, så ville det udelukkende være af sociale grunde....Ikke af praktiske grunde.

Jeg kunne aldrig nogensinde drømme om at annoncerer efter nogen reservebedsteforældre som "Ikke Særlig Ofte"kan "træde til med kort varsel" "i dagtimerne mellem 7 - 15"....Det er da ikke til gavn for hverken barn eller bedster. Og det ville simpelthen være under min værdighed at udstille mig selv som en der fisker efter gratis sygdoms pasning.....For som flere andre skriver så er det da det det lugter af. Og intet andet. Og mit bud er da også at de ikke skal forvente at blive oversvømmet med henvendelser.

Jeg har overfladisk kendskab til en kvinde som flere gange har forsøgt at finde nogen reservebedste forældre til sine 2 døtre. Det vil nemlig lette praktikken i deres hverdag betydeligt....Hver gang blev hun lige sur når hun stilles overfor spørgsmålet om hvad hun betaler i timen. Var der virkelig ikke nogen som IKKE tænkte på hvad der var i det for dem......Well, som man råber i skoven får man svar....
2
JEG TÆLLER TIL 3...OG JEG TÆLLER ENNNNN...OG JEG TÆLLER TOOOOO

Tilbage til "Forældre"