Personligt ejet mindre virksomhed

Brugeravatar
Artem
Kort karma: 410
Likede indlæg: 4349

Personligt ejet mindre virksomhed

Indlægaf Artem » 3. aug 2017, 20:51

Her for et par uger siden blev jeg så træt af at jeg hele tiden mangler et CVR nr når jeg skal handle ved jernhandel, købe en billig bil der kun bliver solgt til CVR nr. osv.
Så endte med at jeg oprettede et PMV (Personligt ejet mindre virksomhed) med en omsætning under 50.000 kr om året, og ingen krav om momsregistering og regnskab. Har fået et CVR nr. og fået oprettet mig ved Sanistål osv.

Tidligere da jeg arbejde i det private havde jeg mulighed for at købe ting gennem firmaet, (Hvor jeg jo også fik det med deres rabat) hvor jeg så bare fik regningen. Men det er ikke muligt som offentlig ansat da der tidligere er nogle som har udnyttet den mulighed hvorfor det er fyrings grund i dag.

Har tit haft overvejet det med at lave et firma for at få et CVR nr uden omsætning, men har været lidt bekymret for hvordan Skat ser på det?
For det her PMV vil ingen omsætning få, og hverken indtægter eller udgifter. Skal alene bruge det CVR nr. Da der ellers er nogle steder jeg ikke kan handle som privat person. Så opretter en firma konto, men regninger osv vil blive betalt fra min normale private konto.

Kender i nogle der har gjort det her? og tror i det vil give nogle problemer? Det jeg jo er lidt bange for er om Skat feks vil tro at jeg reelt producerer noget og sælger det. Men det gør jeg ikke... Ja eller det er måske ikke helt sandt. For ud over når jeg har købt stål til at bygge en altan til mit hus, stål til at lave en grav, stål til at bygge en løbedonkraft til den grav osv... Så går jeg jo også tit og renoverer lidt på sådan nogle små kommunal traktorer, hvor jeg køber en, renoverer den op og sælger den med forhåbentlig fortjeneste. Men det er jo noget jeg gør privat og sådan skal det helst blive ved med at være.
0
Fra bybo til thybo
Brugeravatar
Artem

Re: Personligt ejet mindre virksomhed

Indlægaf Artem » 3. aug 2017, 21:07

Dikus skrev:Den type renovering, du nævner sidst vil altid være skattepligtig.

Du skal huske at lave udvidet selvangivelse, når du har cvr-nr

Ja har fået en mail med at jeg skal huske at ændre min selvangivelse med enten indtægt eller fradrag for virksomheden. Men der er jo ikke nogen.

Tror du misforstår. Det jeg reelt gør er at købe feks. en stor form for plænetraktor der er i dårlig stand. Renovere den op, selv bruge den måske et par år, og så sælge den for at købe noget andet, hvor jeg gør det nummer igen. Det er altså ikke noget der er det store overskud i, slet ikke med tanke på tiden og de reservedele osv der bliver brugt penge på.

Du får det til at lyde som om at man slet ikke som privatperson må købe en ting, fikse det op og sælge det igen med overskud. Det har da efter det jeg ved aldrig været skattepligtig? For hvis det virkelig forholder sig anderledes vil jeg gerne have link til loven.
0
Fra bybo til thybo
Brugeravatar
Artem

Indlægaf Artem » 3. aug 2017, 22:12

Dikus skrev:Sådan der er det ikke skattepligtig. Det er skattepligtig, hvis du køber den med videresalg for øje og ikke som privat ejendel. Det er skattelovgivningens aller første paragraffer...

Ok så er vi enige. For køber ikke ting med videresalg for øje. Men prøver på at gøre en god handel, så jeg helst ikke taber for meget når jeg en gang sælger en ting videre når jeg ikke længere han brug for den.
Det er lidt mig at hvis jeg feks. har brug for en gravemaskine til noget, så lejer jeg ikke en, men finder en billig en at købe som der måske skal laves lidt på. Bruger den til det jeg skal bruge den til, og et par år efter hvor jeg måske ikke længere har brug for den, så bliver den solgt igen, men måske til en lidt højere pris end jeg gav for den da den nu er i bedre stand.

Tror forøvrigt at denne type virksomhed er rimelig ny, og retter sig mest mod folk der feks. har lidt bibeskæftigelse med feks. foredrags virksomhed.

