Ubådsmordet!

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
paint
Kort karma: 585
Likede indlæg: 29736

Re: Ubådsmordet!

Indlægaf paint » 15. sep 2017, 08:06

Pølsemix skrev:
eks-Maupassant skrev:Så graver politiet i om de kendte hinanden i S-M miljøer

https://www.bt.dk/danmark/tidligere-eft ... ligt-gerne

Helt det samme jeg skrev herinde, hvor jeg blev svinet til for det :)

Det er kun et gæt fra en tidligere efterforskningsleder.

Men politiet, kigger alligevel i en mulig seksuel retning. De mangler åbenbart et motiv (eller at styrke det materiale, de allerede har)

"»Politiet vil gerne skabe forbindelse til folk, som kan fortælle om hvilke seksuelle tilbøjeligheder, som både Kim Wall og Peter Madsen måtte have,« siger Kurt Kragh og fortsætter:

»Her tager jeg udgangspunkt i, at politiet har sigtet Peter Madsen for drab. I den forbindelse er det vigtigt at etablere et motiv, og her kan begge parters seksuelle tilbøjeligheder være vigtige,« siger Kurt Kragh."

0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Pølsemix
Kort karma: 125
Likede indlæg: 2971

Indlægaf Pølsemix » 15. sep 2017, 08:12

paint skrev:
Men politiet, kigger alligevel i en mulig seksuel retning. De mangler åbenbart et motiv (eller at styrke det materiale, de allerede har)

"»Politiet vil gerne skabe forbindelse til folk, som kan fortælle om hvilke seksuelle tilbøjeligheder, som både Kim Wall og Peter Madsen måtte have,« siger Kurt Kragh og fortsætter:

»Her tager jeg udgangspunkt i, at politiet har sigtet Peter Madsen for drab. I den forbindelse er det vigtigt at etablere et motiv, og her kan begge parters seksuelle tilbøjeligheder være vigtige,« siger Kurt Kragh."

Det er meget muligt, og det er da også et kvalificeret gæt når det kommer fra en tidligere efterforskningschef.
Men man kan ikke sige at politiet bekræfter det pga. den artikel.
3
Brugeravatar
paint

Indlægaf paint » 15. sep 2017, 08:24

Pølsemix skrev:
paint skrev:

Det er meget muligt, og det er da også et kvalificeret gæt når det kommer fra en tidligere efterforskningschef.

Nej, det kan man ikke. Men man kan sige at politiet, meget gerne vil vide mere om Kim Walls seksuelle præferencer (PMs, kender de jo allerede)
Og det er jo egentligt ikke specielt mærkeligt, at de gerne vil vide, hvad der evt. kan være foregået nede i ubåden.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Brugeravatar
Pølsemix

Indlægaf Pølsemix » 15. sep 2017, 08:43

paint skrev:Nej, det kan man ikke. Men man kan sige at politiet, meget gerne vil vide mere om Kim Walls seksuelle præferencer (PMs, kender de jo allerede)
Og det er jo egentligt ikke specielt mærkeligt, at de gerne vil vide, hvad der evt. kan være foregået nede i ubåden.

At de gerne vil vide hvad er foregået dernede siger sig selv.

Derudover mener jeg at medmindre det kommer fra politiet selv, så er det gætteri. I dette tilfælde fra tidligere ansatte og internetdebattører.
Det indlæg du citerede mig for var en reaktion på at NU var det bekræftet, hvilket ikke var tilfældet.
1
Brugeravatar
paint

Indlægaf paint » 15. sep 2017, 09:20

Pølsemix skrev:
paint skrev:Nej, det kan man ikke. Men man kan sige at politiet, meget gerne vil vide mere om Kim Walls seksuelle præferencer (PMs, kender de jo allerede)

At de gerne vil vide hvad er foregået dernede siger sig selv.

Derudover mener jeg at medmindre det kommer fra politiet selv, så er det gætteri. I dette tilfælde fra tidligere ansatte og internetdebattører.
Det indlæg du citerede mig for var en reaktion på at NU var det bekræftet, hvilket ikke var tilfældet.

Jeg ville nok ikke kalde det gætterier, men ren logik. Det giver jo sig selv, at politiet arbejder med en bred vifte af motiver, baseret på hvad de har fundet - dvs. Walls parterede lig, som mere end indikerer at hendes lig ville afsløre hvad der var foregået - ellers giver parteringen ingen mening.

