De danske fængsler

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Moxy-lady
Kort karma: 1276
Likede indlæg: 16827

Re: De danske fængsler

Indlægaf Moxy-lady » 6. aug 2017, 13:41

Jeg har ikke erfaring med "rigtige" fængsler, men har haft en eks, der som 17-(ish) årig kom på lukket ungdomsinstitution, og så er min svoger lige kommet ud efter ca. 2 år for narkosmuling (idiot!)

I eksens tilfælde var det som så mange andre af den type institutioner, vil jeg tro. Et behandlingshjem med opsyn og uden at måtte forlade stedet. Knive og lignende var under opsyn, og de havde hver et mindre værelse, hvor man kunne besøge dem inde. Ingen visitering eller noget, så vidt jeg husker. De havde udgang en gang i mellem, så vidt jeg husker, i samlet flok med pædagoger (tror jeg at det var, dem der arbejdede der)

Min svoger sad først inde i Tyskland, da det var der han blev taget. Husker ikke rigtig hvad han har fortalt om det. Her i DK ved jeg mere fra resten af familien. Han kom i første omgang i åbent fængsel. Her havde han mulighed for at tage en uddannelse af en art (mekaniker, tror jeg?) og dette kunne give et afslag i hans straf. Det valgte han ikke at gøre. Han havde udgang nogle gange, men flere gange kom han ikke tilbage når han skulle - yderligere tid. Han kunne få afslag i tiden hvis han på en eller anden måde blev tilknyttet kriminalforsorgen når han kom ud, men det ville han ikke for det ragede ikke dem hvad han gik at lavede. Fordi han ikke overholdt sin udgang blev han herefter flyttet til en lukket afdeling... Det synes jeg faktisk er ret fair. De har prøvet at bruge hans tid i fængsel på at give ham kompetancer til at kunne have et rigtigt job bagefter. De har givet ham mulighed for at få yderligere frihed, hvis han viste at han kunne håndtere det. Så vidt jeg kunne se havde han vist egentlig et ret fint værelse, og han fik da min kærestes PS med ind til underholdning. Tror at han havde den med ind på den lukkede afdeling også.

Jeg siger ikke at det er shit og giggles, men jeg mener at de har prøvet at hjælpe ham alt hvad de kan, og han har tydeligvis ikke lært noget. Han fik en datter mens han sad inde, nu er kæresten skredet med hende, fordi (tror jeg) at han i stedet for at side den tid han skulle, hele tiden har fået forlænget sin straf og vist absolut zero initiativ til at ønske at komme ud til sin familie. Han ligger som han har redt.

Nu er han flyttet hjem til sin far indtil han får en lejlighed, og jeg har set på FB at han har haft sin datter en del. Jeg håber virkelig at det kommer til at gøre en forskel, nu hvor han er tvunget til selv at sørge for hende. Men jeg er bange for at han aldrig kommer til at være tiltrukket af hurtige og nemme penge. Han har ikke et job endnu, i hvert fald.
0
Zoe 12-10-18
Zoxa
Kort karma: 21
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 593

Indlægaf Zoxa » 6. aug 2017, 16:31

Akehurst2 skrev:
Zoxa skrev:Jeg har aldrig været inden for murene - men jeg kender en som har siddet i Vestre i 8 år. Og det er vist ikke ligefrem nogen skovtur...
På sin vis ville jeg ikke have noget i mod at være besøgs person for røde kors - men det nærmeste fængsel er Vestre - og de har nok en kontrol som jeg ikke har lyst til at indlade mig på. Den er fuld forståelig, men der takker jeg så nej

Kontrollen som besøgende er såmænd ikke slem. Man skal igennem en scanner lige som i lufthavnen og smide skoene, men det synes jeg er ganske harmløst.

Det ville også være helt i orden med mig, og jeg syntes også at det ville være helt på sin plads hvis de lige ville have en narkohund til at sige "hej".
Men jeg har "hørt" (så jeg ved jo selvfølgelig ikke om det er sandt) fra en røde kors frivillig at hun et par gange er blevet trukket ud til kropsvisitation.
Ganske vist af en kvindelig fængselsbetjent og ikke på den grimme måde, men for mig ville det være over min grænse.

