Behandler vi de handicappede anstændigt?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
gnostic
Kort karma: 83
Likede indlæg: 188

Behandler vi de handicappede anstændigt?

Indlægaf gnostic » 17. okt 2015, 13:44

http://www.avisen.dk/handicappede-heidi ... 50109.aspx

En handicappet borger fik tidligere hjælp døgnet rundt. Fik fra den ene dag til den anden skåret hjælpen ned til 6 timer - om ugen!

Hun tager derefter sit eget liv. Kommunen er ligeglad, og synes nu det er rart at spare endnu flere penge. Sidstnævnte fremgår ikke direkte i artiklen, men kommunen svarer jo slet ikke på kritikken, og derfor må man konkludere, at de er ligeglade, og da de de ikke har sagt at de vil ændre praksis, må det være fordi de vil spare penge.

Ergo sparer man altså penge på borgere der ikke kan klare sig selv, ved at lade dem begå selvmord.
Det har sine fordele: 1. Man sparer penge på livstid på denne borger (fordi borgeren afgår ved døden, og derfor ikke udgør nogen belastning for kommunens økonomi) . 2. Da borgeren SELV har taget sit eget liv, er kommunens hænder jo at anse som rene. De kan altså ikke bebrejdes noget.

Synes i, at vi i Danmark behandler de handicappede og udsatte anstændigt?
0
Brugeravatar
icelady
Moderator
Kort karma: 553
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 10254

Re: Behandler vi de handicappede anstændigt?

Indlægaf icelady » 17. okt 2015, 13:59

Jeg synes det er under lavmålet, at du beskylder kommunen for at tænke i, at folk skal tage deres eget liv så de kan spare penge og at kommunen er ligeglade. Og hvis du kender bare lidt til reglerne, så kan de ikke udtale sig om en konkret sag, før den er undersøgt. Så at du konkluderer de er ligeglade er skudt fuldstændig ved siden af.

Når det er sagt: Hvis man sætter sig ind i de ting, der er kommet frem, så var hun faktisk blevet tilbudt noget hjælp; ikke 24/7 som førhen, men kommunen havde været villig til at hjælpe og indgå kompromis. Bla ville de bade hende via lift men hun ville kun bades i kørestol.

Jeg har fuld forståelse for at man gerne vil have ting gjort, som man er vant til; men fakta er der skæres ned alle steder og så må man indgå kompromisser.

Hele sagen er hamrende ulykkelig. Der kunne sikkert være handlet anderledes. Men problemet er, der er for få penge til dem, der har brug for dem og der spares alle steder. Til tider med tragiske følger som dette.
5
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 674
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5860

Indlægaf Dikus » 17. okt 2015, 14:06

I det sidste afsnit i artiklen, du linker til, opfordres pårørende til en samtale om forløbet. Det er alt andet end ligegyldighed - og det eneste, de kan gøre.

Så for min side af er den del af dit oplæg uddebatteret.

Det næste spørgsmål er jo så, om hendes tilbud reelt har været dækkende for hendes behov.

Jeg kender ikke nok til sagen til at vurdere det. Gør du? Og i så fald: Vil du dele din viden?
1
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 253
Likede indlæg: 4228

Indlægaf Flora » 17. okt 2015, 14:10

Der er ingen tvivl om at handicapområdet er ramt af nedskæringer lige såvel som mange andre områder i plejesektoren. Og selvfølgelig er det ikke i orden at nedsætte hjælpen til en handicappet fra døgndrift til 6 timer om ugen. Og det er forfærdeligt at dette har fået pågældende handicappede til at tage sit eget liv.

Så for at svare på dit spørgsmål: Nej, i denne og lignende sager behandler vi ikke de handicappede anstændigt. Hvis der ikke er råd til at give den hjælp den enkelte har brug for, så er der simpelthen sparet for meget.

Din konklusion om at de er ligeglade med selvmordet fordi de ikke svarer i pressen er jeg dog ikke enig i. Det skyldes formentlig at de ikke vil køre sagen offentligt i pressen, men skal have ro til at behandle sagen internt før en eventuel udtalelse.

I sager som denne skal man huske på at de mennesker der træffer afgørelserne er underlagt et regelsæt og en økonomisk ramme som de må agere indenfor. Det er med stor sandsynlighed også til frustration for dem selv. Og der KAN ske fejl. Ikke at det retfærdiggør en så drastisk nedskæring.

MEN, jeg tør næsten garantere dig at en nedskæring i støttetimer ikke er blevet foretaget med den bagtanke at den handicappede skulle begå selvmord, så kommunen sparer penge.
4
Debattens sødeste :engel:
gnostic

Indlægaf gnostic » 17. okt 2015, 14:11

Dikus skrev:I det sidste afsnit i artiklen, du linker til, opfordres pårørende til en samtale om forløbet. Det er alt andet end ligegyldighed - og det eneste, de kan gøre.

Det næste spørgsmål er jo så, om hendes tilbud reelt har været dækkende for hendes behov.

Jeg kender ikke nok til sagen til at vurdere det. Gør du? Og i så fald: Vil du dele din viden?

Men da de ikke har sagt de vil ændre praksis, hvad kan man så ellers konkludere ud af det, end min konklusion?

Jeg er åben for andre konklusioner. Jeg håber inderligt på andre konklusioner end min egen.
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 17. okt 2015, 14:12

Flora skrev:MEN, jeg tør næsten garantere dig at en nedskæring i støttetimer ikke er blevet foretaget med den bagtanke at den handicappede skulle begå selvmord, så kommunen sparer penge.

Det vil jeg gerne se bevis på, før jeg tror på det.

