Hvordan får de råd..?!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20784

Re: Hvordan får de råd..?!

Indlægaf Slettet bruger » 27. jul 2017, 05:50

Hvis du ved så definitivt at de ikke har vundet penge, fået penge i erstatning for arbejdsskade eller andet, hvorfor ved du så ikke om de har forbrugsgæld? det virker underligt at i din meget detaljerede viden om deres liv, er lige præcis den information undtaget.

I bruger ikke penge ansvarsløst, og man kan ikke leve det liv du beskriver for 28-30k udbetalt uanset hvor meget man lever af havregrød. Så de har penge et andet sted fra. Om det er fra lån eller Lotto, kan vel være dig ligegyldigt.
10
Fruit
Kort karma: 0
Likede indlæg: 3

Indlægaf Fruit » 27. jul 2017, 06:11

abcd skrev:Hvis du ved så definitivt at de ikke har vundet penge, fået penge i erstatning for arbejdsskade eller andet, hvorfor ved du så ikke om de har forbrugsgæld? det virker underligt at i din meget detaljerede viden om deres liv, er lige præcis den information undtaget.

I bruger ikke penge ansvarsløst, og man kan ikke leve det liv du beskriver for 28-30k udbetalt uanset hvor meget man lever af havregrød. Så de har penge et andet sted fra. Om det er fra lån eller Lotto, kan vel være dig ligegyldigt.

Det står der også :)
De har forbrugsgæld...

Men ja, det kan i bund og grund være mig ligegyldig. Det har du så sandelig ret i.
Er blot bekymret og så forsøgte jeg i stedet at se indad: Bruger vi pengene forkert? Hvad kan vi gøre anderledes? For noget må vi gøre forkert når man sammenligner livsstilen :)
1
Brugeravatar
Hunkat
Kort karma: 489
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 15019

Indlægaf Hunkat » 27. jul 2017, 06:16

Fruit skrev:
abcd skrev:Hvis du ved så definitivt at de ikke har vundet penge, fået penge i erstatning for arbejdsskade eller andet, hvorfor ved du så ikke om de har forbrugsgæld? det virker underligt at i din meget detaljerede viden om deres liv, er lige præcis den information undtaget.

Det står der også :)
De har forbrugsgæld...

Men ja, det kan i bund og grund være mig ligegyldig. Det har du så sandelig ret i.
Er blot bekymret og så forsøgte jeg i stedet at se indad: Bruger vi pengene forkert? Hvad kan vi gøre anderledes? For noget må vi gøre forkert når man sammenligner livsstilen :)

Den eneste "forkerte" måde at bruge penge på er jo ved at bruge penge man ikke kan eller vil betale tilbage. Alt andet er jo bare prioritering og der er folk meget forskellige. Hvis I er glade for jeres måde at gøre det på og de er glade for deres måde så er det jo fint.
3
L'enfer, c'est les autres

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Daflo
Kort karma: 54
Likede indlæg: 945

Indlægaf Daflo » 27. jul 2017, 06:37

Fruit skrev:
Dikus skrev:Man kan da få vildt meget for de 12.500 i har om måneden til opsparing og lommepenge?

Ja, men jeg ved også, at de afdrager på 2 biler og flere forbrugslån.
Så tænker jeg hurtigt, at der i hvert fald ryger de første 5-6 kilo der.
Så kommer barnet oven i. Og som sagt, så er der mindre indtægt end os...

Og lad mig så én gang for alle slå det fast; :)
-De har ikke opsparing fra tidligere
-De har ikke arvet
-De har ikke vundet i lotto

Men budene med at der leves over evne er gode. Jeg kan simpelthen ikke få det til at hænge sammen ellers.
Alternativt er at der er så mange forbrugslån, at de har ca. det samme udbetalt grundet rentefradrag ;)

Hvorfor har du brug for at få bekræftet at de lever over evne?

Vi er også en del der siger at de her ting sikkert finansieres med børnepenge, og det beløb I har til opsparing og rådighedsbeløb. Men det virker som om du bare vil høre at de er uansvarlige.
12
Fruit
Kort karma: 0
Likede indlæg: 3

Indlægaf Fruit » 27. jul 2017, 06:46

Daflo skrev:
Fruit skrev:
Dikus skrev:Man kan da få vildt meget for de 12.500 i har om måneden til opsparing og lommepenge?