Det også min største gru når jeg skal i gennem sikkerhedstjekket i lufthavnen - jeg kan simpelthen ikke snuppe når fremmede mennesker rører ved mig.
0
Miffen
Kort karma: 0
Likede indlæg: 4

Indlægaf Miffen » 8. aug 2017, 06:43

Der er kæmpe forskel på om det er åbent eller lukket fængsel. Jeg kender Blegdammen,Vestre,Nyborg og jyderup, hvor den sidste nok er mest det det minder om et "hotel". Omend jeg ville betakke mig for at tjekke ind.
Besøgsforhold varierer. I varetægt i vestre med besøgs og brevkontrol var der 1 times besøg ugentlig, hvis det altså lykkedes at få en besøgstid.
I jyderup var det (var, da det desværre bliver lavet om til 1 1/2 times besøg i besøgsrum) meget mere frit med mulighed for besøg hele dage i weekenden på egen "pind" med mulighed for at benytte udendørsarealer.

Man er forpligtet/har ret til at arbejde. Alternativt studere men det er først skal der gives computertilladelse.

Jeg har desværre overnattet i Vestre og de forhold er ikke noget at skrive hjem om. Nedslidt,beskidt,varmt,uden toilet osv.
Har set meget i systemet og der er bare langt fra manges forestillinger om feriekoloni og slappe straffe, til virkeligheden. Især når straffene sender en i det lukkede system.
0
Lisette
Kort karma: 3
Likede indlæg: 41

Indlægaf Lisette » 9. aug 2017, 07:40

Zoxa skrev:
Akehurst2 skrev:
Zoxa skrev:Jeg har aldrig været inden for murene - men jeg kender en som har siddet i Vestre i 8 år. Og det er vist ikke ligefrem nogen skovtur...
På sin vis ville jeg ikke have noget i mod at være besøgs person for røde kors - men det nærmeste fængsel er Vestre - og de har nok en kontrol som jeg ikke har lyst til at indlade mig på. Den er fuld forståelig, men der takker jeg så nej

Kontrollen som besøgende er såmænd ikke slem. Man skal igennem en scanner lige som i lufthavnen og smide skoene, men det synes jeg er ganske harmløst.

Det ville også være helt i orden med mig, og jeg syntes også at det ville være helt på sin plads hvis de lige ville have en narkohund til at sige "hej".
Men jeg har "hørt" (så jeg ved jo selvfølgelig ikke om det er sandt) fra en røde kors frivillig at hun et par gange er blevet trukket ud til kropsvisitation.
Ganske vist af en kvindelig fængselsbetjent og ikke på den grimme måde, men for mig ville det være over min grænse.

Det også min største gru når jeg skal i gennem sikkerhedstjekket i lufthavnen - jeg kan simpelthen ikke snuppe når fremmede mennesker rører ved mig.

Nu har jeg arbejdet i Vestre de sidste 8 år og også haft vagter i besøgsafdelingen. Jeg kan tælle på en hånd hvor tit jeg har været med til personvisitering af besøgende og efter der er kommet nye skannere (a la lufthavnen) er det vist blevet til endnu mindre. Er der konkret mistanke til forsøg på indsmugling kan man blive udtaget, men her er det helt frivilligt om man til deltage eller ej - forstået som at ønsker du ikke at blive personvisiteret, du kommer du ikke ind til besøg og må gå igen. Mere sker der ikke.
0
Brugeravatar
Anilara
Kort karma: 489
Likede indlæg: 6309

Indlægaf Anilara » 9. aug 2017, 14:41

Der er store og mærkbare forskelle på arresthuse, lukkede fængsler, åbne fængsler og udslusningspensioner. Både på fysiske rammer og forhold, og på de privileger man har.
Flere beskriver ret godt de største forskelle. Personligt syntes jeg de værste forhold jeg har set i arbejdsregi, er i arresthuse og de bedste på pensioner (hvor de, som vurderes at kunne udsluses fornuftigt til samfundet igen kan være heldige at komme til den sidste tid af afsoningen - nogle steder endda sammen med familien).

