Nazilogik at antyde, at bådflygtninge ikke skal reddes

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annella
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Nazilogik at antyde, at bådflygtninge ikke skal reddes

Indlægaf annella » 26. jul 2017, 05:45

https://www.kristeligt-dagblad.dk/udland/det-er-vores-faelles-ansvar-forhindre-massedoeden-i-middelhavet

Den tyske kaptajn Klaus Vogel kan ikke forstå, at beretningerne om de mange døde i Middelhavet ikke skaber flere overskrifter. ”Jeg havde regnet med, at europæerne ville rejse sig i harme over, at Mare Nostrum blev nedlagt. Men intet skete. Jeg mener, at vi alle har et ansvar for at handle, der hvor vi kan,” siger han om den nedlagte humanitære operation i Middelhavet, der fik ham til at danne SOS Méditerranée, hvis skib ”Aquarius” samler nødstedte migranter op fra havet.

Når man begynder at antyde, at vi ikke behøver at vise empati for visse kategorier af mennesker, og at bådflygtninge i Middelhavet ikke skal reddes, er man på vej ind i en nazilogik, mener kaptajn i den tyske handelsflåde og grundlægger af SOS Méditerranée Klaus Vogel

Klaus Vogel er 60 år og kaptajn i den tyske handelsflåde. Han er også historiker. Og han er grundlægger af en af de hjælpeorganisationer, som ifølge EU’s indenrigsministre gør sig til medskyldige i menneskesmugling ved at fiske flygtninge og migranter op af Middelhavet ud for Libyen.

Siden 2015 har SOS Méditerranée reddet 20.000 mennesker fra druknedøden. Udmattede og dehydrerede mænd, kvinder og børn er blevet hentet op fra bølgerne eller fra synkefærdige, overfyldte både og har fået førstehjælp om bord, inden de er blevet sejlet til Lampedusa eller andre italienske havne. Og når nogen antyder, at denne indsats er angribelig, udløser det hos Klaus Vogel en afmålt, men isnende kold vrede.

”Hele diskussionen om, hvorvidt vi bidrager til menneskesmugling, er en afskyelig diskussion. Kritikken af hjælpeorganisationerne fører uvægerligt til den slutning, at det vigtigste ikke er at redde så mange menneskeliv som muligt, men at det er i orden at lade dem dø. Hvis vi er vidne til et trafikuheld og ikke hjælper de tilskadekomne, kan vi blive sigtet for at undlade assistance til mennesker i nød.

Hvad mener du om Klaus Vogels udtalelser og sammenligning med nazilogik?

Jeg kan kun tilslutte mig de 4 eftflg. udtalelser:

(Derudover udvider EU redningsaktionen "Sophia" i Middelhavet til 31.12.2018 trods modstand fra Italien.)

De EU-indenrigsministre har forlænget mandatet for den militære operation "Sophia" for ulovlig kampene indtil den 31. december 2018:e Italien havde forsøgt at forhindre den næste. Tyskland er også involveret i operationen.

Der er ingen logik i, at kaptajnens "Vi har et ansvar for at redde mennesker fra druknedøden, hvis det står i vores magt", består i at sejle langt mod nord, når redningen er meget nærmere mod syd.

Nu viser flere undersøgelser jo at vi ikke snakker om flygtninge, men derimod migranter, der søger lykken i Europa, og som Kaptain burde man vide at en båd kun kan klare et vis antal mennesker før den synker, og hvis vi ikke sætter en stopper for migration fra mellem Østen og Afrika vil vi se et Europa i forfald, vi kan på nuværende ikke engang tage godt nok hånd om vores ældre og børn, og den situation vil markant ændrers hvis vi ikke siger stop. Der er ikke noget galt i at sejle dem tilbage hvor de kom fra, vi har selv gjort Europa til et sted med velfærd, de må også selv komme i gang, det er jo ikke mangel på økonomisk støtte der ligefrem mangler.

Det kan godt være at nazi-kortet stadigvæk kan få folk i Tyskland til at dukke nakken i skam, men i resten af Europa går den billige fidus bare ikke mere, det er simpelthen blevet spillet og misbrugt alt for mange gange.

