De danske fængsler

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Flisseline
Kort karma: 28
Likede indlæg: 557

De danske fængsler

Indlægaf Flisseline » 4. aug 2017, 07:22

Jeg har set Orange is the new Black i min sommerferie og kom til at tænke på at jeg ved meget lidt om forholdene i de danske fængsler. Tror jeg forestiller mig noget der minder mere om et hotel (i hvert fald værelserne) end om den amerikanske serie.

Er der noget der ved noget om de danske fængsler? Hvordan der ser ud, hvad de spiser, hvad de må, hvad de har på af tøj og den slags? Har de fx internetadgang altid og på deres værelser?
0
Brugeravatar
Zombie
Kort karma: 1061
Likede indlæg: 16603

Re: De danske fængsler

Indlægaf Zombie » 4. aug 2017, 08:21

Den vigtigste forskel er, at man i den danske kriminalforsorg har mere fokus på rehabilitering end straf. Derfor er der rigtig gode forhold for eks. familier, hvor den ene forælder er indsat, fordi man har erfaring med, at et tæt bånd til familien reducerer risikoen for kriminel tilbagefald.
0
aka Forbies

:gammel:
Frank
Kort karma: 23
Likede indlæg: 625

Indlægaf Frank » 4. aug 2017, 08:33

Jeg har da været i en del fængsler i gennem tiden. Heldigvis på den rigtige side af tremmerne.
Lemonella´s link forklarer det helt fint.
De fleste åbne fængsler er nok det som kommer tættest på din forestilling om et hotelværelse. Vester Fængsel og det gamle Horsens Statsfængsel er nok det som bedst kan sammenlignes med en amerikansk fængselscelle og så alligevel langt fra.

Skulle du komme på disse kanter, er Horsens gamle fængsel et besøg værd.

https://faengslet.dk/?gclid=CJfBtv-UvdUCFcMy0wodtSAD7w
0
JoyNips
Kort karma: 1080
Likede indlæg: 24661

Indlægaf JoyNips » 4. aug 2017, 20:16

gnostic skrev:Jeg ved (heldigvis) intet om det, men jeg forestiller mig at det er det stik modsatte af hotelophold. Jeg har læst flere steder (i nyhederne) at indsatte om sommeren må leve med over 40 graders varme i deres små celler, fordi de ikke kan få udluftning, dels pga. tremmerne, og dels pga. der ikke er de faciliteter til at de kan få udluftning.

Derudover har jeg læst, at indsatte ofte mobbes/chikaneres af fængselsbetjente. F.eks. læste jeg engang for nogle år siden en artikel, tror det var på DR's hjemmeside, eller TV2, at indsatte som klagede over forholdende bare fik deres klage smidt i skraldespanden, af fængselsbetjentene (som skulle aflevere klagen). Og at selveste dét at de klagede, medførte værre forhold mellem dem, og fængselsbetjenten.

Jeg har så absolut ikke ondt af fængselsbetjente, efter de historier jeg har læst. Jeg synes ikke det er iorden at trampe på folk der i forvejen ligger ned, og ikke kan gøre hverken til eller fra, og derfor stoler jeg ikke så meget som en milimeter på deres "syge-historier" som fængselsbetjente kommer med, hvor de anklager indsatte for at være grove, når de (fængselsbetjentene) selv er ude om det, og iøvrigt er fangevogterne jo på "den rigtige side" af tremmerne, og kan gøre HVAD der passer dem, de sande ofre i fængslerne er sq ikke fængselsbetjentene, det er fangerne som tydeligvis mishandles - i danske fængsler!

Men samtidig er du en fortaler for livsvarig isolationsfængsling, vand og brød, hårdere straffe, fangelejre osv?
Hvordan hænger det sammen?
3
ajnaM
Kort karma: 721
Likede indlæg: 16895

Indlægaf ajnaM » 4. aug 2017, 20:23

Det er ikke et hotel, nej, og de har ikke internet på værelserne, nej. Det meste af deres hverdag og kontakt med både andre fanger og personale samt familie eller andre uden for fængslet er overvåget. Derudover går de på arbejde, hvor de tjener en decideret ussel løn, der, som jeg forstår det, nærmest svarer til en pakke cigaretter om dagen.

I øvrigt kan jeg anbefale filmen 'R', hvis du ikke har set den - ikke fordi jeg ved ret meget om, hvor realistisk den er i forhold til nutidens fængselsforhold, men den er, om ikke andet, virkelig god :)
0
Brugeravatar
paint
Kort karma: 605
Likede indlæg: 31688

Indlægaf paint » 4. aug 2017, 20:28

ajnaM skrev:Det er ikke et hotel, nej, og de har ikke internet på værelserne, nej. Det meste af deres hverdag og kontakt med både andre fanger og personale samt familie eller andre uden for fængslet er overvåget. Derudover går de på arbejde, hvor de tjener en decideret ussel løn, der, som jeg forstår det, nærmest svarer til en pakke cigaretter om dagen.