I de lukkede fængsler opholder der sig efterhånden kun folk, som har begået meget grove forbrydelser. Eftersom at flere og flere får fodlænke i hjemmet, kan det ses, at de resterende afsonere i fængsler og pensioner er blevet 'hårdere'.
0
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Kort karma: 625
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 9762

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 12. aug 2017, 19:46

Jeg har ærlig talt ikke den store erfaring med fængsler, det vil jeg gerne indrømme. Så det er ikke fordi jeg tror at hvad jeg siger/tænker er den ultimative sandhed.

Besøgte et åbent fængsel i Sdr Omme (tror jeg det var) med psykologi holdet på HHX og det virkede ganske tilforladeligt. Vagterne lod til at være yderste sympatiske, dog med klare forventninger til fangerne om at de regler der var skulle følges og der ville være en konsekvens hvis ikke (her taler vi ikke fysisk afstraffelse), hvilket vel egentlig er fair nok.

Når der bliver nævnt at vagterne er magtliderlige og til tider misbruger deres beføjelser, er det så noget folk rent faktisk har bevis for, eller er det noget der er blevet overleveret fra en fange?
Ikke at jeg betvivler at det kan ske, men i betragtning af at folk sidder inde fordi de ikke kan finde ud af at overholde de generelle spilleregler udenfor, kunne det så ikke tænkes at der måske bliver smurt lidt tykt på eller situationerne bliver opfanget anderledes end de reelt udspiller sig (fra en velfungerende persons synspunkt f.eks)?
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1610

Indlægaf Bimmerdyret » 12. aug 2017, 23:25

gnostic skrev:Jeg ved (heldigvis) intet om det, men jeg forestiller mig at det er det stik modsatte af hotelophold. Jeg har læst flere steder (i nyhederne) at indsatte om sommeren må leve med over 40 graders varme i deres små celler, fordi de ikke kan få udluftning, dels pga. tremmerne, og dels pga. der ikke er de faciliteter til at de kan få udluftning.

OT..men sådan var det på min arbejdsplads i ministeriet - bortset fra at der ikke var nogen tremmer. :fløjt:
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1610

Indlægaf Bimmerdyret » 12. aug 2017, 23:28

Forhåbentlig så ringe som muligt!
0
Brugeravatar
Zombie
Kort karma: 1061
Likede indlæg: 16565

Indlægaf Zombie » 13. aug 2017, 03:34

Bimmerdyret skrev:Forhåbentlig så ringe som muligt!

Ud fra hvad jeg ved om fængsler, så hvis man har den holdning, at dømte kriminelle bare skal have det max surt, så mener man faktisk også, de skal fortsætte deres kriminelle løbebane.

Dette fordi vi VED, at straf på ingen måde får folk til at ændre livsstil, tværtimod kan det marginalisere dem endnu mere.
Rehabilitering, hvor de stadig behandles som de mennesker de er, og støttes til at tage uddannelse og bibeholde kontakt med familien, bevirker i langt højere grad, at folk ændrer levevis når de kommer ud.

Jeg antager du ikke vidste dette, for jeg tænker din udtalelse stammer fra din retfærdighedsfølelse, men man er i nogen grad også nødt til at overveje, hvordan vi forhindrer ny kriminalitet.

For mig handler det ikke kun om at støtte tidligere kriminelle og deres familier (hvilket jeg går ind for, da størstedelen af kriminelle er omsorgssvigtede, har diagnoser og generelt er mennesker, der i nogen grad var meldt sig ud af et samfund, der har svigtet dem siden barndommen) --- det handler i endnu højere grad om at forhindre nye ofre. Jeg tror, at eks voldsofre hellere vil undgå nogensinde at blive slået ned, end de går op i at gerningsmandens sidste fængselsophold var bygget af nederen.
Det er bedre, forbrydelsen aldrig sker, end at den straffes hårdt bagefter.
4
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Zombie
Kort karma: 1061
Likede indlæg: 16565

Indlægaf Zombie » 13. aug 2017, 03:46

TakeAChanceOnMe skrev:Jeg har ærlig talt ikke den store erfaring med fængsler, det vil jeg gerne indrømme. Så det er ikke fordi jeg tror at hvad jeg siger/tænker er den ultimative sandhed.

Besøgte et åbent fængsel i Sdr Omme (tror jeg det var) med psykologi holdet på HHX og det virkede ganske tilforladeligt. Vagterne lod til at være yderste sympatiske, dog med klare forventninger til fangerne om at de regler der var skulle følges og der ville være en konsekvens hvis ikke (her taler vi ikke fysisk afstraffelse), hvilket vel egentlig er fair nok.