Jeg har læst om så mange sager i medierne, at jeg har en indgroet forestilling om, at kommunernes chefer er psykopater.
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 17. okt 2015, 14:13

gnostic skrev:
Dikus skrev:I det sidste afsnit i artiklen, du linker til, opfordres pårørende til en samtale om forløbet. Det er alt andet end ligegyldighed - og det eneste, de kan gøre.

Men da de ikke har sagt de vil ændre praksis, hvad kan man så ellers konkludere ud af det, end min konklusion?

Jeg er åben for andre konklusioner. Jeg håber inderligt på andre konklusioner end min egen.

De kan da ikke bare hoppe til "ændre praksis". Hvad nu, hvis det ikke er praksis? Der er sket fejl? Det er noget, det ikke er tilstrækkeligt afdækket?
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 17. okt 2015, 14:16

gnostic skrev:
Flora skrev:MEN, jeg tør næsten garantere dig at en nedskæring i støttetimer ikke er blevet foretaget med den bagtanke at den handicappede skulle begå selvmord, så kommunen sparer penge.

Jeg har læst om så mange sager i medierne, at jeg har en indgroet forestilling om, at kommunernes chefer er psykopater.

Jeg tror, du overvurderer den enkelte chefs handlemuligheder. I virkelighedens verden siger de op, går ned ned stress og bliver meget påvirket, når de ikke kan ændre de tung, de gerne ville.
2
Brugeravatar
Flora

Indlægaf Flora » 17. okt 2015, 14:17

gnostic skrev:

Jeg kan ikke give dig et bevis. Men at slå folk ihjel for at spare penge er altså noget der ligger de fleste mennesker meget fjernt. Derfor finder jeg det usandsynligt.
3
gnostic

Indlægaf gnostic » 17. okt 2015, 14:19

Dikus skrev:
gnostic skrev:

Jeg tror, du overvurderer den enkelte chefs handlemuligheder. I virkelighedens verden siger de op, går ned ned stress og bliver meget påvirket, når de ikke kan ændre de tung, de gerne ville.

Jeg troede det kun gjaldt sagsbehandlerne, mens kommunalcheferne og politikerne er dem der kun tænker i penge og egen pensionsopsparing.
Det er/var ihvertfald min opfattelse.
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 17. okt 2015, 14:22

Flora skrev:Jeg kan ikke give dig et bevis. Men at slå folk ihjel for at spare penge er altså noget der ligger de fleste mennesker meget fjernt. Derfor finder jeg det usandsynligt.

Hvad nu hvis de fik en klækkelig økonomisk bonus til at forsøde egen tilværelse?

Jeg tror du overvurderer menneskehedens godhed.

Men jeg vil da gerne se bevis for at de fleste mennesker er gode. Jeg har oplevet for meget ondskab ude i verden, særligt gennem medierne, til at jeg kan have et neutralt blik på det.
0
Brugeravatar
Flora

Indlægaf Flora » 17. okt 2015, 14:36

gnostic skrev:
Flora skrev:Jeg kan ikke give dig et bevis. Men at slå folk ihjel for at spare penge er altså noget der ligger de fleste mennesker meget fjernt. Derfor finder jeg det usandsynligt.

Hvad nu hvis de fik en klækkelig økonomisk bonus til at forsøde egen tilværelse?

Jeg tror du overvurderer menneskehedens godhed.

Men jeg vil da gerne se bevis for at de fleste mennesker er gode. Jeg har oplevet for meget ondskab ude i verden, særligt gennem medierne, til at jeg kan have et neutralt blik på det.

Men hvorfor skulle de få en klækkelig bonus for at skære i hjælpen til de handicappede? Hvis der ikke er penge til de handicappede er der vel heller ikke penge til en klækkelig bonus. Og hvis der var kunne de jo lige så godt give dem til de handicappede.

Sager som denne sætter jo heller ikke ligefrem kommunerne i et positivt lys, så de har ikke rigtig grund til bevidst at drive folk ud i selvmord. Jeg tror da godt du kan regne med at pågældende sagsbehandler og hans/hendes overordnede ikke skal have ret mange af denne slags sager på samvittigheden før han/hun ikke længere har et job.

Jeg kan ikke bevise for dig at de fleste mennesker er gode. Det er bare min egen overbevisning.
2
Brugeravatar
icelady
Moderator
Kort karma: 553
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 10254

Indlægaf icelady » 17. okt 2015, 14:37

gnostic skrev:

Man kan afvente og se hvad der sker, før man konkluderer.
1
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 17. okt 2015, 14:46

gnostic skrev:
Dikus skrev:
gnostic skrev:

Jeg troede det kun gjaldt sagsbehandlerne, mens kommunalcheferne og politikerne er dem der kun tænker i penge og egen pensionsopsparing.
Det er/var ihvertfald min opfattelse.

Det er nok mest, fordi du ikke kender nogen kommunale chefer personligt - og fordi de er trænet i at overholde deres tavshedspligt.
2
Rakel
Kort karma: 418
Likede indlæg: 3082

Indlægaf Rakel » 17. okt 2015, 15:03

Problematikken lige ud:

Skal få have 24/7 hjælp og flertallet have en institutionsplads?

Den diskussion har kørt længe i kommunerne. Det er dem, der har råbt højt, der har fået de her 24/7 forhold og de uden ressourcer/forstand på at råbe op, der har haft institution som eneste mulighed.

En del kommuner har fået øje på, at man ikke længere kan have få borgere med meget dyr løsninger og skære primært på de borgere, der bor på institution - lige nu skæres der jævnt alle steder.

Det mærkes blot mest for de, der har været vant til 'den største bid af kagen'.

Jeg arbejder selv med pleje og omsorg og har ofte udret mig over, hvad et mindretal af borgere med behov for hjælp har fået tildelt - på flertallets af mennesker med behov for hjælp bekostning kan man vel sige.
7

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"