Gud og Djævlen

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Tyrfing
Kort karma: 4
Likede indlæg: 105

Gud og Djævlen

Indlægaf Tyrfing » 1. aug 2017, 08:34

For mig har religion og det at tro på noget aldrig givet mening.
Jeg kan slet ikke sætte mig ind i det. Jeg forstår ikke at man kan tro på en Gud i vore dage.
Det er ikke sådan at jeg mener at troende mennesker er ubegavede eller noget i den dur.
Faktisk har jeg respekt for folk som har en fornuftig tilgang til deres religion og jeg er altid nysgerrig på hvordan og hvorfor folk tror.

En ting har jeg spekuleret på her på det sidste.
Kan man tro på Guds eksistens uden at tro på Djævlen?
Og i så fald – hvorfor tror du ikke på ham?
1
Brugeravatar
DenBruneMunk
Kort karma: 62
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2070

Re: Gud og Djævlen

Indlægaf DenBruneMunk » 1. aug 2017, 08:54

Tyrfing skrev:Kan man tro på Guds eksistens uden at tro på Djævlen?

Tror man på Gud satte Adam og Eva på jorden, og at den forbudne frugt blev givet af Djævlen, så kan man ikke lade være.
0
Brugeravatar
Tyrfing

Indlægaf Tyrfing » 1. aug 2017, 09:48

DenBruneMunk skrev:

Tror man på Gud satte Adam og Eva på jorden, og at den forbudne frugt blev givet af Djævlen, så kan man ikke lade være.
Er Djævlen lige så levende for dig som Gud? Eller er han mere et begreb?
0
Liou
Kort karma: 42
Geografisk sted: Esbjerg
Likede indlæg: 362

Indlægaf Liou » 1. aug 2017, 11:14

Jeg er ikke troende, men min mor er. Ikke sådan vild fanatisk, men bare sådan på hverdags kristen niveau. Men altså jeg stillede hende engang netop det spørgsmål. Hvis du tror på gud, må du også tro på djævlen? Nej det gjorde hun ikke. Min opfattelse er, at hun bare er selektiv i de ting hun er villig til at tro på. Tanken om Satan er ubehagelig, så hun har simpelthen sorteret det fra. Og det er et af mine største problemer med religion egentlig (Altså ud over mængden af død og ødelæggelse det forårsager, og folk der forsøger at presse deres dårlige folke eventyr ned over hovedet på os andre ). Jeg synes det er rimelig hyklerisk at "redigere" ting man ikke lige kan lide ud. Men i sidste ende, handler det ikke om min harme men hvad hun har det godt med, og hun er en skøn dame og et af de mest uselviske mennesker jeg kender. Så hvad betyder det egentlig, så længe det gør hende lykkelig at tro på.
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20782

Indlægaf Slettet bruger » 1. aug 2017, 11:57

Man kan tro på hvad som helst. Hvorfor skulle der være begrænsninger i hvad man kan tro på?
0
Brugeravatar
DenBruneMunk

Indlægaf DenBruneMunk » 1. aug 2017, 16:16

Tyrfing skrev:
DenBruneMunk skrev:

Er Djævlen lige så levende for dig som Gud? Eller er han mere et begreb?

Mener du da Gud er levende? siden du skriver det?
0
Brugeravatar
Tyrfing

Indlægaf Tyrfing » 1. aug 2017, 18:12

DenBruneMunk skrev:Mener du da Gud er levende? siden du skriver det?
Nu har jeg ingen tro, så nej. Men er der ikke noget med at han materialiserer sig flere gange i Biblen som en person? Jeg har også talt med flere, både kristne og muslimer som mener at Gud er en levende Gud. Jeg har så ikke rigtigt nogen ide om på hvilket plan de mener han er i live. Jeg kan simpelthen ikke sætte mig ind i religiøse tankegange. Jeg kan ikke forstå hvordan man kan tro på en Gud. Det er virkeligt helt sort når folk fortæller om deres tro og det irriterer mig at jeg har så svært ved at forstå.
0
Brugeravatar
DenBruneMunk

Indlægaf DenBruneMunk » 1. aug 2017, 18:23

Tyrfing skrev:
DenBruneMunk skrev:Mener du da Gud er levende? siden du skriver det?
Nu har jeg ingen tro, så nej. Men er der ikke noget med at han materialiserer sig flere gange i Biblen som en person? Jeg har også talt med flere, både kristne og muslimer som mener at Gud er en levende Gud. Jeg har så ikke rigtigt nogen ide om på hvilket plan de mener han er i live. Jeg kan simpelthen ikke sætte mig ind i religiøse tankegange. Jeg kan ikke forstå hvordan man kan tro på en Gud. Det er virkeligt helt sort når folk fortæller om deres tro og det irriterer mig at jeg har så svært ved at forstå.

