Når Facebook shitstormer...

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
JoyNips
Kort karma: 1036
Likede indlæg: 22932

Re: Når Facebook shitstormer...

Indlægaf JoyNips » 10. aug 2017, 09:45

HerErJeg skrev:Sjovt nok er der ingen som hyler op omkring dressurridning, hvor den stakkels hest tvinges til at gå i en eller anden åndssvag gangart, som intet har at gøre med naturligt hesteliv.

Come again? Epona.tv er fx lige for få weekender siden blevet smidt væk fra Falsterbo hvor de dokumenterer uetisk ridning på opvarmningsbanen. Siden Deine Stimme herhen Rollkür "hyler også op", som du skriver. St.Georg har bragt flere artikler om rollkür. Andreas Helgstrand mistede sponsorater pga shitstorm på Facebook ved sagen om Akeem Foldagers blå tunge. Hver gang der bringes en artikel om at Anna Kasprzak køber en ny hest er der kommentarer til det på Facebook omkring hendes ridning. Patrik Kittel bliver buhet af når han rider på banen. Adelinde Cornelissen buhes af når hun rider på banen.
4
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 31212

Indlægaf LadyFox » 10. aug 2017, 09:49

Atomic Blonde skrev:
LadyFox skrev:Jeg kan virkelig ikke have ondt i røven over denne shitstorm, var det mit lokale center havde jeg selv valgt at handle et andet sted fremover, og det kunne jeg sagtens finde på at sige højt.
En ting er at jeg ikke bryder mig om (for) tynde heste, eller elefanter der der lavet numre, jeg bryder mig endnu mindre om elefanter der lever alene. Det synes jeg er synd og SÅ forkert. Og så er der vist også regler imod det, altså medmindre man får en dispensation.
Ville du så bare hyle med, eller ville du undersøge om der faktuelt var noget om det.
Jeg syntes ofte det er der kæden hopper af for mange.

Jeg synes det er dyremishandling at have elefanter alene (jeg synes så også det et forkert at have elefanter i cirkus, men nu tager vi den med solo elefanter) og cirkuset har en enlig elefant - så der er vel ikke så meget at rafle om der.
1
- Helgen og ordensstifter, prædikant og digter, dyreven og miljøforkæmper.
Brugeravatar
Zombie
Kort karma: 1035
Likede indlæg: 15733

Indlægaf Zombie » 10. aug 2017, 09:59

cola skrev:
HerErJeg skrev:
icelady skrev:https://www.tvmidtvest.dk/artikel/indkoebscenter-aflyser-cirkus-efter-kritik

Der burde være en adgangsprøve til FB, så tumper kunne sorteres fra. Og så ville det pynte, hvis div firmaer&selskaber ikke bukkede under for en smule modstand.

(ang netop dette; hvis der bevisligt er dyremishandling inde over, så fint... For et stykke tid siden gik en lokal DFer i brechen for dyrene i det cirkus der besøgte byen, for han mente helt bestemt, at dyrene ikke havde plads nok. Hvilket det så viste sig, at de havde. Så folk burde ofte lige trække vejret og undersøge ting, før de ukritisk farer til tasterne.)

Ordet dyremishandling bruges jo flæng. Jeg tror ikke rigtig der er nogen af brokrøvene som reelt set ved hvad dyremishandling dækker over. Heste, køer, får der ikke fodres eller får vand, eller hvor der ikke bliver muget ud, det kan kaldes dyremishandling. Dyr der bankes, sparkes, kastes med, det kan kaldes dyremishandling.
Men dyr som trænes eller dresseres til udføre numre og tricks i enhver form, det er OGSÅ dyremishandling, når det rammer Facebook. Sjovt nok er der ingen som hyler op omkring dressurridning, hvor den stakkels hest tvinges til at gå i en eller anden åndssvag gangart, som intet har at gøre med naturligt hesteliv.

Med fare for at folk går helt i flint vil jeg tilføje ting på dyremishandlings listen: hundeslædehunde, En jagthund, der kun skal hente dyret eller skræmme dyrene op. Væddeløbshunde, springridning, jagtridning (hubertusjagten altså den uden ræv) og mange andre former for sport hvor der er dyr med. Det er alt sammen dyremishandling som et cirkus.

