Behandler vi de handicappede anstændigt?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
wh1971
Bortvist
Kort karma: 2
Likede indlæg: 43

Re: Behandler vi de handicappede anstændigt?

Indlægaf wh1971 » 17. okt 2015, 15:14

*******. ****** ** ******* *** *** *** ***** *****...

(Redigeret af moderator pga. overtrædelse af debattens regler)
0
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 328
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3264

Indlægaf DD_81 » 17. okt 2015, 22:50

polavyk skrev:Jeg bor i Randers kommune. Inden denne sag var der en sag med en, der hedder Patrick, hvis familie har brugt rigtig meget energi på at fortælle, hvor meget kommunen har svigtet ham. Han blev også "frataget" retten til at være arbejdsgiver for sine egne hjælpere. Og han blev tilbudt en plads på et bosted, - som han takkede nej til, fordi han ikke kunne få sin hund med.

Kvinden i det tilfælde, du nævner, er også blevet tilbudt plads på en institution, og det takkede hun nej til.

Jeg tror, det handler om to ting. Dels at det er meget dyrt, hvis man skal have hjælpere på 24/7. Dels at man ikke visiterer til ting, der hører til hjælperjobbet, når det er hjemmeplejen.

ved Borgerstyret Personlig Assistance, må hjælperen godt udføre de opgaver der normalt ville ligge i hjemmehjælper / hjemmepleje regi.
Det der er med BPA er at du som borger med hjælper skal være så velfungerende at du selv, evt. i samarbejde med pårørende, skal kunne udgøre en reel arbejdsgiver, du skal f.x. kunne afholde MUS med dine ansatte, du skal kunne lægge vagtplaner, finde vikarer etc..
Derfor er BPA ikke for alle!
Derimod kan der tilbydes pædagogisk hjemmevejledning samt hjemmehjælp, eller som i dette tilfælde en vurdering af borgerens personlige overskud og ressourcer der gør at man mener vedkommende faktisk hører til i et bolig-tilbud. Der skal faktisk en del til førend man får den "etikette"
BPA er borgerens forlængede arm, som borgeren kort og godt selv kan kunne guide, styre, vejlede, derfor må BPA- ansatte udføre alt fra rengøring i hjemmet, hundeluftning, madlavning, hjælp til dosering og indtagelse af medicin, rengøring, personlig hygiejne.

Til hovedemnet, Behandler vi de handicappede anstændigt.

Min holdning og oplevelse er, Grundlæggende JA!
Her især med tanke på de primær omsorgspersoner der er omkring mennesker med handicaps, - der har været sager, grimme sager, men min oplevelse på det brede plan er at personer i faggrupper der berører den brede gruppe af mennesker med handicaps generelt har en stolt tilgang til faget, og høj faglighed, og en ordentligthed. Vi (for ja jeg er en af dem) drager omsorg med viden, indsigt, forståelse, med opmuntring, opbakning, anerkendelse.

Overordnet, der har vi, hvis vi kigger udad, nogle glimrende og ordnede forhold for mennesker med handicaps, ihvertfald de synlige, mærkbare, forståelige, målbare af slagsen. Der er et sikkerhedsnet, der er mulighed for at bo på institution, få hjælp i eget hjem, man kan have et beskyttet job, et skånejob, et flexjob, man har evt. en førtidspension og herigennem en fornuftig indkomst.

Men der er ikke tvivl om at man i kommunale regi, har fået fokus på de omkostninger der er forbundet med denne gruppe af mennesker. Og der bliver skåret på lovpligtige services her og der, tilbud om aktivitering og beskæftigelse, fritidstilbud etc. beskæres, nomering i botilbud reduceres, mange tilbydes at flytte i tilbud der er mindre indgribende - så kalder man det rehabilitering, de lyder jo farligt flot, klap lige os selv på skulderen hva (og så lukker vi øjnene overfor den stærkt dalende livskvalitet og sundhed)

LEV har undersøgelser der viser at mere end 60% af de klagesager der laves omkring kommunernes afgørelser, der får borgeren medhold! Det er altså en virkelig kedelig statestik. Men kommunerne har det kort på hånden at de med nærmest øjeblikkelig virke indfører serviceforingelsen, og derfor har de i klageperioden sparet ressourcen, en behandlingstid kan godt vare et år eller 1½.
Og så er der alle de borgere der ikke har pårørende, eller hvor de pårørende ikke har energi og ork til at klage på borgerens vegne.
Og der er personalet der står i dilemmaet, at være borgerens advokat og kommunens mand. (ALTID borgerens advokat først, men det koster måske kræfter og bekymringer, har personlige omkostninger)

