Er vi blevet for skødesløse i vores beklædning?

Er UGG støvler stadig fede? Og hvad skal man købe til vinter? Del dine modetips her.
Brugeravatar
paint
Kort karma: 604
Likede indlæg: 31598

Re: Er vi blevet for skødesløse i vores beklædning?

Indlægaf paint » 25. jul 2017, 16:29

dgd2007 skrev:"Skødesløs" er for øvrigt et fedt ord! :)

Det har vist veget pladsen for 'casual' (det er efterhånden også sjældent, at man ser folk med skøder (smoking) ) ;)
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 3486
Likede indlæg: 25994

Indlægaf Wizzze » 25. jul 2017, 16:41

Fra dengang man faktisk havde skøder :D

Billede
3
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
paint
Kort karma: 604
Likede indlæg: 31598

Indlægaf paint » 25. jul 2017, 16:49

Wizzze skrev:

Fra dengang man faktisk havde skøder :D

Billede

Og kom man anstigende uden jakke med skøder, var man skødesløs. Ak ja! hvilken skandale ;)
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 1130
Likede indlæg: 17277

Indlægaf dgd2007 » 25. jul 2017, 17:56

Wizzze skrev:Fra dengang man faktisk havde skøder :D

Billede
5
Brugeravatar
Frøken Himmelblå
Kort karma: 203
Likede indlæg: 5240

Indlægaf Frøken Himmelblå » 25. jul 2017, 18:19

Dikus skrev:
Akehurst2 skrev:
Frøken Himmelblå skrev:
Dikus skrev:
DetSorteCirkus skrev:Hvis det i virkeligheden er et spørgsmål om at højne laveste fællesnævner og sige fra overfor direkte eller tæt på usoignerede kunder, ser jeg intet forkert i det, men jeg er arg modstander af, at andre skal diktere, hvad der fx. er korrekt såkaldt "pænt tøj".

Nu går jeg altid selv i nederdel eller kjole, men hvis en restaurant forlangte det af mig pga. mit biologiske køn, kunne stedet rende mig noget så grusomt.

Og det er jo det... Min 14-årige går i bukser og løse trøjer. Hendes udseende betyder MEGET fot hende. Men hun vil ikke blive lukket ind i operaen i sit fineste tøj.

I forbindelse med, vi skal ud at spise relativt dyrt på Alkymisten, har hun spurgt ind til tøjvalg. Og det er faktisk synd for hende at skulle tage kjole på og få sit velværde ødelagt, fordi andre mennesker har travlt med hendes udseende. Hun vil være dårligt tilpas i "pænt" tøj. Og hvorfor skal hun så i det i stedet for at lade hende tage sin version af pænt på?

Det er lettere for sådan en som mig, der gerne er overdressed :cool:

Ej men der synes jeg også lige man skal tørre øjnene. Hvis man får lavt selvværd af at tage lidt pænere tøj på, synes jeg generelt man skal arbejde med sig selv.

Og pænt tøj er jo ikke nødvendigvis en kjole. Det kan også sagtens være habitbukser, en fin top og en blazer eller vest. Heck. Man behøver ikke engang stiletter i dag. Der findes adskillige pæne flade læder og laksko.

Jeg synes helt ærligt, at der i dag er så mange muligheder i fint tøj, at det bør være muligt for de fleste at finde en passende mundering man føler sig tilpas i.

Der synes jeg så, det gør en forskel, at den pågældende kun er 14 år.

Hvis det var en voksen ville jeg være mere enig med dig.

Hun er slet ikke klar til at vise sin krop frem. Og de forstår jeg godt. Hun har det i forvejen svært ved den opmærksomhed, hun får godt tildækket. De gange, hun har forsøgt sig med kjole og mere fremvisning af krop, er hun blevet helt forskrækket over, hvor ubehageligt det er med kommentarer fra "gamle" mænd og deres blikke.