En slædehund er avlet til at trække i flere generationer. Det er et instinkt som er medfødt genetisk, ligesom hyrdehunde kan vokse op i en familie uden at se et får, og så lukkes ud på en mark hvor den straks forsøger at hyrde fårene sammen.
Det kan faktisk være et problem, at de er så programmerede - eksempelvis skal man med det samme aflede og stoppe opførslen, hvis de begynder at hyrde mennesker, fx familiens børn, da man risikerer at stå med en hund, der napper efter anklerne, for at genne familien sammen.

Jeg har selv en blandingshund med enormt meget jagtdrift i sig - jeg kaster med en falsk and næsten dagligt, så hun får afløb for driften og kan gå løs uden at stikke af fordi driften tager overhånd.

En jagthund er ofte avlet specifikt til IKKE at have dræberinstinkt, men at kunne lide apport-aktivitet - mange hunde stresser over apport-aktivitet som fx at hente en bold, men jagthunde kan godt. De er også avlet til at have en blød mund, så de ikke sætter tænderne i anden når de henter den, samt der avles ikke på skudrædde individer.

Jeg vil mene, det er dyremishandling IKKE at efterkomme sin hunds drifter, hvis man køber en hund der er avlet i en eller anden retning. Jeg har en huskyblandings -ejer i området, som i de koldere måneder lader hunden bære en særlig taske, som giver følelsen af at trække - den har ikke lært at trække en slæde, men har stadig driften og at se dem kommende gående en knitrende vinterdag - hunden nyder det uden tvivl.

Interessant nok er det golden retrievere som står for flest bidskader årligt i DK. Man mener, det er en blanding af manglende opsyn omkring børn (børn er utilregnelige og bør ikke lades alene med en hund) samt at golden er en populær familiehund, som lever et liv i hus og have og kortere gå-ture selvom det faktisk er en jagthund med drift.
- En familie der ikke vil træne og aktivere en sådan hund, er lige så hjernedøde som de der Amager-typer med muskelhunde som opdrager dem gennem vold. Undtagelsen er familier som går efter de goldens, som er avlet til at være dvaske og afslappede familiehunde.

Jeg har mødt mange goldens, schæfere og labradorer i min tid, som var tikkende bomber, fordi de langsomt var ved at blive sindssyge af manglende stimuli. Og jeg ved, min hundetræner har flest af dem ift adfærdsbehandling, hvor det 9/10 gange stammer fra, at hunden er vildt frustreret og det er derfor, den splitter hjemmet ad, når den eks skal være alene.
8
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Zombie
Kort karma: 1035
Likede indlæg: 15733

Indlægaf Zombie » 10. aug 2017, 10:07

Og nå ja, jeg er uddannet hundetræner og -adfærdsbehandler. En 2 årig diplomuddannelse under den anerkendte træner Victoria Stilwell.
Hvis man vil sætte spørgsmålstegn ved mine udtalelser her, henviser jeg til hendes videoer, "Hunden i hverdagen" af Irene Jarnved samt den forskningsbaserede "In defense of dogs" af John Bradshaw - hvor han debunker de gamle lederskabs- og dominansmyter ved dels at underminere deres basis, dels at henvise til nyere og mere seriøs forskning.
3
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
icelady
Moderator
Kort karma: 955
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 24213

Indlægaf icelady » 10. aug 2017, 10:16

JoyNips skrev:
HerErJeg skrev:Sjovt nok er der ingen som hyler op omkring dressurridning, hvor den stakkels hest tvinges til at gå i en eller anden åndssvag gangart, som intet har at gøre med naturligt hesteliv.

Come again? Epona.tv er fx lige for få weekender siden blevet smidt væk fra Falsterbo hvor de dokumenterer uetisk ridning på opvarmningsbanen. Siden Deine Stimme herhen Rollkür "hyler også op", som du skriver. St.Georg har bragt flere artikler om rollkür. Andreas Helgstrand mistede sponsorater pga shitstorm på Facebook ved sagen om Akeem Foldagers blå tunge. Hver gang der bringes en artikel om at Anna Kasprzak køber en ny hest er der kommentarer til det på Facebook omkring hendes ridning. Patrik Kittel bliver buhet af når han rider på banen. Adelinde Cornelissen buhes af når hun rider på banen.

