Frysemad - stik mig jeres bedste idéer og opskrifter :-)

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Kasper
Kort karma: 65
Likede indlæg: 662

Re: Frysemad - stik mig jeres bedste idéer og opskrifter :-)

Indlægaf Kasper » 5. aug 2017, 14:36

Og madtærter! Køb en billig tærtedej i Netto og fyld den med grøntsager/kød og æggemasse og ost.
1
OberstNasig
Kort karma: 184
Likede indlæg: 2030

Indlægaf OberstNasig » 7. aug 2017, 15:33

Jeg laver ofte pirogger. Det smarte ved dem er, udover af de kan fryses i portioner, at du i princippet kan stoppe hvad som helst i dem, som du godt kan lide eller hvis du vil have tømt køleskabet. En personlig favorit ved mig er et udgangspunkt med karry og kartofler, for kartoflerne gør fyldet cremet i det. Andre bagte rodfrugter er også et hit. Man skal bare passe på med ikke at stoppe for meget væde i.
1
JoyNips
Kort karma: 1080
Likede indlæg: 24661

Indlægaf JoyNips » 7. aug 2017, 16:55

Jeg har lige lavet en portion rajma (eller, det står og simrer). Kan ikke huske om jeg så opskriften herinde eller andetsteds, og jeg ved ikke om det smager godt, men det dufter godt!

http://stinna.dk/ikke-kategoriseret/raj ... asala.html
1
Brugeravatar
Evapeva
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Indlægaf Evapeva » 14. aug 2017, 20:55

JoyNips skrev:Jeg har lige lavet en portion rajma (eller, det står og simrer). Kan ikke huske om jeg så opskriften herinde eller andetsteds, og jeg ved ikke om det smager godt, men det dufter godt!

Mmmm smagte det godt, så? :) Ser lækkert ud. I morgen skal jeg lave dhal/dahl/hvordan det nu staves. Gad vide, hvor meget rajma adskiller sig fra den ret?
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
Evapeva

Indlægaf Evapeva » 14. aug 2017, 20:57

OberstNasig skrev:Jeg laver ofte pirogger. Det smarte ved dem er, udover af de kan fryses i portioner, at du i princippet kan stoppe hvad som helst i dem, som du godt kan lide eller hvis du vil have tømt køleskabet. En personlig favorit ved mig er et udgangspunkt med karry og kartofler, for kartoflerne gør fyldet cremet i det. Andre bagte rodfrugter er også et hit. Man skal bare passe på med ikke at stoppe for meget væde i.

Laver du pirogger af gærdej eller bruger du mon filodej/andet? :) De er lækre, sådan nogle. Mit favoritfyld pt. er god, gammeldaws millionbøffyld - og så bare en grøn salat til. :ivrig:
0

Brugeravatar
Madam Pomfrey
Kort karma: 1188
Likede indlæg: 17308

Indlægaf Madam Pomfrey » 14. aug 2017, 21:34

Evapeva skrev:Tak for input, Kasper. Lyder spændende med de gryderetter, og curries ja! Dem havde jeg ikke tænkt på.

-----

Tillægsspørgsmål:
Hvordan opbevarer I gryderetter inde i fryseren? I poser (lidt risky måske) eller i bøtter?

I IKEA zip bags, har endnu ikke oplevet dem gå op.
Jeg portionspakker,og får poserne lagt i fryseren flade og firkantet, så er der nemlig plads til rigtig meget mad på frys.
Og de er også relativt hurtig tøet når de er lavet i en flad pakning.

Men du er nok færdig med madlavningen nu, og nyder den sidste tid inden lillebror kommer til verden :lun:
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Kasper
Kort karma: 65
Likede indlæg: 662

Indlægaf Kasper » 14. aug 2017, 23:18

Evapeva skrev:
JoyNips skrev:Jeg har lige lavet en portion rajma (eller, det står og simrer). Kan ikke huske om jeg så opskriften herinde eller andetsteds, og jeg ved ikke om det smager godt, men det dufter godt!

Mmmm smagte det godt, så? :) Ser lækkert ud. I morgen skal jeg lave dhal/dahl/hvordan det nu staves. Gad vide, hvor meget rajma adskiller sig fra den ret?

