De mærkeligste spørgsmål til jobsamtalen

Akehurst2
Kort karma: 273
Likede indlæg: 4556

De mærkeligste spørgsmål til jobsamtalen

Indlægaf Akehurst2 » 15. okt 2015, 10:03

Hvad er du blevet spurgt om af mærkelige/sjove/upassende ting til jobsamtaler?

Jeg blev engang spurgt, hvorfor jeg dog var så ung. Blev helt paf og kunne slet ikke finde på noget at sige :blush: Altså, hvad skulle jeg have svaret? "Fordi jeg jo blev ført i det år og nu er vi det år og derfor er jeg kun 24 år."

Jeg blev også engang spurgt, om jeg selv syntes, jeg var en god jurist. Der var jeg heldigvis kvik nok til bare at svare "ja da".

Men hvad med jer andre?
4
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 1156
Likede indlæg: 6806

Re: De mærkeligste spørgsmål til jobsamtalen

Indlægaf Wizzze » 15. okt 2015, 11:05

Jeg er engang blevet spurgt om, hvis jeg var et dyr, hvilket dyr ville jeg så være. :rulle:

Spurgte som om det var seriøsitets niveauet i pågældende firma, for så havde jeg faktisk ret travlt og bedre ting at bruge min tid på. Så blev der ikke brugt mere tid på pseudopsykologi :D
15
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Danseprinsesse
Kort karma: 285
Likede indlæg: 2111

Indlægaf Danseprinsesse » 15. okt 2015, 11:12

Til min sidste jobsamtale gik halvdelen af samtalen med spørgsmål til mig om permanent makeup, og det var altså ikke en stilling, der havde noget som helst med mit tidligere fag at gøre.

Jeg var sådan lidt forvirret over, hvordan jeg skulle tolke det efterfølgende. Men jeg fik da stillingen.
4
Brugeravatar
Hunkat
Kort karma: 132
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 3334

Indlægaf Hunkat » 15. okt 2015, 11:25

Ved ikke om det var mærkeligt men jeg er engang blevet bedt om at give et eksempel på en dårlig leder.

Regel nr. 1 til jobsamtaler er jo ikke at bagtale sit gamle job/chef/kollegaer. Så er blev lidt noget roderi hvor jeg prøvede at sige noget generelt om emnet.
0
I'm Richard, Chief Warlock of the Brothers of Darkness, Lord of the Thirteen Hells, Master of the Bones, Emporer of the Black, Lord of the Undead Mistress of Fire, and Mayor of a little village up the coast
Brugeravatar
milisa
Kort karma: 103
Likede indlæg: 1015

Indlægaf milisa » 15. okt 2015, 11:27

Sakset fra vores jobsøgningstråd:

* Kan du lide dyr? (I en stilling som forsker i babyernæring)
* Er du god til at samarbejde? (Forventer I seriøst, at jeg siger noget som helst andet end 'ja da' lige nu?!?!)
* Hvordan var det at opvokse i sønderjylland? (..............øhm............. godt?)
* Hvad gør du for ikke at kede dig? (Ikke et åndssvagt spørgsmål men jeg blev sat helt skakmat, for jeg har aldrig tænkt over, OM jeg gør noget for
ikke at kede mig....!)
* Hvad kan du bedst lide ved dig selv? (!!!! Æh!!! Blev I trætte af at spørge om stærke sider, oder was?!)
2
Tally-ho
Brugeravatar
milisa
Kort karma: 103
Likede indlæg: 1015

Indlægaf milisa » 15. okt 2015, 11:28

Wizzze skrev:Jeg er engang blevet spurgt om, hvis jeg var et dyr, hvilket dyr ville jeg så være. :rulle:

Spurgte som om det var seriøsitets niveauet i pågældende firma, for så havde jeg faktisk ret travlt og bedre ting at bruge min tid på. Så blev der ikke brugt mere tid på pseudopsykologi :D

.......men......hvilket dyr VILLE du så være?!?! Jeg er da herre nysgerrig over at høre svaret!!!! Jeg har nemlig et forslag........... :fløjt:
2
Tally-ho
Brugeravatar
Vira
Kort karma: 498
Likede indlæg: 1911

Indlægaf Vira » 15. okt 2015, 12:15

Er engang blevet spurgt om jeg lige var stået op, fordi jeg sagde nej tak til kaffe (hvordan det så lige hænger sammen ) og kl. var da over 12
3
I'm not limited edition, I'm weird.
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 677
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5902

Indlægaf Dikus » 15. okt 2015, 13:40

:lol:

Kaffe eller vand?