Jeg kan selvfølgelig ikke svare for HerErJeg, men med "hyler op", mener jeg at man ikke ser om det på FB.

Min feed er i sommerperioden massivt bombarderet med div "Boykot Cirkus/red elefanten/hestene"-opslag, og det både fra folk og medier. Samme opslag ang heste ser jeg overhovedet ikke, hverken fra folk eller medier.

Så det kan godt ske, der sker noget, men det må ikke nå ud til de brede masser.
2
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Atomic Blonde
Kort karma: 14
Likede indlæg: 222

Indlægaf Atomic Blonde » 10. aug 2017, 10:25

LadyFox skrev:Jeg synes det er dyremishandling at have elefanter alene (jeg synes så også det et forkert at have elefanter i cirkus, men nu tager vi den med solo elefanter) og cirkuset har en enlig elefant - så der er vel ikke så meget at rafle om der.
Fair nok at du har en holdning til det.
Bare man ikke ukritisk hopper med på vognen.
0
Just on the border of my waking mind, there lies another time, where darkness and light are one,
and as I tread the halls of sanity, I feel so glad to be, unable to go beyond.
Brugeravatar
LadyFox

Indlægaf LadyFox » 10. aug 2017, 11:01

icelady skrev:
JoyNips skrev:

Jeg kan selvfølgelig ikke svare for HerErJeg, men med "hyler op", mener jeg at man ikke ser om det på FB.

Min feed er i sommerperioden massivt bombarderet med div "Boykot Cirkus/red elefanten/hestene"-opslag, og det både fra folk og medier. Samme opslag ang heste ser jeg overhovedet ikke, hverken fra folk eller medier.

Det kommer vel an på hvem man er, om det er noget man ser på FB.
Det afhænger ekstemt meget af hvem man er venner med , hvilke grupper og sider man følger hvilke sager man bliver fyldt med.
Jeg ser meget råben op om hestevelfærd på facebook, nok fordi det er en sag der ligger en kæmpe del af mit netværk på sinde, og jeg desuden er med i en hel del hesterelaterede grupper.
Nogle vil også mene at FB flyder med frelste veganere der råber op om mord, andre møder dem aldrig.

Jeg får f.eks. langt mere op om hestevelfærd end jeg gør om cirkus. Jeg kan faktisk slet ikke huske hvornår jeg sidst er faldet over noget med cirkus på FB. Det på trods af jeg er modstander af cirkus selv.
0
JoyNips
Kort karma: 1036
Likede indlæg: 22932

Indlægaf JoyNips » 10. aug 2017, 11:32

icelady skrev:
JoyNips skrev:

Jeg ved ikke, hvad du definerer som "brede masser", men flere af de ting jeg omtaler, har afstedkommet artikler i eksempelvis BT og Ekstra Bladet.
0
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1378

Indlægaf Aspargsen » 10. aug 2017, 11:37

Hvis folk gad af læse hele artiklen (eller i det mindste hele overskriften) så var vi kommet langt
Men der er mange gange hvor folk bare bliver sure fordi den forrige skriver noget misforstået vrøvl, og den næste bliver så sur over om det virkeligt kan være rigtigt :O

Det minder utroligt meget om Soutpark episoden om Yelp anmelderne, det eneste vi mangler nu er bare af centret istedet havde skrevet på facebook af de var kede over alt den vrede, og anbefalede de vrede mennesker af blive væk under elefant showet til glæde for alle parter
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Slettet bruger
Likede indlæg: 6799

Indlægaf Slettet bruger » 10. aug 2017, 13:22

HerErJeg skrev:
icelady skrev:https://www.tvmidtvest.dk/artikel/indkoebscenter-aflyser-cirkus-efter-kritik

Der burde være en adgangsprøve til FB, så tumper kunne sorteres fra. Og så ville det pynte, hvis div firmaer&selskaber ikke bukkede under for en smule modstand.

