De riges rædsomme arrogance er ikke til at holde ud

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Slettet bruger
Likede indlæg: 20784

Re: De riges rædsomme arrogance er ikke til at holde ud

Indlægaf Slettet bruger » 25. jul 2017, 13:20

paint skrev:
DetSorteCirkus skrev:
paint skrev:Uanset hvad jeg i øvrigt synes om Trads, så kan jeg ikke se, at hans fremstilling er en generel kritik af rige mennesker. Han er ude efter tre specifikke, navngivne personer - man kan vel kalde dem 'meningsdannere' - som han mener, er med til at skabe den overordnede mening/opfattelse (også politisk), at det er helt 'legalt' at behandle ressourcesvage mennesker dårligt. Og der er vel ingen, der kan være i tvivl om, at det faktisk finder sted.

Når et samfunds 'mentalitet' ændres, sker det ikke af sig selv. Det sker fordi, der er mennesker som gør sig til talsmænd for forringelserne, og italesætter egen skyld som den primære årsag; 'de forkerte valg', 'manglende evne til prioritering', 'gemen dovenskab' etc. etc. OG ikke mindst, som toppen af kransekagen - individualiseringen, som kommer til udtryk i 'Det er mine skattepenge, der bruges'. Det er netop dén slags langsomme og gradvise mentalitetsændring, der gør at man kan komme igennem med forslag, der halverer nogle menneskers økonomiske hjælp, at man sender syge mennesker i aktivering osv.

Er man ikke opmærksom på ovenstående, vil vores velfærdssamfund, blive mere og mere råt og uempatisk, og mere og mere præget af den ultraliberalistiske sang om 'lad alt falde, der ikke kan stå', 'enhver er sin egen lykkes smed' og 'har du penge, så kan du få - har du ingen, så må du gå' (fordi det er din egen skyld), hvilket er det stik modsatte af den solidaritet, som er klippegrunden for et velfærdssamfund.

Jeg synes bare ikke, at man kan skille budskabet fra formidlingen. Eller mere præcist tvivler jeg på, at dem, der kunne have gavn af pointen, bliver lydhøre, når den formuleres, som den gør i det pågældende indlæg. Det kender jeg fra mig selv. Jeg skal virkelig stå i du-stilling, hvis jeg skal være i stand til at udlede, hvad der måske faktisk måtte være af fornuftigheder i fx. JBOs udtalelser.

I mine øjne er David Trads her igen-igen-igen en elendig advokat for en god dybereliggende sag. På grund af formen kommer han allerhøjst til at vække genklang hos de allerede overbeviste (og knap nok dér efterhånden), mens modstanderne blot får endnu et argument for, at bekymringen for velfærdsstatens overlevelse er groft overdrevet. Det er ikke inspirerende for nogen som helst, med andre ord, det er bare mere skyttegravskrig. Og derfor finder jeg hans fremgangsmåde egoistisk.

'Don't kill the messenger' ;)

Han er måske ikke den bedste advokat, for sine synspunkter. Men han tager problematikken op, og taler ret imod dem som agiterer for 'det er deres egen skyld'-synspunkterne, og 'derfor kan vi godt tage den smule de får, fra dem'.
Fortsætter dén linje (JBO, LA osv), som uden tvivl går i en retning, hvor det måske en dag vil være 'legalt' at fremføre argumenter som: 'hvorfor skulle vi dog betale for hospitalsbehandling for andre? De kunne jo bare tegne en forsikring. Det kan alle andre da finde ud af'. Eller: 'hvorfor skal det være gratis at tage en uddannelse - jeg har da måttet betale for min egen'. De kan bare tage sig sammen og få et arbejde, som alle andre.

Ovennævnte tangent, er vi allerede på vej ud af - godt hjulpet at folk der får taletid i medierne, hvor de kan turnere rundt med ovennævnte forsimplede budskaber., som stille og roligt synker ned gennem samfundslagene og bliver til common sense en dag - ude i fremtiden.

