Snydt af boligadvokat?

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 3943
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 40886

Snydt af boligadvokat?

Indlægaf kidkomb » 8. aug 2017, 13:12

Jeg har en god arbejdskollega, som skulle købe en lejlighed.
Han har kontakt til en boligadvokat og deres mundtlige aftale var at så snart sælger havde skrevet under, så kunne han gå i gang.
Desværre gik han i gang inden sælger skrev under (det endte af flere årsager med at sælger slet ikke skrev under) så nu står min kammerat med en regning på 7500kr for noget han ikke har bedt om.
Derudover har advokaten ikke sendt en rigtig regning, men bare et kontonummer som pengene skal overføres til, fordi han "ikke kan lave en rigtig regning, da købet jo ikke blev gennemført".
Min kollega var til gratis retshjælp i går, men de sagde at de aldrig har haft sådan en sag før og at de ikke kan hjælpe.
De sagde at han kunne gå til advokatnævnet.
Eller forsøge at indgå forlig.
Jeg er selv i tvivl om forbrugerombudsmanden kan hjælpe her? (Jeg skal nok tjekke selv senere, men er på job lige nu, så jeg prioriterer dette indlæg først)
Hvis sagen kommer for retten risikerer han jo at skulle betale sagens omkostninger hvis han ikke får medhold.
Han gjorde indsigelse mod regningen før betalingsfrist i øvrigt.

Sidder der nogen herinde med gode råd, ideer eller viden om emnet?
Alt modtages med kyshånd.
Kh kid
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler
#notallfeminists
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster
Aesel82
Kort karma: 104
Likede indlæg: 1997

Re: Snydt af boligadvokat?

Indlægaf Aesel82 » 8. aug 2017, 13:21

Han skal gå til advokatnævnet.

Hvis der ikke er fremsendt en ordrebekræftelse, så er det i strid med god advokatskik, og din ven vil med al sandsynlighed få medhold i nævnet :)
4
Brugeravatar
kidkomb

Indlægaf kidkomb » 8. aug 2017, 13:23

Aesel82 skrev:Han skal gå til advokatnævnet.

Hvis der ikke er fremsendt en ordrebekræftelse, så er det i strid med god advokatskik, og din ven vil med al sandsynlighed få medhold i nævnet :)

Tak, Aesel!
Det vil jeg forsøge at hjælpe ham med :kys:
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler
#notallfeminists
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 781
Likede indlæg: 13268

Indlægaf Lemonella » 8. aug 2017, 13:46

Hvis det hele er aftalt mundligt (og ja, jeg ved, mundtlige aftaler er lige så gode som underskrevne), så får den pågældende boligadvokat jo svært ved, at bevise nogen aftale.
Advokatnævnet burde kunne hjælpe.
1
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
JoyNips
Kort karma: 1036
Likede indlæg: 22942

Indlægaf JoyNips » 8. aug 2017, 14:47

Har han betalt? Hvis nej, så kan han jo læne sig rimelig roligt tilbage. Så må boligadvokat-gutten jo lave en regning og forsøge at inddrive den. Din kammerat behøver ikke at sætte gang i alt muligt med advokatnævnet på nuværende tidspunkt, for han har jo fat i den lange ende og kan smide initiativet over på boligadvokat-fyren.
3
Aesel82
Kort karma: 104
Likede indlæg: 1997

Indlægaf Aesel82 » 8. aug 2017, 16:47

JoyNips skrev:Har han betalt? Hvis nej, så kan han jo læne sig rimelig roligt tilbage. Så må boligadvokat-gutten jo lave en regning og forsøge at inddrive den. Din kammerat behøver ikke at sætte gang i alt muligt med advokatnævnet på nuværende tidspunkt, for han har jo fat i den lange ende og kan smide initiativet over på boligadvokat-fyren.

Ja, hvis han heller ingen faktura har fået - og ikke betalt - så skal han bare tage det helt roligt :)
1
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 1058
Likede indlæg: 22091

Indlægaf Sangius » 8. aug 2017, 16:51

Hvis han ikke kan lave en rigtig regning, så kan han vel heller ikke indkræve pengene. Så er det jo bare ord mod ord - han kan da ikke bare sende en email til folk, hvor der står de skal betale ham noget.

Jeg havde sgu bare svaret tilbage, at jeg ikke havde bedt om at få arbejdet lavet før aftalen var i hus, og derfor ikke vil betale for noget, som jeg ikke har bestilt eller modtaget. :)
2
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
kidkomb

Indlægaf kidkomb » 9. aug 2017, 08:49

Jeg har i dag fået deres mail-korrespondance og jeg kan se at min kollega rent faktisk beder ham om at læse papirene igennem.
Så han har altså bedt ham om noget.
Og han har sendt en faktura tror jeg. Og skrevet "bistand i forbindelse med påtænkt køb".
Den ser sådan ud:
Daniel.png

Så der er vel i virkeligheden ikke ret meget at gøre andet end at betale?
Eller?
Er det i øvrigt kun mig der synes at den pris er meget hamper?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
#notallfeminists
Ficus
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2907

Indlægaf Ficus » 9. aug 2017, 09:25

Jeg ved ikke noget om det andet, men jeg synes det lyder dyrt.

