De riges rædsomme arrogance er ikke til at holde ud

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annella
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

De riges rædsomme arrogance er ikke til at holde ud

Indlægaf annella » 25. jul 2017, 06:28

https://www.avisen.dk/david-trads-de-rige-er-raedsomme-arrogante-over-for_454479.aspx

Åh, hvor er det altså ikke til at holde ud at se, når folk, som har deres på det tørre – LA’eren Joachim B. Olsen, rigmanden Lars Tvede og senest her i weekenden, Malene Lei Raben, en karriereadvokat, der som 48-årig har bevilget sig selv evig ferie – reelt pisser på de fattige.

Olsen, som i parentes bemærket må være et af de mennesker i kongeriget. som har suget flest penge ud af de offentlige kasser som statsbetalt kuglestøder og nu folketingsmedlem, kan slet ikke se ’ulighed’ som et problem.

Tag den, fru kontanthjælpsmodtager eller hr. førtidspensionist. Al din ulykke skyldes, mener Olsen, dine egne dumme valg. Du skulle bare have købt nogle aktier, skulle du!

Den samlede fortælling fra de tre – Olsen, Tvede, Raben – er, at succesrige mennesker er blevet til netop succesrige mennesker, fordi de (modsat alle andre) har knoklet. Intet, absolut intet, andet betyder noget. Negativ social arv? Nej! Sygdom? Nej! Tilfældigheder? Nej!

Jeg kan næsten ikke holde ud at følge den arrogance, som rige mennesker her udstråler over for dem, der har det hårdt. Hvorfor dette fravær af empati? Hvorfor denne udstilling af manglende forståelse for andre? Hvorfor denne totale tro på ’du er din egen lykkes smed’?

De af os, som har vores på det tørre, har en pligt til at vise større forståelse for dem, der ikke er landet på den grønne gren.

Mener du også, at rige mennesker er arrogante?

Jeg gør ikke, det er jo at generalisere, at være arrogant har intet med penge at gøre, der findes arrogante mennesker i alle samfundslag, og jo vi er vores egen lykkes smed, pligt til at vise større forståelse for dem, der ikke er landet på den grønne gren? sikkert men det er vist relativt hvilken forståelse og hvor megen forståelse, man skal vise, det afhænger for mig af mange forskellige faktorer bl.a. hvordan hver enkel forbruger sine penge.
1
Brugeravatar
Hunkat
Kort karma: 489
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 15019

Re: De riges rædsomme arrogance er ikke til at holde ud

Indlægaf Hunkat » 25. jul 2017, 06:33

Jeg synes generelt at vores samfund måske er tynget af historien om det personlige ansvar. Alle mennesker har et ansvar, og ofte også et stort ansvar. Men rigtig mange mennesker, selvfølgelig flest mennesker som ikke selv har været i en ulykkelig situation, er blevet blinde for at man kan være ramt af omstændigheder som kan knækket et menneske. Også selvom nogen kan, så betyder det ikke at alle kan.

Personlig tror jeg det hængere nærmere sammen med den generelle tendens med at anekdoter og enkelthistorier skal løftes op til sandheden. 'Jeg holdt op med at drikke mælk og fik det bedre = mælk er giftigt for mennesker' og 'jeg har selv haft penge nok = så må alle andre også ha' haft penge nok men sløset dem op' er præcis samme tankegang og det har ikke noget med penge at gøre.
10
L'enfer, c'est les autres

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Lover-Moses
Kort karma: 15
Geografisk sted: Næstved
Likede indlæg: 430

Indlægaf Lover-Moses » 25. jul 2017, 07:36

Om man kan lide JBO eller ej, er sådan set ligegyldigt. Når man kommer med den udtalelse at JBO er en samfundsnasser fordi han har fået penge af Team Danmark som kuglestøder, så diskvalificerer man sig selv fra en seriøs debat. Hvis man tror, at nogen kommer til JBO´s niveau uden hårdt arbejde og dedikation, så er man direkte dum og uvidende.
7
Akehurst2
Kort karma: 887
Likede indlæg: 25426

Indlægaf Akehurst2 » 25. jul 2017, 07:39

Lover-Moses skrev:Om man kan lide JBO eller ej, er sådan set ligegyldigt. Når man kommer med den udtalelse at JBO er en samfundsnasser fordi han har fået penge af Team Danmark som kuglestøder, så diskvalificerer man sig selv fra en seriøs debat. Hvis man tror, at nogen kommer til JBO´s niveau uden hårdt arbejde og dedikation, så er man direkte dum og uvidende.

