Utilfreds Prins Henrik vil ikke begraves sammen med dronning Margrethe

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Slettet bruger
Likede indlæg: 20782

Re: Utilfreds Prins Henrik vil ikke begraves sammen med dronning Margrethe

Indlægaf Slettet bruger » 4. aug 2017, 19:07

Æble skrev:
eks-Maupassant skrev:
Æble skrev:
Seladon skrev:
Æble skrev:Er der virkelig nogen udover Margrethe og Henrik der går op i hvor han er begravet sådan udover det principielle? :gruble:

Kommentarer i debatfora og medier viser, at der er rigtig mange :D

Min pointe er at det er det principielle de går op i. Uha nej han skal søreme ikke tro han selv kan bestemme hvor han vil begraves. Men er der nogen det har tænkt sig at besøge hans grav udover hans familie?

Tja er over 122.000 om året i Roskilde Domkirke, og så er det jo svært at gætte på hvor mange 100 år domkirken består og hvor lang tid der vil være turisme, men det må da siges at løbe op :)

Tvivler på at besøgstallet falder i Prins Henriks fravær og tvivler på at folk kommer det for at besøge en enkelt grav.

Ej er lidt forvirret over det du skriver faktisk :lol: Mener du at dem der ytrer sin mening om dette gør det fordi ellers kan de i fremtiden ikke besøge Roskilde domkirke?

Ja det finder jeg meget sandsynligt! :)
1
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 633
Likede indlæg: 16251

Indlægaf Flora » 4. aug 2017, 19:09

eks-Maupassant skrev:
Æble skrev:
eks-Maupassant skrev:
Æble skrev:
Seladon skrev:
Æble skrev:Er der virkelig nogen udover Margrethe og Henrik der går op i hvor han er begravet sådan udover det principielle? :gruble:

Kommentarer i debatfora og medier viser, at der er rigtig mange :D

Min pointe er at det er det principielle de går op i. Uha nej han skal søreme ikke tro han selv kan bestemme hvor han vil begraves. Men er der nogen det har tænkt sig at besøge hans grav udover hans familie?

Tja er over 122.000 om året i Roskilde Domkirke, og så er det jo svært at gætte på hvor mange 100 år domkirken består og hvor lang tid der vil være turisme, men det må da siges at løbe op :)

Tvivler på at besøgstallet falder i Prins Henriks fravær og tvivler på at folk kommer det for at besøge en enkelt grav.

Ej er lidt forvirret over det du skriver faktisk :lol: Mener du at dem der ytrer sin mening om dette gør det fordi ellers kan de i fremtiden ikke besøge Roskilde domkirke?

Ja det finder jeg meget sandsynligt! :)

Man lukker altså ikke Roskilde Domkirke, bare fordi Prins Henrik ikke skal begraves i den ;)
1
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 1188
Likede indlæg: 10289

Indlægaf Rapfisk » 4. aug 2017, 19:19

vibbsen skrev:
Seladon skrev:
Rapfisk skrev:
Seladon skrev:Read my lips: lider han af senil demens, kommer han til at smide flere opsigtsvækkende bomber.
Måske er der på tide at dronning Margrethe abdicerer, før gemalen kommer med flere om mere pinlige udtalelser.

Hvis han er dement (den forklaring læner jeg mig også op ad), tvivler jeg på, at en abdikation kan få bomberne til at stoppe.

Enig med dig i at en abdikation ikke kan få bomberne til at stoppe ( sygdommen fortsætter sin kurs) men de vil ikke have så meget betydning.

Hvis han bor hele tiden på Cayx, who cares? Alle øjnene vil hvile på den nye regent og den nye dronning.

Som efter min mening bør have titlen Prinsesse. Eftersom titlen Dronning kun bør tildeles til regenten og ikke til dennes ægtefælle. Nøjagtig ligesom titlen af Konge jo kun kan tildeles til Regenten, og ikke til dennes ægtefælle....Hvilket jo har været argumentet for at Henrik har været prinsgemal...Et argument som jeg personligt aldrig har givet en skid for.

Eller også har man aldrig fundet en titel til en regerende kvinde og genbruger "bare" ægtefælletitlen :gruble:
Senest rettet af Rapfisk 4. aug 2017, 19:57, rettet i alt 1 gang.
2
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 1130
Likede indlæg: 17277

Indlægaf dgd2007 » 4. aug 2017, 19:23

Billede
1
Brugeravatar
paint
Kort karma: 604
Likede indlæg: 31598

Indlægaf paint » 4. aug 2017, 20:23

Rapfisk skrev:
vibbsen skrev:
Seladon skrev:
Rapfisk skrev:
Seladon skrev:Read my lips: lider han af senil demens, kommer han til at smide flere opsigtsvækkende bomber.
Måske er der på tide at dronning Margrethe abdicerer, før gemalen kommer med flere om mere pinlige udtalelser.

