Nazilogik at antyde, at bådflygtninge ikke skal reddes

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Slettet bruger
Likede indlæg: 20784

Re: Nazilogik at antyde, at bådflygtninge ikke skal reddes

Indlægaf Slettet bruger » 27. jul 2017, 15:31

dgd2007 skrev:Jeg hørte noget spøjst forleden: at Italien havde prøvet at få andre lande (hovedsaglig Spanien) til også at åbne deres havne for, at nogle af folkene kunne blive sejlet dertil i stedet. Men det ville Spanien ikke. Det må jo betyde, at man selv har nohget at sige, mht. om man bliver modtagerland? :gruble:

Kører de ikke bare østeuropastilen?

Billede
0
Conway
Permanent bortvist
Kort karma: 25
Likede indlæg: 470

Indlægaf Conway » 27. jul 2017, 17:09

dgd2007 skrev:Jeg hørte noget spøjst forleden: at Italien havde prøvet at få andre lande (hovedsaglig Spanien) til også at åbne deres havne for, at nogle af folkene kunne blive sejlet dertil i stedet. Men det ville Spanien ikke. Det må jo betyde, at man selv har nohget at sige, mht. om man bliver modtagerland? :gruble:

Så vidt jeg er orienteret er både Italien og Grækenland undtaget for Dublin forordningen hvilket betyder at nabolandene ikke kan sende dem retur til første modtagerland som forordningen tilsiger.
Kort sagt har EU flyttet de ydre grænser længere nordpå hvilket betyder at deres nabolande bliver første modtagerland istedet..
Dette er begrundelsen for det spanske nej og Østrigs grænsehegn....
Hvis nogen har andre oplysninger må de gerne skrive det her....
0
Iblandt de blinde vil den enøjede altid fremstå som den velvidende
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 1131
Likede indlæg: 17356

Indlægaf dgd2007 » 27. jul 2017, 17:34

Conway skrev:Så vidt jeg er orienteret er både Italien og Grækenland undtaget for Dublin forordningen hvilket betyder at nabolandene ikke kan sende dem retur til første modtagerland som forordningen tilsiger.
Kort sagt har EU flyttet de ydre grænser længere nordpå hvilket betyder at deres nabolande bliver første modtagerland istedet..

Det giver vel en vis mening ikke at sende folk "tilbage" til Italien. Men det jeg hørte med Spanien gik på dem, der kom direkte fra Middelhavet - så jeg tror, det er to forskellige ting her.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20784

Indlægaf Slettet bruger » 27. jul 2017, 20:04

Italienerne er ved at have fået nok. En meningsmåling i avisen Il Messaggero viste , at et flertal på 67 procent enten vil have lukket de italienske havne for migrantskibe eller alternativt deporteret alle migranter, der er kommet med skib til Italien. 61 procent ønsker en decideret flådeblokade af Libyen.

https://www.b.dk/berlingske-mener/macro ... iddelhavet
1
Brugeravatar
annella
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Indlægaf annella » 28. jul 2017, 04:57

dgd2007 skrev:
Conway skrev:Så vidt jeg er orienteret er både Italien og Grækenland undtaget for Dublin forordningen hvilket betyder at nabolandene ikke kan sende dem retur til første modtagerland som forordningen tilsiger.

Det giver vel en vis mening ikke at sende folk "tilbage" til Italien. Men det jeg hørte med Spanien gik på dem, der kom direkte fra Middelhavet - så jeg tror, det er to forskellige ting her.

Du har ret i det ikke kun med Spanien, Italien har opfordret til at andre europæiske lande åbner deres havne til at modtage flygtninge.
0
Brugeravatar
annella

Indlægaf annella » 28. jul 2017, 05:02

Conway skrev:

Så vidt jeg er orienteret er både Italien og Grækenland undtaget for Dublin forordningen hvilket betyder at nabolandene ikke kan sende dem retur til første modtagerland som forordningen tilsiger.

Jeg er lige kommet hjem fra Italien, og kan bekræfte, at Østrig komplet har lukket deres grænser og har streng kontrol ved grænserne, ventetiden er lang for at passere grænserne, uhyggeligt fandt jeg det, at de østrigske grænsebetjente stod med maskingeværer.
0
Conway
Permanent bortvist
Kort karma: 25
Likede indlæg: 470

Indlægaf Conway » 28. jul 2017, 06:48

annella skrev:
Conway skrev:

Jeg er lige kommet hjem fra Italien, og kan bekræfte, at Østrig komplet har lukket deres grænser og har streng kontrol ved grænserne, ventetiden er lang for at passere grænserne, uhyggeligt fandt jeg det, at de østrigske grænsebetjente stod med maskingeværer.