I VISSE tilfælde kan man gøre en undtagelse fra den regel :)
0
Slettet bruger

Indlægaf Slettet bruger » 25. jul 2017, 13:29

Nogen rige er rædsomme
Nogen rige er ikke rædsomme
Nogen hjemløse er rædsomme
Nogen hjemløse er ikke rædsomme
Nogen buschauffører er rædsomme
Nogen buschauffører er ikke rædsomme
Nogen hippie christianitter er rædsomme
Nogen hippie christianitter er ikke rædsomme
Nogen unge der lige er blevet ansat i H & M er rædsomme
Nogen unge der lige er blevet ansat i H & M er ikke rædsomme
Nogen folkeskolelærere der er trætte af deres arbejde er rædsomme
Nogen folkeskolelærere der er trætte af deres arbejder ikke rædsomme
0
ajnaM
Kort karma: 721
Likede indlæg: 16895

Indlægaf ajnaM » 25. jul 2017, 13:35

fisken80 skrev:
Angelina skrev:I øvrigt synes jeg den går lidt begge veje, jeg synes nu også jeg hører de (relativt) fattige snakke om hvor heldige og priviligerede de rige bare er, at de aldrig har skulle arbejde eller kæmpe for noget, men blot er kommet sovende til det hele... det er sgi også lidt et trist syn på sine medmennesker.

Jeg er faktisk enig her. Især når det kommer til typer som Anne Marie Helger (eller jeg ved ikke om hun er specielt fattig, men hun har i hvert fald stærke holdninger til velhavende/rige mennesker). Hun var med i et program om de røde på udebane, hvor hun besøgte en mand, der vitterligt havde knoklet for at nå dertil hvor han var og eje de midler han ejede. Og hun var simpelthen så fordømmende. Jeg kunne slet ikke snuppe det, det var lige til at blive politisk blå af at høre på.
Så det går begge veje.

Jeg kan dog godt følge gnostic lidt i hans påstand om, at middelklassen er de værste til at fordømme. Der har været en debat om at støtte organisationer, der sender børn på feriekoloni rundt om i Danmark så de kan få en oplevelse af at komme væk fra hverdagen og være sammen med andre børn, og jeg var mildt sagt rystet over folks kommentarer. Langt de fleste af dem der kommenterede kunne ikke unde børnene den oplevelse, de børn var forkælede, og jeg som pensionist har heller ikke råd til ferie, og de tager ingen skade af at være hjemme... osv. Det var simpelthen så grimt. Og det var i hvert fald ikke velhavende mennesker, der sad og skrev de kommentarer. De mere velstillede og priviligerede, er mit indtryk, hjælper nemlig meget gerne med donationer til den slags formål.

Eller også blander de sig bare udenom.

De fleste meget velhavende mennesker, jeg har kendt gennem mit liv, har nærmest ingen interesse haft i andre mennesker end deres nære eller det, der har haft påvirkning på dem selv. De har primært haft noget at gøre med andre velhavende mennesker og kunne aldrig finde på at deltage i et kommentarspor på Facebook. Men de har bestemt heller ikke været de velgørende typer - de har egentlig et langt stykke hen ad vejen bare haft nok i sig selv. *generaliserende type out*
1
Slettet bruger

Indlægaf Slettet bruger » 25. jul 2017, 13:58

Akehurst2 skrev:
Mistermor skrev:
Akehurst2 skrev:
Jeg læser gerne, hvad han skriver, men jeg kan ikke mindes at han nogensinde har udtalt noget i den retning at alle på offentlig forsørgelse er samfundsnassere.

Men han har sagt, »Det skal simpelthen være mere attraktivt for folk at blive i beskæftigelse frem for at være på førtidspension. Førtidspension er stadigvæk høj, og den ligger et godt stykke over mindstelønnen. Folk kan vælge to veje: Enten at være på førtidspension eller være i beskæftigelse. Og der er der nogle enorme samspilsproblemer. Dem bør man få set på,« https://www.b.dk/politiko/la-kraever-ny ... idspension

Jeg vil gerne pointere, at han siger "folk kan VÆLGE enten at være på førtidspension eller i beskæftigelse".