Og det er i det hele taget så latterligt at høre på, at man åbenbart diskvalificerer sig selv fra at have en mening om samfundet, fordi man har benyttet sig af selv samme samfund. Må jeg så heller ikke synes noget, nå jeg både har gået i institution, skole og fået gratis uddannelse og SU?
2
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 2065
Likede indlæg: 41412

Indlægaf DetSorteCirkus » 25. jul 2017, 07:47

Jeg synes faktisk, at det er et dybt uinteressant emne, og jeg kunne godt have David Trads mistænkt for her at bruge udsatte menneskers kår som en undskyldning for at bashe løs på den ret lille gruppe af meget velhavende og samtidig meget liberalistiske mennesker, som han jo inderligt hader.

Det er ikke, fordi jeg selv er videre begejstret for selvsamme minoritet, men jeg er træt af den kamp mellem de to borgerskaber i Danmark, som i løbet af de seneste tyve år er blevet meget tydelig og giftig, bl.a. hjulpet på vej af tjenstvillige medier på begge fløje.
Det sker, at der kommer interessante tekster, taler og vinkler ud af det, bevares, men der, hvor filmen knækker for mig, er, når krigen får et fernis af i virkeligheden at handle om underklassens ve og vel.

David Trads kan selvfølgelig have et hemmeligt eller skjult dobbeltliv, som jeg ikke kender til, men når jeg bemærker ham, befinder han sig altid i elitære omgivelser som Politikens spalter, P1, debatprogrammer på tv, osv. Jeg fornemmer, at han, efter mine standarder, har hjertet på rette sted og en masse god vilje, men jeg ved ikke, om hans gentagende angreb på toppen af højrefløjen og erhvervslivet reelt er med til at bedre de kår og den udvikling, han søger at skabe opmærksomhed omkring. Jeg tvivler meget på effekten, og det er nok derfor, jeg oftere og oftere associerer ham med fx. Joachim B. Olsen. Altså som type.

Man kan stå så stejlt på sine principper og gøre det i et så aggressivt sprog*, at man bliver en go to-skamstøtte for sine modstandere og en generator for Flodhesten Dolph-automatreaktionen "LALALA! Jeg hører ikke, hvad du siger!!!", og hvem hjælper man så? Hverken sin sag, sin fløj eller de mennesker, man bilder sig ind at tale på vegne af. Men forhåbentlig får man kælet lidt for eget ego i processen.

* I det pågældende indlæg bliver der fx. retorisk sat lighedstegn mellem førtidspension og ingen mulighed for at købe en kop kaffe på en café, hvilket for mig er et førsteklasses eksempel på David Trads' reelle, begrænsede viden om området.
4
Yes, we may be hidden by rags
But we've something they'll never have
:lun:
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 3486
Likede indlæg: 26020

Indlægaf Wizzze » 25. jul 2017, 07:50

Akehurst2 skrev:
Lover-Moses skrev:Om man kan lide JBO eller ej, er sådan set ligegyldigt. Når man kommer med den udtalelse at JBO er en samfundsnasser fordi han har fået penge af Team Danmark som kuglestøder, så diskvalificerer man sig selv fra en seriøs debat. Hvis man tror, at nogen kommer til JBO´s niveau uden hårdt arbejde og dedikation, så er man direkte dum og uvidende.

Og det er i det hele taget så latterligt at høre på, at man åbenbart diskvalificerer sig selv fra at have en mening om samfundet, fordi man har benyttet sig af selv samme samfund. Må jeg så heller ikke synes noget, nå jeg både har gået i institution, skole og fået gratis uddannelse og SU?

Velkommen til David Trads Univers :rulle:
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Kort karma: 307
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 5980

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 25. jul 2017, 07:55

Det er David Trads der har skrevet det :lol: :lol:
At den mand overhovedet får taletid er mig ubegribeligt.
4
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 3486
Likede indlæg: 26020

Indlægaf Wizzze » 25. jul 2017, 07:57

DetSorteCirkus skrev:Jeg synes faktisk, at det er et dybt uinteressant emne, og jeg kunne godt have David Trads mistænkt for her at bruge udsatte menneskers kår som en undskyldning for at bashe løs på den ret lille gruppe af meget velhavende og samtidig meget liberalistiske mennesker, som han jo inderligt hader.