-De har ikke arvet

Men budene med at der leves over evne er gode. Jeg kan simpelthen ikke få det til at hænge sammen ellers.
Alternativt er at der er så mange forbrugslån, at de har ca. det samme udbetalt grundet rentefradrag ;)

Vi er også en del der siger at de her ting sikkert finansieres med børnepenge, og det beløb I har til opsparing og rådighedsbeløb. Men det virker som om du bare vil høre at de er uansvarlige.

Slet ikke. Jeg forstår det kort og enkelt bare ikke.
Det hele startede sådan set bare med, at jeg ønskede at høre om input til, om der var noget vi kunne gøre anderledes i vores budget.
Det handlede slet ikke om, at jeg ville "skyde" nogen eller pege... :nerve:
Men så blev der spurgt ind, og jeg uddybede.
1
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 772
Likede indlæg: 14846

Indlægaf HappyPaww » 27. jul 2017, 06:56

Fruit skrev:
Daflo skrev:
Fruit skrev:

-De har ikke arvet

Slet ikke. Jeg forstår det kort og enkelt bare ikke.
Det hele startede sådan set bare med, at jeg ønskede at høre om input til, om der var noget vi kunne gøre anderledes i vores budget.
Det handlede slet ikke om, at jeg ville "skyde" nogen eller pege... :nerve:

Man har jo ligesom de udgifter man har. Så hvis de er velovervejede, og nødvendige (det lyder fx til at I har rimelig billige forsikringer osv.), så er der jo kun tilbage at nedbringe jeres opsparing og sætte dem over på lommepengeposten i stedet for. Kan I spare på husholdningsforbruget, er det også en mulighed, men altså - det er jo ikke rocket science...

Det handler i bund og grund om prioritering - og så er I jo da nok dem, der lever mest fornuftigt, så det er der jo ingen skam i.
1
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 749
Likede indlæg: 15779

Indlægaf Animi » 27. jul 2017, 07:56

Hvad med bare at spørge dem? :)
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
DGrayish
Kort karma: 30
Likede indlæg: 430

Indlægaf DGrayish » 27. jul 2017, 08:02

Både min søn og jeg går i dyrt mærketøj - 90% af der er købt på lagersalg resten er købt brugt.
Mine designer tasker er for det meste også købt brugt og kan som regel videresælges til næsten den samme pris som de er købt.
Man kan sagtens være både ansvarlig og sparsommelig selv om man render rundt i lækkert tøj.
Synes godt nok at det er ret vildt at beslutte sig for at nogen har et overforbrug ud for de informationer du har.
6
cola
Permanent bortvist
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2061

Indlægaf cola » 27. jul 2017, 08:08

Er jeg virkelig den eneste der kigger på budgettet og tænker, hvorfor har i 2 biler når i knap nok kører rundt om hjørnet... 400 kr er til ca 300 km pr måned, delt med 2 gir det 150 km der så igen skal deles med ca 22... 6 km at kører i bil pr person... HOLY crap det er da lige til miljøaktivisternes skrækaften.

Men for at svare på dit spørgsmål, så er der også mange der ikke kan leve på kh, og spare op samtidig med, og det går da fint for mig, i næste måned, får jeg ca 8000 udbetalt, jeg har udgifter for ca 7000 ... det gir mig hele 1000 kr at leve for... så de ca 500 blir lagt til side til de der trælse dage.

Og nej jeg lever ikke af spaghetti, selvom jeg stadig har en hel bærepose fyldt med dem, fra da jeg ingen penge fik og folk gav mig "skruer"
0
Akehurst2
Kort karma: 887
Likede indlæg: 25426

Indlægaf Akehurst2 » 27. jul 2017, 08:10

Animi skrev:Hvad med bare at spørge dem? :)

Jeg ville blive ret træt af at få stillet sådan et spørgsmål. Men jeg betragter også min økonomi som ret privat og pengesnak som rimelig tacky.
3
Brugeravatar
Guilded_Lily
Kort karma: 713
Likede indlæg: 9518

Indlægaf Guilded_Lily » 27. jul 2017, 08:28

cola skrev:Er jeg virkelig den eneste der kigger på budgettet og tænker, hvorfor har i 2 biler når i knap nok kører rundt om hjørnet... 400 kr er til ca 300 km pr måned, delt med 2 gir det 150 km der så igen skal deles med ca 22... 6 km at kører i bil pr person... HOLY crap det er da lige til miljøaktivisternes skrækaften.