Det er retteligt "nazilogik" at invadere fjenden med 10000 "flygtninge" om måneder, der overstrømmer Europa i gummibåde. Italien lider utrolig hårdt under invaderingen allerede. Dem vi ser nu i gummibådene er ikke flygtninge, men udelukkende unge afrikanske mænd der ikke flygter fra noget somhelst, andet end ansvar !
1
ajnaM
Kort karma: 721
Likede indlæg: 16895

Re: Nazilogik at antyde, at bådflygtninge ikke skal reddes

Indlægaf ajnaM » 26. jul 2017, 05:58

Jeg er aldrig glad for nazisammenligninger, fordi de har en tendens til at fjerne fokus fra problemstillingen og lægge al saglig debat død.

Men helt nøgternt, så er der nogle ting, der går igen disse år. Op til og under 2. verdenskrig forsøgte jøderne naturligvis at flygte, men de fleste lande lukkede grænserne med argumentet, at de ikke havde økonomi til at understøtte så mange flygtninge. Andre måtte træde til. Efterfølgende kom den dårlige samvittighed så, og med den en lang række konsekvenser - blandt andet FN, menneskerettighedskonventionerne og Israel.

Jeg håber, vi ikke skal derud en gang mere, men jeg synes, meget tyder på, at danskerne kommer ud i en gang seriøs dårlig samvittighed om nogle år.
4
Brugeravatar
paint
Kort karma: 605
Likede indlæg: 31688

Indlægaf paint » 26. jul 2017, 08:09

Jeg kan ikke se logikken, heller ikke 'Nazi-logikken' i, at en situation for 70 år siden, hvor en ondartet ideologi ville udrydde alle af en bestemt etnisk herkomst (jøder), har noget som helst at gøre med den nuværende folkevandring fra syd mod nord.

Jeg har en fornemmelse af, at den (i øvrigt helt sikkert godhjertede) tyske Kaptajn, prøver at spille på Tysklands kollektive dårlige samvittighed, over de forfærdelige jødeudryddelser.

De bagvedliggende årsager til flygtningestrømmen/folkevandringen, er så forskellige som de kan være, og derfor giver en sammenligning ingen mening.
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Kort karma: 76
Likede indlæg: 2519

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 26. jul 2017, 08:25

Billede
3
Grab them by the pussy
Brugeravatar
Seladon
Kort karma: 60
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 1079

Indlægaf Seladon » 26. jul 2017, 08:26

Nazisammenligninger er helt ude i skoven i denne sag.

De internationale konventionerne vedr. sikkerhed til søs siger at kaptajnen og hans besætning er forpligtet til at komme de nødstedte til hjælp, og han har ikke fået dispensation fra dem. Og han har heller ikke tilladelse til at sejle dem tilbage. Manden har ikke noget valg end at sejle flygtningene til Italien, med faren for at hans indsats bliver betragtet som flygtninge taxahjælp.
Dette er en typisk sag, hvor bureaukraterne i Bruxelles vasker deres hænder og skubber ansvaret fra sig. Jeg forstår godt kaptajnen vrede, han er sat ind i en umulig situation.
0
Husk nu "Jeg er OK, du er OK". :devil2: for her har vi Danmarks hyggeligste debat, ikke også. :P
ajnaM

Indlægaf ajnaM » 26. jul 2017, 08:37

paint skrev:Jeg kan ikke se logikken, heller ikke 'Nazi-logikken' i, at en situation for 70 år siden, hvor en ondartet ideologi ville udrydde alle af en bestemt etnisk herkomst (jøder), har noget som helst at gøre med den nuværende folkevandring fra syd mod nord.

Jeg har en fornemmelse af, at den (i øvrigt helt sikkert godhjertede) tyske Kaptajn, prøver at spille på Tysklands kollektive dårlige samvittighed, over de forfærdelige jødeudryddelser.

De bagvedliggende årsager til flygtningestrømmen/folkevandringen, er så forskellige som de kan være, og derfor giver en sammenligning ingen mening.