I forvejen bruger vi tid nok på at tale om, hvordan man pænt fjerner sig fra situationer ved busstoppesteder, hvor drenge og mænd vil tale med en.

Jeg synes faktisk oprigtigt talt ikke, man kan kræve, at det da bare er noget, hun må tage med og hoppe i noget tøj, som de her mænd gerne vil se hende i.

Men du får det til at lyde som om, at alle pæne kjoler er sådan nogle små kjoler hvor alt kan ses. Det er jo på ingen måde virkeligheden. Der findes massere af flotte kjoler der er tækkelige og hvor man kan skjule det man ønsker.

Jeg kan bare ikke se det forfærdelige i, at børn lærer, at man skal klæde sig til lejligheden.
Det er muligt jeg selv fra en utrolig gammeldags familie. Men jeg ved, at jeg selv kommer til at være ligesådan den dag jeg får børn.
Da jeg var 13 efterlod mine forældre mig derhjemme, fordi jeg ikke havde taget pænt nok tøj på til et kobberbryllup. Det var da pisse nedern. Men når jeg kigger tilbage ved jeg præcis hvorfor de gjorde det. Og jeg ville have gjort det samme. Jeg lærte, at man nogle gange ikke kan gå klædt i lige det man har lyst til. Men er nødt til at overveje hvilket arrangement man skal til.

Og igen. I dag vil jeg gå ud fra, at det de fleste steder er fuldt ud acceptabelt som kvinde at komme i habit. Vi er trods alt i det 21. århundrede.
6
Vir prudens non contra ventum mingit

Far skal også have en chance for at være babysitter
Brugeravatar
Pølsemix
Kort karma: 135
Likede indlæg: 3267

Indlægaf Pølsemix » 25. jul 2017, 20:06

Dikus skrev:
Mener du seriøst en habit er passende til en 14-årig pige? :tie: Det ville jeg godt nok små-fnise af.

Heldigvis er jeg helt sikker på, restauranten hellere vil have vores 50.000 kr. og acceptere pigens moderne fremtoning end sige farvel til os. Men så igen. Sandsynligheden for, mændene har snickers på, er også overvældende. Så hun er arveligt belastet

En voksen bør ikke "små-fnise" af en teenagers påklædning.
1
Brugeravatar
milisa
Kort karma: 403
Likede indlæg: 4446

Indlægaf milisa » 25. jul 2017, 20:11

Frøken Himmelblå skrev:Men du får det til at lyde som om, at alle pæne kjoler er sådan nogle små kjoler hvor alt kan ses. Det er jo på ingen måde virkeligheden. Der findes massere af flotte kjoler der er tækkelige og hvor man kan skjule det man ønsker.

Jeg kan bare ikke se det forfærdelige i, at børn lærer, at man skal klæde sig til lejligheden.
Det er muligt jeg selv fra en utrolig gammeldags familie. Men jeg ved, at jeg selv kommer til at være ligesådan den dag jeg får børn.
Da jeg var 13 efterlod mine forældre mig derhjemme, fordi jeg ikke havde taget pænt nok tøj på til et kobberbryllup. Det var da pisse nedern. Men når jeg kigger tilbage ved jeg præcis hvorfor de gjorde det. Og jeg ville have gjort det samme. Jeg lærte, at man nogle gange ikke kan gå klædt i lige det man har lyst til. Men er nødt til at overveje hvilket arrangement man skal til.

Og igen. I dag vil jeg gå ud fra, at det de fleste steder er fuldt ud acceptabelt som kvinde at komme i habit. Vi er trods alt i det 21. århundrede.

Jøsses, du er dobbeltmoralsk! Man skal tørre øjnene, hvis man ikke føler sig tilpas i habitter eller såkaldte pæne kjoler, for man skal lære, at man nogle gange ikke kan gå klædt i lige det, man har lyst til. Men du nægter af princip at følge "de skøre brudes" tradition med farvevalg til bryllupper?!