Det er naturligvis ikke ideelt at jeg at nødt til at oprette en virksomhed for at kunne handle ved firmaer som ikke vil sælge til private. Men sådan er det med alle de danske stålgrosister. De vil ikke handle med private og der er faktisk ikke rigtig andre steder at købe det. For hvis man vælger at købe stål gennem en tømmerhandel, så ligger de ekstra fragt og avance oven på som er helt urimeligt i forhold til den reelle pris.

Jeg ved bare ikke hvor bøvlet det bliver i forhold til Skat men burde være rimeligt simpelt når virksomheden ingen indtægter eller udgifter har.
0
Fra bybo til thybo
JoyNips
Kort karma: 1080
Likede indlæg: 24661

Indlægaf JoyNips » 4. aug 2017, 06:13

Du skal kunne adskille dit firma og dit private fuldstændig. Ellers kan du løbe ind i problemer hvis du sælger noget privat og køberen vil reklamere. For har du lavet det med dit firmakøbte stål eller hvadend, så er I ovre i et forbrugerkøb hurtigere end du aner. Og så har køberen en helt anden beskyttelse end hvis det er privat.

Så hvis du vil have CVR-nummer for at kunne købe ting til det du går og roder med til dig selv: fint. Men de ting du går og roder med som ryger videre til andre, det skal du holde langt væk fra alt der bare lugter af dit CVR-nummer hvis du vil undgå forbrugerbeskyttelsen.

Og så skal du selvfølgelig være opmærksom på, at når du køber noget med dit CVR-nummer, så mister du den selvsamme forbrugerbeskyttelse.
1
Brugeravatar
Atomic Blonde
Kort karma: 14
Likede indlæg: 219

Indlægaf Atomic Blonde » 4. aug 2017, 07:48

Artem skrev:Tror forøvrigt at denne type virksomhed er rimelig ny, og retter sig mest mod folk der feks. har lidt bibeskæftigelse med feks. foredrags virksomhed.
Det er den nemlig.

Artem skrev:Jeg ved bare ikke hvor bøvlet det bliver i forhold til Skat men burde være rimeligt simpelt når virksomheden ingen indtægter eller udgifter har.
Ud fra de oplysninger du giver, vil jeg sige at du i skattemæssig forstand ikke har en virksomhed.
1
Just on the border of my waking mind, there lies another time, where darkness and light are one,
and as I tread the halls of sanity, I feel so glad to be, unable to go beyond.
Brugeravatar
Artem

Indlægaf Artem » 4. aug 2017, 22:34

JoyNips skrev:Du skal kunne adskille dit firma og dit private fuldstændig. Ellers kan du løbe ind i problemer hvis du sælger noget privat og køberen vil reklamere. For har du lavet det med dit firmakøbte stål eller hvadend, så er I ovre i et forbrugerkøb hurtigere end du aner. Og så har køberen en helt anden beskyttelse end hvis det er privat.

Så hvis du vil have CVR-nummer for at kunne købe ting til det du går og roder med til dig selv: fint. Men de ting du går og roder med som ryger videre til andre, det skal du holde langt væk fra alt der bare lugter af dit CVR-nummer hvis du vil undgå forbrugerbeskyttelsen.

Og så skal du selvfølgelig være opmærksom på, at når du køber noget med dit CVR-nummer, så mister du den selvsamme forbrugerbeskyttelse.

Du har en pointe der med at når jeg i fremtiden sælger noget så skal det være som privat. Kan være at jeg skal gøre mere ud af at få lavet en slutseddel, hvor det fremgår at en ting blive solgt privat som beset uden garanti.

Jeg er sådan en mærkelig type der ikke mener at der burde være noget som hedder forbrugerbeskyttelse når det handler om brugte ting. Men hvor man bør have aftalefrihed.
0
Fra bybo til thybo
Brugeravatar
Artem

Indlægaf Artem » 4. aug 2017, 22:37

Atomic Blonde skrev:
Artem skrev:Tror forøvrigt at denne type virksomhed er rimelig ny, og retter sig mest mod folk der feks. har lidt bibeskæftigelse med feks. foredrags virksomhed.
Det er den nemlig.

Artem skrev:Jeg ved bare ikke hvor bøvlet det bliver i forhold til Skat men burde være rimeligt simpelt når virksomheden ingen indtægter eller udgifter har.
Ud fra de oplysninger du giver, vil jeg sige at du i skattemæssig forstand ikke har en virksomhed.