Hvis han er dement (den forklaring læner jeg mig også op ad), tvivler jeg på, at en abdikation kan få bomberne til at stoppe.

Enig med dig i at en abdikation ikke kan få bomberne til at stoppe ( sygdommen fortsætter sin kurs) men de vil ikke have så meget betydning.

Hvis han bor hele tiden på Cayx, who cares? Alle øjnene vil hvile på den nye regent og den nye dronning.

Som efter min mening bør have titlen Prinsesse. Eftersom titlen Dronning kun bør tildeles til regenten og ikke til dennes ægtefælle. Nøjagtig ligesom titlen af Konge jo kun kan tildeles til Regenten, og ikke til dennes ægtefælle....Hvilket jo har været argumentet for at Henrik har været prinsgemal...Et argument som jeg personligt aldrig har givet en skid for.

Eller også har man aldrig fundet en titel til en regerende kvinde og genbruger "bare" ægtefælletitlen :gruble:

Hidtil har det jo aldrig været et problem, fordi det kun var mænd der kunne 'arve' tronen og dermed var konge. Konen, fik så automatisk titlen dronning, men måtte så trække sig tilbage som 'enkedronning' (?) (var Ingrid ikke 'enkedronning'?) når regenten/kongen døde.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Moxy-lady
Kort karma: 1276
Likede indlæg: 16827

Indlægaf Moxy-lady » 4. aug 2017, 21:07

Jeg synes at man skal gøre sig fortjent til respekt, og det har Henrik i mine øjne ikke gjort. Nu taler jeg ikke om alle de mennesker der sviner ham online pt, de kravler frem fra panelerne uanset om der diskuteres det ene eller det andet. I den henseende er Henrik bare ugens indslag. Han bliver ikke mobbet mere end Maria hirse, dyrekorts-mødre eller hvad der ellers kan få familien Danmark op af stolene. Jeg har svært ved at se hvorfor det er mere synd for Henrik end det er for Amalie eller Morten Messerschmidt at blive mobbet. Nogle af hans forsvarere herinde har intet problem med at mobbe/gøre grin med/etc Andre kendte personer, så jeg synes faktisk at det der "det er så synd for ham, for han har aldrig fået en chance" klinger lidt hult. Henrik er en del det danske kongehus. Han er blevet ophøjet til en meget eksklusiv verden, som han ikke ville have været en del af hvis han ikke havde giftet sig med Margrethe. Han lever i sus og dus og kan bruge sin tid på at drikke vin og gå på jagt sammen med sine venner. Han har styret hjemmet med hård hånd mens prinserne var små ("man siger at den man tugter, elsker man, og vi var aldrig i tvivl om din kærlighed, papa". Han har, da han indgik ægteskab med Margrethe vist at han aldrig kunne blive konge. Han har fuldstændig samme rolle som andre mænd i hans position. Men han kan ikke holde ud af være underlagt sin kone i rang. Ikke hvordan deres forhold er personligt, men det går ham så meget på at han ikke har kontrol over dette aspekt. At han ikke har kunne tvinge dronningen til at fikse det at han tager det ud i offentligheden.

Hvis han havde ageret mindre elitært, mere varmt, mere interesseret, så havde modviljen mod ham ikke været så stor. Han vil gerne nyde, men vil ikke yde. Han tror at han kan tvinge sig til privilegier som han aldrig har været stillet i sigte, men som han selv synes at han har gjort sig fortjent til fordi det har været så fucking hårdt at hedde Henrik.

Jeg er i princippet fuldstændig ligeglad med hvad han hedder og hvilken titel han har, men jeg har lært at man gør sig fortjent til ting og at man ikke skal give efter for plageri. Det gør det ikke mindre sandt, bare fordi man hedder Henrik og har pressens opmærksomhed.
10
Zoe 12-10-18
Brugeravatar
Moxy-lady
Kort karma: 1276
Likede indlæg: 16827