Jeg vil godt nok hellere lære min datter, at tøj er en skal, som er så inderligt ligegyldig ift den person, der bærer det. Og at pænt tøj er tøj, der er nyvasket og evt strøget. Og at klæde sig til lejligheden betyder, at man sørger for efter bedste evne at opfylde sine værters ønsker for deres arrangement - ikke at please arbitrære definitioner af, hvad der er hverdagstøj, arbejdstøj og festtøj.
Senest rettet af milisa 25. jul 2017, 20:28, rettet i alt 1 gang.
6
Tally-ho
Brugeravatar
milisa
Kort karma: 403
Likede indlæg: 4446

Indlægaf milisa » 25. jul 2017, 20:27

Akehurst2 skrev:Jeg synes ikke, cowboybukser, kondisko og sweatre er arbejdstøj på et kontor. Det er hjemmetøj for mig. Der kan selvfølgelig være forskel på kontorer og særligt, hvis man har borgerkontakt skal man sørge for at beklædningen ikke er decideret fremmedgørende, men hvis man har et seriøst arbejde bør man også vise det i sin påklædning.

Og løst hår kan være fint. Men langt hår der bare hænger dag ud og dag ind uden at være tilnærmelsesvist sat, synes jeg giver et for afslappet look.

Din sidste sammenligning forstår jeg ikke. At tøjet er rent og helt og at personlig hygiejne er iagttaget er minimum altid.

1) Så mit arbejde er ikke seriøst, når min chef er inderligt ligeglad med, at jeg kommer i jeans, sweater og sneakers?

2) Løst hår dag ud og dag ind er no-go. Men hvad med en page? Den bliver jo ikke sat. Men hænger løst? Er det no-go? Og hvor går skillegrænsen fra go-go langt, løst hår, til no-go langt, løsthængende hår....? Hvis man, som jeg, er hårmongol og ikke kan finde ud af at sætte det, men til gengæld har rundt regnet verdens flotteste hår (vi glemmer lige janteloven, for har fået tilpas mange kommentarer på mit hår til at have selvtilliden til dén påstand!), så bør jeg faktisk klippe det? Eller gå i barndommen og have hestehale - det er det eneste, jeg kan finde ud af?

3) Min farmor kommer fra fattige kår. Hun blev gift med min farfar, som er en meget anerkendt læge med egen klinik = røven fuld af penge. Med andre ord, da hun lissom kom til penge, droppede hun alle andre tøjforretninger end Chanel i Magasin og har derfor stilletter og jakkesæt på hver eneste dag, også i weekenden. Disse typer findes der jo rundt omkring, og lad os lege, jeg var en af dem. Mit hjemmetøj er derfor Chanels små, chikke dragter. Hvad skal jeg så, efter din mening, have på, når jeg skal passe mit arbejde - som jeg altså tager vældigt seriøst, trods mine jeans og udtrådte sneakers?

Nåmen, som du nok kan regne ud, synes jeg, du er vældig snobbet, og det har du selvfølgelig al mulig ret til at være, lige som jeg tænker, du synes, jeg er "et-eller-andet" - jeg ved ikke lige, hvad det modsatte er snobbet er. Min pointe i den her lille afslutning er bare at understrege, at din holdning for mig er komplet sort snak, men at jeg med mine spørgsmål ikke forsøger at provokere dig eller være flabet eller noget, men jeg prøver at forstå din tankegang ved at få dig til at forholde dig til nogle ting, der bliver sat på spidsen. Jeg håber ikke, jeg er eller har været for grov i min debatstil og åbenlyse forundring, og håber også, du forsat vil debattere med. :)
1
Tally-ho
Brugeravatar
Purple Haze
Kort karma: 725
Geografisk sted: Kbh. Østerport
Likede indlæg: 13635

Indlægaf Purple Haze » 25. jul 2017, 21:18

Ja, er enig i at folk generelt er blevet for ligeglade med edikette og ordentlig påklædning.