Det er netop pointen at jeg på den måde ikke har en virksomhed.

Var på den måde lidt svært at vælge et fagområde til virksomheden, men endte med at blive ejendomshandel. :D
0
Fra bybo til thybo
JoyNips

Indlægaf JoyNips » 5. aug 2017, 01:17

Artem skrev:
JoyNips skrev:Du skal kunne adskille dit firma og dit private fuldstændig. Ellers kan du løbe ind i problemer hvis du sælger noget privat og køberen vil reklamere. For har du lavet det med dit firmakøbte stål eller hvadend, så er I ovre i et forbrugerkøb hurtigere end du aner. Og så har køberen en helt anden beskyttelse end hvis det er privat.

Du har en pointe der med at når jeg i fremtiden sælger noget så skal det være som privat. Kan være at jeg skal gøre mere ud af at få lavet en slutseddel, hvor det fremgår at en ting blive solgt privat som beset uden garanti.

Jeg er sådan en mærkelig type der ikke mener at der burde være noget som hedder forbrugerbeskyttelse når det handler om brugte ting. Men hvor man bør have aftalefrihed.

Du skal bare være obs på at du kan lave slutseddel alt det du vil, men det er stadig en konkret vurdering om det er et forbrugerkøb. Man kan ikke bare aftale sig ud af forbrugerbeskyttelsen hvis de konkrete omstændigheder tilsiger at der er tale om et forbrugerkøb.
1
Brugeravatar
Artem

Indlægaf Artem » 6. aug 2017, 22:35

JoyNips skrev:Du skal bare være obs på at du kan lave slutseddel alt det du vil, men det er stadig en konkret vurdering om det er et forbrugerkøb. Man kan ikke bare aftale sig ud af forbrugerbeskyttelsen hvis de konkrete omstændigheder tilsiger at der er tale om et forbrugerkøb.

Jeg synes du bliver meget teoretisk her i forhold til det jeg har beskrevet.
For har du nogensinde hørt om en ejer af en tøjbutik, is-kiosk, eller webfirma, der har solgt sin bil privat, hvor der er lavet en slutseddel fra FDM hvor der står at bilen er prøvet og beset uden reklamationsret. Som efterfølgende er kommet til at hænge på det som et forbrugerkøb fordi personen har et CVR nr til sin tøjbutik?
Jeg vil blive meget overrasket hvis du har det. Der hvor det kan blive en konkret vurdering er hvis ejeren af is-kiosken reelt er uddannet automekaniker og sælger flere biler om året privat. For ja der vil det nok reelt blive betragtet som et forbrugerkøb, men det handler mere om at sælger er automekaniker og sælger flere biler om året, end at han har et CVR nr. til sin is-kiosk.

Konkret ved mig så har jeg en it-uddannelse og en uddannelse som bygningskonstruktør, og et CVR nr for et firma der er registeret til at handle med ejendomme. Så selv om jeg både sælger min 11 år gamle bil i år, min 25 år gamle motorcykel, og en 12 år gammel stor havetraktor. Så vil der i alle tilfælde været tale om ting jeg har ejet privat og indregistreret i eget navn, haft over et halvt år, og som ikke har været købt med videresalg for øje.
Det vil jo aldrig kunne blive betragtet som et forbrugerkøb, og hvis det endelig skulle ske er det fordi jeg begyndte med at handle meget mere med ting end jeg gør i dag, og hvor man vil kunne argumentere for at det er med videresalg for øje. Hvor det her CVR nr nærmest vil være ligegyldig i den sammenhæng.

Til gengæld kan jeg nemmere komme til at hænge på fejl og mangler ved mit hus hvis jeg en gang sælger det, men det handler igen om min uddannelse og ikke mit CVR nr. Men der har vi jo huseftersynsordningen hvor man nærmest kan fraskive sig alt ansvar, specielt hvis man er ærlig og nævner de ting man feks. har lavet uden autorisation. For så er der intet at komme efter da det står i tilsynsesrapporten at sælger feks. har lavet el-arbejde uden autorisation.
0
Fra bybo til thybo
JoyNips

Indlægaf JoyNips » 7. aug 2017, 03:22

Artem skrev:
JoyNips skrev:Du skal bare være obs på at du kan lave slutseddel alt det du vil, men det er stadig en konkret vurdering om det er et forbrugerkøb. Man kan ikke bare aftale sig ud af forbrugerbeskyttelsen hvis de konkrete omstændigheder tilsiger at der er tale om et forbrugerkøb.