I min øjne er det ret meget i retning af, at folk bare nasser på samfundet.

Men det har tidligere været for nemt at få tildelt en førtidspension, blandt andet for indvandrere, og førtidspensionen har tidliegre været meget generøs. Det tror jeg er hovedgrunden til, at der er kommet den her alt for kraftige modbevægelse i forhold til førtidspension.

Og jeg kan overhoevdet ikke se, at det at bruge ordet "vælge" om førtidspension kan sidestilles med at kalde alle på offentlig forsørgelse for samfundsnassere. Når man googler "samfundsnasser" og Joakim B. Olsen får man faktisk bare en uendelig række af hits, der kalder ham for samfundsnasser. Og de beløb, han har fået adskiller sig ellers ret meget fra overførselsindkomster: http://nyheder.tv2.dk/article.php/id-70 ... B8tte.html og kommer i øvrigt fra tipsmidlerne, ikke skatteborgerne.

Ja det er også useriøst og det er så trist debatten er nede på niveau med kælderetagen 20 etager nede under dum.

Man er ikke samfundsnasser hvis man får penge af Team Danmark - man skal arbejde benhårdt for de penge, og hvis man ikke leverer resultater, eller 2 år i træk bliver forkølet op til den vigtige turnering, så ryger man ud.

Team Danmark deler ikke penge ud for sjov, man giver dem ud, fordi vi alle sammen får noget ud af at de her sportsfolk render rundt og brander Danmark, det betyder f.eks. flere turister, det betyder vi alle sammen kommer til at bo i et rigere samfund hvor der er flere penge i omløb.

Det er så vildt at befolkningen i dag ikke kan fatte de simpleste ting, selv om de får det skåret ud i metertykke papskiver.

TEAM DANMARK = GODT FOR DIG.
0
Slettet bruger

Indlægaf Slettet bruger » 25. jul 2017, 14:00

Det burde slet ikke kunne ske, at man var så dum at man overhovedet fik den ide at man er samfundsnasser fordi man får penge af Team Danmark.

Tror folk Team Danmark er et socialkontor der deler penge ud til hvem som helst der spørger, og Team Danmark findes for no reason, man har bare valgt at bruge en masse millioner på noget totalt meningsløst?
0
Brugeravatar
annella
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Indlægaf annella » 25. jul 2017, 14:02

ajnaM skrev:
fisken80 skrev:
Angelina skrev:I øvrigt synes jeg den går lidt begge veje, jeg synes nu også jeg hører de (relativt) fattige snakke om hvor heldige og priviligerede de rige bare er, at de aldrig har skulle arbejde eller kæmpe for noget, men blot er kommet sovende til det hele... det er sgi også lidt et trist syn på sine medmennesker.

Jeg er faktisk enig her. Især når det kommer til typer som Anne Marie Helger (eller jeg ved ikke om hun er specielt fattig, men hun har i hvert fald stærke holdninger til velhavende/rige mennesker). Hun var med i et program om de røde på udebane, hvor hun besøgte en mand, der vitterligt havde knoklet for at nå dertil hvor han var og eje de midler han ejede. Og hun var simpelthen så fordømmende. Jeg kunne slet ikke snuppe det, det var lige til at blive politisk blå af at høre på.
Så det går begge veje.

Jeg kan dog godt følge gnostic lidt i hans påstand om, at middelklassen er de værste til at fordømme. Der har været en debat om at støtte organisationer, der sender børn på feriekoloni rundt om i Danmark så de kan få en oplevelse af at komme væk fra hverdagen og være sammen med andre børn, og jeg var mildt sagt rystet over folks kommentarer. Langt de fleste af dem der kommenterede kunne ikke unde børnene den oplevelse, de børn var forkælede, og jeg som pensionist har heller ikke råd til ferie, og de tager ingen skade af at være hjemme... osv. Det var simpelthen så grimt. Og det var i hvert fald ikke velhavende mennesker, der sad og skrev de kommentarer. De mere velstillede og priviligerede, er mit indtryk, hjælper nemlig meget gerne med donationer til den slags formål.

