Afledningsstrategier - kognitiv terapi

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Santopia
Kort karma: 214
Geografisk sted: Nørrebro
Likede indlæg: 2126

Afledningsstrategier - kognitiv terapi

Indlægaf Santopia » 26. jul 2017, 12:49

Jeg har en tendens for tiden med at bekymre mig alt for meget, og jeg har svært ved at stoppe mit tankemylder. Jeg leder derfor efter nye afledningsstrategier. Hvad kender I til/benytter jer af af afledningsstrategier?
0
Lykke
Kort karma: 210
Likede indlæg: 5572

Re: Afledningsstrategier - kognitiv terapi

Indlægaf Lykke » 26. jul 2017, 13:02

Jeg prøver at skelne mellem hvad jeg kan gøre noget ved/har indflydelse på, og hvad jeg ikke har.
Lyder jo simpelt, er det ikke nødvendigvis. Men for mig hjælper det.
Jeg prøver også at spørge mig selv hvor stor en indvirkning det har i forhold til det store billede. Altså hvilken betydning det har for fx resten af mit liv.
Ellers læser en bog. Lige for nylig har jeg læst Svend Brinkmanns to bøger; Stå fast og Ståsteder. De tager sådan nogle store temaer op, kærlighed, død osv. Det har faktisk ændret meget for mig. Især fordi det er nogle ret højtragende temaer man kan tage op og reflektere over.
Han har også bidraget til Rosenkjærforedragene, så en mulighed er også at høre noget om det som podcast.
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20779

Indlægaf Slettet bruger » 26. jul 2017, 13:09

Det bedste for mig er hård konditionstræning, det fjerner ret effektivt bekymringer, og det plejer at holde resten af dagen.
1
Slettet bruger

Indlægaf Slettet bruger » 26. jul 2017, 13:54

Santopia skrev:Jeg har en tendens for tiden med at bekymre mig alt for meget, og jeg har svært ved at stoppe mit tankemylder. Jeg leder derfor efter nye afledningsstrategier. Hvad kender I til/benytter jer af af afledningsstrategier?

Du kan købe dig en fidget spinner for 20 kr i Tiger

Billede

Bedste 20 kr jeg nogensinde har investeret :)
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Kort karma: 683
Likede indlæg: 6142

Indlægaf Sophies-mor » 26. jul 2017, 13:59

Jeg hækler.
Gerne tællemønster.
Så koncentrerer jeg mig om dét og ikke mylderet.
1
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Zombie
Kort karma: 1059
Likede indlæg: 16432

Indlægaf Zombie » 26. jul 2017, 14:01

Jeg begynder med at tænke over, hvad bekymringerne bidrager med - oftest intet. Det er første skridt. Når jeg har tænkt dette, tænker jeg i stedet over positive ting, jeg kan tilføre mit liv - hvem vil jeg gerne drikke kaffe med snart, et museum jeg vil besøge, træning... Jeg laver lister og lægger planer for positive ting.

Udover at det afleder i nuet, afleder selve aktiviteterne også, når de udføres.
0
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 845
Likede indlæg: 13845

Indlægaf Lemonella » 26. jul 2017, 14:52

Jeg spillet World of Warcraft. Der er intet der får mig igennem hele følelsesspektret og glemme smerter, dumme tanker og andet irriterende i livet, end et par timers spil. :D
1
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
Mangoness
Kort karma: 476
Likede indlæg: 8771

Indlægaf Mangoness » 26. jul 2017, 14:53

- At lave noget med hænderne (f.eks. tegne, male, brodere)
- Læse tegneserier (f.eks. Anders And, manga)
- Læse bøger (gerne noget hvor jeg kan bruge det i praksis - f.eks. bøger om animation og tegning. Jeg laver noter om det i en bog, så jeg kan huske de vigtigste pointer senere)
- Motion (gerne et træningshold så det ikke er mig, som sætter tempoet)

Helst ting hvor jeg fordyber mig og lærer noget nyt med hænderne/kroppen.

Jeg er ikke særlig god til at sætte mig ned og lytte til noget - så for mig virker det bedst med noget kreativt eller motion :)
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:

Cheese Billede
Brugeravatar
paint
Kort karma: 602
Likede indlæg: 31504

Indlægaf paint » 26. jul 2017, 19:59

Afledningsmanøvrer, er spild af tid, der kunne være brugt på rent faktisk at løse nogle af de problemer, som giver anledning til bekymring.

En afledningsmanøvre, har nogenlunde samme effekt, som at drikke sig fuld. Næste dag, er de bekymringsskabende problemer der stadig + en gang tømmermænd.

Har man mange problemer, kan det være gavnligt først at undersøge om det reelt er problemer, eller bare ubegrundet frygt for fremtiden (eller noget andet)
Herefter, kan man afgrænse problemerne i særskilte kategorier/bokse, og så tage fat på dét problem, man føler haster mest at få stuvet af vejen (løst). Imens man gør det, har man sat de resterende problemer op på en 'mental hylde', hvor de står og afventer at man skænker dem opmærksomhed – indtil da, skal man ikke ofre tid på dem (de bliver ikke større af at stå og vente). Herved og på den måde, tager man én ting af gangen og undgår tankemylder.

