Hvilket kød til klassiske frikadeller?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.

Hvilket kød til frikadeller?

Kalv og flæsk
79
69%
Rent svinekød (flæsk)
36
31%

Afgivne stemmer: 115
cola
Permanent bortvist
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2061

Re: Hvilket kød til klassiske frikadeller?

Indlægaf cola » 8. aug 2017, 09:28

I den ældste god mad let at lave original udgave er det halvt af hvert, det samme gør sig gældende for en fr. jensens kogebog fra oldtiden. Derfor så er det mit svar og det har jeg også altid brugt når jeg sku lave farsen ... ikke at jeg steger dem, det gjorde manden. På en pande der aldrig er blevet gjort rent :-)
0
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 1135
Likede indlæg: 17441

Indlægaf dgd2007 » 8. aug 2017, 11:07

Badesandalen skrev:Er det ikke fordi hestekød var billigere dengang? :gruble:
[...]

Jo, formentlig :)
0
Brugeravatar
Guilded_Lily
Kort karma: 714
Likede indlæg: 9526

Indlægaf Guilded_Lily » 8. aug 2017, 12:18

Svin - både til frikadeller og krebinetter.

Det eneste, jeg bruger kalv&flæsk til, er forloren hare.
0
Brugeravatar
sigge
Kort karma: 814
Likede indlæg: 16867

Indlægaf sigge » 8. aug 2017, 12:19

Jeg bruger kalv/flæsk til frikadeller og rent svin til karbonader. Min mor siger godt nok, at både hun og min mormor altid kun har brugt rent svin til frikadeller, så jeg ved ikke, hvor jeg har fået ideen med blandingsfars fra, men jeg synes nu, det smager godt.
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 8. aug 2017, 12:21

sigge skrev:Jeg bruger kalv/flæsk til frikadeller og rent svin til karbonader. Min mor siger godt nok, at både hun og min mormor altid kun har brugt rent svin til frikadeller, så jeg ved ikke, hvor jeg har fået ideen med blandingsfars fra, men jeg synes nu, det smager godt.

Ja, det er da sikkert også en udmærket ide med blandingen. Men TS's spørgsmål var jo, hvad der var den oprindelige/traditionelle/klassiske variant. Og der vil jeg nu også mene, det er det rene svin.
0
Brugeravatar
Tobywan
Kort karma: 60
Likede indlæg: 1505

Indlægaf Tobywan » 8. aug 2017, 12:24

Jeg bruger rent svinekød, men er i øvrigt enig i, at det er vigtigere med en høj fedtprocent i forhold til at få lavet gode frikadeller.
0
Brugeravatar
Ally
Kort karma: 685
Likede indlæg: 6213

Indlægaf Ally » 8. aug 2017, 17:11

Til de klassiske frikadeller bruger jeg hakket kalv og flæsk; sådan er jeg opvokset med dem :)
0
What if I fall? Oh, but my darling, what if you fly?
Brugeravatar
Daine
Kort karma: 2837
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 32010

Indlægaf Daine » 8. aug 2017, 19:27

Jeg har fået lyst til frikadeller og fakta har fra torsdag både svin og hakket kalv/flæsk i tilbudsavisen ... så nu vil jeg da prøve at lave "blandings"frikadeller :D
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
hthy
Kort karma: 27
Likede indlæg: 618

Indlægaf hthy » 8. aug 2017, 23:35

Falstria skrev:
cola skrev:I den ældste god mad let at lave original udgave er det halvt af hvert, det samme gør sig gældende for en fr. jensens kogebog fra oldtiden. Derfor så er det mit svar og det har jeg også altid brugt når jeg sku lave farsen ... ikke at jeg steger dem, det gjorde manden. På en pande der aldrig er blevet gjort rent :-)

Jeg har min farmors "fr. Jensen" liggende, 28. oplag fra år 1930. Der står opskrifter på flere typer af fars, men der står ikke præcis hvilken af de typer af fars der skal i frikadellerne, det er altså valgfrit ifølge fr. Jensen og iøvrigt også undertegnede :D

Plads til variation :)

Min Frk. Jensen fra 1969 giver 3 farsopskrifter 1 blandet svin og kalv, 1 m. rent svinekød og den finthakkede e med svinemørbrad eller kalveinderlår og bruger både mel og kartoffelmel.

Forskellen på karbonader og krebinetter er i følge samme bog at man blander noget i krebinetter som rasp og kogte mosede grøntsager i forholdet 2 til 1. Karbonader er rent svin eller kalv.
1
Brugeravatar
PaleSeptember
Kort karma: 469
Likede indlæg: 9554

Indlægaf PaleSeptember » 11. aug 2017, 11:30

Kalv og flæsk sgu da!
0
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 11. aug 2017, 12:44

PaleSeptember skrev:Kalv og flæsk sgu da!