Og synes det er helt fint hvis nogen steder indfører dresscode - så kan man blive væk hvis man ikke forstår det, synes det er snobbet, ikke føler sig tilpas i den slags påklædning eller hvad nu deres årsag til ikke at ville følge dresscoden.

På samme måde som man ikke skal tage til udklædnings- eller tema-fest, hvis man ikke gider gøre en minimumsindsats, fordi man så er f**** nederen og ødelægger oplevelsen for de andre.
Og man tager heller ikke til stor galla fest, hvor der danses walz og det forventes at man gør en minimums indsats - i jeans og sweater fordi man føler sig bedst tilpas i det..... og ja! Det har jeg oplevet, og det er ikke OK.
2
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Frøken Himmelblå
Kort karma: 203
Likede indlæg: 5240

Indlægaf Frøken Himmelblå » 25. jul 2017, 21:34

milisa skrev:
Frøken Himmelblå skrev:Men du får det til at lyde som om, at alle pæne kjoler er sådan nogle små kjoler hvor alt kan ses. Det er jo på ingen måde virkeligheden. Der findes massere af flotte kjoler der er tækkelige og hvor man kan skjule det man ønsker.

Jøsses, du er dobbeltmoralsk! Man skal tørre øjnene, hvis man ikke føler sig tilpas i habitter eller såkaldte pæne kjoler, for man skal lære, at man nogle gange ikke kan gå klædt i lige det, man har lyst til. Men du nægter af princip at følge "de skøre brudes" tradition med farvevalg til bryllupper?!

Jeg vil godt nok hellere lære min datter, at tøj er en skal, som er så inderligt ligegyldig ift den person, der bærer det. Og at pænt tøj er tøj, der er nyvasket og evt strøget. Og at klæde sig til lejligheden betyder, at man sørger for efter bedste evne at opfylde sine værters ønsker for deres arrangement - ikke at please arbitrære definitioner af, hvad der er hverdagstøj, arbejdstøj og festtøj.

Kald du mig bare dobbeltmoralsk. Skriver bruden eksplicit, at sort og rød ikke er velkomne farver. Så skal jeg nok lade være med at tage de farver på. Men står der ikke noget, går jeg ud fra, at bruden er ligeglad. Igen, have jeg ikke læst det herinde, havde jeg ikke anet, at det kunne være et no-go. Så jeg går automatisk ud fra, at det ikke er en skik der er voldsomt benyttet.
Samtidig kunne jeg ikke drømme om at klæde mig for at være kontrær. Så det er da langt fra sikkert, at det ville blive de farver uanset.
0
Vir prudens non contra ventum mingit

Far skal også have en chance for at være babysitter
Brugeravatar
Sophies-mor
Kort karma: 685
Likede indlæg: 6162

Indlægaf Sophies-mor » 26. jul 2017, 05:43

Frøken Himmelblå skrev:Og jeg er en af dem der ALDRIG kommer til at efterlever skøre brudes idé om, at man ikke må troppe op i rødt eller sort. Havde aldrig hørt om det, før jeg læste det her inde. Det er en af de oplysninger der pænt vil blive gemt væk. Så kan jeg spille dum hvis nogen skulle antaste en rød eller sort kjole til et bryllyp.

Det har jeg så også kun hørt herinde. Det med sort og rød.
Jeg har faktisk været til bryllup i sort. Kjolen havde dog blå effekter, så måske var det derfor ingen skreg efter mig :-D
1
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Stars
Kort karma: 123
Likede indlæg: 4084

Indlægaf Stars » 26. jul 2017, 05:56

Sophies-mor skrev:
Frøken Himmelblå skrev:Og jeg er en af dem der ALDRIG kommer til at efterlever skøre brudes idé om, at man ikke må troppe op i rødt eller sort. Havde aldrig hørt om det, før jeg læste det her inde. Det er en af de oplysninger der pænt vil blive gemt væk. Så kan jeg spille dum hvis nogen skulle antaste en rød eller sort kjole til et bryllyp.

