Fodboldbøller med masker er kujoner, men de skal ifølge justitsminister Søren Pape Poulsen (K) ikke ende med regningen for politiets indsats.
»Vi skal nok passe på med en glidebane, hvor vi skal til at betale for politi i Danmark. For hvad er det næste? Skal alle restaurationer i nattelivet så betale for, at politiet patruljerer gaden«.
»Det er klart, at hvis man som bølle ødelægger noget, så skal man stilles til ansvar og betale for det. Det er da naturligt«, siger han.
Søndag aften gik FCK-fans amok, da Brøndby i slutningen af fodboldderbyet scorede kampens eneste mål. Det førte til optøjer mellem hooligans og politi.
Derfor har Socialdemokratiet og Venstre forslået at lade voldelige fodboldfans betale for politiets indsats.
Dermed vil det koste mere end en plet på straffeattesten.
Forstår du justitsministerens nej til at hooligans skal betale politiets indsats?
Jeg gør ikke slet ikke, og sammenligningen/spørgsmålet om restaurationer skal betale for, at politiet patruljerer på gaderne om natten er for mig helt ude af proportioner, det er at blande æbler og pærer sammen.
Jeg er helt enig med Socialdemoratiet's og Venstre's forslag om at voldelige fodboldfans skal betale for politiets indsats og tillige burde de betale for det, de evtl. ødelægger, måske vil det for fremtiden være virke afskrækkende og afholde nogle hooligans fra at deltage i optøjer.