Til en start stod det mellem et uheld eller ikke et uheld. Efter fundet af torsoen, mener politiet (ret logisk) at 'uheld' er udelukket. Når det så viser sig at PM, har et noget alternativt sex-liv, så skal politiet selvfølgelig undersøge alle aspekter omkring dette. inklusiv om Wall også havde nogle særlige seksuelle præferencer, og om ét eller andet seksuelt er gået galt nede i båden.

Det synes jeg som sagt ikke kan kaldes gætterier. Det er grundigt politiarbejde. Og et logisk skridt at tage for politiet.
0

Brugeravatar
Pølsemix

Indlægaf Pølsemix » 15. sep 2017, 09:38

paint skrev:
Jeg ville nok ikke kalde det gætterier, men ren logik. Det giver jo sig selv, at politiet arbejder med en bred vifte af motiver, baseret på hvad de har fundet - dvs. Walls parterede lig, som mere end indikerer at hendes lig ville afsløre hvad der var foregået - eller giver parteringen ingen mening.

Til en start stod det mellem et uheld eller ikke et uheld. Efter fundet af torsoen, mener politiet (ret logisk) at 'uheld' er udelukket. Når det så viser sig at PM, har et noget alternativt sex-liv, så skal politiet selvfølgelig undersøge alle aspekter omkring dette. inklusiv om Wall også havde nogle særlige seksuelle præferencer, og om ét eller andet seksuelt er gået galt ned i båden.

Det synes jeg som sagt ikke kan kaldes gætterier. Det er grundigt politiarbejde.

Hvad vil du ikke kalde gætterier?

En debattør skriver at noget er bekræftet pba. af en artikel hvor politiet ikke med nogle oplysninger, men en tidligere ansat udtaler sig om hvordan politiet efterforsker et mord.

Så kommenterer du det med det samme citat, hvor jeg igen pointerer at det ikke bekræftet.
Mere er der ikke i det.

Jeg har ikke skrevet eller insinueret at politiet ikke gør deres arbejde godt nok, så hvad mener du med den sidste sætning?
Ja, politiet indsamler oplysninger, men hvordan de bruger dem og tillægger dem værdi ved du ikke noget om.
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 6799

Indlægaf Slettet bruger » 16. sep 2017, 22:45

Pølsemix skrev:
paint skrev:

Han ved da hvordan de arbejder, ham Kragh.
0
Brugeravatar
paint

Indlægaf paint » 16. sep 2017, 23:08

Pølsemix skrev:
paint skrev:
Jeg ville nok ikke kalde det gætterier, men ren logik. Det giver jo sig selv, at politiet arbejder med en bred vifte af motiver, baseret på hvad de har fundet - dvs. Walls parterede lig, som mere end indikerer at hendes lig ville afsløre hvad der var foregået - eller giver parteringen ingen mening.

Til en start stod det mellem et uheld eller ikke et uheld. Efter fundet af torsoen, mener politiet (ret logisk) at 'uheld' er udelukket. Når det så viser sig at PM, har et noget alternativt sex-liv, så skal politiet selvfølgelig undersøge alle aspekter omkring dette. inklusiv om Wall også havde nogle særlige seksuelle præferencer, og om ét eller andet seksuelt er gået galt ned i båden.

Det synes jeg som sagt ikke kan kaldes gætterier. Det er grundigt politiarbejde.

Hvad vil du ikke kalde gætterier?

En debattør skriver at noget er bekræftet pba. af en artikel hvor politiet ikke med nogle oplysninger, men en tidligere ansat udtaler sig om hvordan politiet efterforsker et mord.

Så kommenterer du det med det samme citat, hvor jeg igen pointerer at det ikke bekræftet.
Mere er der ikke i det.

Jeg har ikke skrevet eller insinueret at politiet ikke gør deres arbejde godt nok, så hvad mener du med den sidste sætning?
Ja, politiet indsamler oplysninger, men hvordan de bruger dem og tillægger dem værdi ved du ikke noget om.