Men grundlæggende, JO, der synes jeg borgere med handicaps behandles anstændigt, grundlæggende rimeligt (sikret ved lov), og med anerkendelse og respekt for de udfordringer et handicap kan stille i livet.
Men der er punkter hvor det halter, hvor det absolut kan blive bedre!
Senest rettet af DD_81 18. okt 2015, 10:23, rettet i alt 1 gang.
4
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
Brugeravatar
DD_81

Indlægaf DD_81 » 17. okt 2015, 23:08

For lige at tilføje til mit tillæg, jeg vil dog gerne bakke op om kommunen prioritering ihft. at tilbyde et botilbud, fremfor BPA, når man ser på det rent økonomisk.

En døgndækning med BPA koster ikke ualmindeligt fra 1.5 til 2 millioner kroner årligt.
Et pædagogisk botilbud, hvor normeringen f.x. hedder 1 personale pr. 4 borger, der har man fastsat en døgntakst, ved angivne normering er denne nok ca. 2000-2200 kr/døgn.
Altså under halv pris, for et kvalificeret professionelt tilbud, der tilbyder døgndækning.
7
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
wh1971
Bortvist
Kort karma: 2
Likede indlæg: 43

Indlægaf wh1971 » 18. okt 2015, 08:57

Konklusion på tråden:

Ja, Danmark behandler handicappede borgere anstændigt.

Case closed
0
gnostic
Kort karma: 83
Likede indlæg: 191

Indlægaf gnostic » 18. okt 2015, 10:39

DD_81 skrev:For lige at tilføje til mit tillæg, jeg vil dog gerne bakke op om kommunen prioritering ihft. at tilbyde et botilbud, fremfor BPA, når man ser på det rent økonomisk.

En døgndækning med BPA koster ikke ualmindeligt fra 1.5 til 2 millioner kroner årligt.
Et pædagogisk botilbud, hvor normeringen f.x. hedder 1 personale pr. 4 borger, der har man fastsat en døgntakst, ved angivne normering er denne nok ca. 2000-2200 kr/døgn.
Altså under halv pris, for et kvalificeret professionelt tilbud, der tilbyder døgndækning.

Det behøver ikke være enten eller. Kan man ikke bo i socialpædagogisk boform og modtage institutionshjælp?
Jeg ved de findes.

Mener i, at også disse botilbud skal skæres ind til benet?
0
Brugeravatar
DD_81

Indlægaf DD_81 » 18. okt 2015, 11:03

gnostic skrev:
DD_81 skrev:For lige at tilføje til mit tillæg, jeg vil dog gerne bakke op om kommunen prioritering ihft. at tilbyde et botilbud, fremfor BPA, når man ser på det rent økonomisk.

Det behøver ikke være enten eller. Kan man ikke bo i socialpædagogisk boform og modtage institutionshjælp?
Jeg ved de findes.

De findes absolut, og der kommer flere og flere af dem faktisk! Men en borger med et massivt støttebehov vil ikke blive visiteret til §85 hvis behovet reelt er §108.

Og så bliver det jo et ENTEN ELLER, når det handler om retten til BPA eller om man visiterer til et pædagogisk tilbud, og hvilken form for tilbud man visiteres til.
Men selvom man dog deler tag og visse fælles faciliteter med øvrige medborgere i et §107/108, så er standarden at man har sin egen bolig, med et lille thekøkken, eget badeværelse, og 1-2 rum. Der er en hoveddør man kan lukke, et rum der er ens private, som andre ikke bare kan træde ind i, hvor man kan modtage støtte og hjælp efter behov og ønske.
Forskellen er blot at fællesskabet og hjælpen er LIGE UDE FORAN hoveddøren, at den pædagogiske nomering typisk er bredere, støtten højere og mere omfangsrig.

Alle boformer inden for socialpædagogisk regi er beskåret over de seneste år! så nej jeg synes ikke man skal skære nogle som helst steder, så ryger kvaliteten for alvor på gulvet, og det får store konsekvenser for de mennesker der er afhængige af omsorgen!