Umiddelbart ser det ud til at de er ret beslægtede. Den Dhal/dahl/dal, jeg kender, har ikke løg og bønner, men ellers er opskrifterne nærmest ens (man kan også sagtens putte andre grøntsager i).

Meget af smagen ved curries handler især også om, hvordan forholdet er mellem krydderierne. Hvis man skruer lidt op for den ene, men ned for den anden, kan man ændre karakteren. Der er ikke noget magisk ved en færdigkøbt garam masala; det er bare en blanding af krydderier. Den "almindelige" gule karry, vi kender i Danmark - f.eks. når man laver boller i karry - er også en masala. Med bukkehorn som et af de dominerende krydderier.

"The composition of garam masala differs regionally, with many recipes across India according to regional and personal taste, and none is considered more authentic than others."

https://en.wikipedia.org/wiki/Garam_masala
1
JoyNips
Kort karma: 1080
Likede indlæg: 24661

Indlægaf JoyNips » 14. aug 2017, 23:24

Evapeva skrev:

Det smagte vildt godt!
1
Brugeravatar
Badesandalen
Kort karma: 207
Likede indlæg: 2768

Indlægaf Badesandalen » 15. aug 2017, 11:21

Hvordan undgår I at pirogger bliver tørre? Jeg elsker pirogger og det ville være skønt at have en stak i fryseren, men jeg synes altid de bliver så tørre.
0
OberstNasig
Kort karma: 184
Likede indlæg: 2030

Indlægaf OberstNasig » 15. aug 2017, 20:04

Evapeva skrev:
OberstNasig skrev:Jeg laver ofte pirogger. Det smarte ved dem er, udover af de kan fryses i portioner, at du i princippet kan stoppe hvad som helst i dem, som du godt kan lide eller hvis du vil have tømt køleskabet. En personlig favorit ved mig er et udgangspunkt med karry og kartofler, for kartoflerne gør fyldet cremet i det. Andre bagte rodfrugter er også et hit. Man skal bare passe på med ikke at stoppe for meget væde i.

Laver du pirogger af gærdej eller bruger du mon filodej/andet? :) De er lækre, sådan nogle. Mit favoritfyld pt. er god, gammeldaws millionbøffyld - og så bare en grøn salat til. :ivrig:

Jeg laver dem altid med gærdej. Jeg bruger altid en opskrift fra Valdemarsro, som kan googles let :)
Medspisere har sagt, at det er det bedste brød til pirogger, de har fået. De er ret geniale. Jeg fylder alverdens ting i for at få tømt grøntsagsskuffen.
0
Brugeravatar
Evapeva

Indlægaf Evapeva » 15. aug 2017, 21:44

OberstNasig skrev:
Evapeva skrev:

Jeg laver dem altid med gærdej. Jeg bruger altid en opskrift fra Valdemarsro, som kan googles let :)
Medspisere har sagt, at det er det bedste brød til pirogger, de har fået. De er ret geniale. Jeg fylder alverdens ting i for at få tømt grøntsagsskuffen.

Det er også dem fra Valdemarsro, jeg har luret på. :gogo: Godt med en god anmeldelse!
0

Brugeravatar
Evapeva

Indlægaf Evapeva » 15. aug 2017, 21:44

Badesandalen skrev:Hvordan undgår I at pirogger bliver tørre? Jeg elsker pirogger og det ville være skønt at have en stak i fryseren, men jeg synes altid de bliver så tørre.

Prøv at lave dem lidt større, end du plejer/der foreslås i opskriften. :) Det hjælper meget!
0

Brugeravatar
Badesandalen
Kort karma: 207
Likede indlæg: 2768

Indlægaf Badesandalen » 16. aug 2017, 08:23

Evapeva skrev:
Badesandalen skrev:Hvordan undgår I at pirogger bliver tørre? Jeg elsker pirogger og det ville være skønt at have en stak i fryseren, men jeg synes altid de bliver så tørre.

Prøv at lave dem lidt større, end du plejer/der foreslås i opskriften. :) Det hjælper meget!

Okay, det prøver jeg.
0

Tilbage til "Mad og drikke"