Hvad skal der til for at I støtter velgørende foreninger?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Tobywan
Kort karma: 60
Likede indlæg: 1505

Re: Hvad skal der til for at I støtter velgørende foreninger?

Indlægaf Tobywan » 7. aug 2017, 14:44

Nej aldrig. Jeg mener den slags opsøgende salg bør forbydes. Det er helt ærligt utroligt, at det er lovligt at forstyrre folk på den måde i det offentlige rum.

Kan godt finde på at give ved enkelte indsamlinger, men synes faktisk det er ved at tage overhånd. Hvor det før var et par gange om året der blev ringet på døren, så er det nu langt oftere.
2
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 772
Likede indlæg: 14848

Indlægaf HappyPaww » 7. aug 2017, 14:53

Facere er lige så irriterende og upassende som pludselig diarré, hvor der ikke er et toilet tilgængeligt og parkeringsbøder! Det burde forbydes at udbrede sit "budskab" på den måde!
7
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 1861
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 33006

Indlægaf LadyFox » 7. aug 2017, 15:04

Jeg støtter hvad mine følelser fortæller mig jeg skal støtte. Og det er bare aldrig dem der opsøger mig for at fortælle mig lidt om verdens vederstyggeligheder, og belære mig lidt om hvor meget godt jeg kunne gøre hvis jeg altså undlod at spise et par pizzaer om måneden.

For et år siden så jeg "Anja og heksebørnene" på DR, og fandt emnet spændende, og læste videre på emnet. Og så lagde jeg emnet lidt på hylden og i mens så har det ligget lidt i min underbevidsthed og ulmet - og pludselig en dag synes jeg at det gav mening at støtte lidt der. Igennem det sidste års tid har jeg støttet dem nogle gange når det gav mening.

Pindsvinevennerne i Danmark støttede jeg i mange år, fordi min veninde på et tidspunkt hjalp der, og igen så efter noget tid gav sagen også vildt meget mening for mig at støtte op om.

Så for mig handler det om at falde over emnerne selv, tænke det igennem og tagene tingene i mit eget tempo. Jeg vil langt hellere selv opsøge tingene, og jeg vil slet ikke belæres om min egen moral.
1
- Helgen og ordensstifter, prædikant og digter, dyreven og miljøforkæmper.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20784

Indlægaf Slettet bruger » 7. aug 2017, 15:08

Mht facere har jeg fundet ud af den bedste teknik er at gå forbi dem som om de ikke eksisterer og ikke reagere på dem overhovedet.

Fordi uanset hvad man siger tager de som en anledning til at ævle videre, derfor det bedste er helt at ignorere dem.
2
Brugeravatar
Nicolait
Kort karma: 122
Likede indlæg: 3898

Indlægaf Nicolait » 7. aug 2017, 15:19

Fillie skrev:
Nicolait skrev:Det sker nok næppe.

Hvis jeg har tid og lyst så plejer jeg at snakke med dem bare for at høre, hvilke uhyrligheder de kan rode sig ud. Andre gange siger jeg bare nej tak, og andre gange igen kigger jeg bare forbi dem.

Men hvis jeg skulle støtte noget, så ville det kræve gennemskuelighed, troværdighed, og at de ikke brugte frivillig arbejde. Jeg ville langt hellere støtte en organisation, hvor folk fik penge for at gøre et arbejde, end at man udnytter en masse frivillige.

Jeg forstår ikke dit ræssonement, Nikolai. Jo, der findes desværre organisationer, som ikke værdsætter deres frivillige hjælpere, men rigtig mange foreninger, som gør et fantastisk stykke arbejde, ville slet ikke kunne drives uden frivillige hænder, og rigtig mange mennesker nyder at lave frivilligt arbejde.

I min optik, hvis de frivillige gør så godt et stykke arbejde, og organisationen ikke kunne hænge sammen uden dem, så synes jeg de fortjener at blive betalt for deres arbejde, som et hvilken som helst andet arbejde.
Hvis arbejdet har en værdi for organisationen, så skal man også have en modydelse.
Hvis organisationen ikke kan hænge sammen uden frivillige, så har man et ledelsesproblem, og man bør istedet se på, om man har den rette personalemæssige sammensætning.

Det er fint at folk kan lide at lave frivilligt arbejde, og jeg kunne også sagtens finde på det, hvis jeg havde et barn, og denne gik til en sport, hvor de lige manglede et par hænder.
Men at støtte frivilligt arbejde i en kommerciel godhedsindustrien. Det kommer ikke til at ske.
0
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
Tux
Kort karma: 144
Likede indlæg: 3226

Indlægaf Tux » 7. aug 2017, 15:45

Jeg har altid en rulle 1000-kr sedler på mig, så jeg kan give et par stykker til Amnesty, Red Barnet, Hus Forbi, violinister, skrabelods-sælgere, pigespejdere og hvad jeg ellers kommer forbi...
4
Brugeravatar
Miss_no_More
Kort karma: 267
Geografisk sted: Nordjylland
Likede indlæg: 5458

Indlægaf Miss_no_More » 7. aug 2017, 16:00

Jeg støtter Hus Forbi, når jeg har kontanter, men det er sjældnere og sjældnere efterhånden.