Indlægaf Moxy-lady » 4. aug 2017, 21:19

Og så skal det også bemærkes at Henrik ikke er et gram mere adelig end Mary eller Marie der også får "lommepenge" af deres mænd. Med undtagelse af Alexandra så er det sådan at apanagen går til de mennesker i kongefamilien der er født ind i den og de så deler med deres respektive ægtefæller. Jeg har svært ved at tro at han ville have en problem med det hvis det var ham der skulle give dronningen lommepenge. Jeg ved godt at han er af den gamle skole, men jeg synes at det er nasty at hele hans problem med hans rolle i kongehuset drejer sig om forældede kønsroller.
Hvis hr. Jensen (eller *host* Fredensborg) skrev en klumme i Politiken om at han følte sig tromlet af hans kone fordi det var hende der tjente pengene mens han spillede golf, og at det var "unaturligt" at han var underlagt sin kone så ville folk mobbe ham fuldstændig ligesom de gør nu med Henrik. Henriks holdninger er baseret på et forældet køns- og verdensbillede og alle andre mennesker ville det være uacceptabelt hos. Men fordi Henrik er det evige offer, så må vi ikke synes at han er et kvaj?
7
Zoe 12-10-18
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 1130
Likede indlæg: 17277

Indlægaf dgd2007 » 4. aug 2017, 21:23

paint skrev:Hidtil har det jo aldrig været et problem, fordi det kun var mænd der kunne 'arve' tronen og dermed var konge. Konen, fik så automatisk titlen dronning, men måtte så trække sig tilbage som 'enkedronning' (?) (var Ingrid ikke 'enkedronning'?) når regenten/kongen døde.

Jeg ved ikke, om "enkedronning" var en officiel titel :gruble:
Men der var i hvert fald ikke noget med, at hun kunne sidde i uskiftet bo og regere videre efter Frederik.
Det gik direkte videre til Margrethe (og det var endda kun efter en grunlovsændring - eller skulle det have været "arveprins Knud") :)
0
pirken
Kort karma: 6
Likede indlæg: 61

Indlægaf pirken » 5. aug 2017, 00:22

Har aldrig brudt mig om Kong Henrik. Det har været en dyr mand for landet. Arrogant er han også, og fører sig frem som en solkonge.
Længe leve Kongen.
1
Conway
Permanent bortvist
Kort karma: 25
Likede indlæg: 470

Indlægaf Conway » 5. aug 2017, 07:19

Han er vel blot som franskmænd er flest - arrogant og selvcentreret...
1
Iblandt de blinde vil den enøjede altid fremstå som den velvidende
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 2065
Likede indlæg: 41378

Indlægaf DetSorteCirkus » 5. aug 2017, 07:25

Hvis de seneste års usædvanlige udtalelser og beslutninger skyldes sygdom, ved jeg ikke rigtig, hvad jeg skal mene, om kongehusets måde at tackle situationen på.

Jeg kan sagtens forstå, at man med et slag ikke umyndiggøre et menneske og slår hans opførsel hen som noget, man ikke behøver tage alvorligt; omvendt synes jeg, at man lige nu eksponerer en, for mange, i forvejen kontroversielt, person for en voldsom reaktion, der ikke er berettiget, hvis det primært er en sygdom, der taler.
Tilsvining er aldrig i orden, så det er ikke den, jeg tænker på her, men den del af kritikken og bestyrtelsen, som specifikt drejer sig om Sarkofaggate.
2
Yes, we may be hidden by rags
But we've something they'll never have
:lun:
Brugeravatar
Seladon
Kort karma: 60
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 1079

Indlægaf Seladon » 5. aug 2017, 08:15

DetSorteCirkus skrev:Hvis de seneste års usædvanlige udtalelser og beslutninger skyldes sygdom, ved jeg ikke rigtig, hvad jeg skal mene, om kongehusets måde at tackle situationen på.

Jeg kan sagtens forstå, at man med et slag ikke umyndiggøre et menneske og slår hans opførsel hen som noget, man ikke behøver tage alvorligt; omvendt synes jeg, at man lige nu eksponerer en, for mange, i forvejen kontroversielt, person for en voldsom reaktion, der ikke er berettiget, hvis det primært er en sygdom, der taler.
Tilsvining er aldrig i orden, så det er ikke den, jeg tænker på her, men den del af kritikken og bestyrtelsen, som specifikt drejer sig om Sarkofaggate.

Som prins Joakim indrømmer har familien længe kendt til gemalens ønske. Åbenbart var de ikke vilde med at offentliggøre det, men blev tvunget til det da pressen fik nys om Henriks "fremtidsplaner".