Men jeg kan som nævnt se en logik i at en borger fratages BPA og tilbydes en bolig i socialpædagogisk regi, da der er enormt mange penge sparet.
Det gør altså en stor forskel at man kan hjælpe 2 måske 3 mennesker for den samme sum som det koster at hjælpe ET menneske! Og endda gå fra ufaglærte ansatte til mennesker med en mellemlang uddannelse og en faglig balast i baglommen.
Senest rettet af DD_81 18. okt 2015, 11:06, rettet i alt 1 gang.
3
Rakel
Kort karma: 422
Likede indlæg: 3112

Indlægaf Rakel » 18. okt 2015, 11:04

gnostic skrev:

Jeg ved de findes.

Dét er de mange steder allerede på nuværende tidspunkt. Reelt er det let at kritisere - men kommunens budget skal hænge sammen og spar nu fraserne om at det er let at finde pengene/spare andre steder.
0
Brugeravatar
icelady
Moderator
Kort karma: 556
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 10314

Indlægaf icelady » 18. okt 2015, 11:39

gnostic skrev:
Jeg ved de findes.

"Skæres ind til benet" er måske så meget sagt. Men ja, der skal spares på alle områder. Også på områder for de svage.

Der er ganske enkelt ikke råd til at opretholde en høj service, uanset hvordan man vender og drejer pengene i kommunekassen.
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
gnostic

Indlægaf gnostic » 18. okt 2015, 11:55

icelady skrev:
gnostic skrev:
Jeg ved de findes.

"Skæres ind til benet" er måske så meget sagt. Men ja, der skal spares på alle områder. Også på områder for de svage.

Der er ganske enkelt ikke råd til at opretholde en høj service, uanset hvordan man vender og drejer pengene i kommunekassen.

Men vi taler om mennesker der ikke har andre valg. Deres livsførelse, deres livskvalitet og deres handlemuligheder bliver i dén grad indskrænket.

Tag nu et eksempel med en spastisk lammet kørestolsbruger, bare for at hive et håndgribeligt eksempel frem som alle kan se det indlysende i.
Vedkommende har udover at mangle førligheden, og med de problemer det nu engang medfører, også problemer med sine omgivelser og den hjælp der skal modtages fra disse omgivelser. Dvs. at handicappet faktisk bliver det større.

Dvs. en forværring af handicappet, som man faktisk kan undgå. Hvis bare vi havde råd.

Jeg synes ikke vi kan være det bekendt som samfund. Hvis der ikke er råd til det, må vi skaffe de fornødne økonomiske midler. Jeg ved ikke hvordan, men at skatten skulle være for høj i Danmark er en myte.

http://politiken.dk/dit/articlelimit/an ... Id=2882742

Så vi kunne evt. sætte skatten derefter. Der er masser af ting man kan skrue på.

Det handler i dybeste overbevisning om, hvad vi som samfund prioriterer:

Skal folk have frit valg mellem fladskærms-TV og dyre rejser, eller skal borgerne forpligtes til at betale det mere i skat så der er råd til velfærd, og så undvære de dyre rejser osv.?

Det er et spørgsmål jeg også forsøgte at stille på den anden debatside, på Jubii, men spørgsmålet forsøges altid at blive undgået.
F.eks. "der kan spares på administration". "Der kan spares på kultur". Nej, på et tidspunkt kan vi ikke spare mere, vi bliver nødt til at træffe de svære valg, om vi vil prioritere menneskers velfærd og velvære, eller om vi vil tænke på os selv og på dyre rejser.

Nu skriver jeg "svære valg". For mig er det da indlysende, at vi må prioritere mellem luksusgoder og anstændig behandling af de svageste. Jeg vælger sidstnævnte, men jeg ved i vil sige at jeg ikke er neutral part i denne sag, men hold det venligst ude af diskussionen.
0
gnostic

Indlægaf gnostic » 18. okt 2015, 12:03

Til jer der svarer at der skal spares alle steder:

Kan i ikke sagtens sige det, givet at i jo selv ikke står i lort til halsen pga. sygdom eller handicap?
Er det ikke for nemt at sige det, når man selv sidder i en situation, som man selv kan ændre?

I synes at vi betaler for meget i skat i Danmark, og vil gerne have friheden til at vælge og vrage mellem luksusgoder der kan forsøde jeres tilværelse.