Vi har lige købt hus og i den forbindelse haft advokat inde over, plus at vi i samme omgang har lavet testamente/samejehalløj og andet godt. Vi har været til 3 møder inde hos advokaten (som i øvrigt er sådan et virkelig fancy advokatfirma, men ved ikke om priserne i den verden kan være afhængigt af den slags). Vores pris for det hele var 11.000 inkl moms og noget stempelværk.

Så udfra at han reelt ikke har skulle lave noget, men blot har læst boligens papirer igennem? Så synes jeg det lyder dyrt. Står der i mails hvad den endelige pris ville være, hvis handlen var gået igennem?
1
Brugeravatar
kidkomb

Indlægaf kidkomb » 9. aug 2017, 09:34

Ficus skrev:Jeg ved ikke noget om det andet, men jeg synes det lyder dyrt.

Vi har lige købt hus og i den forbindelse haft advokat inde over, plus at vi i samme omgang har lavet testamente/samejehalløj og andet godt. Vi har været til 3 møder inde hos advokaten (som i øvrigt er sådan et virkelig fancy advokatfirma, men ved ikke om priserne i den verden kan være afhængigt af den slags). Vores pris for det hele var 11.000 inkl moms og noget stempelværk.

Så udfra at han reelt ikke har skulle lave noget, men blot har læst boligens papirer igennem? Så synes jeg det lyder dyrt. Står der i mails hvad den endelige pris ville være, hvis handlen var gået igennem?

Jeg synes også det lyder voldsomt for at læse nogle papirer igennem og så ikke gøre mere.
Oprindelig pris var 9500.
0
#notallfeminists
Brugeravatar
Filipai
Kort karma: 828
Likede indlæg: 6550

Indlægaf Filipai » 9. aug 2017, 09:49

kidkomb skrev:
Ficus skrev:Jeg ved ikke noget om det andet, men jeg synes det lyder dyrt.

Jeg synes også det lyder voldsomt for at læse nogle papirer igennem og så ikke gøre mere.
Oprindelig pris var 9500.

er enig. Vi er også igang med at prøve at få købt grund+skal have gennemlæst kontrakt igennem for byggefirma til det nye hus, hvilket vidst er en større omgang, og det ender vi med 10K for, også af et dygtigt firma.
1
Brugeravatar
Æble
Kort karma: 688
Likede indlæg: 12080

Indlægaf Æble » 9. aug 2017, 11:52

Vi gav 8000 for gennemlæsning af alle papirer, mundtlig gennemgang med os, herunder rådgivning ift hvad vi burde gøre, korrespondence med sælgers advokat vedr udeståender, opfølgning på udeståender, diverse forklaringer til os når der igen var noget vi ikke forstod.

Tror det største arbejde lagde hun i starten da hun gennemgik alle papirerne.

Synes desværre ikke det er så godt at din kammerat bad om gennemlæsning med henblik på køb, for mig er det igangsætning af opgaven. Havde de aftalt pris inden han bad om dette?
0
JoyNips
Kort karma: 1036
Likede indlæg: 22942

Indlægaf JoyNips » 9. aug 2017, 12:36

Hvis han har bedt advokaten om at læse papirerne, så skal advokaten selvfølgelig have betaling for sit arbejde. Og så må man falde tilbage på købelovens paragraf 72, som siger at "Fremgår prisen eller dens fastsættelse ikke af aftalen eller forholdene i øvrigt, skal køberen betale, hvad der under hensyn til salgsgenstandens art og beskaffenhed, gængs pris ved aftalens indgåelse samt omstændighederne i øvrigt må anses for rimeligt."
1
Brugeravatar
didas
Kort karma: 400
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 5533

Indlægaf didas » 9. aug 2017, 12:45

Det er i den dyre ende men 9.500 er ikke urimeligt højt ift advokatsalær og har han bedt advokaten kigge papirerne igennem så må der ikke være andet for end at betale, når han ikke har valgt en advokat, der kører med "købt eller gratis" desværre.
0
I was dropped as a baby into a pool of awesomeness and glitter :dance:
Brugeravatar
kidkomb

Indlægaf kidkomb » 9. aug 2017, 13:16

Nej, jeg har også sagt til ham, efter at have læst de mails han har sendt mig, at han må forsøge at indgå forlig.
Han kommer ikke uden om at betale så vidt jeg kan se.
Men han har en ven der er jurist (tror jeg nok, stud.jur. måske), der har skrevet til advokaten nu om at de vil klage til advokatnævnet over forløbet.
Selvom han taler flydende dansk, så tror jeg at der er lidt forståelse der nogle gange går tabt, så jeg rådede ham til at få en anden til at skrive til advokaten/skrive til advokatnævnet for ham.
0
#notallfeminists

Tilbage til "Bolig"