Når der bliver nævnt at vagterne er magtliderlige og til tider misbruger deres beføjelser, er det så noget folk rent faktisk har bevis for, eller er det noget der er blevet overleveret fra en fange?
Ikke at jeg betvivler at det kan ske, men i betragtning af at folk sidder inde fordi de ikke kan finde ud af at overholde de generelle spilleregler udenfor, kunne det så ikke tænkes at der måske bliver smurt lidt tykt på eller situationerne bliver opfanget anderledes end de reelt udspiller sig (fra en velfungerende persons synspunkt f.eks)?

Indsatte har ekstremt ringe klageforhold og deres basale rettigheder krænkes i den forbindelse. De skal bevise den dårlige behandling, men det er umuligt i en situation med så voldsom forskel i magtposition og mulighed for agens.
De kan søge om videoovervågning til at styrke deres sag, men fængslet kan afslå at udlevere på forskellig baggrunde.

Min svigerinde arbejder som advokat inden for retssikkerhed på området, og jeg tror ikke, almindelige mennesker ved, hvor få rettigheder i praksis, indsatte har. Én ting er det skrevne ord, men med den magt, vagterne besidder, så er det en effektiv mundkurv.

At vi i DK har så få sager omhandlende vagter i fængsler illustrerer problematikken - i andre lande har de langt flere sager, men er også mere obs omkring det. Det er altså ikke et udtryk for, at vi er overlegne, men at ting ties ihjel. Eks. bruges isolationsfængsling til håndtering af besværlige fanger - i en grad, så DK har modtaget international kritik af det. Vi er også meldt til domstolen i Haag flere gange.
Vi hører bare ikke noget om det i medierne herhjemme - at DK er nederen, sælger ikke aviser/clicks.

Hvis du googler lidt, bliver du chokeret. Jeg troede, min svigerinde var en anelse "righteous" og selvfølgelig havde meget sympati for de mennesker, hun hjælper i sit arbejde. Så brugte jeg lidt Google-fu og indså, at Danmark er rimelig pinlige hvad de her ting angår.

Den korte version: Nej, det er ikke bare de indsatte, der er utilpassede. Vi har et stort problem med vagternes håndtering.
1
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Santa
Kort karma: 670
Likede indlæg: 17827

Indlægaf Santa » 13. aug 2017, 09:17

Bimmerdyret skrev:
gnostic skrev:Jeg ved (heldigvis) intet om det, men jeg forestiller mig at det er det stik modsatte af hotelophold. Jeg har læst flere steder (i nyhederne) at indsatte om sommeren må leve med over 40 graders varme i deres små celler, fordi de ikke kan få udluftning, dels pga. tremmerne, og dels pga. der ikke er de faciliteter til at de kan få udluftning.

OT..men sådan var det på min arbejdsplads i ministeriet - bortset fra at der ikke var nogen tremmer. :fløjt:

Der er - desværre!! - flere lokaler på min arbejdsplads med lignende forhold.
Det er en folkeskole, og ja, det er klasselokaler.

Så jeg er ikke chokeret, kun over manglen på penge i de offentlige systemer.
0
Lad være med at læse mellem linjerne, det står ikke noget. ;)

Ikke medlem af Inderkredsen. :nej:
Akehurst2
Kort karma: 883
Likede indlæg: 25359

Indlægaf Akehurst2 » 14. aug 2017, 07:57

Lisette skrev:
Zoxa skrev:
Akehurst2 skrev:

Nu har jeg arbejdet i Vestre de sidste 8 år og også haft vagter i besøgsafdelingen. Jeg kan tælle på en hånd hvor tit jeg har været med til personvisitering af besøgende og efter der er kommet nye skannere (a la lufthavnen) er det vist blevet til endnu mindre. Er der konkret mistanke til forsøg på indsmugling kan man blive udtaget, men her er det helt frivilligt om man til deltage eller ej - forstået som at ønsker du ikke at blive personvisiteret, du kommer du ikke ind til besøg og må gå igen. Mere sker der ikke.