Jeg har faktisk været til bryllup i sort. Kjolen havde dog blå effekter, så måske var det derfor ingen skreg efter mig :-D

Jeg har heller aldrig hørt om rød som no-go til bryllup.
Hvid selvfølgelig, fordi det er brudens farve og sort (som i helt sort), fordi det er til begravelser.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 849
Likede indlæg: 13909

Indlægaf Lemonella » 26. jul 2017, 06:11

Stars skrev:
Sophies-mor skrev:

Hvid selvfølgelig, fordi det er brudens farve og sort (som i helt sort), fordi det er til begravelser.

Jeg har kun hørt, at rød plejer, at være brudens mors farve.

Jeg var til et bryllup, hvor der i indbydelsen meget klart stod "galla". Vi var 2 i galla. Resten var et sammensurium af alle andre farver (dog undtaget hvid), plus en del i sort og et par i korte kjoler og en enkelt i sort buksedragt.
Jeg spurgte bruden om hendes mor kom i rødt. Det gjorde hun ikke, hun ville være i mørk lilla, så jeg kunne godt komme i rød galla. Det gjorde jeg og det samme gjorde så brudens mor, som havde fortrudt sin lilla kjole.

Jeg indrømmer, at jeg blev en smule tøsefornærmet og spurgte bruden efterfølgende, hvad der blev af dresscoden i indbydelsen, hvorefter svaret var, at det var da bare for, at skrive noget. :forvirret: :stoned:
Jeg kunne altså have sparet, at smide 4000 kr. efter en gallakjole, som jeg sikkert aldrig mere får på igen og have købt en pæn lang sommerkjole i H&M til en 300-400 kr.
0
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
Sophies-mor
Kort karma: 685
Likede indlæg: 6162

Indlægaf Sophies-mor » 26. jul 2017, 06:19

Lemonella skrev:
Stars skrev:
Sophies-mor skrev:

Jeg har kun hørt, at rød plejer, at være brudens mors farve.

Jeg var til et bryllup, hvor der i indbydelsen meget klart stod "galla". Vi var 2 i galla. Resten var et sammensurium af alle andre farver (dog undtaget hvid), plus en del i sort og et par i korte kjoler og en enkelt i sort buksedragt.
Jeg spurgte bruden om hendes mor kom i rødt. Det gjorde hun ikke, hun ville være i mørk lilla, så jeg kunne godt komme i rød galla. Det gjorde jeg og det samme gjorde så brudens mor, som havde fortrudt sin lilla kjole.

Jeg indrømmer, at jeg blev en smule tøsefornærmet og spurgte bruden efterfølgende, hvad der blev af dresscoden i indbydelsen, hvorefter svaret var, at det var da bare for, at skrive noget. :forvirret: :stoned:
Jeg kunne altså have sparet, at smide 4000 kr. efter en gallakjole, som jeg sikkert aldrig mere får på igen og have købt en pæn lang sommerkjole i H&M til en 300-400 kr.

Jeg har aldrig hørt om, at rød er for brudens mor.
Og medmindre kjolerne var ens... ville jeg slet ikke ærgre mig over at hun også havde rødt på.
Måske endda ikke engang dér.
Min moster har præsteret at blive tøsefornærmet og forlange at blive kørt hjem for at skifte, fordi min mor og hun kom i samme kjole. Moster i beige og mor i blå
Det havde ikke gjort mig hidsig.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 4113
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 43545

Indlægaf kidkomb » 26. jul 2017, 06:29

Lemonella: Det er fandme også for fesent! :kys:
Og faktisk ret tarveligt. Man føler sig så akavet når man er overdressed.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler
Man som i jeg
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster

Tilbage til "Mode"