Personligt ejet mindre virksomhed

Brugeravatar
Artem
Kort karma: 410
Likede indlæg: 4349

Re: Personligt ejet mindre virksomhed

Indlægaf Artem » 7. aug 2017, 14:17

Angelina skrev:Men du har jo ikke overskud for øje, det er der kæden ligesom springer af..

Nej ikke pt, men vil da ikke udelukke at jeg finder noget at bruge det CVR nr til. Feks noget byggerådgivning. Men er jo ikke sikkert at der vil ske noget hvert år, og efter det jeg kan læse mig til er det heller ikke et krav.
0
Fra bybo til thybo
Brugeravatar
Atomic Blonde
Kort karma: 14
Likede indlæg: 219

Indlægaf Atomic Blonde » 7. aug 2017, 17:30

Artem skrev:
Atomic Blonde skrev:Hvis man har en PMV, så skal der udarbejdes et skatteregnskab for virksomheden og man skal bogføre efter bogføringsloven. Desuden skal PMV være med overskud for øje.
Jeg tror ikke SKAT køber den.

Her er hvad Erhvervsstyrelsen skriver.
https://erhvervsstyrelsen.dk/personligt ... rksomheder
Personligt ejet mindre virksomhed (PMV)
Når du opretter en personligt ejet mindre virksomhed (PMV), får du et CVR-nummer og kan drive erhverv uden løbende indberetninger af moms og andre afgifter til det offentlige. En PMV er bl.a. en mulighed, hvis du vil køre en deltids- eller fritidsbeskæftigelse med overskud for øje (journalistisk virksomhed, foredrag, tøjdesign, etc.) i form af en virksomhed.

De væsentligste kendetegn ved en PMV er, at den:

kun har én ejer (personligt ejet)
har en årlig momspligtig omsætning under 50.000 kr.
ikke er momspligtig
ikke er lønsumspligtig
ikke har import fra eller eksport til lande uden for EU
ikke har ansatte
skal forny registreringen hvert 3. år

Hvis vi nu siger at jeg vil have en bibeskæftigelse med en rådgivningsvirksomhed inden for køb og salg af ejendomme.
Som de skriver skal det være med overskud for øje, og jeg må maks omsætte for 50.000 kr om året. Men kan jo være uheldig at der ikke er nogle kunder hvorfor der ikke er nogen omsætning.

Men ja man skal føre regnskab. Det er rimeligt simpelt når omsætning er 0 kr.
Tak for dit fine link.
Det er så den styrelse jeg arbejder i. ;)

Spørgsmålet er om SKAT vil betragte dig som en personlig virksomhed eller en hobbyvirksomhed.
Den definition er ikke helt nem og vil udelukkende baserer sig på et skøn fra SKAT´s side.
For at man kan have en PMV, så skal det altså være en ambition at tjene penge. Men som sagt, er jeg ikke ansat i SKAT, så du må spørge dem om det er legalt.

Og så lige en bemærkning til de 50.000 kr. Det er ikke om året, det er 12 sammenhængende måneder. Altså ikke et regnskabsår. Det er ikke sådan at det bliver nulstillet hver 1.januar.
0
Just on the border of my waking mind, there lies another time, where darkness and light are one,
and as I tread the halls of sanity, I feel so glad to be, unable to go beyond.
Brugeravatar
Artem

Indlægaf Artem » 7. aug 2017, 19:15

Hør nu her alle sammen, jeg er skam godt klar over at det ikke er meningen at man skal gå rundt og lave "fiktive" firmaer uden omsætning.
Men det endte jeg altså med at gøre en sommerdag da jeg var frustreret over at der ikke var nogle stål grossister der ville oprette mig som kunde, mit job ikke tillader at jeg handler gennem job, og var ikke rigtig muligt at handle gennem det gamle job, som også var lukket ned for ferie, og så er der jo reelt også nogle habilitetstregler jeg skal tage hensyn til som offentlig bygherre.

Har tit haft tænkt at det var meget nemmere hvis jeg havde mit eget CVR nr. Det sammen med at jeg havde hørt at det er meget nemt at oprette et firma her i landet, så gik jeg ind og undersøgte det, og sådan et PMV virkede oplagt til mit lille ikke firma.
Som firmakode endte jeg med at vælge ejendomshandel, da jeg skulle vælge et eller andet, og jeg i teorien godt kan tilbyde byggeteknisk rådgivning i forbindelse med ejendomshandel.

Får altså oprettet det her firma, men kan dog ikke vente på at det er helt på plads til at jeg får købt det stål jeg mangler så ringer rundt til nogle smede jeg kender for at høre om de har det jeg skal bruge, og det har de ved at jeg køber ved to forskellige smede. Så der er intet blevet købt i det nye firmas CVR nr og bliver der sikkert heller ikke i år.