Det er ikke, fordi jeg selv er videre begejstret for selvsamme minoritet, men jeg er træt af den kamp mellem de to borgerskaber i Danmark, som i løbet af de seneste tyve år er blevet meget tydelig og giftig, bl.a. hjulpet på vej af tjenstvillige medier på begge fløje.
Det sker, at der kommer interessante tekster, taler og vinkler ud af det, bevares, men der, hvor filmen knækker for mig, er, når krigen får et fernis af i virkeligheden at handle om underklassens ve og vel.

David Trads kan selvfølgelig have et hemmeligt eller skjult dobbeltliv, som jeg ikke kender til, men når jeg bemærker ham, befinder han sig altid i elitære omgivelser som Politikens spalter, P1, debatprogrammer på tv, osv. Jeg fornemmer, at han, efter mine standarder, har hjertet på rette sted og en masse god vilje, men jeg ved ikke, om hans gentagende angreb på toppen af højrefløjen og erhvervslivet reelt er med til at bedre de kår og den udvikling, han søger at skabe opmærksomhed omkring. Jeg tvivler meget på effekten, og det er nok derfor, jeg oftere og oftere associerer ham med fx. Joachim B. Olsen. Altså som type.

Man kan stå så stejlt på sine principper og gøre det i et så aggressivt sprog*, at man bliver en go to-skamstøtte for sine modstandere og en generator for Flodhesten Dolph-automatreaktionen "LALALA! Jeg hører ikke, hvad du siger!!!", og hvem hjælper man så? Hverken sin sag, sin fløj eller de mennesker, man bilder sig ind at tale på vegne af. Men forhåbentlig får man kælet lidt for eget ego i processen.

* I det pågældende indlæg bliver der fx. retorisk sat lighedstegn mellem førtidspension og ingen mulighed for at købe en kop kaffe på en café, hvilket for mig er et førsteklasses eksempel på David Trads' reelle, begrænsede viden om området.

Han har jo en lang historik med at se højrefløjskonspirationer og nazister alle vegne. og meget lidt historik med at tænke sig om, og veje sine ord, inden han farer i blækhuset. Desværre.
2
Do as I say! :whip:
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 25. jul 2017, 08:32

Mistermor skrev:
Joachim B Olsen har en studentereksamen, og så er han medaljevinder. Han har deltaget i en masse forskellige tvudsendelser og er på den måde blevet en tv-kendis, og det er derfor han er politiker. Fordi Liberal Alliance bevidst gik efter folk, der havde været i medierne. Han har ikke andre kvalifikationer end, at han er kendt af en del af befolkningen, - og at han har lyst til at være den, der tager øretæverne i partiet.
Han har aldrig haft et almindeligt arbejde.
Han ved noget om at træne og blive ved. Han har også selv udtalt, at det var en stor sorg, at han fik en skade, så han måtte stoppe med idræt. Det er han åbenbart ikke i stand til at omsætte til, at andre mennesker, der ikke kan arbejde også oplever sorg, eller at man ikke selv bestemmer, om man bliver syg, eller hvor mange kræfter eller evner man har.

Hvis man ikke måtte have holdninger, fordi man aldrig havde haft et almindeligt arbejde, så blev der tomt i Folketinget - fra venstre til højre.

Joakim B. Olsen har i øvrigt læst historie i USA, så mon ikke han også har en vis intelligens og viden?
2
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 25. jul 2017, 08:34

Wizzze skrev:
DetSorteCirkus skrev:Jeg synes faktisk, at det er et dybt uinteressant emne, og jeg kunne godt have David Trads mistænkt for her at bruge udsatte menneskers kår som en undskyldning for at bashe løs på den ret lille gruppe af meget velhavende og samtidig meget liberalistiske mennesker, som han jo inderligt hader.

Han har jo en lang historik med at se højrefløjskonspirationer og nazister alle vegne. og meget lidt historik med at tænke sig om, og veje sine ord, inden han farer i blækhuset. Desværre.

Efter hans udfald mod Henrik Gade Jensen burde han skamme sig for evigt. Jeg kan slet ikke forstå, nogen kan beragte ham som en med "hjertet på rette sted og en masse god vilje". På mig virker han ulideligt selvoptaget, indskrænket og selvgod.
2
Brugeravatar
paint
Kort karma: 605
Likede indlæg: 31688

Indlægaf paint » 25. jul 2017, 08:45

Uanset hvad jeg i øvrigt synes om Trads, så kan jeg ikke se, at hans fremstilling er en generel kritik af rige mennesker. Han er ude efter tre specifikke, navngivne personer - man kan vel kalde dem 'meningsdannere' - som han mener, er med til at skabe den overordnede mening/opfattelse (også politisk), at det er helt 'legalt' at behandle ressourcesvage mennesker dårligt. Og der er vel ingen, der kan være i tvivl om, at det faktisk finder sted.

