Ny affaldsordning i Aarhus - succes eller fiasko?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Generalen
Kort karma: 1
Likede indlæg: 22

Ny affaldsordning i Aarhus - succes eller fiasko?

Indlægaf Generalen » 12. aug 2017, 12:45

Aarhus Kommune starter igen med affaldssortering.

Tilbage i 2001-2004 havde Aarhus en affaldssortering som var en stor fiasko og kostede borgerne op mod 150 millioner og projektet blev skrottet. Dengang sorterede man grønt affald kartoffelskræller og æbleskrog m.v i grønne poser og resten i sorte poser. http://stiften.dk/aarhus/Sidste-gang-gik-det-galt/artikel/342515

Nu starter man op igen, men denne gang med ekstra spande (63.000 stk. til villaer m.v), ekstra tømning af de nye spande, skraldevogne m.v hertil. Sorteringen er denne gang ikke i grønt affald, men i glas, metal og pap og resten er øvrigt affald.

Det som overrasker mig lidt, er at affaldet (glas og metal) skal rengøres for madaffald inden borgeren smider det i skraldespanden. Hvis det ikke sker korrekt, kan affaldet ikke genanvendes korrekt. http://sorter-mer.nu/da/sortering/glas-plast-og-metal/#anchor

Henset til fiaskoen sidste gang 2001-2004, er jeg lidt tvivlende for om det går godt denne gang,

Får borgerne sorteret korrekt og rengjort affaldet, så det det kan genanvendes, virker sorteringsanlægget (gjorde det ikke sidst), hvor stor er den reelle miljøgevinst, når man regner alle forhold med. Produktion af nye spande, nye skraldebiler, ekstra brændstof til disse, nyt produktionsanlæg, ekstra vandforbrug hos borgerne til at rengøre affald osv.

Har du affaldssortering i din kommune og hvordan skal der sorteres, hvor længe har I gjort det og har/er der problemer med ordningen?
0
Brugeravatar
Tobywan
Kort karma: 60
Likede indlæg: 1505

Re: Ny affaldsordning i Aarhus - succes eller fiasko?

Indlægaf Tobywan » 12. aug 2017, 12:56

Tror ikke på det, og jeg er ærligt talt ret træt af at have endnu en stor grim spand til at stå udenfor vores hus.
0
fisken80
Kort karma: 765
Likede indlæg: 28837

Indlægaf fisken80 » 12. aug 2017, 13:17

Jeg rengør altid glas inden de ryger til genbrug. Og det troede jeg, måske naivt, at langt de fleste gjorde. Det er da en fuldstændig kendt sag, at glas skal skylles for rester før de smides i en glascontainer.

Jeg ved der er forsøg i gang med flere spande og mere sortering også i Odense og jeg håber virkelig det bliver rullet ud til hele kommunen med tiden. Genanvendelse er nok en af de nemmeste og mest omkostningsfrie måder at være lidt mere bæredygtig på for den enkelte husholdning, hvordan man kan være modstander af det fatter jeg slet ikke.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Bimmerdyret
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1610

Indlægaf Bimmerdyret » 12. aug 2017, 13:32

Udgangspunktet for sådanne projekter er aldrig miljømæssigt begrundet, netop fordi det at køre ordningen sviner mere end hvis folk bare dumpede deres affald i en grøftekant (ja, groft sagt) - det er et spørgsmål om "holdning og opmærksomhed hos borgerne".

At rengøre emballage før genanvendelse giver ingen mening, det opvarmes alligevel, og den mængde aske der indgår i genanvendelsen er alligevel minimal. Hvor mange fjerner eksempelvis etiketterne fra vin og sodavandsflasker?

Min mor, der bor i Sverige er også udsat for sådan et rigidt system:

- ALT - selv tubemayo og tandpastatuber forventes rengjort (vandspild)
- der er i hendes beboelsesejendom 17 forskellige spande til diverse (lyspærer, aviser, andet papir, pap etc.) og noget hentes af store osende lastbiler, der holder i tomgang, så sjældent , at spandene er overfyldte og der flyder med indholdet.
- I nogle flaskecontainere, i den kommune min mor bor i, skal er der huller til hvidt og farvet glas. Min mor kyler bare lortet i samme hul. En dag fik hun skideballe af en borger og en fra "kommunen", der kom for at afhente. Min mor sagde: "Nu har jeg så set tømningen, der er INGEN skillevæg mellem det farvede og det hvide glas, så når containeren "der iøvrigt tømmes i samme lastrum" tømmes, så blandes det alligevel. Jeg er ikke idiot!"