Politiets MO (modus operandi). Politiet, farer jo ikke rundt inde i politigården, som en flok hovedløse høns og skriger, hvad skal vi dog gøre!. De arbejder systematisk og målrettet med de sport de har. Og i den forbindelse er logik og logisk tænkning en naturlig tilgang.
Hvad de laver med de spor de har og hvad de mener at få ud af dem, har jeg ingen anelse om. Jeg er ikke politimand og tilknyttet opklaringen. Men fordi man ikke ved, hvordan de arbejder med nogle konkrete oplysninger/spor, kan man jo godt vide, hvordan deres normale arbejdsmetode er. Og det ved folk, der har arbejdet inden for politiet naturligvis (også Kurt Kragh) (og en række andre tidligere politifolk) Mange af dem, har endda skrevet bøger om det.
1

Brugeravatar
Aima
Kort karma: 1300
Likede indlæg: 14098

Indlægaf Aima » 17. sep 2017, 04:59

eks-Maupassant skrev:Så graver politiet i om de kendte hinanden i S-M miljøer

»Politiet vil gerne skabe forbindelse til folk, som kan fortælle om hvilke seksuelle tilbøjeligheder, som både Kim Wall og Peter Madsen måtte have,« siger Kurt Kragh og fortsætter:

»Her tager jeg udgangspunkt i, at politiet har sigtet Peter Madsen for drab. I den forbindelse er det vigtigt at etablere et motiv, og her kan begge parters seksuelle tilbøjeligheder være vigtige,« siger Kurt Kragh.

Helt det samme jeg skrev herinde, hvor jeg blev svinet til for det :)

Nej. Ikke noget ‘så’, ikke noget nyt. Overhovedet.

Kurt Kraghs udtalelser har intet som helst faktuelt grundlag i den pågældende sag. Kurt Kragh er ikke professionelt involveret. Han udtaler sig blot til et medie om en helt sædvanlig procedure i efterforskningen, en procedure der er så typisk og oplagt, at enhver der har læst mere end halvanden svensk krimi ville kunne udtale det samme.

Jeg ved ikke om det bare er svært at skelne fakta om sagen fra tillægsjournalistik, eller hvad vi skal kalde det, men den artikel du linker til, bringer absolut intet nyt under solen, altså ingen direkte nyhedsrelevans for den konkrete sag.

Her er en hypotetisk sammenligning der måske gør det nemmere at overskue:

Newsbreak:
“Dronning Margrethe skal have ny hofte, hoffet udtaler i den forbindelse, hun efter planen opereres på Rigshospitatels ortopædkirurgiske afsnit næstkommende uge.”

Artikel:
“SÅDAN OPERERES DRONNINGEN.
Tidligere ledende overlæge på Rigshospitalets ortopædkirurgiske afdeling og klinisk professor i ortopædkirugi ved KU, dr.med. Jens Jensen, utaler:

Kirurgen vil blabla og blabla, dette vælger man fordi blabla.”

Det kunne også være Michael Laudrup der udtalte sig om, hvordan landsholdet vil prioritere taktik når de møder Tyskland. Det vil han gøre med sit faglige kendskab til det aktuelle danske landshold, sit faglige kendskab til det tyske landshold og sin generelle erfaring indenfor professionel fodbold som grundlag. Han vil givetvis få ret, og det ville alle andre der har en vis indsigt i professionel fodbold såmænd også, men modsat en tidligere højprofileret spiller, har de ikke samme troværdighed.

Man har en højaktuel drabssag. Efterforskningen går sin gang, og politi holder info tæt til kroppen. Sagen har imidlertid stadig stor offentlig interesse og medierne forsøger med alle virkemidler at koge suppe på ben der efterhånden er drænet for al saft og kraft. Indtil der kommer nyt reel fakta i sagen, fodrer de derfor deres respektive segmenter med historier der kan vinkles således, at de smager af nyt, også selvom det reelt ikke er tilfældet.

I eksemplet du linker til, har de fundet en kilde der i egenskab af sin tidligere position i politiet, bidrager med en vis mængde troværdighed, de får en anekdotisk udtalelse og slutteligt vinkler de historien, så den ligner noget der har ny relevans for sagen. Det har den ikke, det er bare en udtalelse fra en mand der har været i gamet og derfor kan berette om, hvordan proceduren i en sag som denne er helt oplagt. De leder efter et motiv, de ved at Peter Madsen har færdes i et eller anden sub-miljø, så derfor undersøger de selvfølgelig det nærmere, da et af de typiske motiver i (kvinde)drabssager, statistisk set er seksuelt.