Når et samfunds 'mentalitet' ændres, sker det ikke af sig selv. Det sker fordi, der er mennesker som gør sig til talsmænd for forringelserne, og italesætter egen skyld som den primære årsag; 'de forkerte valg', 'manglende evne til prioritering', 'gemen dovenskab' etc. etc. OG ikke mindst, som toppen af kransekagen - individualiseringen, som kommer til udtryk i 'Det er mine skattepenge, der bruges'. Det er netop dén slags langsomme og gradvise mentalitetsændring, der gør at man kan komme igennem med forslag, der halverer nogle menneskers økonomiske hjælp, at man sender syge mennesker i aktivering osv.

Er man ikke opmærksom på ovenstående, vil vores velfærdssamfund, blive mere og mere råt og uempatisk, og mere og mere præget af den ultraliberalistiske sang om 'lad alt falde, der ikke kan stå', 'enhver er sin egen lykkes smed' og 'har du penge, så kan du få - har du ingen, så må du gå' (fordi det er din egen skyld), hvilket er det stik modsatte af den solidaritet, som er klippegrunden for et velfærdssamfund.
6
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Tyrfing
Kort karma: 4
Likede indlæg: 105

Indlægaf Tyrfing » 25. jul 2017, 08:47

Kapital forrentes bedre end arbejde. Populært sagt er samfundets top stukket af fra resten, samtidig med at bunden er blevet yderligere marginaliseret. Det er dog efter min mening bekymrende, at et stigende antal politikere vender fokus mod den udsatte befolkningsgruppe og med en opfattelse af, at deres situation ofte er selvforskyldt, konkurrerer de om tiltag, som kan motivere gruppen til at blive en del af det normale arbejdsmarked. Tanken er, at når kravene til opnåelse af dagpenge hæves og satsen for kontanthjælp reduceres, så må gruppen da kunne forstå, at det ikke er en fremtid at satse på. Fokus er ikke på, om der er tilstrækkeligt med jobs til de ledige, eller om der er behov for strukturelle ændringer på arbejdsmarkedet, således at der skabes rum til andre end de dygtigste og mest ambitiøse medarbejdere.
2
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 25. jul 2017, 08:48

Jeg forstår i øvrigt ikek kritikken af Malene Lei Raben. Har folk overhovedet læst hendes kronik?

Hun har haft materiel succes, ja, og jeg syntes også hendes udsagn om at nu gik hun på evig ferie var vel kækt, når det viser sig at hun i et eller andet omfang skal forsørges af sin mand, men hun har da knoklet, lige siden hun var et barn, og oplevet masser af afsavn, og hendes mor har knoklet tilsvarende.
2
Brugeravatar
Stars
Kort karma: 123
Likede indlæg: 4090

Indlægaf Stars » 25. jul 2017, 08:51

Akehurst2 skrev:

Af hensyn til mit blodtryk læser jeg ikke, hvad JBO siger. Men det kan ikke undgås, at man ser lidt hist og her.
Ud fra det, er det mit indtryk, at han kalder alle på offentlig forsørgelse for nassere, og eftersom han er så øretæveindbydende er det nærliggende for mange at slynge hans ord tilbage i hovedet på ham for selv at have modtaget offentlig forsørgelse.

Hvis han ikke var så nedladende overfor de svageste i samfundet, ville så mange nok heller ikke have behov for at nedgøre ham ;)
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 25. jul 2017, 08:53

Stars skrev:
Akehurst2 skrev:

Af hensyn til mit blodtryk læser jeg ikke, hvad JBO siger. Men det kan ikke undgås, at man ser lidt hist og her.
Ud fra det, er det mit indtryk, at han kalder alle på offentlig forsørgelse for nassere, og eftersom han er så øretæveindbydende er det nærliggende for mange at slynge hans ord tilbage i hovedet på ham for selv at have modtaget offentlig forsørgelse.

Hvis han ikke var så nedladende overfor de svageste i samfundet, ville så mange nok heller ikke have behov for at nedgøre ham ;)

Jeg læser gerne, hvad han skriver, men jeg kan ikke mindes at han nogensinde har udtalt noget i den retning at alle på offentlig forsørgelse er samfundsnassere.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"