Hvilket kød til klassiske frikadeller?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.

Hvilket kød til frikadeller?

Kalv og flæsk
79
69%
Rent svinekød (flæsk)
36
31%

Afgivne stemmer: 115
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 845
Likede indlæg: 13864

Re: Hvilket kød til klassiske frikadeller?

Indlægaf Lemonella » 11. aug 2017, 13:27

Den hånddrevne kødhakker kom frem ca. I midten af 1800 tallet, så helt ny er den ikke. :D
http://denstoredanske.dk/Mad_og_bolig/B ... kkemaskine
1
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
thomassneum
Kort karma: 128
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2286

Indlægaf thomassneum » 11. aug 2017, 13:29

Lemonella skrev:Den hånddrevne kødhakker kom frem ca. I midten af 1800 tallet, så helt ny er den ikke. :D

Men hvornår kom den første frikadelle?
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
thomassneum
Kort karma: 128
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2286

Indlægaf thomassneum » 11. aug 2017, 13:32

FRIKADELLEN – EN RET PÅ TVÆRS AF MADKULTURER
Frikadellen er en ret som findes i de fleste madkulturer, men tilpasset traditioner i de forskellige lande den findes i. I muslimske lande laves de fx. af kalv, lam eller oksekød og i kristne lande laves de ofte af svinekød.

Af Bente Leed, Madhistoriker

Hvis man i litteraturen søger på Meatballs (kødboller), viser det sig, at der findes mange navne på kødboller eller frikadeller, som de kendes under i Danmark. Frikadellen findes nemlig i madkulturer verden over, men i forskellige udformninger.

FRICADELLE, FIRKACASSE, KÖTBULLE, KEBAB…
Frikadellens historie går lang tid tilbage. De første oplysninger om frikadellen er fra den romerske kogebog omkring år 0 ved gourmeten Apicius. Heri findes en del pølseopskrifter, dvs. fars som kommes i tarme, der koges, steges og evt. ryges. Senere i arabiske kogebøger fra Andalusien i Spanien omkring år 1200 omtales pølser og kødboller, hvor betegnelsen kebab optræder.

I Danmark omtales en ret, der minder om frikadellen, første gang omkring 1280 i et kogebogshåndskrift, hvor der omtales en fars af hønse- og svinekød, der formes og koges til boller. Senere i Anna Weckers kogebog fra 1616 forekommer Klosser (bolle/klump). Men det er først i Wigants kogebog fra 1703, at der findes en opskrift på retten Fricadeller, der består af lammekød, som formes som lange fingre og koges. Den stegte Fricadelle omtales først ca. 150 år senere i Mangors kogebog fra 1850, hvor den formes med en ske og steges i smeltet talg fra kalv eller lam.

FRIKADELLENS NAVN - EN ULØST GÅDE
Hvoraf selve navnet frikadelle kommer er dog en uløst gåde. Men et par bud skal omtales.
Det franske ord Fricasse blev i 1611 i et engelsk leksikon af Cotgrave defineret som:
”- alt hvad der steges på en pande”.

Senere i en 1700-tals kilde omtales fricasse som:
”- en variation af kød kogt i en kødsuppe.
Begrebet blev normalt brugt om stegning indtil for nylig,
hvor begrebet nu er faldet ud af brug”.

Et andet bud er af den svenske læge og gastronom CH. Hagdahl, han skrev i 1883:
”Frikadeller var det tidligere navn på boller af fars eller kogt kød, navnlig af kalv, høns, vildt, fisk mm. De var egentlig ikke andet end en slags gode kødboller.
Hvad der på det moderne køkkensprog kaldes Queneller er et slags meget små kødboller af forskellige bestanddele som altid have passeret en sigte”.

Som kilderne beretter, var frikadeller efter danske forhold at betragte som kødboller til omkring 1850. I Sverige kaldes de stadig Kötbulle.

http://www.immigrantmuseet.dk/index.php ... adkulturer
1
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 1130
Likede indlæg: 17209

Indlægaf dgd2007 » 11. aug 2017, 13:45

thomassneum skrev:
Lemonella skrev:Den hånddrevne kødhakker kom frem ca. I midten af 1800 tallet, så helt ny er den ikke. :D

Men hvornår kom den første frikadelle?