Eller også blander de sig bare udenom.

De fleste meget velhavende mennesker, jeg har kendt gennem mit liv, har nærmest ingen interesse haft i andre mennesker end deres nære eller det, der har haft påvirkning på dem selv. De har primært haft noget at gøre med andre velhavende mennesker og kunne aldrig finde på at deltage i et kommentarspor på Facebook. Men de har bestemt heller ikke været de velgørende typer - de har egentlig et langt stykke hen ad vejen bare haft nok i sig selv. *generaliserende type out*

Nu mener jeg ikke den holdning er mere udpræget blandt de meget rige end hos mennesker, der ikke hører til den velhavende del af befolkningen.
1
Akehurst2
Kort karma: 887
Likede indlæg: 25426

Indlægaf Akehurst2 » 25. jul 2017, 16:21

gnostic skrev:

Hvorfor? Det er jo sandt! Mange af de rige har jo arvet deres penge gennem generationer. Ikke nok med det, deres "50+ timers arbejde/ugen" er 100 % frivilligt, for de kan trække sig ud af det når de vil, præcis når det passer dem og stadig leve et luksuriøst liv.

Det kan kun de rige, ingen andre.

Samtidig har de altid en opsang til arbejderklassen om at de skal arbejde længere tid og en opsang til de syge om at de skal komme igang med at arbejde. Og denne opsang er altid kombineret med en form for økonomisk tvang som incitament/motivation for arbejderklassen og de syge arbejder/arbejder længere.

Det kan godt være ingen arbejde har en konsekvens, men for almindelige mennesker betyder det ikke at arbejde, at de bliver hjemløse, må gå sultne i seng osv.

For de rige betyder det højst at de må undvære en Ferrari eller 2.

Fortæl mig venligst retfærdigheden i det, tak!

Det kommer sørme da an på, hvem man definerer som rige. I en anden tråd var jeg stærkt imod at skulle kaldes "rig", men det var der mange, der insisterede på, at jeg var - og jeg kan forsirke dig for, at jeg ikke er kommet sovende til pengene.

Tråden her: viewtopic.php?f=39&t=7498

Hvis man også regnes til "de rige" når man har en høj indkomst, så er der jo ikke kun tale om rige arvinger, men også om alle os, der knokler løs med arbejde og studier. Og nej, jeg ville aldrig bytte, men derfor er det sgu da lidt hårdt indimellem alligevel, det med at at være pligtopfyldende og flittig og arbejde meget.
2
Akehurst2
Kort karma: 887
Likede indlæg: 25426

Indlægaf Akehurst2 » 25. jul 2017, 16:40

gnostic skrev:Jeg definerer ikke rige ud fra hvor mange penge de har at gøre med i hverdagen til dagligdags indkøb.
Jeg definerer dem ud fra disse kriterier:

1. Er kommet til pengene ved arv eller forrentning/udbytte (eller gave/gevinst).
2. Formuen er stor nok til at de kan læne sig tilbage og gøre ingenting, hvis de vil, og fortsat have et sted at bo og få mad, vand, el, internet, telefon og medicin/sundhedsydelser - resten af livet.
3. At de er uafhængige af offentlig forsørgelse medmindre det offentlige er noget de har et decideret grundlovssikret krav på uden modydelser tilgengæld (f.eks. kongehusets medlemmer).

Pkt. 3. diskvalificerer ikke offentligt ansatte, men diskvalificerer f.eks. modtagere af offentlig forsørgelse. Også dem som har formue.

Så er de jo ikke så relevante i diskussionen, for det er jo ikke ligefrem dem, der er flest af.
3
Slettet bruger

Indlægaf Slettet bruger » 25. jul 2017, 16:49

gnostic skrev:

Hvorfor? Det er jo sandt! Mange af de rige har jo arvet deres penge gennem generationer. Ikke nok med det, deres "50+ timers arbejde/ugen" er 100 % frivilligt, for de kan trække sig ud af det når de vil, præcis når det passer dem og stadig leve et luksuriøst liv.