Som sagt er jeg klar over at det ikke er meningen at man skal oprette et firma til det her formål, men nu har jeg altså gjort det, og spørger så jer om hvilken betydning det kan få? Ind til videre har jeg ikke fået noget konkret svar, men mest af alt kun gisninger og så en masse med at det er forkert at jeg har oprettet dette firma. Men det har jeg, vi skal ligesom videre der fra.
JoyNips mener så at det evt kan bliver betragtet som forbrugerkøb når jeg sælger noget brugt næste gang, som når jeg feks handler bil noget i retning af hvert 4 år, og måske handler plænetraktor hvert andet år. Det er naturligvis kun fint nok at hun nævner det, men i praksis tror jeg ikke på at der vil være nogle som vurdere mig som erhvervsdrivende med feks. handel af biler på den baggrund.
Så nævner i om Skat vil gå med til det? Ja det er jo det jeg også gerne vil vide, men som jeg fornemmer på det hele så er det værste det kan ske, er at Skat ikke mener at jeg reelt har et firma og det skal lukkes ned.
0
Fra bybo til thybo
JoyNips
Kort karma: 1080
Likede indlæg: 24661

Indlægaf JoyNips » 8. aug 2017, 08:38

Artem skrev:Men ja jeg kender ikke noget til de vurderinger, hvorfor jeg giver nogle eksempler som du kan forholde dig til og svare på hvordan det vil se ud i forhold til det.
Kan du ikke modsat komme med nogle eksempler?

Jo, det kan du tro.

Jeg siger ikke, at nedenstående eksempler er direkte overførbare på dit tilfælde. Det er blot eksempler på, hvordan det kan være svært at handle "ud" af sit cvr-nummer.

1) En person har en enkeltmandsvirksomhed med healing. Hun køber en massagebriks, som hun får leveret til sin hjemmeadresse. Hun ønsker efterfølgende at klage over briksen og anfører, at den er til privat brug og ikke skal benyttes i hendes klinik. Eftersom hun har bestilt den i klinikkens navn kan klagen ikke behandles, da det vurderes at hun ikke har handlet som forbruger.

2) En person har en enkeltmandsvirksomhed med lidt opstaldning af heste. Hun ønsker at klage over dyrlægebehandling af sin egen hest. Klagen kan ikke behandles, da hesten ikke kan udskilles fra hendes virksomhed - den spiser jo eksempelvis det samme foder og hø som er indkøbt til de opstaldede heste.

3) En person opdrætter lidt hunde og opretter et cvr-nummer. Hun finder dog samme dag ud af, at det ikke er nødvendigt for hende alligevel og nedlægger det igen. Hendes virksomhed har således kun eksisteret i virk i én dag. En køber af en hundehvalp ønsker at klage over sit køb. Klagen kunne behandles, idet sælger var at betragte som erhvervsdrivende, idet hun bl.a med oprettelsen af et cvr-nummer udviste en intention om at være erhvervsdrivende.

4) En person ønskede at klage over en meget stor vandregning, som skyldtes skade på en bimåler i en brønd. Vandet til bimåleren løb til laden. Klageren var ophørt med sin kyllingefarm i 2005 og derfor mente han ikke længere, at der fandt erhvervsmæssig virksomhed sted. Han havde beholdt sit cvr-nummer grundet momsafregning ifht udlejning af laden og pga skattemæssig afskrivning på laden. Klagen kunne ikke behandles, da købet af vand ikke kunne betragtes som et forbrugerkøb.

I forhold til hvor lidt der skal til for at blive vurderet som erhvervsdrivende, uanset cvr-nummer, så kan jeg eksempelvis nævne, at 1-2 kuld hundehvalpe om året i 2 år kan være nok til at man bliver vurderet som havende kennelvirksomhed - uanset at man ikke er registreret med en sådan, hverken med cvr-nummer eller hos politiet og uanset at man har en lav omsætning.

Som skrevet, så siger jeg ikke at vurderingen vil være, at du er erhvervsdrivende. Det er en konkret vurdering. Men det er noget, du skal være opmærksom på. Når du bruger din "virksomheds" materiel til at reparere genstande som du så sælger, så kan de genstande komme til at indgå i virksomheden. Og det er jo sådan set fair nok, for det er en omgåelse af reglerne hvis du kun vil have virksomhedsgoderne, men ikke ulemperne. Har man sagt A, må man også sige B.
3
Brugeravatar
girl_beat
Kort karma: 347
Likede indlæg: 4169

Indlægaf girl_beat » 8. aug 2017, 09:22

Men... Hvorfor kan du ikke få dine materialer fra byggemarkeder o.lign. ligesom andre privatpersoner? :gruble:
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Artem

Indlægaf Artem » 8. aug 2017, 14:15

girl_beat skrev:Men... Hvorfor kan du ikke få dine materialer fra byggemarkeder o.lign. ligesom andre privatpersoner? :gruble:

For det første har byggemarkeder slet ikke stål hjemme i de dimensioner jeg skal bruge i 6 meters længde. Men det kan de naturligvis bestille specielt hjem til mig, men som du sikkert kan gætte bliver prisen så også der efter.
Det kombineret med at jeg tidligere har siddet som beregner ved en større entreprenør, så ved jeg jo hvad de her ting reelt koster.

