De danske fængsler

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Aragorn
Kort karma: 994
Likede indlæg: 11429

Re: De danske fængsler

Indlægaf Aragorn » 14. aug 2017, 21:59

Zombie skrev:
Bimmerdyret skrev:Forhåbentlig så ringe som muligt!

Ud fra hvad jeg ved om fængsler, så hvis man har den holdning, at dømte kriminelle bare skal have det max surt, så mener man faktisk også, de skal fortsætte deres kriminelle løbebane.

Dette fordi vi VED, at straf på ingen måde får folk til at ændre livsstil, tværtimod kan det marginalisere dem endnu mere.
Rehabilitering, hvor de stadig behandles som de mennesker de er, og støttes til at tage uddannelse og bibeholde kontakt med familien, bevirker i langt højere grad, at folk ændrer levevis når de kommer ud.

Jeg antager du ikke vidste dette, for jeg tænker din udtalelse stammer fra din retfærdighedsfølelse, men man er i nogen grad også nødt til at overveje, hvordan vi forhindrer ny kriminalitet.

For mig handler det ikke kun om at støtte tidligere kriminelle og deres familier (hvilket jeg går ind for, da størstedelen af kriminelle er omsorgssvigtede, har diagnoser og generelt er mennesker, der i nogen grad var meldt sig ud af et samfund, der har svigtet dem siden barndommen) --- det handler i endnu højere grad om at forhindre nye ofre. Jeg tror, at eks voldsofre hellere vil undgå nogensinde at blive slået ned, end de går op i at gerningsmandens sidste fængselsophold var bygget af nederen.
Det er bedre, forbrydelsen aldrig sker, end at den straffes hårdt bagefter.

Jeg er godt klar over de ting du skriver, men jeg må være ærlig og tilstå, at jeg også i en ret stor udstrækning mener at en straf skal føles af den kriminelle som hævn. Gerne en hård en af slagsen.

Jeg mener ikke, det bør være sådan i alle tilfælde altid, og jeg mener godt man kan differentiere forskellige forbrydelsers alvorlighed, men nogle mennesker har ganske enkelt ikke noget godt i sig, der er ikke noget godt i noget som helst de gør, og de har fortjent at mærke hammeren. Peter Lundin er et eksempel på en mand, jeg slet ikke har et problem med, får en rigtig hård tur, indtil han skal herfra.
0

Invisible kid
Locked away in his brain
From the shame and the pain
World down the drain
Brugeravatar
Zombie
Kort karma: 1061
Likede indlæg: 16565

Re: De danske fængsler

Indlægaf Zombie » 15. aug 2017, 06:11

Aragorn skrev:
Zombie skrev:
Bimmerdyret skrev:Forhåbentlig så ringe som muligt!

Ud fra hvad jeg ved om fængsler, så hvis man har den holdning, at dømte kriminelle bare skal have det max surt, så mener man faktisk også, de skal fortsætte deres kriminelle løbebane.

Dette fordi vi VED, at straf på ingen måde får folk til at ændre livsstil, tværtimod kan det marginalisere dem endnu mere.
Rehabilitering, hvor de stadig behandles som de mennesker de er, og støttes til at tage uddannelse og bibeholde kontakt med familien, bevirker i langt højere grad, at folk ændrer levevis når de kommer ud.

Jeg antager du ikke vidste dette, for jeg tænker din udtalelse stammer fra din retfærdighedsfølelse, men man er i nogen grad også nødt til at overveje, hvordan vi forhindrer ny kriminalitet.

For mig handler det ikke kun om at støtte tidligere kriminelle og deres familier (hvilket jeg går ind for, da størstedelen af kriminelle er omsorgssvigtede, har diagnoser og generelt er mennesker, der i nogen grad var meldt sig ud af et samfund, der har svigtet dem siden barndommen) --- det handler i endnu højere grad om at forhindre nye ofre. Jeg tror, at eks voldsofre hellere vil undgå nogensinde at blive slået ned, end de går op i at gerningsmandens sidste fængselsophold var bygget af nederen.
Det er bedre, forbrydelsen aldrig sker, end at den straffes hårdt bagefter.

Jeg er godt klar over de ting du skriver, men jeg må være ærlig og tilstå, at jeg også i en ret stor udstrækning mener at en straf skal føles af den kriminelle som hævn. Gerne en hård en af slagsen.

Jeg mener ikke, det bør være sådan i alle tilfælde altid, og jeg mener godt man kan differentiere forskellige forbrydelsers alvorlighed, men nogle mennesker har ganske enkelt ikke noget godt i sig, der er ikke noget godt i noget som helst de gør, og de har fortjent at mærke hammeren. Peter Lundin er et eksempel på en mand, jeg slet ikke har et problem med, får en rigtig hård tur, indtil han skal herfra.

I straffes længde og type tages også højde for folkets retsfølelse. Eks. er strafferammen for voldtægt lige blevet skærpet af samme årsag.

Jeg kan sagtens forstå, at du har det sådan - og får det selv i sager om eks. børn.

Men samtidig kan jeg også se, hvordan hårde hævnstraffe ikke hjælper det store i de lande som har dem. Tværtimod bliver de kriminelle mere forrået og dette allerede fra første straf, som måske falder når de er unge.

Og udover hvordan det påvirker de kriminelle til fortsat at være det - så påvirker det et samfund. Jeg kan godt lide at være en del af et samfund, hvor omsorg og empati er i højsædet.
Jeg kan godt lide, at I sager som veteranen med ptsd, som myrdede begge sine forældre, der har vi ondt af ham og familien, og kalder det en tragedie - og vi tager medansvar ved at spørge os selv, om og hvordan det kunne være undgået med behandling osv.

På et følelsesmæssigt plan kan jeg følge dig, men helt rationelt har vores model i Danmark så stor succes, ift at rehabilitere og bevare et humant syn på indsatte, at jeg ikke rigtig kan være imod det eller mene, det skal laves om.
0
aka Forbies

:gammel:

Tilbage til "Livets forhold"