Juletråden 2017

Er du faret vild i planlægningen af din fest, eller er du bare vild med påske? Så skal du kigge herinde.
Brugeravatar
twinkle
Kort karma: 320
Likede indlæg: 6301

Re: Juletråden 2017

Indlægaf twinkle » 23. dec 2017, 07:13

Daine skrev:Glædelig 23. December :lun:

Har I bestemte traditioner i dag?

Vi skal hjem til min mor og spise risengrød til aftensmad.
Bagefter tager vi over til min onkel og tante (sammen med ca. 30-40 andre familiemedlemmer), da min onkel har fødselsdag i dag. Traditionen tro starter vi ud med at spise landgangsbrød, efterfulgt af lagkage. Så er der som regel kortspil, hygge og indtagelse af rigeligt med øl.
Det har været sådan alle de år jeg kan huske, og det er nok en af de traditioner jeg holder aller mest af.
1
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 2065
Likede indlæg: 41412

Indlægaf DetSorteCirkus » 23. dec 2017, 07:52

Vi skal for første gang pynte juletræ i dag.
Og 'vi' er også noget nyt, da det plejer at være min fars soloprojekt.
Normalt bliver træet først gjort klar efter julemiddagen, hvilket plejer at tage omkring en time, men af hensyn til min mor, der hurtigere bliver træt og slap om aftenen og også har brug for, at alle hjælper med at rydde ud i morgen, bliver tingene anderledes i år. Oveni det virker det også, som om min far har brug for en lettere løsning end den, for os, traditionelle.

Det er lidt underligt. Min mor og jeg har aldrig pyntet juletræ før og er vant til først at se træet, når det er færdig. Men alt i alt er det en god beslutning.

Af traditioner skal vi på kirkegården, når det er blevet mørkt, og have risengrød og nisseøl i aften.
1
Yes, we may be hidden by rags
But we've something they'll never have
:lun:
Brugeravatar
FrøkenM
Kort karma: 839
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 6568

Indlægaf FrøkenM » 23. dec 2017, 08:16

Glædelig lillejuleaften :lun:

Jeg har en tradition der efterhånden er tre år gammel: Jeg plejer at tage på cafe med mig selv og spise brunch og hygge, mærke stemningen og nyde, at det ikke er mig, der render forvildet efter de sidste gaver. Efterfølgende hjem til afslapning, gavenedpakning og små forberedelser til i morgen. Muligvis en tur i bio senere på dagen, men i hvert fald sofahygge med levende lys og juleguf samt de to sidste afsnit julekalender i aften :lun:

I år: Ingen brunch, for jeg er blevet småsyg og tænker at holde sengen til, at min far kommer og henter mig i morgen. Jeg påtænker julefilm og nattøjshygge i stedet.
2
Volunteers are not paid - not because they are worthless, but because they are priceless! :dåne: :love: :lun:
Brugeravatar
Guilded_Lily
Kort karma: 713
Likede indlæg: 9518

Indlægaf Guilded_Lily » 23. dec 2017, 08:58

Glædelig Lillejuleaften :jule:

Vores traditioner afhænger af, hvor vi holder jul. Er vi hjemme, pynter jeg juletræ og vi får risengrød for at have grød til ris a'la mande. Så skal der ses Muppets Christmas Carol med Michael Caine og Love Actually. Jeg plejer så at køre på kirkegården juleaftensdag, mens manden er til juledyk.

Når vi, som i år, skal til svigerne, skal der gøres rent her, pakkes gaver ind, manden kører på diverse kirkegårde i Sønderjylland, jeg får handlet lidt af det basale til lukkedagene og der skal stadig ses julefilm. Vi springer nok risengrøden over - det er kun datteren, der kan sådan rigtig kan lide det. Jeg orker ikke lave det, for lortet brænder altid på, om det laves i alm./støbejernsgryde eller sengen.

