Larm fra naboer

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
No1
Kort karma: 253
Likede indlæg: 4561

Larm fra naboer

Indlægaf No1 » 24. jul 2017, 15:29

Okay, var lidt i tvivl om i hvilket forum, jeg skulle poste, så here goes.

Jeg bor i en etageejendom som er fra 50'erne. Det er lydt. Som i - jeg kan høre min overbo og ubderbo hoste, snakke i telefon/snakke med gæster, bruge en blender, tale sammen ude på badeværelset, tydelig musik og larm fra fjernsyn.

Jeg er godt klar over, at man må forvente larm osv, når man bor tæt. Det er ikke fordi naboerne er generende - mere end jeg selv er.

Jeg er bare ved at blive vanvittig over den totale mangel på privatliv. Det er så galt at jeg overvejer at flytte kun pga det.

Kan man på nogen måde afhjælpe det? Er gulvtæpper nok? Er der andet jeg kan gøre før jeg i sidste ende bare må flytte?
0
Don't get so tolerant that you tolerate intolerance.
Brugeravatar
Evapeva
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Larm fra naboer

Indlægaf Evapeva » 24. jul 2017, 15:32

Gulvtæpper hjælper en hel del på støj nedefra og støj fra dig, når du går rundt osv., men selvfølgelig ikke ift. overboen. Jeg kan godt huske, hvordan det er; jeg har selv boet i sådan et byggeri. Det er i perioder til at blive sindssyg af, hvis man tænker længere over det - men det skal man nok bare lade være med. Det er lidt et vilkår.. :gruble:
1
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
Hunkat
Kort karma: 489
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 15019

Indlægaf Hunkat » 24. jul 2017, 15:33

Jeg vil ikke tro at gulvtæpper er nok selvom både tæpper og f.eks. billeder på væggene kan tage en smule støj.

Der findes firmaer der lydisolerer lejligheder, f.eks. lofter, gulve og/eller vægge. Men det er dyrt så det skal være en investering i lejligheden og et sted du gider bo i i så lang tid at det giver mening.
2
L'enfer, c'est les autres

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Evapeva

Indlægaf Evapeva » 24. jul 2017, 15:33

Kan du høre hvad de snakker om ovenpå/nedenunder? Eller er det kun en summen/mumlen? Det synes jeg betyder en del for, hvor slemt det er. Jeg ville ikke kunne leve med, at andre lyttede med på mine samtaler.
1

Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 772
Likede indlæg: 14846

Indlægaf HappyPaww » 24. jul 2017, 15:34

Tror man kan isolere væggene - de er garanteret nærmest hule eller fyldt med halm (jeg har boet i noget lignende). Ellers kan man sætte isolerende plader op, men begge dele er jo større projekter som du skal bedømme om du vil bruge tid og penge på.
1
No1

Indlægaf No1 » 24. jul 2017, 16:03

Jeg kan høre decideret samtale, hvis jeg anstrenger mig. Min underbo og jeg er ikke de bedste venner, og har på et tidspunkt overhørt en samtale omhandlende, hvor meget jeg talte i tlf etc, da han råbte det til en kammerat under e fedt derhjemme.

Ej, men det er bare så ubehageligt. Jeg har svært ved at slappe af i mit hjem. Jeg har to katte, hvoraf den ene kunne finde på at tisse på gulvtæppet, hvis Bakken er det mindste uren. Det er derfor jeg ikke har haft prøvet den løsning endnu.

Jeg overvejede at spørge boligforeningen om man kan gøre noget sådan generelt.

Havde jeg vidst lejligheden var så lydt, så var jeg aldrig flyttet ind.
0
No1

Indlægaf No1 » 24. jul 2017, 16:05

Det er i øvrigt en 1-værelses, så jeg kan ikke engang flygte ind i et soveværelse.
0
Brugeravatar
Tata
Kort karma: 130
Likede indlæg: 900

Indlægaf Tata » 24. jul 2017, 16:12

Jeg/vi bor i rækkehus og man kan høre alt, fx. hosten (tror så også bagboen har KOL eller tuberkulose, ekstrem høj hoste, hvor han hoster/kvæppes ude i haven på alle tidspunkter af døgnet), telefonsamtaler, hvor vi kan høre hver ord naboerne siger, selvom vores vinduer er lukkede, stiletfodtrin, børn der skriger, råber og græder dagen lang, forældrene der er lige så højrøstet, høj musik, you name it.
Overvejer virkelig at flytte. Havde jeg ikke et sommerhus jeg/vi kunne flygte hen i i weekenderne/fridage/ferier, var vi flyttet for længst. Men ja, overvejer det, konstant støj er en stressfaktor, og at der er så lydt lægger også en begrænsning på en, man har jo på ingen måde lyst til at indvie naboerne i alle samtaler etc.
1
Timian :lun:
Brugeravatar
Sevii
Kort karma: 93
Likede indlæg: 1345