Jeg synes du bliver meget teoretisk her i forhold til det jeg har beskrevet.
For har du nogensinde hørt om en ejer af en tøjbutik, is-kiosk, eller webfirma, der har solgt sin bil privat, hvor der er lavet en slutseddel fra FDM hvor der står at bilen er prøvet og beset uden reklamationsret. Som efterfølgende er kommet til at hænge på det som et forbrugerkøb fordi personen har et CVR nr til sin tøjbutik?
Jeg vil blive meget overrasket hvis du har det. Der hvor det kan blive en konkret vurdering er hvis ejeren af is-kiosken reelt er uddannet automekaniker og sælger flere biler om året privat. For ja der vil det nok reelt blive betragtet som et forbrugerkøb, men det handler mere om at sælger er automekaniker og sælger flere biler om året, end at han har et CVR nr. til sin is-kiosk.

Konkret ved mig så har jeg en it-uddannelse og en uddannelse som bygningskonstruktør, og et CVR nr for et firma der er registeret til at handle med ejendomme. Så selv om jeg både sælger min 11 år gamle bil i år, min 25 år gamle motorcykel, og en 12 år gammel stor havetraktor. Så vil der i alle tilfælde været tale om ting jeg har ejet privat og indregistreret i eget navn, haft over et halvt år, og som ikke har været købt med videresalg for øje.
Det vil jo aldrig kunne blive betragtet som et forbrugerkøb, og hvis det endelig skulle ske er det fordi jeg begyndte med at handle meget mere med ting end jeg gør i dag, og hvor man vil kunne argumentere for at det er med videresalg for øje. Hvor det her CVR nr nærmest vil være ligegyldig i den sammenhæng.

Til gengæld kan jeg nemmere komme til at hænge på fejl og mangler ved mit hus hvis jeg en gang sælger det, men det handler igen om min uddannelse og ikke mit CVR nr. Men der har vi jo huseftersynsordningen hvor man nærmest kan fraskive sig alt ansvar, specielt hvis man er ærlig og nævner de ting man feks. har lavet uden autorisation. For så er der intet at komme efter da det står i tilsynsesrapporten at sælger feks. har lavet el-arbejde uden autorisation.

Der skal selvfølgelig være en sammenhæng, ja. Du skrev ikke i startoplægget at du registrerede CVR-nummeret til handel med ejendomme.

Jeg lever af at behandle forbrugerklager og beskæftiger mig primært med sager, hvor der først skal foretages en vurdering af, om der faktisk er tale om en forbrugerklage eller ej, så jeg vil vove at påstå at jeg ved en smule om de her konkrete vurderinger. Du ville blive forbløffet over, hvor lidt der skal til før at man betragtes som erhvervsdrivende.
2
Brugeravatar
Artem

Indlægaf Artem » 7. aug 2017, 09:11

JoyNips skrev:Der skal selvfølgelig være en sammenhæng, ja. Du skrev ikke i startoplægget at du registrerede CVR-nummeret til handel med ejendomme.

Jeg lever af at behandle forbrugerklager og beskæftiger mig primært med sager, hvor der først skal foretages en vurdering af, om der faktisk er tale om en forbrugerklage eller ej, så jeg vil vove at påstå at jeg ved en smule om de her konkrete vurderinger. Du ville blive forbløffet over, hvor lidt der skal til før at man betragtes som erhvervsdrivende.

Jeg kan skam godt huske hvad du laver og at du var utilfreds med at det skulle udflyttes til Viborg. Hvordan går det i grunden med det?

Men ja jeg kender ikke noget til de vurderinger, hvorfor jeg giver nogle eksempler som du kan forholde dig til og svare på hvordan det vil se ud i forhold til det.
Kan du ikke modsat komme med nogle eksempler?
0
Fra bybo til thybo
Brugeravatar
Artem

Indlægaf Artem » 7. aug 2017, 09:21

Dikus skrev:Hae du reelt mere end tre handler årligt med ting, du ikke har ejet i flere år? Endda kun et halvt års tid? Og endda ting, hvor du bruger dit CVR-nummer til at købe ting til salgsvarerne?