Og så støtter jeg World Animal Protection, fordi jeg går op i dyrevelfærd.

Facere og telefonsælgere har modsatte virkning på mig, fordi jeg synes, de tigger alt for meget. Dem støtter jeg aldrig.
0
Brugeravatar
Sevii
Kort karma: 93
Likede indlæg: 1345

Indlægaf Sevii » 7. aug 2017, 16:09

Jeg støtter sjældent, men sommetider gør jeg. Jeg er så også studerende og har ikke særlig mange penge.
Men ligesom med Ladyfox så jeg programmet: "Anja og heksebørnene", og har så støttet et par gange der.
Men jeg gider ikke sælgere. Undgår dem når jeg er ude, siger nej når de får mig i røret og derefter blokerer jeg deres nummer. Jeg støtter når jeg vil, og jeg skal nok finde det, hvis det er.
0
:banan: :banan:
fisken80
Kort karma: 768
Likede indlæg: 28978

Indlægaf fisken80 » 7. aug 2017, 16:18

Miss_no_More skrev:Jeg støtter Hus Forbi, når jeg har kontanter, men det er sjældnere og sjældnere efterhånden.

Facere og telefonsælgere har modsatte virkning på mig, fordi jeg synes, de tigger alt for meget. Dem støtter jeg aldrig.

Tager mange af Hus forbi sælgerne ikke mobil pay? Det tror jeg faktisk.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Santa
Kort karma: 678
Likede indlæg: 17886

Indlægaf Santa » 7. aug 2017, 16:33

Telefonsælgere og facere er ikke noget problem, jeg afbryder dem med det samme med et Nej Tak! og lægger på/går forbi uden at sætte farten ned.
Hus forbi sælgere giver normalt heller ikke til, men af og til falder jeg i fælden hos en bestemt sælger. Jeg prøver dog at undgå ham - selvom han er utrolig sød og venlig, fordi han er en krammer - ja, hvordan det kom dertil ved jeg ikke. Han er velsoigneret og ikke klam, men jeg bryder jeg egentlig ikke om at kramme fremmede.
Indsamlinger ved døren kan jeg finde på at give til, men det ret sjældent at jeg har kontanter. Tv-indsamlinger giver jeg aldrig til. Hader dens slags shows.
Og reklamer for indsamlinger virker heller ikke på mig.
Men når jeg giver til noget, så prioriterer jeg mennesker over dyr, og upartiske, globale organisationer. Som fx Læger uden grænser.

Og så handler og donerer jeg ofte i/til genbrugsbutikker, der støtter velgørenhed, fx Rødekors butikker.
0
Lad være med at læse mellem linjerne, det står ikke noget. ;)

Ikke medlem af Inderkredsen. :nej:
Debra1
Kort karma: 15
Likede indlæg: 312

Indlægaf Debra1 » 7. aug 2017, 16:49

En dame fra Dansk Flygtningehjælp ringede for ca en uge siden. Jeg sagde, at jeg ikke havde tid til at snakke, da jeg var på vej på arbejde. Hun spurgte så, om det virkelig kunne passe, at jeg ikke havde tid til at hjælpe mennesker i nød. Jeg sukkede højt, og vi afsluttede samtalen. Næsten hver dag siden er der ringet fra samme eller næsten samme telefonnr - en til to gange dagligt. Jeg gider ikke tage telefonen, for jeg har svært ved at sige nej til at støtte, da jeg får dårlig samvittighed. Jeg har ikke mange penge, men selvfølgelig har jeg mere end de mennesker, de samler ind til.

Jeg støtter i forvejen Unicef med et månedligt beløb. Den aftale kom i stand ved, at jeg ikke kunne sige nej til en telefonsælger, som var meget vedholdende og skubbede til min dårlige samvittighed. Jeg vil gerne støtte inden for rimelighedens grænser, men jeg hader følelsen af at være presset til det.

Jeg giver gerne penge, når de forskellige humanitære foreninger går rundt med indsamlingsbøsser. Derimod er jeg meget træt af facere på gaden. De bliver ofte fornærmede, hvis jeg ikke vil snakke med dem. Jeg ved , at hvis jeg stopper op, så ender jeg med at punge ud. Husforbi køber jeg indimellem, men der er rigtig mange sælgere i den by, jeg bor.
Senest rettet af Debra1 7. aug 2017, 16:50, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
Miss_no_More
Kort karma: 267
Geografisk sted: Nordjylland
Likede indlæg: 5458

Indlægaf Miss_no_More » 7. aug 2017, 16:49

fisken80 skrev:
Miss_no_More skrev:Jeg støtter Hus Forbi, når jeg har kontanter, men det er sjældnere og sjældnere efterhånden.

