Er det giftigt at spise laks?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Zoxa
Kort karma: 21
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 593

Re: Er det giftigt at spise laks?

Indlægaf Zoxa » 9. aug 2017, 18:47

0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20782

Indlægaf Slettet bruger » 9. aug 2017, 18:50

Politiken mener at voodoo er naturvidenskab, de tæller ikke som kilde på den slags :)
0
D.itsen
Kort karma: 445
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 6063

Indlægaf D.itsen » 9. aug 2017, 18:57

Okay de to af linksene har jeg kommenteret på før i denne tråd.
Det først link siger at fisk er hvad de spiser og der er mindre dioxin i opdrætter laks. Hende der er meget bombastisk i sine udmelding er fra Green peace, det kræver en stor grad af kritisk læsning.
Det link for Politiken om tigerrejer handler om tigerrejer produceret i østen, hvor reglerne uden tvivl er mindre strikse end i Norge. Kunne være spændende at høre om fokus på produktionsmetode har medført ændringer
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 4113
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 43545

Indlægaf kidkomb » 9. aug 2017, 18:57

Atomic Blonde skrev:Facebook?
Ja det er da helt sikkert der man finder de mest objektive og nøgterne informationer.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler
Man som i jeg
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster
Zoxa

Indlægaf Zoxa » 9. aug 2017, 19:39

Med al respekt - tiger rejer kan kun opdrættes særdeles meget syd for os - det samme gælder Pangaje. Men ved I hvad - jeg har kun en ting at sige - velbekomme til jer. Bare jeg bliver fri :-D
0
Slettet bruger

Indlægaf Slettet bruger » 9. aug 2017, 19:48

Fødevarestyrelsen finder nu ikke slemme ting i rejerne

https://www.foedevarestyrelsen.dk/kampa ... aldyr.aspx

Fødevarestyrelsen finder dog sjældent rester af medicin i de fisk og skaldyr fra Sydøstasien, som vi undersøger. I 2012 blev der fundet rester af oxytetracyklin over gældende grænseværdi i et parti krebsdyr fra Bangladesh, og i 2013 blev der fundet rester af oxytetracyklin over gældende grænseværdi i et parti krebsdyr fra Vietnam.

DTU Fødevareinstituttet har tidligere vurderet følgende for Fødevarestyrelsen:
”De lægemiddelrester, der er fundet ved den europæiske importkontrol 2011-2012 fra rejer og andre krebsdyr, har især været rester af chloramphenicol og nitrofuraner. I fisk (fortrinsvis pangasius) er primært fundet rester af malakitgrønt og lignende forbindelser. De fleste andre antibiotika forventes ikke at kunne findes, når fiskene når frem, da de omdannes relativt hurtigt. Brug af antibiotika i produktionen kan derimod give anledning til udvikling af resistensproblemer i produktionslandene, hvilket bør vække bekymring i de pågældende lande.”
Senest rettet af Slettet bruger 9. aug 2017, 19:55, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Artem
Kort karma: 410
Likede indlæg: 4335

Indlægaf Artem » 9. aug 2017, 19:48

Jeg har set den franske dokumentar for nogle år siden, og ud fra den så bliver man da helt klart bekymret over at spise opdrættede Norske laks, hvor mange af dem er med deforme hoveder, og hvor de bruger kemikalier for at fisken skal få den rette farve osv.
Men mindes nu ikke at de mente at det var direkte sundhedsskadeligt for os mennesker at spise dem. Omvendt giver det vil lidt sig selv at det ikke er ideelt lige som svinekød med penicillin rester i kødet.
1
Fra bybo til thybo
Slettet bruger

Indlægaf Slettet bruger » 9. aug 2017, 19:49

0
Zoxa

Indlægaf Zoxa » 9. aug 2017, 20:12

eks-Maupassant skrev:https://www.foedevarestyrelsen.dk/SiteCollectionDocuments/Kemi%20og%20foedevarekvalitet/Kontrolresultater/2015/Metaller%20i%20akvakultur%202015.pdf

Det er da sikkert også ganske glimrende at nogen værdier går helt op til gænse værdierne. Men hvilke havgående dyr - hvorfra og i hvilket miljø? Det fremgår ikke.

Og heller ikke hvad og hvilket prøven kommer fra.

Jeg siger bare at hvis jeg spiser fisk er den landet på Rødhus Stand og det er der hvor vi stadig trækker kutterne op på land.
0
Slettet bruger

Indlægaf Slettet bruger » 9. aug 2017, 21:21

Zoxa skrev:
eks-Maupassant skrev:https://www.foedevarestyrelsen.dk/SiteCollectionDocuments/Kemi%20og%20foedevarekvalitet/Kontrolresultater/2015/Metaller%20i%20akvakultur%202015.pdf

Det er da sikkert også ganske glimrende at nogen værdier går helt op til gænse værdierne. Men hvilke havgående dyr - hvorfra og i hvilket miljø? Det fremgår ikke.

Og heller ikke hvad og hvilket prøven kommer fra.

Jeg siger bare at hvis jeg spiser fisk er den landet på Rødhus Stand og det er der hvor vi stadig trækker kutterne op på land.

Jeg ved ikke lige hvad du mener?

Det link du kommenteret på der handler om importerede fisk/skaldyr fra dambrug, og der står jo hvad slags dyr det er?
0
HappyHippo
Kort karma: 117
Likede indlæg: 2502

Indlægaf HappyHippo » 9. aug 2017, 21:35

Altså jeg spiser ikke norsk opdrættet laks, for det er eftersigende noget møg. Til gengæld skulle bakkafrost være godt ift det er opdrættet? Vildlaks er selvfølgelig at foretrække med dyrt og svært at få fat i.
Hvordan er det med Royal Greenland?
0
Slettet bruger

Indlægaf Slettet bruger » 9. aug 2017, 21:45

HappyHippo skrev:Altså jeg spiser ikke norsk opdrættet laks, for det er eftersigende noget møg. Til gengæld skulle bakkafrost være godt ift det er opdrættet? Vildlaks er selvfølgelig at foretrække med dyrt og svært at få fat i.
Hvordan er det med Royal Greenland?

Royal Greenland skulle være fanget i havet og ej dambrug.
0
Slettet bruger

Indlægaf Slettet bruger » 9. aug 2017, 21:46

Fandt nogen kontrolrapporter om imporerede rejer, det ser ikke så slemt ud som jeg troede

Fødevarestyrelsen konkluderer begge gange at rejerne er OK at spise

https://www.foedevarestyrelsen.dk/SiteC ... dukter.pdf

https://www.foedevarestyrelsen.dk/SiteC ... 202013.pdf
0
Slettet bruger

Indlægaf Slettet bruger » 9. aug 2017, 21:59

Fandt den her rapport fra DTU om hvad der er for meget pesticidrester i http://orbit.dtu.dk/files/131573339/Pes ... 016_1_.pdf

Ja og der er de asiatiske rejer ikke værre end f.eks. danske agurker.

Desværre er der ikke laks med :)
1
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 4113
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 43545

Indlægaf kidkomb » 9. aug 2017, 22:12

I er så gode herinde! :love:
Tak fordi I er jer.
Det er ret interessant det her faktisk :D
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler
Man som i jeg
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster

Tilbage til "Mad og drikke"