Jeg tror, du risikerer et klap over fingrene for forkert registrering af hovedbranche, hvis nogen finder ud af det... Og så er du tilbage i spørgsmålet om hobbyvirksomhed, regnskab og forbrugerbeskyttelse. Det er jo ikke sådan, så man bare må registrere hvad som helst som hovedbranche.

Og di

Nej det har jeg ikke med større ting, men sælger da tit mindre ting på DBA lige som de fleste andre, men det kan være fejlkøb som et pulsur jeg har til salg lige nu, ja og flere andre småting i den retning.
Nu var det bare et eksempel med de 3 store ting på et år. Motorcykelen er allerede solgt og regner først med at bytte bil næste år. Men har den traktor til salg lige nu og håber da på at få den solgt i år.

Med hensyn til registrering af korrekt branche. Hvad er det? For er jo ikke i nogen branche. Skal som sagt bare bruge det CVR nr. Handler jo som sådan ikke med noget. Helt reelt vil jeg sikkert ikke en gang købe noget med det CVR nr. For selv om jeg skulle bruge det til feks. at blive oprettet på Sanistål. Så handler det mest om at kunne se priser der. Men jeg kan ikke få nogen rabat der, som kræver at man køber for flere hundred tusind om året. Så vil nok mest bare bruge det til at tjekke priser, og hvad jeg generelt kan få og så købe det stål gennem en smed som kan få en rabat.
0
Fra bybo til thybo
Brugeravatar
Atomic Blonde
Kort karma: 14
Likede indlæg: 219

Indlægaf Atomic Blonde » 7. aug 2017, 10:37

Hvis man har en PMV, så skal der udarbejdes et skatteregnskab for virksomheden og man skal bogføre efter bogføringsloven. Desuden skal PMV være med overskud for øje.
Jeg tror ikke SKAT køber den.
0
Just on the border of my waking mind, there lies another time, where darkness and light are one,
and as I tread the halls of sanity, I feel so glad to be, unable to go beyond.
Brugeravatar
Artem

Indlægaf Artem » 7. aug 2017, 14:02

Atomic Blonde skrev:Hvis man har en PMV, så skal der udarbejdes et skatteregnskab for virksomheden og man skal bogføre efter bogføringsloven. Desuden skal PMV være med overskud for øje.
Jeg tror ikke SKAT køber den.

Her er hvad Erhvervsstyrelsen skriver.
https://erhvervsstyrelsen.dk/personligt ... rksomheder
Personligt ejet mindre virksomhed (PMV)
Når du opretter en personligt ejet mindre virksomhed (PMV), får du et CVR-nummer og kan drive erhverv uden løbende indberetninger af moms og andre afgifter til det offentlige. En PMV er bl.a. en mulighed, hvis du vil køre en deltids- eller fritidsbeskæftigelse med overskud for øje (journalistisk virksomhed, foredrag, tøjdesign, etc.) i form af en virksomhed.

De væsentligste kendetegn ved en PMV er, at den:

kun har én ejer (personligt ejet)
har en årlig momspligtig omsætning under 50.000 kr.
ikke er momspligtig
ikke er lønsumspligtig
ikke har import fra eller eksport til lande uden for EU
ikke har ansatte
skal forny registreringen hvert 3. år

Hvis vi nu siger at jeg vil have en bibeskæftigelse med en rådgivningsvirksomhed inden for køb og salg af ejendomme.
Som de skriver skal det være med overskud for øje, og jeg må maks omsætte for 50.000 kr om året. Men kan jo være uheldig at der ikke er nogle kunder hvorfor der ikke er nogen omsætning.

Men ja man skal føre regnskab. Det er rimeligt simpelt når omsætning er 0 kr.
0
Fra bybo til thybo
Brugeravatar
Artem

Indlægaf Artem » 7. aug 2017, 14:05

Angelina skrev:Og det jo lige lidt det der er problemet, at man ikke bare på må og få kan registrere virksomheder der i virkeligheden ikke eksisterer, heller ikke selvom man gerne vil nyde godt at kunne handle med folk der kun handler med virksomheder.

Det er ellers lidt det PMV lidt ligger op til. Jeg kan jo ikke gøre for at jeg ikke har nogle kunder i butikken og derfor ingen omsætning har.
0
Fra bybo til thybo

Tilbage til "Privatøkonomi"