Juletråden 2017

Er du faret vild i planlægningen af din fest, eller er du bare vild med påske? Så skal du kigge herinde.
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 3486
Likede indlæg: 25994

Re: Juletråden 2017

Indlægaf Wizzze » 25. nov 2017, 22:18

Daine skrev:Julepynten er fundet frem og sorteret, og dette bliver vist det jeg skal bruge fremadrettet. Resten - et par kasser - bliver givet til den lokale genbrug, så er der forhåbentlig andre der kan få glæde af det :)

Dog overvejer jeg flere af hylde-nisserne (dem med de lange ben, der kan sidde på en hyldekant), de er fine i mine bogreoler.

IMG_4436.JPG

En hel nisse invasionshær :lol:
:jule:
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Daine
Kort karma: 2835
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 31928

Indlægaf Daine » 25. nov 2017, 23:29

Wizzze skrev:
Daine skrev:Julepynten er fundet frem og sorteret, og dette bliver vist det jeg skal bruge fremadrettet. Resten - et par kasser - bliver givet til den lokale genbrug, så er der forhåbentlig andre der kan få glæde af det :)

Dog overvejer jeg flere af hylde-nisserne (dem med de lange ben, der kan sidde på en hyldekant), de er fine i mine bogreoler.

IMG_4436.JPG

En hel nisse invasionshær :lol:
:jule:

:lol: Ja, jeg har jo 90 kvm2 de kan invadere. Det kræver sin nisse!
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Muddi
Kort karma: 377
Likede indlæg: 2182

Indlægaf Muddi » 26. nov 2017, 06:47

Jeg skal SÅ meget pynte op i næste uge! Det var meningen at jeg ville have gjort rent her i weekenden, men så kom der lige et familiebesøg i vejen.
0
Muddi
Kort karma: 377
Likede indlæg: 2182

Indlægaf Muddi » 26. nov 2017, 06:52

Og så skal jeg til København i næste weekend med kæresten. Han skal på kursus lørdag og søndag, men fredag skal vi til jul i Tivoli og lørdag skal jeg rundt og kigge på et julepyntet København, og i de forretninger jeg ikke var i, da jeg var derovre sidst. Ih hvor jeg glæder mig :love:
1
Brugeravatar
Wizzze

Indlægaf Wizzze » 26. nov 2017, 07:27

Har I nogle juletraditioner som I skal igennem her i december, før det kan blive en rigtig jul?

Skal I besøge den gamle by, eller jul i Tivoli, skal I have et glas glögg der og der, eller skal have spise vaniljekranse fra der og der, eller skal i forbi et specielt julemarked, eller have set Nøddebo præstegård, eller andet julespil / film /serie ?
0
Brugeravatar
Wizzze

Indlægaf Wizzze » 26. nov 2017, 07:35

Jeg/vi har 2 ting. Jeg tager altid en juletur alene ad strøget og omkringliggende gader, hvor jeg dels køber gaver, og dels under mig selv en lille julefrokost bare mig, og så får jeg prøvet de fleste glögg/æbleskive/pandekage boder undervejs.

Og så har vi en fælles julemarkeds vandring, typisk nyhavn, kgs. nytorv, højbro plads og så sluttende inde ved Tivoli, hvor vi mest hygger, køber til julestads, og måske enkelte gaver hvis vi mangler, men ellers er det ikke rigtig butikkerne det handler om, mere stemning og forkælelse.
Det år hvor vores fællestur nærmest regnede væk, blev det ikke en helt rigtig jul :whine:
2
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 2065
Likede indlæg: 41378

Indlægaf DetSorteCirkus » 26. nov 2017, 07:54

Wizzze skrev:Har I nogle juletraditioner som I skal igennem her i december, før det kan blive en rigtig jul?

Skal I besøge den gamle by, eller jul i Tivoli, skal I have et glas glögg der og der, eller skal have spise vaniljekranse fra der og der, eller skal i forbi et specielt julemarked, eller have set Nøddebo præstegård, eller andet julespil / film /serie ?

- Julekoncert med koret MuKo i Marmorkirken og efterfølgende middag ude
- Julestue med mine tætteste veninder og den enes børn
- Julestue hos mine forældres venner med æbleskiver og gløgg og ca. 25 godtedåser på bordet
- Besøg på kirkegården sammen med min far d. 23 og bagefter hjem til risengrød og nisseøl

Det er traditioner, der har kørt fast i ca. 20 år eller mere, mens andre fornøjelser og former for socialt samvær er kommet og gået. Skulle juledagene tælles med, ville listen blive meget længere.