Havde Kim Wall været en muslimsk kvinde og Peter Madsen af familiær relation, havde Kurt Kragh i stedet kunne udtale, at efterforskningsholdet ville undersøge æresdrab som en oplagt mulighed. Ikke fordi han har ny viden om den konkrete sag, men fordi han har erfaring og indsigt i, hvordan de generelle procedurer er.
Det er ikke newsflash, det er BT der skummer fløden efter bedste formåen indtil der er reelt nyt i sagen.
8
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Pølsemix

Indlægaf Pølsemix » 17. sep 2017, 06:44

eks-Maupassant skrev:Han ved da hvordan de arbejder, ham Kragh.

Det har jeg ikke benægtet, men du konkluderede at nu var din tese bekræftet pga. artiklen med Kragh og det er der ikke belæg for.
2
Brugeravatar
Pølsemix

Indlægaf Pølsemix » 17. sep 2017, 07:01

paint skrev:
Politiets MO (modus operandi). Politiet, farer jo ikke rundt inde i politigården, som en flok hovedløse høns og skriger, hvad skal vi dog gøre!. De arbejder systematisk og målrettet med de sport de har. Og i den forbindelse er logik og logisk tænkning en naturlig tilgang.
Hvad de laver med de spor de har og hvad de mener at få ud af dem, har jeg ingen anelse om. Jeg er ikke politimand og tilknyttet opklaringen. Men fordi man ikke ved, hvordan de arbejder med nogle konkrete oplysninger/spor, kan man jo godt vide, hvordan deres normale arbejdsmetode er. Og det ved folk, der har arbejdet inden for politiet naturligvis (også Kurt Kragh) (og en række andre tidligere politifolk) Mange af dem, har endda skrevet bøger om det.

Hvor har jeg påstået at de farer rundt som hovedløse høns?
Hvor har jeg påstået at logik ikke er en del af opklaringsarbejdet?

Hvilken relevans har de to indlysende kendsgerninger.

Kan du ikke svare helt konkret på de to ting, så vi endegyldigt kan få lagt de to ting til side.
Det har jeg aldrig påstået, og det virker ærlig talt som udenomssnak.

Det handler om at fordi den almene befolkning har en hvis viden om deres arbejdsmetoder og tidligere politifolk udtaler sig om samme, betyder det ikke, at nu er X og Y oplysning bekræftet, medmindre politiet selv melder det ud.

Så for at opsummere, viden om arbejdsmetoderne alene er ikke nok til at bekræfte konkrete oplysninger.
1
Brugeravatar
Seladon
Kort karma: 60
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 1085

Indlægaf Seladon » 17. sep 2017, 07:53

Pølsemix skrev:

Det har jeg ikke benægtet, men du konkluderede at nu var din tese bekræftet pga. artiklen med Kragh og det er der ikke belæg for.

Mit indtryk er at vi i denne tråd kommer med vores hypoteser, teorier og gætterier.
0
Husk nu "Jeg er OK, du er OK". :devil2: for her har vi Danmarks hyggeligste debat, ikke også. :P
Brugeravatar
Seladon

Indlægaf Seladon » 17. sep 2017, 07:58

Seladon skrev:
Pølsemix skrev:

Mit indtryk er at vi i denne tråd kommer med vores hypoteser, teorier og gætterier. Som kan vise sig at være korrekte eller ej, det kan vi jo ikke vide, for vi ikke har adgang til efterforskningen.

Derfor skal der være højt til loftet. Men det er ikke altid tilfældet, desværre .
0
Husk nu "Jeg er OK, du er OK". :devil2: for her har vi Danmarks hyggeligste debat, ikke også. :P
Brugeravatar
Pølsemix

Indlægaf Pølsemix » 17. sep 2017, 08:04

Seladon skrev:
Mit indtryk er at vi i denne tråd kommer med vores hypoteser, teorier og gætterier. Som kan vise sig at være korrekte eller ej, det kan vi jo ikke vide, for vi ikke har adgang til efterforskningen.

Derfor skal der være højt til loftet. Men det er ikke altid tilfældet, desværre .

Skal loftet være så højt at der ikke må opponeres imod hypoteser som åbentlyst bliver erklæret bekræftet på et forkert grundlag?
1
Brugeravatar
Seladon

Indlægaf Seladon » 17. sep 2017, 08:13

At argumentere er altid fint, og alle er velkomne til at "forklare mordmysteriet" med deres bedste teori.
0

Tilbage til "Livets forhold"