(ang netop dette; hvis der bevisligt er dyremishandling inde over, så fint... For et stykke tid siden gik en lokal DFer i brechen for dyrene i det cirkus der besøgte byen, for han mente helt bestemt, at dyrene ikke havde plads nok. Hvilket det så viste sig, at de havde. Så folk burde ofte lige trække vejret og undersøge ting, før de ukritisk farer til tasterne.)

Ordet dyremishandling bruges jo flæng. Jeg tror ikke rigtig der er nogen af brokrøvene som reelt set ved hvad dyremishandling dækker over. Heste, køer, får der ikke fodres eller får vand, eller hvor der ikke bliver muget ud, det kan kaldes dyremishandling. Dyr der bankes, sparkes, kastes med, det kan kaldes dyremishandling.
Men dyr som trænes eller dresseres til udføre numre og tricks i enhver form, det er OGSÅ dyremishandling, når det rammer Facebook. Sjovt nok er der ingen som hyler op omkring dressurridning, hvor den stakkels hest tvinges til at gå i en eller anden åndssvag gangart, som intet har at gøre med naturligt hesteliv.

Facebook shitstormere kan ikke forstå at det som de selv synes er f.eks. dyremishandling, ja de fatter ikke at det er nu en gang kun deres mening, og det er ikke dem der bestemmer over hele verden.

A la børn på 5 år.

Prøvede at snakke med dem da der var den berømte Marius giraf shitstorm. Det er bare sort skærm i deres hoveder :) Og de har ingen anelse om fakts i de de rager over, de ved ikke en gang hvad det er at tjekke fakts.

F.eks. gik de agurk over at giraffen var en "baby giraffe" og kan ikke forstå at de i det mindste, som et helt lavt minimum, burde være i stand til at faktchecke alderen på en giraf :)
0
Slettet bruger

Indlægaf Slettet bruger » 10. aug 2017, 13:24

LadyFox skrev:
Atomic Blonde skrev:
LadyFox skrev:Jeg kan virkelig ikke have ondt i røven over denne shitstorm, var det mit lokale center havde jeg selv valgt at handle et andet sted fremover, og det kunne jeg sagtens finde på at sige højt.
En ting er at jeg ikke bryder mig om (for) tynde heste, eller elefanter der der lavet numre, jeg bryder mig endnu mindre om elefanter der lever alene. Det synes jeg er synd og SÅ forkert. Og så er der vist også regler imod det, altså medmindre man får en dispensation.
Ville du så bare hyle med, eller ville du undersøge om der faktuelt var noget om det.

Jeg synes det er dyremishandling at have elefanter alene (jeg synes så også det et forkert at have elefanter i cirkus, men nu tager vi den med solo elefanter) og cirkuset har en enlig elefant - så der er vel ikke så meget at rafle om der.

Uanset hvad skal vi jo ikke have et samfund hvor det er vrede lynchmobs der bare definerer et eller andet som det passer dem, og så render ud og tromler folk ned fordi de kan.

Man skal jo lave reglerne for elefanthold om hvis det er det, ikke bare rage over en enkelt elefant.
0
Brugeravatar
LadyFox

Indlægaf LadyFox » 10. aug 2017, 13:48

eks-Maupassant skrev:
LadyFox skrev:
Atomic Blonde skrev:

Uanset hvad skal vi jo ikke have et samfund hvor det er vrede lynchmobs der bare definerer et eller andet som det passer dem, og så render ud og tromler folk ned fordi de kan.

Man skal jo lave reglerne for elefanthold om hvis det er det, ikke bare rage over en enkelt elefant.

Jo, det mener jeg godt vi kan. Folk skal da have lov til at være utilfredse med ting, og sige det højt også selvom de er flere der mener det samme. Jeg synes alternativet er værrer.
Jeg synes da også langt de fleste shitstorme er totalt tåbelige, og hovedrystende dumme. Men omvendt er der sikkert også nogle der ser mig som en klovn når jeg mener elefanter burde omgås andre elefanter, men derfor mener jeg stadig det, og jeg vilhar gerne have lov at sige det højt, og tage afstand til mit lokale shopping center hvis de begynder at have optræden med elefanter. Fordi hey - det er sådan jeg har det.

