Hvordan svarer jeg?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Jegvilgerneheddenogetnyt
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 26. dec 2015, 11:24
Kort karma: 92
Likede indlæg: 2192

Hvordan svarer jeg?

Indlægaf Jegvilgerneheddenogetnyt » 5. aug 2017, 15:06

På mandag skal jeg tilbage på job efter tre ugers ferie. Jeg er primært glad for mit job, der er dog en ting som kan suge al min arbejdsglæde ud: min meget negative kollega. Hun er et "glasset er halvt tomt" menneske med en kæmpe nejhat trukket ned over sine ører. Jeg ved at jeg ikke kan gøre noget ved hendes negative livsindstilling, men jeg vil gøre en indsats for det ikke påvirker mig.

Nu til spørgsmålet som jeg går og bøvler med. Min kollega er den type der bagtaler vores andre kollegaer- inkl. mig. Hun bliver så let irriteret og læsser det så af på den der er nærmest. Jeg ORKER ikke at høre på det mere. Indtil nu har jeg kommenteret med en positiv indgangsvinkel, i håbet om at hun ikke syntes det var sjovt at bitche til mig, men jeg gider faktisk ikke høre på det mere.

Hvordan får jeg sagt til hende at jeg ikke gider høre på det mere- på en pæn måde så hun ikke render videre til den næste og sviner mig?

Jeg ved at jeg burde være ligeglad med den måde hun agerer på, men det har sin evne til at kravle ind under min hud...
0
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4348
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10661

Re: Hvordan svarer jeg?

Indlægaf BlueBunny » 5. aug 2017, 15:32

Kender typen. Det er meget svært.

Mit bud vil være at konfrontere hende direkte.
Ikke mens andre hører det.
Noget i stil med: "det er ikke sikkert du selv bemærker det, men du kommer ret tit med negative kommentarer om arbejdet og kollegaer, og det kan godt smitte af".

Evt supplere med: "måske du skal tale med ledelsen hvis du har forslag til forbedringer?"

Vigtigt at det siges velmenende, for sådan en type kan være udbrændt, ikke anerkendt eller stresset.
8
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59512

Re: Hvordan svarer jeg?

Indlægaf DetSorteCirkus » 5. aug 2017, 15:32

Jeg ville være ligeglad med, om hun rendte videre, for det gør en type som hende nok under alle omstændigheder. Hun lever for den slags snak bag andres ryg, fordi hun ved, at på trods af at de færreste egentlig kan lide hende, er der dog nogen, som er så nysgerrige, at de godt gider tale lidt med hende, hvis hun har sladder at byde på. Så hvis hun ikke har det, opfinder hun noget, fx. ved at misforstå med vilje eller blæse en ubetydelighed op.

Hun kan kun stoppes, hvis der ikke er interesse for hendes vrøvl, og derfor ville jeg simpelthen melde ud, at jeg ikke bryder mig om at tale om mine kolleger, når de ikke selv er til stede, medmindre det drejer sig om noget, jeg lige så vel kunne sige, hvis de var i samme rum.
På den måde kritiserer du faktisk ikke kollegaens bagtaleri. Du fortæller blot, at du ikke kan lide at gøre det samme.
8
Zoxa
Indlæg: 367
Tilmeldt: 13. jul 2017, 06:04
Kort karma: 22
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 593

Re: Hvordan svarer jeg?

Indlægaf Zoxa » 5. aug 2017, 15:42

BlueBunny skrev:Kender typen. Det er meget svært.

Mit bud vil være at konfrontere hende direkte.
Ikke mens andre hører det.
Noget i stil med: "det er ikke sikkert du selv bemærker det, men du kommer ret tit med negative kommentarer om arbejdet og kollegaer, og det kan godt smitte af".

Evt supplere med: "måske du skal tale med ledelsen hvis du har forslag til forbedringer?"

Vigtigt at det siges velmenende, for sådan en type kan være udbrændt, ikke anerkendt eller stresset.


Som udgangs punkt er jeg enig, men jeg ville nok holde kritikken på min egen halvdel og omformulere det til noget i retning af:
Jeg ved ikke hvad du siger til dette, men jeg oplever det som at du ofte kommer med negative kommentarer til arbejdet og om vores kolleger. Det kan godt påvirke mit humør og jeg oplever at det skaber en dårlig stemning.
Men har du nogen forslag som kan gøre tingene bedre syntes jeg at det kunne være rigtig godt hvis du gjorde ledelsen opmærksom på det.


Ellers er jeg helt enig, men det er nok et spørgsmål om smag og behag
5
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14465

Re: Hvordan svarer jeg?

Indlægaf Pjeps » 5. aug 2017, 19:25

Jeg ville nok møde hendes bagtaleri med det modsatte. Så når hun siger et eller dårligt om xx kollega, vil jeg svare. Nej nej det oplever jeg slet ikke, jeg oplever xx som "et eller andet positivt".
1
:ninja:
Jegvilgerneheddenogetnyt
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 26. dec 2015, 11:24
Kort karma: 92
Likede indlæg: 2192

Re: Hvordan svarer jeg?

Indlægaf Jegvilgerneheddenogetnyt » 6. aug 2017, 06:24

Pjeps skrev:Jeg ville nok møde hendes bagtaleri med det modsatte. Så når hun siger et eller dårligt om xx kollega, vil jeg svare. Nej nej det oplever jeg slet ikke, jeg oplever xx som "et eller andet positivt".

Det er sådan jeg har gjort det indtil nu, men der virker ikke :(
0
Jegvilgerneheddenogetnyt
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 26. dec 2015, 11:24
Kort karma: 92
Likede indlæg: 2192

Re: Hvordan svarer jeg?