Det kan kun de rige, ingen andre.

Samtidig har de altid en opsang til arbejderklassen om at de skal arbejde længere tid og en opsang til de syge om at de skal komme igang med at arbejde. Og denne opsang er altid kombineret med en form for økonomisk tvang som incitament/motivation for arbejderklassen og de syge arbejder/arbejder længere.

Det kan godt være ingen arbejde har en konsekvens, men for almindelige mennesker betyder det ikke at arbejde, at de bliver hjemløse, må gå sultne i seng osv.

For de rige betyder det højst at de må undvære en Ferrari eller 2.

Fortæl mig venligst retfærdigheden i det, tak!

Tja der er noget om det, men det er helt forkert at fokusere på det.

Du, og mange andre, ser samfundet som om:

Der er en begænset pengebunke af en vis størrelse i samfundet, og det eneste, det gælder om, er at slås om at få mest muligt ud af pengebunken til sig selv.

Sådan er det ikke

1) Pengebunken kan vokse uendeligt, den skifter hele tiden i størrelse. Ikke at jeg er fan af trickle-down, men de rige ER med til at pengebunken blir større, og det er godt for os alle sammen. Det er GODT for mig og dig, at Lars Larsen har skabt en masse jobs med dyner.

2) Man kan gøre en masse andre ting end at slås om pengebunken, nemlig lave foreninger og bare gøre tingene med det samme, i stedet for at slås om det i Folketinget.

Version 1: Man gør det bare selv med det samme uden at spørge nogen om lov
Version 2: Man spilder sin tid med at hate på folketinget og over at nogen andre ikke bare fixer det hele for en

Version 1 er f.eks. ANDELSBEVÆGELSEN, andelslejligheder, sportsforeninger, højskoler og alle de mange ting der blev sat i gang af "Do it yourself" bevægelsen i DK som Socialdemokratiet en gang for meget lang tid siden også var en del af.

En kropsterapeut der er på invalidepension, kan måske arbejde 5 timer om ugen. En stressramt psykolog kan måske klare noget rådgivning. En stressramt IT-fyr kan måske gi et gratis IT kursus til nogen svage.

Og hvis nogen gad lette sin fede røv fra sofaen hvor man sidder og brokker og hater, det kunne f.eks. være ham der Hobo fra avisen.dk, så kunne man lave en forening, hvor alle de svage der har nogen kompetencer kunne bruge dem til at hjælpe andre svage.

Men det er da klart federe bare at skrive hateindlæg om folk hvis skyld alting er i avisen.dk end bare rent faktisk at gøre noget.
1
Slettet bruger

Indlægaf Slettet bruger » 25. jul 2017, 16:51

Den gamle socialdemokratiske holdning til hvordan de svage fik det bedre:

vi er aktive og gør noget ved det

Den nye holdning:

Selvmelidenhed, passivitet og brok, det er sådan man rykker ved tingene
0
Slettet bruger

Indlægaf Slettet bruger » 25. jul 2017, 16:56

gnostic skrev:
Akehurst2 skrev:
gnostic skrev:Jeg definerer ikke rige ud fra hvor mange penge de har at gøre med i hverdagen til dagligdags indkøb.
Jeg definerer dem ud fra disse kriterier:

1. Er kommet til pengene ved arv eller forrentning/udbytte (eller gave/gevinst).
2. Formuen er stor nok til at de kan læne sig tilbage og gøre ingenting, hvis de vil, og fortsat have et sted at bo og få mad, vand, el, internet, telefon og medicin/sundhedsydelser - resten af livet.
3. At de er uafhængige af offentlig forsørgelse medmindre det offentlige er noget de har et decideret grundlovssikret krav på uden modydelser tilgengæld (f.eks. kongehusets medlemmer).