Sammenligningen ligger vel heller ikke i årsagerne til flygtningestrømmen, men i hvordan de omkringliggende lande håndterer den.
1
Brugeravatar
annella

Indlægaf annella » 26. jul 2017, 08:41

paint skrev:Jeg kan ikke se logikken, heller ikke 'Nazi-logikken' i, at en situation for 70 år siden, hvor en ondartet ideologi ville udrydde alle af en bestemt etnisk herkomst (jøder), har noget som helst at gøre med den nuværende folkevandring fra syd mod nord.

En vis sammenligning giver dog mening, tænk blot på skibet St. Louis' omflakken under 2. verdenskrig med ca. 1000 jødiske flygtninge ombord, skibet blev afvist både i Kuba, Kanada, og USA, til sidst vendte det tilbage lagde til i Antwerpen og flygtningene blev fordelt på Belgien, Frankrig, Holland og Storbritannien.

Eller flygtningeskibet EXODUS, med 4000 overlevende KZ-Fanger, der i 1947 blev angrebet af britiske krigsskibe.
0
Brugeravatar
annella

Indlægaf annella » 26. jul 2017, 08:44

ajnaM skrev:

Sammenligningen ligger vel heller ikke i årsagerne til flygtningestrømmen, men i hvordan de omkringliggende lande håndterer den.

Sådan forstår jeg det også, og den sammenligning holder da stand.
0
Brugeravatar
annella

Indlægaf annella » 26. jul 2017, 08:50

Seladon skrev:Nazisammenligninger er helt ude i skoven i denne sag.

De internationale konventionerne vedr. sikkerhed til søs siger at kaptajnen og hans besætning er forpligtet til at komme de nødstedte til hjælp, og han har ikke fået dispensation fra dem. Og han har heller ikke tilladelse til at sejle dem tilbage. Manden har ikke noget valg end at sejle flygtningene til Italien, med faren for at hans indsats bliver betragtet som flygtninge taxahjælp.
Dette er en typisk sag, hvor bureaukraterne i Bruxelles vasker deres hænder og skubber ansvaret fra sig. Jeg forstår godt kaptajnen vrede, han er sat ind i en umulig situation.

Den omtalte sag har intet med bureaukraterne i Bruxelles at gøre, da det er en privat hjælpeorganisation. Klaus Vogel er grundlægger af en af de hjælpeorganisationer, som ifølge EU’s indenrigsministre gør sig til medskyldige i menneskesmugling ved at fiske flygtninge og migranter op af Middelhavet ud for Libyen.
0
Brugeravatar
annella

Indlægaf annella » 26. jul 2017, 08:53

Vlad Kalashnikov skrev:Billede

Overdriver du ikke?
0
Brugeravatar
Seladon
Kort karma: 60
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 1079

Indlægaf Seladon » 26. jul 2017, 09:48

annella skrev:
Seladon skrev:Nazisammenligninger er helt ude i skoven i denne sag.

Den omtalte sag har intet med bureaukraterne i Bruxelles at gøre, da det er en privat hjælpeorganisation. Klaus Vogel er grundlægger af en af de hjælpeorganisationer, som ifølge EU’s indenrigsministre gør sig til medskyldige i menneskesmugling ved at fiske flygtninge og migranter op af Middelhavet ud for Libyen.

Ok, det sætter Vogels udtalelse i et helt andet lys.
Men det egentlige dilemma venter stadigvæk på en løsning: Skal man byde de millioner af økonomiske afrikanske migtanter velkommen? Jeg mener at Bruxelles skylder os et klart svar, for der er ingen tegn på at Afrika bliver mindre overbefolket og dets lande får bedre økonomier.
0
Husk nu "Jeg er OK, du er OK". :devil2: for her har vi Danmarks hyggeligste debat, ikke også. :P
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 1131
Likede indlæg: 17356

Indlægaf dgd2007 » 26. jul 2017, 09:52

Som flere har sagt, så er det lidt trættende med det der nazi-kort - og ødelæggende for enhver fornuftig diskussion.

Jeg er enig i, at de i praksis "gør sig til medskyldige i menneskesmugling ved at fiske flygtninge og migranter op af Middelhavet ud for Libyen".