Og jeg kan ikke hjælpe her ;)
0
Brugeravatar
Anilara
Kort karma: 489
Likede indlæg: 6309

Indlægaf Anilara » 2. aug 2017, 14:13

Jeg tror på Gud, men på et abstrakt plan, og at der er en mening med vores tilstedeværelse. Ikke på sådan et bibelsk niveau.
Jeg tror ikke på djævelen, andet end at det onde er en del af os selv og at det skal eksistere for at der er noget som er godt.
0
Brugeravatar
paint
Kort karma: 604
Likede indlæg: 31598

Indlægaf paint » 2. aug 2017, 22:14

"Det allerbedste trick som Djævelen nogensinde har begået er at overbevise verden om, at han ikke eksisterer."

Charles Baudelaire ( Les Fleurs du mal (Syndens Blomster)

;)
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Venus222
Kort karma: 100
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 1601

Indlægaf Venus222 » 5. aug 2017, 16:19

Jeg tror på Gud, men jeg tror ikke på Satan. Og det skyldes at jeg simpelthen ikke synes det giver mening at tro på Satan som et selvstændigt væsen. Jeg tror på at "Satan" er et symbol på de mørke sider af mennesket.
Og så tror jeg i øvrigt også på at vi skaber vores eget helvede.

Hvad andre tror på eller ikke tror på må de selv om. Så længe det fungere for dem er det fint. :)
0
ajnaM
Kort karma: 719
Likede indlæg: 16817

Indlægaf ajnaM » 5. aug 2017, 19:50

I min opfattelse af tro kan man ikke vælge, hvad man tror på. Det er også svært at rationalisere over troen.

Personligt tror jeg ikke på noget hvad angår religion. Jeg ville ikke kunne forklare hvorfor, ligesom jeg ikke forventer, at religiøse kan forklare, hvorfor de tror. Man kan diskutere alt muligt om religionen, men selve troen er vel bare til stede eller ikke til stede.
1
Brugeravatar
paint

Indlægaf paint » 5. aug 2017, 20:00

gnostic skrev:
Venus222 skrev:Jeg tror på Gud, men jeg tror ikke på Satan. Og det skyldes at jeg simpelthen ikke synes det giver mening at tro på Satan som et selvstændigt væsen. Jeg tror på at "Satan" er et symbol på de mørke sider af mennesket.

Hvad andre tror på eller ikke tror på må de selv om. Så længe det fungere for dem er det fint. :)

For at citere Epikur (341–270 f.k):

Hvis Gud er god, hvorfor tillader han så sygdom, handicaps, lammelser fra nakken og ned, alskens ondskab som mennesker ikke kan gøre noget ved?

Hvis han ikke kan undgå at skabe en verden uden lidelse, så er han ikke almægtigt - så hvorfor kalde ham Gud?

Hvis han med vilje har skabt en verden med lidelse, og vælger ikke at gøre noget ved det, så er det netop IKKE Gud, men Djævlen.

Jeg tror på Djævlen, f.eks. som en personificering af Menneskeheden som art. Men jeg mister mere og mere min tro på en god gud. Der er ganske enkelt for meget lidelse i denne verden, lige fra livet blev skabt til det slutter.

Hvis Gud (hvem det så end var 341 f.kr) skabte en verden, uden lidelse, sygdom, uheld, jordskælv, tsunamier, misvækst, oversvømmelser mv - så ville det ikke være en verden befolket af frie mennesker, men en Zoologisk have, hvor alt var styret oppefra (så at sige) og hvad skulle ideen så være, med at skabe en verden? Det ville være en slags Matrix
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Brugeravatar
paint

Indlægaf paint » 5. aug 2017, 20:10

gnostic skrev:
paint skrev:
gnostic skrev:
Venus222 skrev:Jeg tror på Gud, men jeg tror ikke på Satan. Og det skyldes at jeg simpelthen ikke synes det giver mening at tro på Satan som et selvstændigt væsen. Jeg tror på at "Satan" er et symbol på de mørke sider af mennesket.

Hvis Gud er god, hvorfor tillader han så sygdom, handicaps, lammelser fra nakken og ned, alskens ondskab som mennesker ikke kan gøre noget ved?

Hvis han ikke kan undgå at skabe en verden uden lidelse, så er han ikke almægtigt - så hvorfor kalde ham Gud?

Hvis han med vilje har skabt en verden med lidelse, og vælger ikke at gøre noget ved det, så er det netop IKKE Gud, men Djævlen.

