DetSorteCirkus skrev:eks-Maupassant skrev:Næ min opfattelse af det er rigtig og din er forkert
Der er jo en skærende kontast mellem den realistiske opfattelse som jo heldigvis politiet også havde, hvor man det samme så at hun nok var myrdet, og satte alle sejl til og drabssigtede ham.
Nej. Realistisk er ikke et synonym for faktuel. Det var ganske rigtigt realistisk at forestille sig (men ikke konkludere), at der var foregået noget kriminelt ud fra de oplysninger og ræsonnementer, som du nævner, men faktuelt blev det først senere.
Jeg ved ikke hvad du mener med forskellen mellem at forestille sig og konkludere. "Jeg forestiller mig at han har myrdet hende, men min konklusion er noget andet". Det giver ikke mening for mig.
Jeg vil forklare det på den måde, at say jeg ved der er et lukket rum og inde i rummet er der et glas æblejuice. Der er ingen vask hvor man kan hælde det ud og ingen vinduer. En person er inde i rummet alene, og bagefter er æblejuicen væk.
Min forestilling og konklusion er, at personen drak æblejuicen, fordi den ikke kan forsvinde andre steder hen. Og det er jeg sikker på, selv om jeg ikke så ham drikke den.
Selv om man self. også der kan komme med outrerede scenarier a la der er måske en hemmelig dør ingen kender, og der kom nogen ind af døren og drak juicen. Og så kan man konstruere et eller andet mærkeligt motiv for, hvorfor man ville drikke juicen i smug og frame en anden. Man kan altid finde på ting.
Men der mener jeg at vi i meget stor grad overvurderer hvor mange af den slags ekstreme ting der sker, fordi vi forbruger en masse medier med den slags historier i, fordi de er designet til at shokere og overraske. Virkeligheden er som regel meget banal og gennemsnitlig og kedelig.