Singlemødre - et forfærdeligt fænomen?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Mila_H
Kort karma: 74
Likede indlæg: 439

Re: Singlemødre - et forfærdeligt fænomen?

Indlægaf Mila_H » 5. aug 2017, 18:18

Jeg er kommende solomor og venter en lille dreng.
Det er bestemt ikke, fordi jeg ikke har ønsket at finde en mand at få barn med.
Jeg har virkelig gjort en indsats for at finde en kæreste, men selvom jeg også mødte mænd, så var det ikke noget, der i længden holdt... Af forskellige årsager, men jeg mener bestemt ikke, at jeg havde urealistiske krav eller forventninger.

Jeg fik for nogle år siden fjernet den ene æggestok pga godartede cyster, og da jeg har bøvlet med det samme på den anden, rådede lægerne mig til max at vente op til to år med at prøve at få børn.
For mig var det altså noget biologisk, der gjorde, at jeg tog beslutningen. Jeg elsker børn, har altid ønsket at få børn og vil fortryde der resten af livet, hvis jeg ikke får et eller flere.

Jeg håber da stadig, at jeg finder en mand og måske endda få børn med ham, hvis jeg stadig kan til den tid. Men jeg kunne ikke vente.

Jeg overvejede også adoption, men det er virkelig en lang og svær proces. Samtidig er der få børn til adoption og flere lande vil ikke adoptere børn til enlige adoptanter.

Jeg ser bestemt ikke mig selv som en social svag person, der ønsker barn for at dække mangler i mit liv. Mon ikke jeg ønsker at få børn af samme årsager som de fleste andre.
Jeg har masser af venner, et godt job med skønne kolleger, jeg også ser i fritiden og en fantastisk familie - heriblandt brødre og en far, der helt sikkert også vil få et tæt bånd til mit kommende barn. Gode, mandlige rollemodeller vil han altså ikke mangle.

Mht at staten betaler, så tror jeg godt, at det kan betale sig for staten i det lange løb. Jeg ser mig selv som resourcestærk, og der kommer formodentlig en fremtidig skatteborger ud af det.
Da reagensglas var den eneste mulighed for mig, er jeg dog allerede ved at spare op, hvis jeg i fremtiden skulle ønske endnu et barn. Jeg har også betalt i dyre domme for at reservere sæd fra samme donor, hvis det skulle blive relevant. Hvis ikke, så får jeg de fleste penge retur, men jeg holder på denne måde mine muligheder åbne.

Jeg har valgt en åben donor, hvor mit barn som 18-årig kan få kontaktoplysninger på donoren, der har forpligtet sig til en kontakt. Det er mit håb, at jeg i løbet af de 18 år kan forberede mit barn på, at der ikke står en far og venter, men at han måske kan få afklaret nogle ting, hvis han skulle ønske at møde donoren.
Samtidig er der muligheden for at søge efter halvsøskende.

Jeg valgte altså en åben donor og samtidig fra en udvidet profil. Jeg er personligt ligeglad med, om donoren bedst kunne lide hunde eller katte osv, men for mit barn, vil der være nogle helt konkrete ting, han kan få af vide, inden han bliver myndig.
Jeg valgte ud fra, om vedkommende lød sympatisk. De indtaler bla en besked, skriver et brev, bliver interviewet osv. Jeg valgte en voksen (dvs ikke helt ung studerende), der virkede til at have gennemtænkt sin beslutning om at bære åben donor.

Jeg håber og tror, at jeg vil kunne give mit barn et godt liv, også selvom der ikke er en far (hvem ved om der måske skulle dukke en stedfar op senere).

At nogle er meget uenige i mit valg, ved jeg. Og normalt gider jeg ikke forsvare mon beslutning, men omvendt tror jeg, det er vigtigt også at fortælle om tingene fra den "anden side".
22
Slettet bruger
Likede indlæg: 20782

Indlægaf Slettet bruger » 5. aug 2017, 18:29

abcd skrev:
LaScrooge skrev:
abcd skrev:
LaScrooge skrev:
abcd skrev:
Hvorfor er det irrationelt? I 2014 var det ca. 1% af børn der kom til ved kunstig befrugtning af en enlig kvinde, og tallet er stigende. Hvis det om 10 år er f.eks. 5%, er det ret mange mænd der snydes for at blive fædre ved den her ordning. Jeg synes det er en legitim bekymring.

Man kan ikke blive snydt for noget, man ikke har ret til eller krav på.

Kald det hvad du vil, der er mænd som ender uden børn som ville have fået børn hvis kvinder ikke havde adgang til kunstig befrugtning. De mænd er dårligere stillet end de var uden ordningen. Det synes jeg er en legitim bekymring.