Her hvor jeg bor, er der ingen affaldssortering - det er jeg glad for. Vi kan alligevel slet ikke have en ekstra "grøn skraldespand" på grunden, pga kommunens krav om at skraldespande skal stå ude ved fortorvet.
1
Brugeravatar
Artem
Kort karma: 410
Likede indlæg: 4335

Indlægaf Artem » 12. aug 2017, 14:30

Det handler i sidste ende om at 50% af vores affald skal sorteres i 2022 det har regeringen som mål og kommer vist ud af noget fra EU.
Så om det giver mening eller ej er sagen uvedkommende, det er ganske simpelt bare en målsætning.

Jeg bor selv i en kommune hvor vi snart for et år siden begyndte med at sortere i bioaffald og resten. Det finder jeg personligt skørt da der ikke findes et anlæg tæt på til at håndtere det bioaffald, hvor det skal køres 200 km væk. Det sammen med at vi har en affaldsforbrænding her i byen som mangler affald og brænde af, og derfor importere affald, og køber biobrænde som halm osv...
Det kan på ingen måde være en miljøgevinst, men det er med til at kommune kan leve op til den 50% målsætning om genanvendelse.
1
Fra bybo til thybo
Brugeravatar
Bimmerdyret

Indlægaf Bimmerdyret » 12. aug 2017, 14:48

Artem skrev:Det kan på ingen måde være en miljøgevinst, men det er med til at kommune kan leve op til den 50% målsætning om genanvendelse.

Hvilket man så burde protestere ret kraftigt imod, da det er miljøskadeligt.
0
Spide
Kort karma: 0
Likede indlæg: 1

Indlægaf Spide » 12. aug 2017, 15:14

Den form for sortering har foregået længe i København, det ser nu ud til at være blevet ret populært her. I min gamle ejerforening endte vi med at bestille større og til sidst flere containere, fordi der var så mange som sorterede.
Jeg bruger fx det kolde vand mens jeg venter på det bliver varmt til at skylde glas og plastik beholdere, så det kan sagtens lade sig gøre at rengøre uden at spilde vand.
De har fx skrevet fra kommunen at hvis man har behov for at skylde plastik emballagen i vand, så er det miljømæssigt ikke hensigtmæssigt at genbruge den del.
0
Brugeravatar
Generalen

Indlægaf Generalen » 12. aug 2017, 15:22

Spide skrev:Jeg bruger fx det kolde vand mens jeg venter på det bliver varmt til at skylde glas og plastik beholdere, så det kan sagtens lade sig gøre at rengøre uden at spilde vand.
De har fx skrevet fra kommunen at hvis man har behov for at skylde plastik emballagen i vand, så er det miljømæssigt ikke hensigtmæssigt at genbruge den del.

Har du så dit affald stående på bordet til du vasker op eller på anden måde har brug for varmt vand?

Som jeg forstår det forlanger kommunen ikke du gør ovenstående (vasker det af), vel, men du må smide det i restaffald, hvis det er beskidt ikke?
0
Brugeravatar
Generalen

Indlægaf Generalen » 12. aug 2017, 15:25

Artem skrev:Det handler i sidste ende om at 50% af vores affald skal sorteres i 2022 det har regeringen som mål og kommer vist ud af noget fra EU.
Så om det giver mening eller ej er sagen uvedkommende, det er ganske simpelt bare en målsætning.

Jeg bor selv i en kommune hvor vi snart for et år siden begyndte med at sortere i bioaffald og resten. Det finder jeg personligt skørt da der ikke findes et anlæg tæt på til at håndtere det bioaffald, hvor det skal køres 200 km væk. Det sammen med at vi har en affaldsforbrænding her i byen som mangler affald og brænde af, og derfor importere affald, og køber biobrænde som halm osv...
Det kan på ingen måde være en miljøgevinst, men det er med til at kommune kan leve op til den 50% målsætning om genanvendelse.

Det lyder godt nok vildt og ikke voldsomt miljørigtigt at flytte affald på den måde.
0
Brugeravatar
Generalen

Indlægaf Generalen » 12. aug 2017, 15:29

Bimmerdyret skrev:Udgangspunktet for sådanne projekter er aldrig miljømæssigt begrundet, netop fordi det at køre ordningen sviner mere end hvis folk bare dumpede deres affald i en grøftekant (ja, groft sagt) - det er et spørgsmål om "holdning og opmærksomhed hos borgerne".

At rengøre emballage før genanvendelse giver ingen mening, det opvarmes alligevel, og den mængde aske der indgår i genanvendelsen er alligevel minimal. Hvor mange fjerner eksempelvis etiketterne fra vin og sodavandsflasker?