Indlægaf Sevii » 25. jul 2017, 09:42

Flyt. Det er simpelhen ikke det værd.
1
:banan: :banan:
Brugeravatar
billiebean
Kort karma: 252
Likede indlæg: 3521

Indlægaf billiebean » 25. jul 2017, 16:42

Jeg bor for første gang nu et sted, hvor der ikke er larm fra naboer i tide og utide. Og jeg kan kun være træt af, at jeg ikke flyttede tid før, men længere transporttid og lidt højere pris holdt mig fra det. Seriøst, min livskvalitet er steget adskillige grader efter at have fået ro.
Så jeg vil anbefale dig at flytte!
4
Brugeravatar
Lathyrus
Kort karma: 221
Likede indlæg: 5820

Indlægaf Lathyrus » 25. jul 2017, 18:17

Flyt! Larm er en frygtelig stress faktor, som påvirker mere end man tror.

Jeg boede et år i en kælderlejlighed hvor udlejer selv boede ovenpå. De larmede fra kl 05 til 24/01 hver dag og der kørte tog hver halve time 100 m fra huset i samme tidsrum.
Jeg gik ned med stress mens heg boede der og larmen var helt klart en medvirkende faktor til det. Jeg var meget presset på job, men det at jeg kun havde ro omkring mig få timer i døgnet, gjorde at jeg aldrig fik restitueret ordenligt.

Så jeg vil sige at du ska flytte så snart du har mulighed for det.
4
Brugeravatar
Aragorn
Kort karma: 996
Likede indlæg: 11471

Indlægaf Aragorn » 25. jul 2017, 18:42

Du skal have gips op, før det rigtigt fungerer lyddæmpende. Desto højere densitet, desto bedre lyddæmpende effekt. Det er ofte et projekt der overstiger al rimelighed.
2

Invisible kid
Locked away in his brain
From the shame and the pain
World down the drain
No1

Indlægaf No1 » 25. jul 2017, 21:53

Jeg er skrevet op til alt muligt. Mit håb havde egentlig været, at jeg kunne slå mig ned her de næste par år. Nu har jeg holdt ud i et år; og larmen fra underboen og manglende privatliv påvirker mig bare meget mere, end jeg havde forventet...
Tror bare jeg skal have et hus ude på landet et sted næste gang .

Tak for al feedback i øvrigt :)
0
Brugeravatar
Evapeva

Indlægaf Evapeva » 25. jul 2017, 22:40

No1 skrev:Jeg er skrevet op til alt muligt. Mit håb havde egentlig været, at jeg kunne slå mig ned her de næste par år. Nu har jeg holdt ud i et år; og larmen fra underboen og manglende privatliv påvirker mig bare meget mere, end jeg havde forventet...
Tror bare jeg skal have et hus ude på landet et sted næste gang .

Tak for al feedback i øvrigt :)

Der er andre udfordringer forbundet ved sådan et sted.
Fx transport - der er langt til ALT! Vi flyttede selv på landet efter uheldige episoder i lejlighed. Vi har for længst erkendt, at det var lidt en panikhandling i sin tid; der var meget, vi ikke tænkte igennem inden. Og jeg savner ofte at bo tættere på en by, end vi gør (selvom vi er inde i nærmeste større by på lidt mindre end et kvarter).
1

chokoladegris
Kort karma: 24
Likede indlæg: 173

Indlægaf chokoladegris » 31. jul 2017, 19:13

Den første lejlighed jeg flyttede i da jeg flyttede hjemmefra var rigtig lydt. Men synes egentlig at dem der boede ovenpå var ret gode til at tage hensyn (der boede tre forskellige gennem de 4 år jeg boede der), men så flyttede et kærestepar ind! De trampede rundt, snakkede ufattelig højt i opgangen (altid lige foran min dør), de hørte ualmindelig højt fjernsyn, kunne høre dem smække med toiletbrættet, skabslågerne og de rykkede konstant rundt på alt muligt. Jeg klagede utallige gange, men de benægtede bare at de larmede. Flyttede så til sidst :-) er lige flyttet ind i en ny lejlighed hvor min udlejer selv bor i opgangen, synes godt nok at han tramper meget rundt, men ellers hører jeg ikke så meget til ham. Drømmer dog lidt om et rækkehus inden for de nærmere år
0

Tilbage til "Livets forhold"