Jeg ville tro, den klassiske version var rent flæsk - var det ikke både langt billigere og mere tilgængeligt for Gud og hvermand? :gammel:
1
Brugeravatar
thomassneum
Kort karma: 128
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2295

Indlægaf thomassneum » 11. aug 2017, 13:17

Lemonella skrev:Kun flæsk. Kalv og flæsk er til krebinetter. :)

Whhhhahaaaaaatt... :ticks:
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
thomassneum

Indlægaf thomassneum » 11. aug 2017, 13:21

dgd2007 skrev:
PaleSeptember skrev:Kalv og flæsk sgu da!

Jeg ville tro, den klassiske version var rent flæsk - var det ikke både langt billigere og mere tilgængeligt for Gud og hvermand? :gammel:

Hakket kød var allerede en fin spise, så at blande to kødtyper er absolut ikke et problem. Det kunne faktisk fint gå i spænd med at det nok skulle være lidt fint og flot. Jow jow.. frikadellen var skam for det bedre borgerskab. Man havde jo ikke kødhakkemaskiner, så det var noget besværligt at hakke kød til fars osv. :)
0
Brugeravatar
thomassneum

Indlægaf thomassneum » 11. aug 2017, 13:29

Lemonella skrev:Den hånddrevne kødhakker kom frem ca. I midten af 1800 tallet, så helt ny er den ikke. :D
http://denstoredanske.dk/Mad_og_bolig/B ... kkemaskine

Men hvornår kom den første frikadelle?
0
Brugeravatar
thomassneum

Indlægaf thomassneum » 11. aug 2017, 13:32

FRIKADELLEN – EN RET PÅ TVÆRS AF MADKULTURER
Frikadellen er en ret som findes i de fleste madkulturer, men tilpasset traditioner i de forskellige lande den findes i. I muslimske lande laves de fx. af kalv, lam eller oksekød og i kristne lande laves de ofte af svinekød.

Af Bente Leed, Madhistoriker

Hvis man i litteraturen søger på Meatballs (kødboller), viser det sig, at der findes mange navne på kødboller eller frikadeller, som de kendes under i Danmark. Frikadellen findes nemlig i madkulturer verden over, men i forskellige udformninger.

FRICADELLE, FIRKACASSE, KÖTBULLE, KEBAB…
Frikadellens historie går lang tid tilbage. De første oplysninger om frikadellen er fra den romerske kogebog omkring år 0 ved gourmeten Apicius. Heri findes en del pølseopskrifter, dvs. fars som kommes i tarme, der koges, steges og evt. ryges. Senere i arabiske kogebøger fra Andalusien i Spanien omkring år 1200 omtales pølser og kødboller, hvor betegnelsen kebab optræder.

I Danmark omtales en ret, der minder om frikadellen, første gang omkring 1280 i et kogebogshåndskrift, hvor der omtales en fars af hønse- og svinekød, der formes og koges til boller. Senere i Anna Weckers kogebog fra 1616 forekommer Klosser (bolle/klump). Men det er først i Wigants kogebog fra 1703, at der findes en opskrift på retten Fricadeller, der består af lammekød, som formes som lange fingre og koges. Den stegte Fricadelle omtales først ca. 150 år senere i Mangors kogebog fra 1850, hvor den formes med en ske og steges i smeltet talg fra kalv eller lam.

FRIKADELLENS NAVN - EN ULØST GÅDE
Hvoraf selve navnet frikadelle kommer er dog en uløst gåde. Men et par bud skal omtales.
Det franske ord Fricasse blev i 1611 i et engelsk leksikon af Cotgrave defineret som:
”- alt hvad der steges på en pande”.

Senere i en 1700-tals kilde omtales fricasse som:
”- en variation af kød kogt i en kødsuppe.
Begrebet blev normalt brugt om stegning indtil for nylig,
hvor begrebet nu er faldet ud af brug”.

Et andet bud er af den svenske læge og gastronom CH. Hagdahl, han skrev i 1883:
”Frikadeller var det tidligere navn på boller af fars eller kogt kød, navnlig af kalv, høns, vildt, fisk mm. De var egentlig ikke andet end en slags gode kødboller.
Hvad der på det moderne køkkensprog kaldes Queneller er et slags meget små kødboller af forskellige bestanddele som altid have passeret en sigte”.

Som kilderne beretter, var frikadeller efter danske forhold at betragte som kødboller til omkring 1850. I Sverige kaldes de stadig Kötbulle.

http://www.immigrantmuseet.dk/index.php ... adkulturer
1

Tilbage til "Mad og drikke"