Sært spørgsmål, fordi de kendte mig og ved, svaret altid er kaffe... Så jeg tog vand. Og kommenterede, at jeg da ikke skulle være så forudsigelig :stoned:

Og ellers spørgsmålet: Hvordan har du tænkt dig at lede den her flok helt alene?

Der så jeg helt forkert ud i hovedet og svarede: Ikke. Det gør jeg ikke. Jeg regner da med vi er en samlet ledelsesgruppe og *kiggede halv-fortvivlet på med-chef* vi kommer til at tale meget sammen, så jeg kan få en rolig indføring i, hvordan I gør her og løbende sparring?

Og... Så var jeg klar til at gå, fordi jeg under ingen omstændigheder skal arbejde et sted, hvor jeg skal være enehersker. (Men det var vist så også det svar de var ude efter og de var relativt glade for min umiddelbare, slet skjulte forargelse - for vi brugte tyve minutter på at grine af ledelsesproblemer, de har haft... og en anden ansøgers svar på samme spørgsmål...)
1
Brugeravatar
Myresluger
Kort karma: 12
Likede indlæg: 328

Indlægaf Myresluger » 26. dec 2015, 23:09

Hvad med børn/skal du have børn/skal du have flere børn - det er jeg blevet spurgt om til alle jobsamtaler jeg har været til, indtil jeg fyldte 40. Hvad forestiller man sig lige at svaret skulle være?? Og så er det jo også ulovligt at spørge om!!
1
Brugeravatar
Maoam
Kort karma: 70
Likede indlæg: 813

Indlægaf Maoam » 27. dec 2015, 06:58

Myresluger skrev:Hvad med børn/skal du have børn/skal du have flere børn - det er jeg blevet spurgt om til alle jobsamtaler jeg har været til, indtil jeg fyldte 40. Hvad forestiller man sig lige at svaret skulle være?? Og så er det jo også ulovligt at spørge om!!

Skal du have børn? Er du medlem af en fagforening?
2
Love, love, peace, peace :pompom:
Brugeravatar
Elvispop
Kort karma: 182
Geografisk sted: 4681
Likede indlæg: 2137

Indlægaf Elvispop » 27. dec 2015, 07:58

Klassikeren;

"Hvor ser du dig selv om 10 år?"
0
Når du er ung kan du vælge og vrage.
Når du blive ældre, kan vælge mellem vragene.
Jailbird
Kort karma: 57
Likede indlæg: 653

Indlægaf Jailbird » 27. dec 2015, 08:01

"Hvordan har du det med børn som kaster softice efter dig?"

Mig: Øhm, det har jeg det fint med? :D
(Mens jeg egentlig hellere ville svare "Det kommer an på hvor hurtigt de kan løbe")
8
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 27. dec 2015, 13:54

adagio skrev:
Myresluger skrev:Hvad med børn/skal du have børn/skal du have flere børn - det er jeg blevet spurgt om til alle jobsamtaler jeg har været til, indtil jeg fyldte 40. Hvad forestiller man sig lige at svaret skulle være?? Og så er det jo også ulovligt at spørge om!!

Nej, det er ulovligt at bruge svaret [color=#FF0000]på en måde, der diskriminerer kvinden, der ønsker børn[/color], men det er ikke ulovligt at spørge.

Man må såmænd gerne bruge svaret til at danne sig et indtryk af, hvorvidt personen vil passe ind i medarbejdergruppen, f.eks.
3
Brugeravatar
Lurende Peber
Kort karma: 214
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 1988

Indlægaf Lurende Peber » 27. dec 2015, 14:22

Det er nok : "Hvad Fanden bilder du dig ind?"
Da jeg afbrød en jobsamtale med " Jeg tror, at vi stopper her. Ingen grund til at spilde hinandens tid mere"
Den organisering af arbejdet og styreform, der blev anvendt på stedet er SLET ikke mig.

Og en anden gang blev jeg spurgt om, hvem jeg var ....som menneske :mellow:
4
Registreret Gammel Gris :genert:
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 27. dec 2015, 23:19

Menneske? Mig??? Er jeg ikke en peberfrugt? Noooooooo