Indlægaf Jegvilgerneheddenogetnyt » 6. aug 2017, 06:28

Det er nogle gode forslag- tak for det! Men damn, hvor er det grænseoverskridende at skulle konfrontere hende :/
0
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Hvordan svarer jeg?

Indlægaf Planten » 6. aug 2017, 06:30

Jacobsen81 skrev:Det er nogle gode forslag- tak for det! Men damn, hvor er det grænseoverskridende at skulle konfrontere hende :/

Jeg synes ofte, det er grænseoverskridende, at skulle udtale sig om et andet menneskes adfærd. Men hvis du gør det på den omsorgsfulde måde, som folk har foreslået her, så tænker jeg, at det nok skal gå. Man skal dog huske, at nogle mennesker altid vil gå i forsvar, så det ville jeg også være forberedt på.
0
Undtagelsen
Indlæg: 2238
Tilmeldt: 17. aug 2015, 17:05
Kort karma: 220
Likede indlæg: 4584

Re: Hvordan svarer jeg?

Indlægaf Undtagelsen » 6. aug 2017, 06:32

Prøv at spørge ind til det.
Når hun bagtaler en kollega, så spørg hvorfor hun siger sådan.
Hun bliver tvunget til at uddybe sin kritik og jeg kan ikke forestille mig at det altid er lige nemt eller rart.
Måske kan det åbne øjnene lidt for hvad hun har gang i.
1
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Hvordan svarer jeg?

Indlægaf Planten » 6. aug 2017, 06:33

Undtagelsen skrev:Prøv at spørge ind til det.
Når hun bagtaler en kollega, så spørg hvorfor hun siger sådan.
Hun bliver tvunget til at uddybe sin kritik og jeg kan ikke forestille mig at det altid er lige nemt eller rart.
Måske kan det åbne øjnene lidt for hvad hun har gang i.

Ja, den er god "hvordan kan det være, du tænker sådan?". Så er hun "tvunget" til at tænke over sin udtalelse.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Hvordan svarer jeg?

Indlægaf Sangius » 6. aug 2017, 07:07

Jeg havde bare sagt set direkte, som jeg tænkte det.

"Jeg bryder mig ikke om alt den snak om negativitet, og snakken om andre kolleger når de ikke er her. Det går ud over mit humør."

Det er i min optik den bedste måde at komme det til livs på.
2
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59512

Re: Hvordan svarer jeg?

Indlægaf DetSorteCirkus » 6. aug 2017, 08:27

Sangius skrev:Jeg havde bare sagt set direkte, som jeg tænkte det.

"Jeg bryder mig ikke om alt den snak om negativitet, og snakken om andre kolleger når de ikke er her. Det går ud over mit humør."

Det er i min optik den bedste måde at komme det til livs på.


Enig. Mit mål ville ikke være at få hende til at ændre adfærd, men at holde sig mest muligt fra mig.
Hvis man ønsker at hjælpe hende med at blive mere positiv, osv., vil det nærmere kræve mere samvær med hende, end TS lyder til allerede at have.
2
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Hvordan svarer jeg?

Indlægaf FruKuk » 6. aug 2017, 10:59

Når mine medarbejdere kommer til mig med din problematik og søger råd, så plejer jeg at sige til dem, at de jo altid er i deres gode ret til at sige til deres kollega, at de ikke ønsker at deltage i brok og bagtaleri og så gå. "Ævl og kævl typerne" har brug for publikum for at holde deres brokkeri i gang.

Og så er det altid fint at gøre opmærksom på, at vedkommende burde gå til hovedet i stedet for røven.
3
Jegvilgerneheddenogetnyt
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 26. dec 2015, 11:24
Kort karma: 92
Likede indlæg: 2192

Re: Hvordan svarer jeg?

Indlægaf Jegvilgerneheddenogetnyt » 6. aug 2017, 19:05

FruKuk skrev:Når mine medarbejdere kommer til mig med din problematik og søger råd, så plejer jeg at sige til dem, at de jo altid er i deres gode ret til at sige til deres kollega, at de ikke ønsker at deltage i brok og bagtaleri og så gå. "Ævl og kævl typerne" har brug for publikum for at holde deres brokkeri i gang.

Og så er det altid fint at gøre opmærksom på, at vedkommende burde gå til hovedet i stedet for røven.

Den er egentlig meget god- bare sige, "jeg har det ikke godt med at bagtale" og så se hvad hun siger!
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Hvordan svarer jeg?

Indlægaf LaScrooge » 26. aug 2017, 07:01

Jeg tror jeg ville være helt up front i min afvisning af det. Simpelthen bare sige, "Ved du hvad, jeg er ikke interesseret i at høre det. Jeg deler ikke din opfattelse og jeg gider ikke tale dårligt om de andre bag deres ryg. Hvis du er irriteret over noget, så må du tage det med den, du er irriteret på, ikke mig." Jeg ville sige det på en direkte, men venlig måde, med udgangspunkt i, at det bare er sådan jeg har det. Hun må gerne have det anderledes, men så må hun vælge en anden at brokke sig til. Man må altid gerne sige fra overfor ting, man ikke har lyst til at være en del af og man kan gøre det uden vrede og fordømmelse, altså uden at konfrontere hende med at hun har et dårligt karaktértræk og man ikke kan lide hende. Man skal bare blive på sin egen banehalvdel og tale ud fra sit eget perspektiv. "Jeg har ikke lyst til X", er tilstrækkeligt.
2
And we both know: I will be delicious

Tilbage til "Livets forhold"