Fordi mænd har ret til, at der skal findes et antal - det højest mulige antal - ledige, potentielle mødre til de børn, de måske gerne vil have en dag, derude?

Det var dig, der kaldte det at blive snydt for.

Jeg skal gerne trække "snydt for" tilbage. Jeg ved ikke præcis hvad mænd har ret til, men jeg synes det er uheldigt hvis ordningen medfører at mænd som ellers ville have fået børn, ikke får børn. Det er i forvejen sådan at andelen af kvinder der får børn, er højere end andelen af mænd. Det billede kan forstærkes ved at kvinder får adgang til at få børn uden om mænd. Set fra mændenes perspektiv synes jeg ikke det er en god udvikling.

Forestil dig en hypotetisk situation hvor det var en stor fordel for kvinder at få børn alene. Det kunne f.eks. være at enlige forældre var helt undtaget for skat. Ville du stadig bare afvise mændenes bekymring som brok over noget de ikke har ret til eller krav på? Der må et eller andet sted gå en grænse hvor man ikke kan forsvare at tilgodese én befolkningsgruppe (i dette tilfælde kvinder) på bekostning af en anden (i dette tilfælde mænd).

Det er jo ganske enkelt ikke korrekt at hvis de danske kvinder bliver solomødre, så mangler de danske mænd kvinder de kan få børn med, fordi der er horder af giftelystne asiatiske kvinder de danske mænd kan få børn med.

Det er mere sådan at hvis man gad kunne man blive gift med en thai, få barn, blive skilt, og gentage det til man havde 20 børn. Hvis man gad kunne man gøre det.
0
Brugeravatar
alfe
Kort karma: 112
Likede indlæg: 506

Indlægaf alfe » 5. aug 2017, 19:31

JoyNips skrev:Jeg har det lidt splittet med det her med at få børn som enlig ved sæddonation. Jeg synes ofte, når jeg læser Om det, at der er tale om kvinder, som ikke har det så godt og som derfor forsøger at udfylde et tomrum med et barn. Eller kvinder som ikke har det så godt og derfor ikke er i stand til at have normale relationer. Og sådanne scenarier synes jeg ikke er de bedste at få børn i...
Så i teorien synes jeg det er helt ok, men i praksis er jeg ikke så sikker. Jeg ved ikke hvor meget screening der er af kvinder som ønsker at blive solomødre (som det vist hedder?). Hvis ikke der er noget psykologisk evaluering og sådan, så bør der efter min opfattelse være det.

Lægen der står for behandlingen har pligt til at vurdere kvindens/parrets forældreegnethed. Er der tvivl om den, skal der indsendes en anmodning til statsforvaltningen, som skal iværksætte en undersøgelse og herefter træffe en afgørelse om, hvorvidt behandlingen kan igangsættes eller ej.

Reglerne blev strammet for nogle år siden, da et par fik et barn efter behandling og barnet blev tvangsfjernet efter fødslen. Sagen endte i medierne og skabte, gudskelov, et massivt fokus på netop den problematik.
3
Brugeravatar
hotlips
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9197

Indlægaf hotlips » 10. aug 2017, 11:35

Jeg har et barn jeg har fået med en ven der også ønskede sig børn men var alene og hvis man tror man slipper for at gå på kompromis med alt muligt fordi man er alene om det så tager man grundigt fejl.

Nu har jeg så en far der skal forhandles med en del af tiden men der er også det rent praktiske i at man kun er en der gør at man uvægerligt vil komme i situationer der må klares på andre måder end hvis man var to.

Det har jeg bestemt indtryk af at de der får børn under andre former end den traditionelle er sig fuldstændig bevidst og jeg vist aldrig mødt en der gik med de overvejelser der ikke havde det som den største bekymring i forhold til om de turde tage skridtet.
0
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 4113
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 43545

Indlægaf kidkomb » 10. aug 2017, 12:03

Jeg har til stadighed meget svært ved at forstå denne "vi mangler mennesker"-holdning.
Der er masser og masser af mennesker i verden.
Vi har masser at tilbyde i vores samfund.
Og nej, jeg snakker ikke adoption, men indvandring.
Ressourcestærke indvandrerfamilier, ikke nødvendigvis veluddannede, men helt almindelige, socialt velfungerende indvandrere fra alle dele af verden.
Og gerne i den fødedygtige alder eller med børn.
Hvorfor er der ingen der snakker om dem?
Adoption har mange bagsider. Ressourcestærk indvandring meget få.
I gang med os! Åbn de grænser og lad os få nogle flere hænder og mennesker.
3
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler
Man som i jeg
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster

Tilbage til "Livets forhold"