Med tanke på hvordan de europæiske landegrænser er blevet trådt under fode de seneste tre år forstår jeg til fulde at Østrig agerer som de gør.
Så længe egoister som den tyske kaptajn og ngo'er agerer som de gør får det ingen ende.
1
Iblandt de blinde vil den enøjede altid fremstå som den velvidende
Brugeravatar
annella

Indlægaf annella » 28. jul 2017, 07:53

Conway skrev:
annella skrev:
Conway skrev:

Med tanke på hvordan de europæiske landegrænser er blevet trådt under fode de seneste tre år forstår jeg til fulde at Østrig agerer som de gør.
Så længe egoister som den tyske kaptajn og ngo'er agerer som de gør får det ingen ende.

Jeg forstår også udmærket østrigerne (og de østeuropæiske landes holdning til ikke at ville have muslimsk indvandring).

(OT - Og så nægter Merkel stadigvæk at indføre en øvre grænse for optagelse af flygtninge per år, men hun skal som nok igen komme til magten den 17. september ved Bundestagsvalget, hvis der ikke inden sker et eller andet graverende, der får vælgerne op i det røde felt.)
0
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 28. jul 2017, 08:55

annella skrev:Du har ret i det ikke kun med Spanien, Italien har opfordret til at andre europæiske lande åbner deres havne til at modtage flygtninge.

Ja, men jeg tror, der er tale om to forskellige ting. De har hele tiden villet have, at andre europæiske lande skulle tage nogle af dem, som Italien allerede har modtaget.

Men det seneste, jeg hørte, tror jeg, gik på at åbne modtagehavne for dem, der kommer direkte fra Middelhavet. Og at det var det, Spanien havde sagt nej til.
0
Brugeravatar
LaScrooge
Kort karma: 1607
Likede indlæg: 19945

Indlægaf LaScrooge » 28. jul 2017, 08:59

Jeg mener, at han har ganske ret i udsagnet: Når man begynder at antyde, at vi ikke behøver at vise empati for visse kategorier af mennesker, (...) er man på vej ind i en nazilogik. Uanset hvordan man pakker det ind eller hvilke argumenter man bruger for hvorfor ens position er moralsk forsvarlig, er det en bevægelse væk fra at betragte medmennesker som mennesker i egen ret og med intrinsisk værdi. At der ligger en vis metaltræthed i sammenligningen med nazisterne gør ikke udsagnet mindre sandt - det var en af de faktorer, der muliggjorde nazismens udbredelse og ultimativt Holocaust. Det er ikke det eneste tidspunkt i historien det har fundet sted, 2. verdenskrig er bare stadig meget present i fællesbevidstheden og derfor et genkendeligt billede at bruge på det. Deal with it.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 28. jul 2017, 09:08

LaScrooge skrev:Jeg mener, at han har ganske ret i udsagnet: Når man begynder at antyde, at vi ikke behøver at vise empati for visse kategorier af mennesker, (...) er man på vej ind i en nazilogik. Uanset hvordan man pakker det ind eller hvilke argumenter man bruger for hvorfor ens position er moralsk forsvarlig, er det en bevægelse væk fra at betragte medmennesker som mennesker i egen ret og med intrinsisk værdi. At der ligger en vis metaltræthed i sammenligningen med nazisterne gør ikke udsagnet mindre sandt - det var en af de faktorer, der muliggjorde nazismens udbredelse og ultimativt Holocaust. Det er ikke det eneste tidspunkt i historien det har fundet sted, 2. verdenskrig er bare stadig meget present i fællesbevidstheden og derfor et genkendeligt billede at bruge på det. Deal with it.

Altså at en lokalbefolkning har ret til at forsvare sit territorium er da sund fornuft og har eksisteret altid. Der har bare været fred i Europa så længe, at mange tror, dette er det normale.