Stål afregner man i kilo. Som det er lige nu skal jeg selv give 8 kr pr. kg. Men gennem mit gamle job har jeg købt stål til mellem 4 og 6 kr pr kilo. Er en pris der hele tiden svinger på samme måde som olieprisen. Lige nu ville jeg nok have kunne købe til 5 kr pr kg gennem det gamle job.
Når man ved det så er lysten til at betale 20 kr pr kilo gennem en tømmerhandel meget lille. Det skyldes så også fragt de havde lagt oven i og som jeg også selv skal betale hvis jeg ikke køber for nok ved grosisten, men der vil jeg jo så købe så meget at jeg netop slipper for fragt.

På den måde er det jo ikke ligegyldig om man skal give 1000 kr eller 4000 kr for noget, specielt når man ved at hvis man købte for 4000 kr direkte så ville man få leveret gratis, og man ville kunne få 4 gange så meget for de samme penge.
0
Fra bybo til thybo
Brugeravatar
Artem

Indlægaf Artem » 8. aug 2017, 14:32

JoyNips skrev:Jo, det kan du tro.

Jeg siger ikke, at nedenstående eksempler er direkte overførbare på dit tilfælde. Det er blot eksempler på, hvordan det kan være svært at handle "ud" af sit cvr-nummer.

1) En person har en enkeltmandsvirksomhed med healing. Hun køber en massagebriks, som hun får leveret til sin hjemmeadresse. Hun ønsker efterfølgende at klage over briksen og anfører, at den er til privat brug og ikke skal benyttes i hendes klinik. Eftersom hun har bestilt den i klinikkens navn kan klagen ikke behandles, da det vurderes at hun ikke har handlet som forbruger.

2) En person har en enkeltmandsvirksomhed med lidt opstaldning af heste. Hun ønsker at klage over dyrlægebehandling af sin egen hest. Klagen kan ikke behandles, da hesten ikke kan udskilles fra hendes virksomhed - den spiser jo eksempelvis det samme foder og hø som er indkøbt til de opstaldede heste.

3) En person opdrætter lidt hunde og opretter et cvr-nummer. Hun finder dog samme dag ud af, at det ikke er nødvendigt for hende alligevel og nedlægger det igen. Hendes virksomhed har således kun eksisteret i virk i én dag. En køber af en hundehvalp ønsker at klage over sit køb. Klagen kunne behandles, idet sælger var at betragte som erhvervsdrivende, idet hun bl.a med oprettelsen af et cvr-nummer udviste en intention om at være erhvervsdrivende.

4) En person ønskede at klage over en meget stor vandregning, som skyldtes skade på en bimåler i en brønd. Vandet til bimåleren løb til laden. Klageren var ophørt med sin kyllingefarm i 2005 og derfor mente han ikke længere, at der fandt erhvervsmæssig virksomhed sted. Han havde beholdt sit cvr-nummer grundet momsafregning ifht udlejning af laden og pga skattemæssig afskrivning på laden. Klagen kunne ikke behandles, da købet af vand ikke kunne betragtes som et forbrugerkøb.

I forhold til hvor lidt der skal til for at blive vurderet som erhvervsdrivende, uanset cvr-nummer, så kan jeg eksempelvis nævne, at 1-2 kuld hundehvalpe om året i 2 år kan være nok til at man bliver vurderet som havende kennelvirksomhed - uanset at man ikke er registreret med en sådan, hverken med cvr-nummer eller hos politiet og uanset at man har en lav omsætning.

Som skrevet, så siger jeg ikke at vurderingen vil være, at du er erhvervsdrivende. Det er en konkret vurdering. Men det er noget, du skal være opmærksom på. Når du bruger din "virksomheds" materiel til at reparere genstande som du så sælger, så kan de genstande komme til at indgå i virksomheden. Og det er jo sådan set fair nok, for det er en omgåelse af reglerne hvis du kun vil have virksomhedsgoderne, men ikke ulemperne. Har man sagt A, må man også sige B.

Takker og kan godt følge konklusionen i dine eksempler, ja og det sidste du skriver her. Men det er så kun et problem hvis jeg sælger en traktor jeg har svejst noget i. Alle andre reservedele bliver jo købt som almindelig privat person. Ofte har køberne faktisk selv haft firma.
1
Fra bybo til thybo

Tilbage til "Privatøkonomi"