Jeg er kommet i Herstedvester hver anden uge i 9 år i træk, og er aldrig blevet undersøgt ud over scanneren. En enkelt gang har en narkohund skulle gå rundt om mig og snuse til mig, mens jeg sad på en stol.

Og ellers kan man jo som du siger bare gå igen, hvis de gerne vil undersøge nærmere.
0
Akehurst2
Kort karma: 883
Likede indlæg: 25359

Indlægaf Akehurst2 » 14. aug 2017, 08:03

Zombie skrev:
TakeAChanceOnMe skrev:Jeg har ærlig talt ikke den store erfaring med fængsler, det vil jeg gerne indrømme. Så det er ikke fordi jeg tror at hvad jeg siger/tænker er den ultimative sandhed.

Indsatte har ekstremt ringe klageforhold og deres basale rettigheder krænkes i den forbindelse. De skal bevise den dårlige behandling, men det er umuligt i en situation med så voldsom forskel i magtposition og mulighed for agens.
De kan søge om videoovervågning til at styrke deres sag, men fængslet kan afslå at udlevere på forskellig baggrunde.

Min svigerinde arbejder som advokat inden for retssikkerhed på området, og jeg tror ikke, almindelige mennesker ved, hvor få rettigheder i praksis, indsatte har. Én ting er det skrevne ord, men med den magt, vagterne besidder, så er det en effektiv mundkurv.

(snip)

Udover hvad Zombie skriver, så er der også altid to sider af sagen. Jeg hører rigtig meget kritik af vagterne, og jeg er slet ikke i tvivl om, at de af de indsatte opleves ekstremt uretfærdige og som nogen, der nyder at bruge og demonstrere deres magt, men at det nogen gange er ubegrundet.

Fx er det jo i sig selv meget hårdt at man ikke kan komme på toilettet, når dørene er låst om natten (fra 21.30 til 7.00) og det kan opleves ydmygende at vente på, at der låses op. Men det behøver ikke at være bevidst - der kan bare være travlt. Samtidig kan det jo også være bevidst og det er en meget nem måde at genere en indsat på, som det er nærmest umuligt for den indsatte at bevise er chikane.

Man er i en meget, meget underordnet position som indsat i et lukket fængsel, og mange ting vil opleves som ekstra ydmygende allerede af den grund, uanset at vagterne langtfra nødvendigvis er magtliderlige svin allesammen eller hele tiden.
1
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Kort karma: 625
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 9762

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 14. aug 2017, 14:05

Jeg siger skam heller ikke at det ikke finder sted - jeg tænkte bare at der er andre utilpassede grupper i samfundet, som hurtigt er rigtig gode til at råbe op om at føle sig uretfærdigt behandlet, hvor man som udenfra stående tænker aaaarh, den var sgu fair nok.
Også fordi at man som pårørende nogle gange er så involveret i hele situationen at man har andre briller på.

Som jeg startede med at skrive, jeg har ingen erfaring med fængsler på hverken den ene eller anden måde udover det ene besøg. Så jeg har ingenting at basere det på hvilket var grunden til jeg spurgte.
Basis rettigheder som adgang til et toilet og retssikkerhed skal der selvfølgelig være styr på og de bør være lige for alle - kriminelle som retlydige borgere.

Dog kan vi jo ikke rigtig ændre på det basis forhold mellem vagt og fange, i det de jo er i et fængsel. Hvis de finder basis ting som at være lukket inde og have deres liv "styret" af en anden, så vil de jo finde fængsel svært, men så burde man måske have holdt sig på den rette vej i første omgang for det er ingen hemmelighed at du altså ikke kan bestemme selv derinde. Og ja, der er folk der lider under social arv og lignende, men der er altså ingen der bliver tvunget ud i et liv som kriminal.
0
Brugeravatar
Aragorn
Kort karma: 994
Likede indlæg: 11429

Indlægaf Aragorn » 14. aug 2017, 21:49

Essensen af fængslet er det menneskelige forfald der findes sådan et sted. De færreste mennesker har lyst til at opleve hvordan det er, at være et sted, hvor alle gør alt de kan, for at det skal være så forfærdeligt et sted som muligt at være.
0

Invisible kid
Locked away in his brain
From the shame and the pain
World down the drain

Tilbage til "Livets forhold"