Hvis man endelig skal sammenligne med noget historisk, så tilbyder jeg, at det er en kolonitidsmentalitet at mene, at "vi" har et ansvar de ædle vilde fra andre verdensdele. :gruble:
1
Brugeravatar
Seladon
Kort karma: 60
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 1079

Indlægaf Seladon » 28. jul 2017, 09:38

At vise empati og forståele er ikke ensbetydende med at man skal lade grænserne stå pivåbne.
2
Husk nu "Jeg er OK, du er OK". :devil2: for her har vi Danmarks hyggeligste debat, ikke også. :P
Thomas31
Kort karma: 71
Likede indlæg: 1378

Indlægaf Thomas31 » 28. jul 2017, 09:58

dgd2007 skrev:
LaScrooge skrev:Jeg mener, at han har ganske ret i udsagnet: Når man begynder at antyde, at vi ikke behøver at vise empati for visse kategorier af mennesker, (...) er man på vej ind i en nazilogik. Uanset hvordan man pakker det ind eller hvilke argumenter man bruger for hvorfor ens position er moralsk forsvarlig, er det en bevægelse væk fra at betragte medmennesker som mennesker i egen ret og med intrinsisk værdi. At der ligger en vis metaltræthed i sammenligningen med nazisterne gør ikke udsagnet mindre sandt - det var en af de faktorer, der muliggjorde nazismens udbredelse og ultimativt Holocaust. Det er ikke det eneste tidspunkt i historien det har fundet sted, 2. verdenskrig er bare stadig meget present i fællesbevidstheden og derfor et genkendeligt billede at bruge på det. Deal with it.

Altså at en lokalbefolkning har ret til at forsvare sit territorium er da sund fornuft og har eksisteret altid. Der har bare været fred i Europa så længe, at mange tror, dette er det normale.

Hvis man endelig skal sammenligne med noget historisk, så tilbyder jeg, at det er en kolonitidsmentalitet at mene, at "vi" har et ansvar de ædle vilde fra andre verdensdele. :gruble:

Det er lige præcis problemet. Vesten har et overordnet moralsk ansvar for alting. Verdens konflikter foregår i en porcelænsbutik, og hver knust tallerken er vestens skyld. Det giver vestens fjender enorm magt, og de har forstået det. Hvis flygtninge svækker europa vil Putin, Erdogan og andre ikke tøve med at producere flere. Problemerne er uløselige så længe europas eneste svar er en nærmest dekadent filosoferen om indre nazistiske tilbøjeligheder, fremfor realpolitiske løsninger.
1
Thomas31
Kort karma: 71
Likede indlæg: 1378

Indlægaf Thomas31 » 28. jul 2017, 10:15

annella skrev:
paint skrev:Jeg kan ikke se logikken, heller ikke 'Nazi-logikken' i, at en situation for 70 år siden, hvor en ondartet ideologi ville udrydde alle af en bestemt etnisk herkomst (jøder), har noget som helst at gøre med den nuværende folkevandring fra syd mod nord.

Jeg har en fornemmelse af, at den (i øvrigt helt sikkert godhjertede) tyske Kaptajn, prøver at spille på Tysklands kollektive dårlige samvittighed, over de forfærdelige jødeudryddelser.

De bagvedliggende årsager til flygtningestrømmen/folkevandringen, er så forskellige som de kan være, og derfor giver en sammenligning ingen mening.

En vis sammenligning giver dog mening, tænk blot på skibet St. Louis' omflakken under 2. verdenskrig med ca. 1000 jødiske flygtninge ombord, skibet blev afvist både i Kuba, Kanada, og USA, til sidst vendte det tilbage lagde til i Antwerpen og flygtningene blev fordelt på Belgien, Frankrig, Holland og Storbritannien.

Eller flygtningeskibet EXODUS, med 4000 overlevende KZ-Fanger, der i 1947 blev angrebet af britiske krigsskibe.

Og hvorfor "angreb" briterne? Fordi de var onde nazister eller fordi de vidste, at jødiske flygtninge til palæstina ville få araberne til at starte nye borgerkrige? Briterne agerede ikke nazistisk. Det var netop derfor flygtninge kunne bruges som politisk våben.
0
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 28. jul 2017, 10:19

^^ Jeg kender ikke lige de eksempler I nævner. Men jødernes tilstrømning til Palæstina er et eksempel på, at det ikke er lykken for den lokale, oprindelige befolkning.
(Sjovt nok var USA oprindeligt imod oprettelsen af Israel.)
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"