I øvrigt kan jeg anbefale filmen 'R', hvis du ikke har set den - ikke fordi jeg ved ret meget om, hvor realistisk den er i forhold til nutidens fængselsforhold, men den er, om ikke andet, virkelig god :)

Medmindre folk er sat i varetægt i Vestre Fængsel, hvor de kan sidde i årevis (nærmest), hvor de sidder indespærret 23 timer i døgnet og får 2 x ½ time i en hundegårds-agtig indhegning bag fængslet.

Danmark, er i øvrigt blevet indklaget til Amnesty flere gange, for brug af (for) langvarige varetægtsfængslinger.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Zoxa
Kort karma: 21
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 593

Indlægaf Zoxa » 4. aug 2017, 20:36

Jeg har aldrig været inden for murene - men jeg kender en som har siddet i Vestre i 8 år. Og det er vist ikke ligefrem nogen skovtur...
På sin vis ville jeg ikke have noget i mod at være besøgs person for røde kors - men det nærmeste fængsel er Vestre - og de har nok en kontrol som jeg ikke har lyst til at indlade mig på. Den er fuld forståelig, men der takker jeg så nej
0
JoyNips

Indlægaf JoyNips » 4. aug 2017, 20:36

paint skrev:Danmark, er i øvrigt blevet indklaget til Amnesty flere gange, for brug af (for) langvarige varetægtsfængslinger.

Indklaget TIL Amnesty? :gruble:
1
Zoxa

Indlægaf Zoxa » 4. aug 2017, 20:57

JoyNips skrev:
paint skrev:Danmark, er i øvrigt blevet indklaget til Amnesty flere gange, for brug af (for) langvarige varetægtsfængslinger.

Ja, for når du sidder varetægts fængslet sidder du per definition også i isolation - uden dom. Og de er ekstremt lange i DK. Vi taler uden problemer om et ½ år på mistanke om involvering i narko eller røveri - uden bevis førelse.
Derfor
0
JoyNips

Indlægaf JoyNips » 4. aug 2017, 21:20

Zoxa skrev:
JoyNips skrev:

Ja, for når du sidder varetægts fængslet sidder du per definition også i isolation - uden dom. Og de er ekstremt lange i DK. Vi taler uden problemer om et ½ år på mistanke om involvering i narko eller røveri - uden bevis førelse.
Derfor

Igen: indklaget Danmark til Amnesty? :gruble:
0
Zoxa

Indlægaf Zoxa » 4. aug 2017, 21:21

Igen: ja
0
Brugeravatar
paint

Indlægaf paint » 4. aug 2017, 21:25

JoyNips skrev:

Lidt kluntet formuleret. Det jeg ville have skrevet, hvis jeg havde skrevet det fuldtud, var at Amnesty i årevis har påpeget og kritiseret Danmarks udstrakte brug af varetægtsfængsling. Formentlig har det hjulpet em smule, for der har været et ret markant fald i brugen af varetægt (længerevarende) fra 2001 og frem til nu.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

JoyNips

Indlægaf JoyNips » 4. aug 2017, 21:27

Zoxa skrev:Igen: ja

Kan du ikke lige forklare lidt om hvordan en non-profit ngo som Amnesty fungerer som supranational eller folkeretlig klageinstans? ;)

Så kan vi altid tage fat på hvorvidt varetægtsfængsling per definition er isolationsfængsling efterfølgende.
1
Brugeravatar
ExCoastal
Kort karma: 250
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 5167

Indlægaf ExCoastal » 4. aug 2017, 21:27

Zoxa skrev:
JoyNips skrev:

Derfor

Det er ikke et specielt dansk fænomen, den slags foregår hver eneste dag rundt omkring i USA. Folk sidder normalt fængslet (med mindre de har råd til kaution) i månedsvis, mens deres sag behandles. I f.eks. mordsager kan det trække ud i flere år.
0
Brugeravatar
paint

Indlægaf paint » 4. aug 2017, 21:33

ExCoastal skrev:
Zoxa skrev:
JoyNips skrev:

Derfor

Det er ikke et specielt dansk fænomen, den slags foregår hver eneste dag rundt omkring i USA. Folk sidder normalt fængslet (med mindre de har råd til kaution) i månedsvis, mens deres sag behandles. I f.eks. mordsager kan det trække ud i flere år.

Det er det sikkert ikke. Men Danmark, havde på et tidspunkt noget nær verdensrekord i længden og hyppigheden, i brug af varetægtsfængsling og isolationsfængsling.

"Seniorforsker ved Institut for Menneskerettigheder Peter Scharff Smith er enig i, at udviklingen (faldet i antal varetægtsfængslede) er positiv. Han understreger dog samtidigt, at begrebet isolationsfængsling kun dækker over et snævert felt.

»Man skal være opmærksom på, at den såkaldte »isolationsfængsling«, blot er en blandt flere former for isolation i danske fængsler og arresthuse. Mens isolationsfængsling under varetægt i henhold til retsplejeloven er faldet, så er brugen af strafcelle steget markant de seneste år. Det glemmer man nogle gange, når man ser de her tal,« siger han.

»Der er med andre ord stadig mange indsatte som placeres i forskellige former for isolation i danske i danske fængsler og arresthuse,« siger forskeren."
0

Tilbage til "Livets forhold"