Men tror i ikke også, at mennesker der er ramt af sygdom eller handicap, ikke også godt kunne bruge lidt af den samme livskvalitet i selv nyder?
0
Brugeravatar
Ado
Kort karma: 815
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 8429
Kontakt:

Indlægaf Ado » 18. okt 2015, 12:04

Jeg kender ikke nok til sagen til jeg kan udtale mig ret konkret. Men at konkludere, at kommunerne tænker i selvmord for at spare penge, er helt ude af proportioner.
Det er en skrækkelig og sørgelig hændelse. Men de ansatte på kommunen følger blot nogle regler. De laver dem ikke selv. Og nok er vores nuværende regering en flok røvhuller, som man kunne mistænke for at arbejde med at få sorteret ud i de svage, men ligefrem selvmord tror jeg ikke er på dagsordenen.
2
That awkward moment when you leave a store without buying anything and all you can think is "act natural, you're innocent".
Rakel
Kort karma: 422
Likede indlæg: 3112

Indlægaf Rakel » 18. okt 2015, 12:19

gnostic skrev:Til jer der svarer at der skal spares alle steder:

Kan i ikke sagtens sige det, givet at i jo selv ikke står i lort til halsen pga. sygdom eller handicap?
Er det ikke for nemt at sige det, når man selv sidder i en situation, som man selv kan ændre?

I synes at vi betaler for meget i skat i Danmark, og vil gerne have friheden til at vælge og vrage mellem luksusgoder der kan forsøde jeres tilværelse.

Men tror i ikke også, at mennesker der er ramt af sygdom eller handicap, ikke også godt kunne bruge lidt af den samme livskvalitet i selv nyder?

Undskyld, men hvad er det, som du ved om andres situation? Eller andres livskvalitet? Ikke en hujende fis ved du om, hvordan andre debattørers hverdagsliv er. Du laver en masse antagelser.

Hvem taler om for høj skat? Hvem taler om luksus?

Lige nu er din argumentationsform tåbelig og skyder andre debatører en masse i skoene, som du reelt ingen indsigt har i. Undskyld, at jeg siger det. Beklager, hvis det overtræder reglerne.
4
Brugeravatar
Ado
Kort karma: 815
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 8429
Kontakt:

Indlægaf Ado » 18. okt 2015, 12:21

Du kender ikke dine meddebattøres private situation, Så indtil du gør det, ville det klæde dig at tie stille med den slags.
4
That awkward moment when you leave a store without buying anything and all you can think is "act natural, you're innocent".
Brugeravatar
icelady
Moderator
Kort karma: 556
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 10314

Indlægaf icelady » 18. okt 2015, 12:23

Hvorfor er det, at du fluks går ud fra at alle, der mener der skal spares, har deres på det tørre og ikke kender nogen, der er svage/har brug for hjælp?

Kan man ikke have kendskab til folk der er presset i systemet, men samtidig mene at der skal spares?

Hvis vi går ud fra at skatten skal forblive som den er nu (da jeg næppe tror størstedelen er enige i skatteforøgelse), så er vi pinedød nødt til at skære ind til benet.
Koster det på folks livskvalitet? Ja, det gør det. Er det en logisk følge af at der skal spares? Ja, det er det også. Det er skidesynd for dem, det går ud over, men for mig er højere skatte ikke en løsning. I en demokrati må alle spæde til; også de svage.
3
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
gnostic

Indlægaf gnostic » 18. okt 2015, 12:49

Rakel skrev:

Undskyld, men hvad er det, som du ved om andres situation? Eller andres livskvalitet? Ikke en hujende fis ved du om, hvordan andre debattørers hverdagsliv er. Du laver en masse antagelser.

Hvem taler om for høj skat? Hvem taler om luksus?

Lige nu er din argumentationsform tåbelig og skyder andre debatører en masse i skoene, som du reelt ingen indsigt har i. Undskyld, at jeg siger det. Beklager, hvis det overtræder reglerne.

Undskyld, men jeg troede ikke på, at man, hvis man selv står med sygdom eller handicap, oprigtigt talt ville være med til at skære yderliger, så man står yderligere i problemer.

Den tanke er mig meget fjern. Men hvis der er nogen der er med på det, så fred være med det.
Jeg er ikke enig med dem, det er så noget andet.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"