Det nye store dilemma: "Hvad kom først: frikadellen eller kødhakkemaskinen?" :lol:
3
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 11. aug 2017, 13:46

Lemonella skrev:Kun flæsk. Kalv og flæsk er til krebinetter. :)

Enig! Men de unge nutildaws har ingen historieforståelse :fløjt:
3
Brugeravatar
Lemonella

Indlægaf Lemonella » 11. aug 2017, 13:49

thomassneum skrev:
dgd2007 skrev:
PaleSeptember skrev:Kalv og flæsk sgu da!

Jeg ville tro, den klassiske version var rent flæsk - var det ikke både langt billigere og mere tilgængeligt for Gud og hvermand? :gammel:

Hakket kød var allerede en fin spise, så at blande to kødtyper er absolut ikke et problem. Det kunne faktisk fint gå i spænd med at det nok skulle være lidt fint og flot. Jow jow.. frikadellen var skam for det bedre borgerskab. Man havde jo ikke kødhakkemaskiner, så det var noget besværligt at hakke kød til fars osv. :)

Hakket kød, var i gamle dage fin spise, fordi man ingen kødhakker havde og derfor måtte bruge det fineste og skæreste kød, så det kunne hakkes med en kniv. :)
1
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 11. aug 2017, 13:56

Sneums citat af "Frikadellens historie" viser da, at den fandtes længe før moderne kødhakkere.
0
Brugeravatar
Lemonella

Indlægaf Lemonella » 11. aug 2017, 14:03

dgd2007 skrev:Sneums citat af "Frikadellens historie" viser da, at den fandtes længe før moderne kødhakkere.

Det betvivler jeg jo heller ikke. Det Sneum fortæller er, at frikadeller var fin spise og jeg siger så, at det var det jo netop, fordi man hakkede kødet i hånden og derfor brugte det fineste og skæreste kød, der var nemmeste, at hakke med en kniv. Det var selvfølgelig også det dyreste kød. :)
0
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
Annione
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7786
Kontakt:

Indlægaf Annione » 11. aug 2017, 15:26

Svin.
Frikadeller har ikke noget med kalv at gøre!
1
Brugeravatar
paint
Kort karma: 602
Likede indlæg: 31529

Indlægaf paint » 11. aug 2017, 17:23

dgd2007 skrev:

Den opskrift min mor bruger, når hun laver frikadeller (hun behøver ikke at læse i kogebogen ;) ) består af svine og kalvekød. Kogebogen, stammer fra hendes mor, som havde den fra sin mor.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Lemonella

Indlægaf Lemonella » 11. aug 2017, 17:31

paint skrev:
dgd2007 skrev:

Den opskrift min mor bruger, når hun laver frikadeller (hun behøver ikke at læse i kogebogen ;) ) består af svine og kalvekød. Kogebogen, stammer fra hendes mor, som havde den fra sin mor.

Jeg laver nu heller ikke frikadeller efter kogebogen ;), jeg ved bare, hvad der står i opskriften. Brugte den trods alt i den tid jeg var på husholdningsskole, hvor jeg lærte, at lave mad og vi brugte kun flæskefars. :)
0
I'm supposed to be me.
Pityt
Kort karma: 458
Geografisk sted: Sofaen, selvfølgelig!
Likede indlæg: 4667

Indlægaf Pityt » 11. aug 2017, 17:35

Min mor har altid lavet dem af kalv og flæsk, men jeg foretrækker selv at lave dem af rent svin :)
0
What's done in the dark will be brought to the light
Brugeravatar
paint
Kort karma: 602
Likede indlæg: 31529

Indlægaf paint » 11. aug 2017, 17:49

Lemonella skrev:
paint skrev:
dgd2007 skrev:

Jeg laver nu heller ikke frikadeller efter kogebogen ;), jeg ved bare, hvad der står i opskriften. Brugte den trods alt i den tid jeg var på husholdningsskole, hvor jeg lærte, at lave mad og vi brugte kun flæskefars. :)

Jeg tror ikke at der eksisterer en autoriseret statsanerkendt opskrift på frikadeller. Der er givetvis store regionale forskelle, som der er med så mange andre madretter. ;)
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 3484
Likede indlæg: 25972

Indlægaf Wizzze » 11. aug 2017, 17:50

Så lige en reklame fra Rema, hvor de snakkede om hakket grisekød, hvornår er det nu blevet navnet? :gruble:
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 633
Likede indlæg: 16211

Indlægaf Flora » 11. aug 2017, 18:00

Wizzze skrev:Så lige en reklame fra Rema, hvor de snakkede om hakket grisekød, hvornår er det nu blevet navnet? :gruble:

Det er de også begyndt at kalde det i Netto. Forstår det heller ikke.
0

Tilbage til "Mad og drikke"