Og der er regler for elefanthold, og de hænger meget godt sammen med min holdning til solo-elefanter, desværre kan man bare få dispensation omkring det - men gad vide om det er menneskene eller elefanterne hensynet tages til når man uddeler dispensationer?
0
Slettet bruger

Indlægaf Slettet bruger » 10. aug 2017, 14:01

LadyFox skrev:
eks-Maupassant skrev:
LadyFox skrev:
Atomic Blonde skrev:

Jo, det mener jeg godt vi kan. Folk skal da have lov til at være utilfredse med ting, og sige det højt også selvom de er flere der mener det samme. Jeg synes alternativet er værrer.
Jeg synes da også langt de fleste shitstorme er totalt tåbelige, og hovedrystende dumme. Men omvendt er der sikkert også nogle der ser mig som en klovn når jeg mener elefanter burde omgås andre elefanter, men derfor mener jeg stadig det, og jeg vilhar gerne have lov at sige det højt, og tage afstand til mit lokale shopping center hvis de begynder at have optræden med elefanter. Fordi hey - det er sådan jeg har det.

Og der er regler for elefanthold, og de hænger meget godt sammen med min holdning til solo-elefanter, desværre kan man bare få dispensation omkring det - men gad vide om det er menneskene eller elefanterne hensynet tages til når man uddeler dispensationer?

VI skal ud over at den eneste standard er "sådan jeg har det". Fordi et samfund baseret på følelser og alternative fakts, ja så kan vi lige så godt sætte 5-årige til at styre alting, og det ville gå ret skidt.

Der er jo nogen der "har det sådan" at klimaforandringerne ikke findes. Der synes jeg måske ikke det smarteste at vi bare sige "hey hvis i har det sådan, så findes klimaforandringerne nok ikke i jeres verden". Det er jo ikke sådan at der kommer en slags magisk bobbel uden om dem med normale temperaturer i, fordi de "har det sådan" at der ikke sker klimaforandringer.
1
Brugeravatar
Fillie
Kort karma: 850
Geografisk sted: Backsword
Likede indlæg: 5031

Indlægaf Fillie » 10. aug 2017, 14:10

Jeg synes sådan helt generelt, at det er intet mindre end fantastisk, at langt de fleste af os har mulighed for at ytre vores mening. Dog ville jeg ønske, mange var mere kritiske over for den information, de reagerer på, men jeg er overbevist om, det bliver bedre med den nye generation, som vokser op med brugen af sociale medier.
1
"This is my world, and I'm your rock and roll sherpa."

- Francine Smith
Brugeravatar
LadyFox

Indlægaf LadyFox » 10. aug 2017, 14:12

eks-Maupassant skrev:VI skal ud over at den eneste standard er "sådan jeg har det". Fordi et samfund baseret på følelser og alternative fakts, ja så kan vi lige så godt sætte 5-årige til at styre alting, og det ville gå ret skidt.

Der er jo nogen der "har det sådan" at klimaforandringerne ikke findes. Der synes jeg måske ikke det smarteste at vi bare sige "hey hvis i har det sådan, så findes klimaforandringerne nok ikke i jeres verden". Det er jo ikke sådan at der kommer en slags magisk bobbel uden om dem med normale temperaturer i, fordi de "har det sådan" at der ikke sker klimaforandringer.

Men er alternativet ikke et samfund hvor man ikke må mene noget, og hvis man endelig mener noget skal man i hvert fald ikke sige det højt?

Der vil altid være folk der mener underlige ting, hvad gavner det at forsøge at forbyde dem at mene underlige ting? Der er også folk der synes det du mener er underligt, skal du så også holde op med at mene de ting?

Hvis vi alle sammen skal holde vores mund, og ikke være utilfredse, så vil vi jo aldrig nogensinde ændre noget som helst.
2

Tilbage til "Livets forhold"