I år lavede jeg en aftale med min engelske svoger, så vi skal se Cool Runnings på BBCOne i eftermiddag. Samtidig higer jeg virkelig efter et par timer for mig selv, så manden taler om at tage til sin farmors og mormors grave i Sønderjylland sammen med ungerne i dag - så tager vi min mors i morgen, når vi kører mod svigerne. Jeg ender ret ofte med at pakke gaverne ind lige inden Disneys Juleshow, og den dårlige vane skal jeg altså have brudt! :lol:
1
Brugeravatar
Hunkat
Kort karma: 489
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 15019

Indlægaf Hunkat » 23. dec 2017, 09:12

Min mor har, uden at konsultere resten af familien, besluttet at hun ikke orker risalamande, så vi skal ha' citronformage til dessert i morgen.

EJ! Det ka' man sguda ikke :lol:
Jeg overvejer at tage risengrød med i protest.
2
L'enfer, c'est les autres

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
twinkle
Kort karma: 320
Likede indlæg: 6301

Indlægaf twinkle » 23. dec 2017, 09:38

Hunkat skrev:Min mor har, uden at konsultere resten af familien, besluttet at hun ikke orker risalamande, så vi skal ha' citronformage til dessert i morgen.

Vi får både citronfromage og ris a la mande :ivrig:
Min far elskede citronfromage, så for at mindes ham, holder vi fast i at lave det. Jeg elsker begge dele, så for mig er det dobbelt så godt :D
0
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
Brugeravatar
LaMariposa
Kort karma: 2021
Likede indlæg: 22828

Indlægaf LaMariposa » 23. dec 2017, 09:59

Tak og i lige måde :love:

Har ikke rigtigt faste traditioner den 23 december, men der er ofte transport et eller andet sted hen den 23 :-D

Det er der også i dag, men lige pt er jeg i gang med at komme mig over en omgang hovedpine og kvalme (så typisk, når jeg har været stresset på til en ferie). Håber det snart går væk, for har en lang tur foran mig.
1
:lun: Be brave

I’ll keep myself together keep on holding on...
Brugeravatar
Studsgaard
Kort karma: 517
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 7931

Indlægaf Studsgaard » 23. dec 2017, 10:12

twinkle skrev:
Hunkat skrev:Min mor har, uden at konsultere resten af familien, besluttet at hun ikke orker risalamande, så vi skal ha' citronformage til dessert i morgen.

Vi får både citronfromage og ris a la mande :ivrig:
Min far elskede citronfromage, så for at mindes ham, holder vi fast i at lave det. Jeg elsker begge dele, så for mig er det dobbelt så godt :D

Vi får budding og risalamande. To af vores børn kan ikke lide risalamande, så der kommer også en budding (som de elsker) på bordet med en mandel gemt i.

I dag skal vi hygge, hente børnenes julesokker i en legetøjsbutik, lave og spise risengrød og lave buddingen til i morgen.

Jeg har købt gaver til en omgang pakkespil, det er blevet til en tradition her i løbet af de sidste år, at vi skal have en gang pakkespil, bare os fem, så er der total krig, børn og voksne der stjæler og kæmper på lige fod. Om det bliver idag, i morgen eller først den 25. Er ikke planlagt, men det er begyndt at høre til i vores jul. :lun:
2
Brugeravatar
computermus
Kort karma: 109
Geografisk sted: Skørping,Nordjylland
Likede indlæg: 2116

Indlægaf computermus » 23. dec 2017, 10:16

I lige måde. :lun:
Her er der ikke specielle traditioner d. 23. Nogle år har vi fået risengrød, og andre år har vi sprunget over det.
En af vores faste traditioner er at jeg flytter hjem i julen, næsten altid er det d. 22., når jeg er færdig med arbejdet. Det er bare så hyggeligt.
Så hjælper vi hinanden med at få juletræet til at stå lige i juletræsfoden, det driller gerne lidt hvert år.
Så pynter jeg træet d. 23.om aftenen.
1
Brugeravatar
Nuttegris
Kort karma: 33
Likede indlæg: 712

Indlægaf Nuttegris » 23. dec 2017, 10:44

Vi laver altid lidt konfekt og knas den 23. Så vi har i formiddag lavet 600 g. saltmandler, en ordentligt bunke cornflakestoppe med lys chokolade, en lige så stor bunke med mørk chokolade, en hel plade med mandarinbåde overtrukket med mørk chokolade og så også lige en plade med after eight trøfler.
Jeg er den eneste i familien der kan lide marcipan, så det prøver vi at gå udenom.