Den undrede også mig. Kan der være glemt et enkelt 0?
1
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 749
Likede indlæg: 15779

Indlægaf Animi » 27. jul 2017, 08:32

Akehurst2 skrev:
Animi skrev:Hvad med bare at spørge dem? :)

Jeg ville blive ret træt af at få stillet sådan et spørgsmål. Men jeg betragter også min økonomi som ret privat og pengesnak som rimelig tacky.

Og hvis man har det sådan kan man jo bare sige det, og så er den sag lukket. For der er jo også folk som mig der er fuldkommen ligeglad og hvor andre må spørge ind til min økonomi lige så tosset de vil - og især hvis de bruger tid på at undre sig over hvordan jeg får råd til diverse ting og begynder at spekulere på om jeg har en masse forbrugsgæld, lever over evne, er uansvarlig med min økonomi osv.
2
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 1860
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 32976

Indlægaf LadyFox » 27. jul 2017, 08:34

cola skrev:Er jeg virkelig den eneste der kigger på budgettet og tænker, hvorfor har i 2 biler når i knap nok kører rundt om hjørnet... 400 kr er til ca 300 km pr måned, delt med 2 gir det 150 km der så igen skal deles med ca 22... 6 km at kører i bil pr person... HOLY crap det er da lige til miljøaktivisternes skrækaften.

Men for at svare på dit spørgsmål, så er der også mange der ikke kan leve på kh, og spare op samtidig med, og det går da fint for mig, i næste måned, får jeg ca 8000 udbetalt, jeg har udgifter for ca 7000 ... det gir mig hele 1000 kr at leve for... så de ca 500 blir lagt til side til de der trælse dage.

Og nej jeg lever ikke af spaghetti, selvom jeg stadig har en hel bærepose fyldt med dem, fra da jeg ingen penge fik og folk gav mig "skruer"

Jeg kan også godt spare op på min kh, det er slet ikke det.
Men det er altså ikke alle der kan nøjes med 500 kroner til mad, husholdning, tøj, personlig pleje og diverse.
Det vil jeg faktisk våge at påstå de fleste ikke kan. Jeg kan i hvert fald ikke, og jeg har virkelig svært ved at se hvor jeg skulle spare henne på de poster.
1
- Helgen og ordensstifter, prædikant og digter, dyreven og miljøforkæmper.
Brugeravatar
paint
Kort karma: 605
Likede indlæg: 31688

Indlægaf paint » 27. jul 2017, 08:44

LadyFox skrev:

Men det er altså ikke alle der kan nøjes med 500 kroner til mad, husholdning, tøj, personlig pleje og diverse.
Det vil jeg faktisk våge at påstå de fleste ikke kan. Jeg kan i hvert fald ikke, og jeg har virkelig svært ved at se hvor jeg skulle spare henne på de poster.

Det er sikkert heller ikke ret meget, man kan få for 16 kr om dagen (500 per måned). Det ligger faktisk på niveau med verdensbankens fattigdomsgrænse på $2 om dagen.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
cola
Permanent bortvist
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2061

Indlægaf cola » 27. jul 2017, 08:47

LadyFox skrev:

Jeg må indrømme at tøj det køber jeg ikke, jeg har jo i skabet så hvorfor købe... og alligevel så glipper det nogen gange, især hvis der er en rød kjole der kalder på mig. Og så er jeg tilbudsjæger, jeg går på indkøb når der er tilbud på de ting jeg absolut ikke kan undvære, som fx coca cola og kærgården, på den måde fylder jeg fryser og gang op med det, resten køber jeg så når jeg alligevel er på jagt efter disse 2 varer, så jeg også spare benzin. Alligevel så bruger jeg flere penge på benzin end TS gør og jeg er kun 1. (den her måned ligger mit forbrug på 465 kr)
0

Tilbage til "Generelt"