Indtil for et par år siden samledes familien på min mors side også fast til en middag før jul, men den tradition er døet ud, fordi min fætter og kusine meget gerne deltager med partner og børn, men aldrig selv kunne finde på at lægge hus til. Det er trist, at familien dermed har mistet sit sidste faste mødested, men jeg er samtidig glad for, at mine forældre og onkler og tanter her konsekvent har sat foden ned. Vi taler trods alt ikke om fattige studerende i 20erne. Min fætter og kusine er henholdsvis 46 og 44 og på alle måder veletablerede.

Jeg kan godt lide traditioner, meget endda, men jeg skelner skarpt mellem de fire på listen og så alle de ting, det kan være hyggeligt at gøre, hvis tiden og overskuddet er til det; Hviids Vinstue, Frilandsmuseet, koncert i den lokale kirke, julemarked, filmaften med Nightmare Before Christmas, Tivoli, osv.
0
Yes, we may be hidden by rags
But we've something they'll never have
:lun:
Brugeravatar
Daine
Kort karma: 2835
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 31928

Indlægaf Daine » 26. nov 2017, 08:14

Wizzze skrev:Har I nogle juletraditioner som I skal igennem her i december, før det kan blive en rigtig jul?

Det er desværre begrænset :( Jeg ville gerne opbygge en række traditioner, men jeg arbejder normalt meget og mine fridage/korte dage er aldrig de samme fra år til år. Og overskuddet er heller ikke altid det samme.

MEN jeg følger med i julekalenderne i tv, de to 'store' på DR og TV2. Derudover prøver jeg altid at få arrangeret en tur til Århus, hvor jeg bare nyder lysene/udsmykningerne, butikkerne, stemningen og lidt god mad.

Edit: Sidste år blev jeg gjort opmærksom på 'Danmark synger julen ind' på DR K. Jeg kan se det kommer igen i år (på søndag) og jeg håber det kan blive en tradition at se det :)
Senest rettet af Daine 26. nov 2017, 08:41, rettet i alt 1 gang.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 849
Likede indlæg: 13909

Indlægaf Lemonella » 26. nov 2017, 08:31

Næ, faktisk ikke. Ikke fordi det gør noget, jeg skal nok komme i julestemning alligevel. :)

Jeg skal dog, desværre, lige igennem et par dage, hvor de dårlige oplevelser fra bardommens juleaftner kommer op til overfladen og lige skal re-bearbejdes. Det samme gælder de juleaftner, hvor min eks mente, han da sagtens kunne skylle et par flasker rødvin ned imens han lavede julemaden. Han kom så til at minde om min far, som også drak sig i hegnet juleaften.
Det dukker op, uanset om jeg vil det, eller ej. Jeg er dog blevet rigtig god til at flytte fokus og komme i den gode julestemning.

Jeg skal faktisk bare hører et par af mine yndlingsjulesange, så er stemningen der. Når så kæresten og jeg, smutter på julegaveindkøb, omkring den 1. December, så kan julen bare komme an, jeg er klar. :santa2:
0
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
MissHindenburg
Kort karma: 144
Likede indlæg: 1768

Indlægaf MissHindenburg » 26. nov 2017, 10:39

Ikke lige umiddelbart - vi har nogle gange været et smut i Tivoli eller på Hjerl Hede, Den Gamle By eller Den Fynske Landsby, men det er ikke sådan en fast tradition og i år tror jeg simpelthen ikke at vi får tid til det. Det store ønske ville være at komme til Tyskland, enten Flensburg eller Hamburg eller noget i den stil. Det gad jeg rigtig godt, gøre til en tradition, måske jeg skal finde mig en veninde at lokke med til det, kæresten er ikke 100% hooked på ideen nemlig :lol2:

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at vi havde en juletradition af en slags, og det er i den ånd at jeg har købt billetter til en julekoncert med Musicalnumre. Det glæder jeg mig rigtig meget til at vi skal. Så at vi fremover forsøger at opleve en eller anden julekoncert gad jeg godt gøre til vores tradition, kæresten er helt med på den ide, heldigvis. Det der taler for at det godt kunne gå hen og blive en tradition er at der er mange forskellige koncerter på mange forskellige tidspunkter og det er som regel en aften, et par timer, så det er til at overskue, så at sige.

I år har jeg tænkt mig at tage til en julebazar på den lokale kunsthåndværker skole, det har jeg været de forrige år også. Jeg hygger mig med at gå rundt og se på de forskellige boder, snakke med kunstneren, måske købe et eller andet unika julepynt eller en lille ekstra gave. Det er dog ikke absolut must for mig at nå det synes jeg. Efterhånden har jeg lært at jeg ikke gider at stresse over ikke at have nået et eller andet, for nogle år siden piskede jeg rundt til alt muligt forskelligt og da jeg så nåede til den 23/12 var gassen gået fuldstændig af ballonen og de efterfølgende par dage hang mig langt ud af halsen.