En yderst prekær situation, hvor der ikke findes nemme løsninger.
1
Husk nu "Jeg er OK, du er OK". :devil2: for her har vi Danmarks hyggeligste debat, ikke også. :P
Modesty Blame
Kort karma: 374
Likede indlæg: 6270

Indlægaf Modesty Blame » 5. aug 2017, 08:20

Nu synes jeg alligevel, at BT overdriver...
bt overskrift.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
9
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 2065
Likede indlæg: 41378

Indlægaf DetSorteCirkus » 5. aug 2017, 08:46

Seladon skrev:Som prins Joakim indrømmer har familien længe kendt til gemalens ønske. Åbenbart var de ikke vilde med at offentliggøre det, men blev tvunget til det da pressen fik nys om Henriks "fremtidsplaner".

Nej, det er netop meget svært, og der er ikke rigtig nogen fortilfælde at lade sig inspirere af, hvilket ellers altid i høj grad har været dronningens måde at gribe tingene an på. Jeg føler, at offentligheden lige nu, og i det hele taget i de senere år af forløbet med Henrik, har været med undervejs i en proces, hvor det tidligere mere har været konklusioner, som blev meldt ud (forlovelser, operationer, salget af Schackenborg, skilsmisser, osv.). Jeg kan godt forstå det, for det er altid bedre end ukommenterede rygter, men jeg ser det samtidig som et udtryk for, hvor rådvild og forundret også dronningen er i denne sag, og det er synd for hende, at det skulle gå sådan her.
1
Yes, we may be hidden by rags
But we've something they'll never have
:lun:
Brugeravatar
paint
Kort karma: 604
Likede indlæg: 31598

Indlægaf paint » 5. aug 2017, 09:17

DetSorteCirkus skrev:
Seladon skrev:Som prins Joakim indrømmer har familien længe kendt til gemalens ønske. Åbenbart var de ikke vilde med at offentliggøre det, men blev tvunget til det da pressen fik nys om Henriks "fremtidsplaner".

Nej, det er netop meget svært, og der er ikke rigtig nogen fortilfælde at lade sig inspirere af, hvilket ellers altid i høj grad har været dronningens måde at gribe tingene an på. Jeg føler, at offentligheden lige nu, og i det hele taget i de senere år af forløbet med Henrik, har været med undervejs i en proces, hvor det tidligere mere har været konklusioner, som blev meldt ud (forlovelser, operationer, salget af Schackenborg, skilsmisser, osv.). Jeg kan godt forstå det, for det er altid bedre end ukommenterede rygter, men jeg ser det samtidig som et udtryk for, hvor rådvild og forundret også dronningen er i denne sag, og det er synd for hende, at det skulle gå sådan her.

Jeg synes dog, at der er noget der tyder på en længerevarende konflikt mellem Henrik og Margrethe, om dette titulære spørgsmål. Dels har Folketinget jo på et tidspunkt meldt ud (sidst den var oppe at vende offentligt), at man ville sige ja til en anmodning fra dronningen, om en ændring af hans titel til 'kongegemal' - der kom ikke noget svar fra hoffet dengang, siges det - og 'hoffet' må i denne sammenhæng være dronningen (som ikke ønsker det)
En eller anden ekspert i tronfølgeloven/grundloven, siger i dag (i B.T) at dronningen selv kan ændre hans titel, hvis hun vil. Og da hun ikke gør det, må det vel tolkes i retning af, at det vil hun ikke. Hun kunne uden problemer, give ham titlen 'Majestæt', men vil tilsyneladende ikke, siden hun ikke gør det.
På et tidspunkt for nogle år siden, var der også optræk til krise, da Henrik pludselig rejste til Caix (vinslottet i Frankrig), og hele familien var dernede. Det kom aldrig rigtigt frem, hvad der var galt (udover at han mente at de begge skulle gå på pension) - der var kun billeder af, at de alle var sammen dernede, og at 'nu var Henrik glad igen' (noget i den stil)

Kongehusets pressechef (Balleby, hedder hun vist) som normalt udtaler sig meget vagt, og aldrig særligt konkret, har jo også været ude at sige, at prinsen i meget lang til, har været utilfreds med sin stilling/position i Kongehusets hierarki. Det er en meget 'stærk/konkret' udtalelse, fra hendes side (vurderer folk der er inde i sagerne).

Måske er Henrik virkelig ude i en straf-aktion (rettet mod Margrethe), fordi hun ikke ændrer noget, som hun faktisk kunne ændre (selvom det er rent symbolsk og titulært). Men det sidstnævnte hører vi bare ikke meget om, men det skal vel retteligt med i sagen, hvis man skal have alle data med i vurderingen.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"