Gør de? Så er det da noget helt nyt eller også reklamerer de ikke med det :gruble: Jeg har hvert fald aldrig set det, men det vil jeg da spørge dem om næste gang. Har selv undret mig over, hvorfor de ikke gik over til det.
0
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 1861
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 33006

Indlægaf LadyFox » 7. aug 2017, 17:07

Miss_no_More skrev:
fisken80 skrev:

Gør de? Så er det da noget helt nyt eller også reklamerer de ikke med det :gruble: Jeg har hvert fald aldrig set det, men det vil jeg da spørge dem om næste gang. Har selv undret mig over, hvorfor de ikke gik over til det.

Hus Forbi har fundet en løsning med MobilePay tidligere på året :gogo: Så bare spørg din lokale sælger så er jeg sikker på at han/hun kan fortælle dig hvordan.
3
- Helgen og ordensstifter, prædikant og digter, dyreven og miljøforkæmper.
avdotja
Kort karma: 433
Likede indlæg: 10334

Indlægaf avdotja » 7. aug 2017, 18:56

Jeg har valgt at give et større beløb (altså: vi snakker 10.000, ikke 10 mio :P) til velgørenhed om året og det bliver fordelt på en eller to organisationer.

Jeg prioriterer som udgangspunkt kvinders rettigheder (i særdeleshed retten/muligheden for prævention og abort), men kunne også finde på at donere penge til f.eks. Læger uden grænser eller de Hvide hjelme. Det er muligt jeg også kunne finde på at støtte en dyrevelfærdsorganisation.

Jeg kunne aldrig drømme om at belønne facere eller telefonsælgeres opførelse, ved at melde mig til noget via dem. Kræftens bekæmpelse og lignende er heller ikke noget jeg vil støtte op om, på trods af at jeg også har haft kræft inde på livet (er der snart nogen der ikke har det?). Jeg har valgt kun at give et bestemt beløb, så for mig ville det være forkert at bruge det til at støtte op om, ofte, privilegerede danskere.

og nå ja: jeg er også en af dem der synes det er ubehageligt med tiggere og det er hvad enten de går rundt i s-toget eller står og sælger "Hus forbi" 2 skridt fra butikkens dør. Nej, de gør ingen skade og nej, jeg synes absolut ikke det er en trussel mod statens sikkerhed, men ikke desto mindre er det ubehageligt. Formentlig fordi jeg er en af de rigtig mange mennesker, der ikke bryder sig om at sige nej til folk.
1
Brugeravatar
Fillie
Kort karma: 851
Geografisk sted: Backsword
Likede indlæg: 5033

Indlægaf Fillie » 7. aug 2017, 19:52

Nicolait skrev:
Fillie skrev:
Nicolait skrev:Det sker nok næppe.

Hvis jeg har tid og lyst så plejer jeg at snakke med dem bare for at høre, hvilke uhyrligheder de kan rode sig ud. Andre gange siger jeg bare nej tak, og andre gange igen kigger jeg bare forbi dem.

Men hvis jeg skulle støtte noget, så ville det kræve gennemskuelighed, troværdighed, og at de ikke brugte frivillig arbejde. Jeg ville langt hellere støtte en organisation, hvor folk fik penge for at gøre et arbejde, end at man udnytter en masse frivillige.

Jeg forstår ikke dit ræssonement, Nikolai. Jo, der findes desværre organisationer, som ikke værdsætter deres frivillige hjælpere, men rigtig mange foreninger, som gør et fantastisk stykke arbejde, ville slet ikke kunne drives uden frivillige hænder, og rigtig mange mennesker nyder at lave frivilligt arbejde.

I min optik, hvis de frivillige gør så godt et stykke arbejde, og organisationen ikke kunne hænge sammen uden dem, så synes jeg de fortjener at blive betalt for deres arbejde, som et hvilken som helst andet arbejde.
Hvis arbejdet har en værdi for organisationen, så skal man også have en modydelse.
Hvis organisationen ikke kan hænge sammen uden frivillige, så har man et ledelsesproblem, og man bør istedet se på, om man har den rette personalemæssige sammensætning.

Det er fint at folk kan lide at lave frivilligt arbejde, og jeg kunne også sagtens finde på det, hvis jeg havde et barn, og denne gik til en sport, hvor de lige manglede et par hænder.
Men at støtte frivilligt arbejde i en kommerciel godhedsindustrien. Det kommer ikke til at ske.

Uden frivillige ingen organisation. Det er tilfældet for de fleste organisationer; de er drevet af frivillige. Hvad er der galt i det?
0
"This is my world, and I'm your rock and roll sherpa."

- Francine Smith

Tilbage til "Generelt"