Senere skal manden og begge børn lave borddekorationen til julebordet. Det er blevet en tradition at de står for den. Sidste år var den helt utrolig smuk.....lavet på et stort gevir fra en dåhjort. Den håber jeg de gentager i år.

Og så har vi altid fået risengrød den 23., men det brød vi sidste år hvor vi valgte at grille pølser og kylling og lave en god sund salat i stedet. Det fungerede godt op til den fede julemad, så det vil vi føre videre. Så i aften grilles der hakkebøffer og spises god salat og ovnkartofler.
2
Brugeravatar
Hunkat

Indlægaf Hunkat » 23. dec 2017, 10:58

Lemonella skrev:

Vi får ris a la mande og is. Ikke alle bryder sig jo om ris a la mande, så det er fint nok. :)

Jeg kan sagtens forstå at man laver noget andet og f.eks. to slags dessert, det fik vi også da jeg var barn. Risalamande har jeg aldrig selv kunne lide, så var der en klat risengrød taget fra. Og der er ingen ved bordet der ikke kan lide enten risengrød eller risalamande. Og jeg ved hun HADER at arbejde med husblas :stoned:

Men det er min mands første traditionelle danske jul så jeg synes faktisk godt hun lige kunne ha' spurgt først.
1

Persnikedy skrev
Brugeravatar
Pandesteg
Kort karma: 1272
Likede indlæg: 16214

Indlægaf Pandesteg » 23. dec 2017, 11:02

Hunkat skrev:
Lemonella skrev:

Vi får ris a la mande og is. Ikke alle bryder sig jo om ris a la mande, så det er fint nok. :)

Jeg kan sagtens forstå at man laver noget andet og f.eks. to slags dessert, det fik vi også da jeg var barn. Risalamande har jeg aldrig selv kunne lide, så var der en klat risengrød taget fra. Og der er ingen ved bordet der ikke kan lide enten risengrød eller risalamande. Og jeg ved hun HADER at arbejde med husblas :stoned:

Men det er min mands første traditionelle danske jul så jeg synes faktisk godt hun lige kunne ha' spurgt først.

Lav en portion risalamande og tag med? :) jeg forstår faktisk godt, hvis man som vært ikke orker at lave al maden selv. Men så kan man jo uddelegere, det har vi altid gjort med lige præcis risalamanden.
1
I don't follow rules. I follow dogs. On Instagram.
Brugeravatar
Hunkat

Indlægaf Hunkat » 23. dec 2017, 11:06

Pandesteg skrev:
Hunkat skrev:
Lemonella skrev:

Lav en portion risalamande og tag med? :) jeg forstår faktisk godt, hvis man som vært ikke orker at lave al maden selv. Men så kan man jo uddelegere, det har vi altid gjort med lige præcis risalamanden.

Præcis, jeg står alligevel for rødkålen, så hun kunne bare smide desserten i min retning også. Og hun skal jo ikke lave mindre mad, bare andre retter... :stoned:

Nå, det bliver nok risengrød til frokost, så er det også lidt ligesom i gamle dage :fløjt:
0

Persnikedy skrev
Muddi
Kort karma: 377
Likede indlæg: 2185

Indlægaf Muddi » 23. dec 2017, 11:22

Pyha. Jeg har pakket de sidste gaver ind, lavet risengrød og smidt i sengen, ryddet op, tørret støv af og støvsuget i stuen, og dækket bord. Har ikke fået morgenmad endnu, så det må det være tid til nu, og en lille pause imens
1
Brugeravatar
Daine
Kort karma: 2837
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 31996

Indlægaf Daine » 23. dec 2017, 11:37

Jeg har efterhånden også været min to-do liste igennem. Er i gang med at lave frokost og så skal jeg hjem til de gamle med første omgang af julegaver + fødselsdagsgave og en stor buket til min mor :)
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.

Tilbage til "Fest og bryllup"