Pkt. 3. diskvalificerer ikke offentligt ansatte, men diskvalificerer f.eks. modtagere af offentlig forsørgelse. Også dem som har formue.

Så er de jo ikke så relevante i diskussionen, for det er jo ikke ligefrem dem, der er flest af.

Men de sætter desværre dagsordenen, på mere eller mindre synlig/usynlig vis i medierne.

Sådan her det altid været.

Medierne omkring år 1900 gik (så vidt jeg ved) mest ud på at skrive om hvor godt det var at arbejdere fik næsten ingenting i løn fordi heldigvis kune politiet jo tæske dem hvis de bad om mere.

Men så tænkte folk "hey fuck medierne, vi gør bare noget ved det alligevel, vi kan jo bare lave vores egne medier hvis det er", og så gjorde de det bare.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 2065
Likede indlæg: 41412

Indlægaf DetSorteCirkus » 25. jul 2017, 16:57

gnostic skrev:Men de sætter desværre dagsordenen, på mere eller mindre synlig/usynlig vis i medierne.

Måske mere på en usynlig-usynlig måde.
Jeg tror, du havde en pointe, da du tidligere skrev, at den toneangivende klasse i DK er middelklassen.
Det er faktisk noget af det, der giver mig allermest fnat i forhold til David Trads. At han så ofte forfalder til skyttegravskrig mod diverse minoriteter i den borgerlige lejr i stedet for at adressere sin surhed til dem, der for alvor kan rykke noget.
0
Yes, we may be hidden by rags
But we've something they'll never have
:lun:
Slettet bruger

Indlægaf Slettet bruger » 25. jul 2017, 17:04

DetSorteCirkus skrev:
gnostic skrev:Men de sætter desværre dagsordenen, på mere eller mindre synlig/usynlig vis i medierne.

Måske mere på en usynlig-usynlig måde.
Jeg tror, du havde en pointe, da du tidligere skrev, at den toneangivende klasse i DK er middelklassen.
Det er faktisk noget af det, der giver mig allermest fnat i forhold til David Trads. At han så ofte forfalder til skyttegravskrig mod diverse minoriteter i den borgerlige lejr i stedet for at adressere sin surhed til dem, der for alvor kan rykke noget.

Det hele handler bare om gøgl.

For mig er venstrefløjen blevet til beskæftigelsesterapi og socialhygge for studerende og intellektuelle hhv. indkomstkilde for folk der er gode til at skrive så der kommer kliks ind. Men det handler ikke om noget som sådan.
0
Slettet bruger

Indlægaf Slettet bruger » 25. jul 2017, 17:36

gnostic skrev:
Jeg har kridtet min definition af de rige op tidligere idag. Jeg gentager gerne:

Og hvad i alverden skulle der være i vejen med det? Rationel begrundelse søges.

Det ligner bare misundelse. At det svarer til at hade folk der er høje, fordi man er sur over at man selv er lav.
3
Slettet bruger

Indlægaf Slettet bruger » 25. jul 2017, 17:40

gnostic skrev:
Angelina skrev:Så Mærks - ond og modbydelig fordi han overtog sin fars imperie og sørgede for tusindvis af arbejdsplader + milliarder og atter milliarder i skattekassen, til at betale til sådan nogle som dig, du ved dem der sidder og krydrer røv og taler grimt om de mennesker der betaler for dig.

Alt er relativt. Også penge.

Og jeg mener at de sagtens kunne aflevere mere i statskassen som skat, uden det ville påvirke hverken Mærsk som virksomhed eller deres familier.

Alligevel kan jeg forstå på udsagn blandt politikere/politiske diskussioner, at "hvis Mærsk skal betale mere i skat, så flytter de".

Og det er rigtigt. Det er bare sådan det er.

Jeg har forklaret dig det en hel del gange efterhånden. Men det går jo ikke væk og bliver anderledes bare fordi du ikke kan lide det, og gerne ville have det var lige som for 50 år siden da det var svært at flytte penge og firmaer rundt mellem landene.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"