Min mor, der bor i Sverige er også udsat for sådan et rigidt system:

- ALT - selv tubemayo og tandpastatuber forventes rengjort (vandspild)
- der er i hendes beboelsesejendom 17 forskellige spande til diverse (lyspærer, aviser, andet papir, pap etc.) og noget hentes af store osende lastbiler, der holder i tomgang, så sjældent , at spandene er overfyldte og der flyder med indholdet.
- I nogle flaskecontainere, i den kommune min mor bor i, skal er der huller til hvidt og farvet glas. Min mor kyler bare lortet i samme hul. En dag fik hun skideballe af en borger og en fra "kommunen", der kom for at afhente. Min mor sagde: "Nu har jeg så set tømningen, der er INGEN skillevæg mellem det farvede og det hvide glas, så når containeren "der iøvrigt tømmes i samme lastrum" tømmes, så blandes det alligevel. Jeg er ikke idiot!"

Her hvor jeg bor, er der ingen affaldssortering - det er jeg glad for. Vi kan alligevel slet ikke have en ekstra "grøn skraldespand" på grunden, pga kommunens krav om at skraldespande skal stå ude ved fortorvet.

Jeg har heller ikke set en miljøberegning for den nye løsning Aarhus, hvilket undre mig lidt, hvis det helt åbenbart er en gevinst.

Kan se jeg trods alt skal være glad for det ikke er sortering som hos din mor i Sverige, vi skal praktisere :)
0
Brugeravatar
Tibbler
Kort karma: 215
Likede indlæg: 7148

Indlægaf Tibbler » 12. aug 2017, 15:33

Jeg glæder mig til at den kommer. Vi har i forvejen 2 skraldespande stående; Den almindelige og en til papir/pap.

Så vi får vores papir skiftet til en, der også kan indeholde glas - Det bliver dejligt, at jeg ikke skal have glasset stående i bryggerset, indtil vi får det kørt på genbrugspladsen.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret

Indlægaf Bimmerdyret » 12. aug 2017, 15:40

Generalen skrev:
Kan se jeg trods alt skal være glad for det ikke er sortering som hos din mor i Sverige, vi skal praktisere :)

Hvis det så i det mindste virkede :( , og hvor folk ikke hjernedødt bare følger trop (fordi kommunen/staten) siger man skal, men faktisk ved at det gør en forskel.
Jo flere mennesker, der finder ud af det er fup og fidus, desto mere går hele tanken om genanvendelse og "at gøre noget for miljøet" fløjten, og så når der VIRKELIG kommer et ordentligt tiltag, så er der ingen, der gider.

Nu lyder det som om jeg skider på miljøet, men jeg sorterer (alt bio går i haven), jeg har svanemærket brændeovn og fyrer korrekt, og så nægter jeg simpelthen at købe over-emballeret i supermarkederne og brokker mig når jeg ser det til butikschefen:

- 2 svinemørbrader (andet kød) i vacuum-pakning + i plastbakke med plastfolie om, et bundt radiser (ingefær, bønner osv) i fymobakke med plastfolie om.

DET kan pisse mig helt vildt af.

Jeg er ikke en helgen :lol:
Der er 2 biler i husstanden, den ene diesel (kører 30 på literen), vi rejser med fly ca. hvert 3-5. år langt, men vi bruger så 53 m3 vand ialt årligt (hus, have og 4 personer) og hele hytten er energioptimeret.
0
Frk._Strawberry
Kort karma: 77
Likede indlæg: 648

Indlægaf Frk._Strawberry » 12. aug 2017, 15:46

Jeg bor i en kommune, hvor vi har to affaldscontainere med to rum i hver.
Vi sorterer i restaffald, bio-affald, metal og plastik samt pap og papir. Jeg synes ikke, at det er bøvlet, men vi har også købt sådan et sorteringssystem fra IKEA til at have i skabet :)
0
Brugeravatar
Generalen

Indlægaf Generalen » 12. aug 2017, 15:51

Frk._Strawberry skrev:Jeg bor i en kommune, hvor vi har to affaldscontainere med to rum i hver.
Vi sorterer i restaffald, bio-affald, metal og plastik samt pap og papir. Jeg synes ikke, at det er bøvlet, men vi har også købt sådan et sorteringssystem fra IKEA til at have i skabet :)

Skal I også vaske affaldet (f.eks plastic ketchup flasken m.v.) så det er synlig rent ?

Hvad er det for et IKEA system du har?
0
Frk._Strawberry
Kort karma: 77
Likede indlæg: 648

Indlægaf Frk._Strawberry » 12. aug 2017, 16:04

Generalen skrev:
Frk._Strawberry skrev:Jeg bor i en kommune, hvor vi har to affaldscontainere med to rum i hver.

Skal I også vaske affaldet (f.eks plastic ketchup flasken m.v.) så det er synlig rent ?

Hvad er det for et IKEA system du har?

Ikke ketchup-flasker og andet af plastik, men glas skal rengøres :)

Vi har systemet VARIERA sat ned i udtrækshylder fra serien UTRUSTA :)
0

Tilbage til "Generelt"