Det er mere på selve den 24/12 at jeg har nogle ting der bare SKAL gøres/ses/... for at det bliver rigtig jul! Disneys juleshow er nr. 1 på den liste! Need I say more? :lol: :deer: Og en af juledagene skal der ses den første Die Hard. :lol:
0
Julledyret
Kort karma: 6
Geografisk sted: Hovedstaden
Likede indlæg: 242

Indlægaf Julledyret » 26. nov 2017, 10:43

Ja, der er nogle traditioner som hører sig til for mig.

- Juleklip hos mine forældre for hele familien (vi bliver omkring 15-20 personer). Det holdes omkring 1. søndag i advent og indebærer æbleskiver og produktion af julepynt.
- Konfektaften, hvor mine søskende og jeg mødes hos min mor og laver årets portion af konfekt.
- Glöggaften hos mig for mine venner en aften op til jul.
- Pynte juletræet den 23. december og sikre, at alt hænger præcist som det skal (og plejer!) :jule:

Jeg synes det er hyggeligt med traditioner, men det er mest i form af at ses med venner og familie til de tilbagevendende begivenheder.
0
Brugeravatar
Nuttegris
Kort karma: 33
Likede indlæg: 712

Indlægaf Nuttegris » 26. nov 2017, 11:00

Vi har også nogle juletraditioner, som helst skal holdes i hævd, for at julen er helt perfekt :lun:

Hele familien, mor, far og 2 børn sidder tæt i sofaen hver aften og ser julekalendrene i tv :lun:

Den 23. pyntes juletræet, intet tema og enkle farvetemaer hos os.......nej, det er med alt det julestads børnene gennem årenes løb har kreeret til træet. Det er helt ærligt ikke særligt kønt, men for os er det det flotteste træ i verden :love:

En af dagene mellem jul og nytår tager vi på hemmelig tur. Manden og jeg planlægger det og børnene ved aldrig hvornår det bliver. Vi pakker bilen aftenen før når børnene sover og næste dag, når vi har fået tøj på og fået morgenmad, får de af vide at de skal smutte ud i bilen.
Vi har nogle år været i Aqua i Silkeborg eller i Randers regnskov, men vi foretrækker alle 4 de år hvor vi har pakket brænde, bålpander og kurve med alt fra køkkenrulle og spartel til service og ketchup til pandebrødsdej og kogte kartofler i tern.
Så kører vi gerne ud til vestkysten og går en lang tur ved Vesterhavet og så finder vi et sted hvor der er en offentlig bålhytte. Her laver vi bål og steger brasede kartofler med pølser, laver pandebrød og slutter af med pandekager over bål.
Vi er altid først hjemme sent om aftenen og det er den bedste dag ved hele julen :love: Den slår juleaften med flere længder og den SKAL bare være der :blush2: :lun:
13
Myth
Kort karma: 13
Likede indlæg: 606

Indlægaf Myth » 26. nov 2017, 13:08

Jeg undrer mig over, at så mange først pynter juletræ d 23 december. Jeg har altid været vant til at træet kom hjem i starten af december og blev pyntet og så hyggede man man lysene på det hele måneden næsten. Det er da også for dyrt at købe et juletræ bare for et par dage synes jeg. Men heldigvis, vi har jo hver vores mening og traditioner. Og glædelig for-jul til alle.. :santa2: :santa2:
2
Brugeravatar
Spjaerten
Kort karma: 1750
Likede indlæg: 7952

Indlægaf Spjaerten » 26. nov 2017, 13:31

Myth skrev:Jeg undrer mig over, at så mange først pynter juletræ d 23 december. Jeg har altid været vant til at træet kom hjem i starten af december og blev pyntet og så hyggede man man lysene på det hele måneden næsten. Det er da også for dyrt at købe et juletræ bare for et par dage synes jeg. Men heldigvis, vi har jo hver vores mening og traditioner. Og glædelig for-jul til alle.. :santa2: :santa2:

Vi pynter 23/12 og lader det stå til Hellig Trekonger den 6 (eller er det 7 :gruble: ) januar. Så det er ikke bare et par dage.
1
Tryk på * :slem:
Julledyret
Kort karma: 6
Geografisk sted: Hovedstaden
Likede indlæg: 242

Indlægaf Julledyret » 26. nov 2017, 13:45

Myth skrev:Jeg undrer mig over, at så mange først pynter juletræ d 23 december. Jeg har altid været vant til at træet kom hjem i starten af december og blev pyntet og så hyggede man man lysene på det hele måneden næsten. Det er da også for dyrt at købe et juletræ bare for et par dage synes jeg. Men heldigvis, vi har jo hver vores mening og traditioner. Og glædelig for-jul til alle.. :santa2: :santa2:

Hos os skyldes det en fødselsdag den 22. december, som altid er blevet fejret med gæster. Derfor er træet først kommet ind den 23., så der er plads til det og det bliver så stående til et par dage efter nytår.
0

Tilbage til "Fest og bryllup"