Uanset at de sikkert er velmenende folk, så bliver den nye deal med de professionelle menneskesmuglere jo, at "OK, hvis bare i puffer dem 10-20 km ud i Middelhavet, så kommer vi og sejler dem resten af vejen til Italien."
1
Brugeravatar
paint
Kort karma: 605
Likede indlæg: 31688

Indlægaf paint » 26. jul 2017, 11:03

ajnaM skrev:

De bagvedliggende årsager, samt hele den samlede situation, må kunne sammenlignes hvis man skal drage paralleller.

I 1940 (og frem) var Europa i krig. Tyskland havde besat de fleste europæiske lande, og de ikke alene deporterede jøderne til udryddelseslejrene, de sendte også dem som skjulte jøder, samme vej (eller skød dem på stedet) – fordi Nazisterne havde én eller anden sindssyg opfattelse af jøder.
Ingen vidste (før langt senere) om nazisterne ville vinde krigen, og dermed gøre hele Europa nazistisk, og i givet fald, hvad der så ville ske.

Det nuværende scenarie, med millioner fattige mennesker fra underudviklede lande, som selv, hjulpet af deres familie økonomisk, kæmper sig vej op gennem Afrika fra Afrika eller Bangladesh/Pakistan/Afghanistan og til Europa, udelukkende for at få en bedre tilværelse, er en helt anden problematik – på alle punkter (årsagsmæssigt, antalsmæssigt etc.etc)

Derfor kan det ikke sammenlignes med Nazisme eller Nazisme-logik.
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
ajnaM

Indlægaf ajnaM » 26. jul 2017, 12:19

paint skrev:
ajnaM skrev:

De bagvedliggende årsager, samt hele den samlede situation, må kunne sammenlignes hvis man skal drage paralleller.

I 1940 (og frem) var Europa i krig. Tyskland havde besat de fleste europæiske lande, og de ikke alene deporterede jøderne til udryddelseslejrene, de sendte også dem som skjulte jøder, samme vej (eller skød dem på stedet) – fordi Nazisterne havde én eller anden sindssyg opfattelse af jøder.
Ingen vidste (før langt senere) om nazisterne ville vinde krigen, og dermed gøre hele Europa nazistisk, og i givet fald, hvad der så ville ske.

Det nuværende scenarie, med millioner fattige mennesker fra underudviklede lande, som selv, hjulpet af deres familie økonomisk, kæmper sig vej op gennem Afrika fra Afrika eller Bangladesh/Pakistan/Afghanistan og til Europa, udelukkende for at få en bedre tilværelse, er en helt anden problematik – på alle punkter (årsagsmæssigt, antalsmæssigt etc.etc)

Derfor kan det ikke sammenlignes med Nazisme eller Nazisme-logik.

Nu er der jo ikke kun tale om migranter, men også om flygtninge - eksempelvis strømmen fra Sydsudan og Syrien.

Men jeg kan da spørge, om du mener, man skulle have håndteret flygtningestrømmen af jøder op til og under 2. verdenskrig anderledes? Eller var det dengang okay, at man lukkede grænserne i af økonomiske hensyn? Jeg spørger selvfølgelig, fordi det er interessant at høre, hvornår det er 'slemt nok' til, at man ikke kan bruge økonomi som en undskyldning for ikke at redde menneskeliv.
1
ajnaM

Indlægaf ajnaM » 26. jul 2017, 13:00

I øvrigt tror jeg ikke, der er nogen, der sammenligner noget med nazismen som ideologi?

Altså, der drages paralleller til den måde, omverdenen skubber aben videre og vasker hænder i forhold til, at man reelt lader folk - heriblandt flygtende familier med børn - dø i gummibåde på grænsen til Europa, med den måde hvorpå omverdenen lukkede øjnene over for jøderne frem mod 2. verdenskrig.

Dengang var der i øvrigt også snak om, at jøderne ikke var 'rigtige flygtninge', at de kom og stjal arbejdskraft, at deres kultur ville udslette den eksisterende osv. Det var først senere, der opstod konsensus om, at jøderne havde ret god grund til at flygte.
3

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"