Er et problem for stort til at man føler at man kan overskue det, så find ud af, hvor meget af det du kan overskue, og løs det hjørne af det som du kan overskue – herefter kan du gå i lag med næste bid.

Selv dem der skrev Biblen, havde luret dette: ”Så vær da ikke bekymrede for dagen i morgen; dagen i morgen skal nok bekymre sig for det, der hører den til. Hver dag har nok i sin plage.”(Matt 6-12)

;)
3
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 2061
Likede indlæg: 41287

Indlægaf DetSorteCirkus » 26. jul 2017, 20:14

I forhold til den grundløse bekymring øver jeg mig i at betragte den udefra og tolerere dens tilstedeværelse uden at have en holdning til den eller blive suget ind i den.
Det har meget med træning i at være til stede i nuet at gøre.

For mig handler det ikke om at have et liv i evig (overfladisk) balance som mål, hvilket ellers er den kritik, den såkaldt positive psykologi, mindfulness, Nuets Kraft, osv. ofte møder, men om at erkende, respektere og tackle hjernens kemi i stedet for at tage for givet, at alle stemninger bunder i reelle følelser og oplevelser.
1
Yes, we may be hidden by rags
But we've something they'll never have
:lun:
ajnaM
Kort karma: 718
Likede indlæg: 16768

Indlægaf ajnaM » 27. jul 2017, 11:30

Afledning og afledning...

Jeg har en form for disconnect mellem krop og hjerne, og jeg har en tendens til at være alt for meget oppe i hovedet på mig selv. Nogle gange spinner det helt ud, hvor jeg har svært ved at styre det, og i perioder, hvor jeg har været meget presset, har jeg simpelthen reageret fysisk.

Jeg analyserer (selvfølgelig, har jeg lyst til at sige, for problemet er jo lidt, at jeg analyserer alting 117 gange - også det helt irrelevante) problemstillingen og finder frem til, om og hvordan jeg kan håndtere den. Den del af det skal selvfølgelig være på plads, så man ikke bare skubber det hele foran sig.

Men derudover har jeg nogle øvelser til at komme 'ned i kroppen'. Blandt andet at sætte mig et sted med nogenlunde ro og så bare mærke, hvad der sker i kroppen. Ikke analysere på hvorfor det mon er sådan, og ikke forsøge at ændre det. Simpelthen bare registrere følelser eller reaktioner i kroppen - åndedrag, muskler, nerver. Det hjælper helt afsindigt meget.

Og så strikker jeg. Det virker meget beroligende for min hjerne. :D
1
ajnaM
Kort karma: 718
Likede indlæg: 16768

Indlægaf ajnaM » 27. jul 2017, 13:07

Lemonella skrev:Jeg spillet World of Warcraft. Der er intet der får mig igennem hele følelsesspektret og glemme smerter, dumme tanker og andet irriterende i livet, end et par timers spil. :D

Det er bare ikke nødvendigvis vildt fedt, hvis man i forvejen er presset, at tilføje skærmtid. :genert:
0
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 845
Likede indlæg: 13845

Indlægaf Lemonella » 27. jul 2017, 13:25

ajnaM skrev:
Lemonella skrev:Jeg spillet World of Warcraft. Der er intet der får mig igennem hele følelsesspektret og glemme smerter, dumme tanker og andet irriterende i livet, end et par timers spil. :D

Det er bare ikke nødvendigvis vildt fedt, hvis man i forvejen er presset, at tilføje skærmtid. :genert:

Nej det ved jeg godt. Jeg er nok lidt privilegeret.
0
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Slettet bruger

Indlægaf Slettet bruger » 27. jul 2017, 15:40

Emma The Mermaid skrev:
eks-Maupassant skrev:
Santopia skrev:Jeg har en tendens for tiden med at bekymre mig alt for meget, og jeg har svært ved at stoppe mit tankemylder. Jeg leder derfor efter nye afledningsstrategier. Hvad kender I til/benytter jer af af afledningsstrategier?

Billede

Den får mine øjne total stress af :tie:

Haha ja billedet er lidt ringe :)
0
Slettet bruger

Indlægaf Slettet bruger » 27. jul 2017, 16:34

Emma The Mermaid skrev:
eks-Maupassant skrev:
Emma The Mermaid skrev:
eks-Maupassant skrev:

Billede

Den får mine øjne total stress af :tie:

Haha ja billedet er lidt ringe :)

Jeg mente når jeg sidder med en i hånden. Jeg forstår ikke folk finder dem beroligende :genert:

Hæhæ, det er nok ikke for alle.

Mit stressniveau ville også blive ganget med 1000 af at hækle :) Det er mit værste mareridt fra skoletiden.
1

Tilbage til "Livets forhold"