Jeg tror på Djævlen, f.eks. som en personificering af Menneskeheden som art. Men jeg mister mere og mere min tro på en god gud. Der er ganske enkelt for meget lidelse i denne verden, lige fra livet blev skabt til det slutter.

Hvis Gud (hvem det så end var 341 f.kr) skabte en verden, uden lidelse, sygdom, uheld, jordskælv, tsunamier, misvækst, oversvømmelser mv - så ville det ikke være en verden befolket af frie mennesker, men en Zoologisk have, hvor alt var styret oppefra (så at sige) og hvad skulle ideen så være, med at skabe en verden? Det ville være en slags Matrix

Og? Det vil jeg da hellere leve i, end den lorteverden vi har nu!

Forklaringen på vores "lorteverden", kan du finde i skabelsesberetningen (syndefaldet) ;)

"Men Gud blev vred og smed det ulydige par ud af Paradisets have. Og han holdt en dundertale, hvor han gjorde det klart, hvordan livet fremover ville blive for de to: Adam skulle arbejde hårdt for føden, og Eva skulle føde sine børn med smerte. Og da de ikke længere kunne spise af Livets Træ, måtte de til sidst vende tilbage til den jord, som Adam var skabt af. Døden var hermed blevet den uundgåelige afslutning på menneskelivet. Gud viser dog sin fortsatte kærlighed til de to, ved denne meget praktiske omsorgshandling: Gud Herren lavede skindtøj til Adam og hans kvinde og gav dem det på. Herefter må de klare sig selv.

Menneskelige grundvilkår
Styrken i beretningen om Adam og Eva er, at den giver en mytologisk tolkning af nogle helt grundlæggende vilkår ved menneskelivet:

at livet er hårdt og slidsomt, og at det afsluttes med døden
at mennesket er egenrådigt, nysgerrigt og har et vist kendskab til godt og ondt
at mænd og kvinder finder hinanden i kærlighed og får børn

Myten handler desuden om forholdet mellem Gud og mennesker:

at mennesket er Guds skabning - skabt i Guds billede. Dvs. at mennesket ligner Gud
at mennesket som en uigenkaldelig ur-handling har valgt at være ulydig mod Gud
at Gud derefter har sat menneskene fri til at leve deres eget møjsomme liv, adskilt fra Gud
at Gud holder af sine skabninger, trods deres ulydighed"
Senest rettet af paint 5. aug 2017, 20:13, rettet i alt 1 gang.
0

Brugeravatar
paint

Indlægaf paint » 5. aug 2017, 20:15

gnostic skrev:
paint skrev:
gnostic skrev:
paint skrev:
gnostic skrev:

Og? Det vil jeg da hellere leve i, end den lorteverden vi har nu!

Forklaringen på vores "lorteverden", kan du finde i skabelsesberetningen (syndefaldet) ;)

"Men Gud blev vred og smed det ulydige par ud af Paradisets have. Og han holdt en dundertale, hvor han gjorde det klart, hvordan livet fremover ville blive for de to: Adam skulle arbejde hårdt for føden, og Eva skulle føde sine børn med smerte. Og da de ikke længere kunne spise af Livets Træ, måtte de til sidst vende tilbage til den jord, som Adam var skabt af. Døden var hermed blevet den uundgåelige afslutning på menneskelivet. Gud viser dog sin fortsatte kærlighed til de to, ved denne meget praktiske omsorgshandling: Gud Herren lavede skindtøj til Adam og hans kvinde og gav dem det på. Herefter må de klare sig selv.

Menneskelige grundvilkår
Styrken i beretningen om Adam og Eva er, at den giver en mytologisk tolkning af nogle helt grundlæggende vilkår ved menneskelivet:

at livet er hårdt og slidsomt, og at det afsluttes med døden
at mennesket er egenrådigt, nysgerrigt og har et vist kendskab til godt og ondt
at mænd og kvinder finder hinanden i kærlighed og får børn

Myten handler desuden om forholdet mellem Gud og mennesker:

at mennesket er Guds skabning - skabt i Guds billede. Dvs. at mennesket ligner Gud
at mennesket som en uigenkaldelig ur-handling har valgt at være ulydig mod Gud
at Gud derefter har sat menneskene fri til at leve deres eget møjsomme liv, adskilt fra Gud
at Gud holder af sine skabninger, trods deres ulydighed"

Så jeg skal straffes for noget nogen andre har gjort?

Mennesket er sat frit. Det liv vi har er prisen. Alting har en pris, også friheden til selv at vælge og ikke være en fjernstyret dukke, uden egen vilje.
1

Tilbage til "Livets forhold"