Ubådsmordet!

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20782

Re: Ubådsmordet!

Indlægaf Slettet bruger » 13. aug 2017, 18:38

JoyNips skrev:
eks-Maupassant skrev:
JoyNips skrev:Så han er en seksuelt afvigende særling med storhedsvanvid, som smugler narko i sin ubåd, mens han voldtager og myrder unge damer, som han så dumper i Øresund med noget tungt bundet om benene inden han sænker sin ubåd i Køge bugt. Javel ja.

Skal vi ikke bare afblæse efterforskning og retssag? :rulle:

Det er jo allerede forklaret i tråden at spekulation over hvad der kan være sket og en egentlig dom er 2 helt forskellige ting?

Jeg kan slet ikke forstå hvorfor folk forveksler de to ting, og er nervøse for at nogen der forsøger at finde frem til bedste gæt på hvad der er sket vil dømme en.

Jeg er ikke nervøs for noget. Og jeg siger ikke, at han er uskyldig. Det kan da godt være, at han har gjort hende noget. Jeg synes bare det er usmageligt som nogen, særligt du, svælger i det her og omtaler ham som skyldig i en forbrydelse, ingen overhovedet ved om er blevet begået.

Nå men for det første er sidste del af din sætning forkert, læs tråden, for det andet må du selv om hvad du selv synes er usmageligt eller ej. Du kan jo ikke bare gå od bede alle om at lige det du synes er usmageligt eller ej, det skal de gøre. Du bestemmer ikke over folk OK?
0
Slettet bruger

Indlægaf Slettet bruger » 13. aug 2017, 18:49

Falstria skrev:Hvor befandt kæresten til kvinden sig den aften? er der nogen meldinger om det?

Så vidt jeg har forstået er det ham der har slået alarm.

Har prøvet at finde ud af det men uden held.

Jeg tror ikke han bor i København fordi han er svensker og hende kvinden her ingen tilknytning til Kbh, hun var her pga arbejde. Han kan bo i New York eller Sverige eller hvor som helst sådan set.
0
Brugeravatar
Aragorn
Kort karma: 994
Likede indlæg: 11434

Indlægaf Aragorn » 13. aug 2017, 18:51

paint skrev:
Aragorn skrev:
paint skrev:
eks-Maupassant skrev:Ej men narko-lastbilen blev taget i marts da den var ved at køre over Øresundsbroen, så jeg tror ikke den her har noget med ubåden at gøre.

Jeps. Jeg rettede også mig selv.
Men det svenske politi er i færd med at optrevle et større og vidt forgrenet narkonetværk, der smugler narko til Sverige. Og da den svenske fragtbåd observerede ubåden (som sejlede med slukkede lanterner fra Danmark mod Sverige) - dukkede tanken op. Bare spekulationer ;)

Man har selvfølgelig hørt lignende ting før, også med mennesker, der slet ikke burde færdes i de miljøer. Tanken om pengemangel og høj gæld, har jeg i hvert fald også haft.

Igen synes jeg det er besynderligt at tage et vidne - en journalist, af alle mennesker - med på en tur til et drop af narkotika et sted ved Sveriges kyst.

Omvendt, så er han næppe professionel kriminel, og så laver man selvfølgelig fejl, når man virker uden for sit kompetanceområde.

Skulle det være tilfældet, vil jeg dog kalde ham den dummeste kloge mand, jeg nogensinde har hørt om.

Det er jo i realiteten ikke til at vide, hvad der er sket og hvorfor der evt. er sket noget. Men det korte af det lange er, at journalisten er forsvundet efter en sejltur i hans ubåd. Hun er sandsynligvis ikke gået på havet til Sverige. Hun er formentlig heller ikke hoppet i havet og konverteret til havfrue. Men noget er sket, og man må også formode at der ligger et eller andet rationale bag det. Noget der kan drive mennesker ud i ekstreme handlinger, som de ellers ikke ville have begået.

Han har jo mange gange haft gæster med ude at sejle i ubåden, både journalister og andre og mig bekendt, har han vist ikke for vane bare at droppe dem i havet.

Så mon ikke de fleste mennesker, uvilkårligt vil spekulere i, hvad pokker det er, der (muligvis) har drevet ham ud i ekstremerne. Jeg forsøger hverken at dømme eller mistænkeliggøre nogen. Men jeg skal da ærligt indrømme, at det forekommer mig gådefuldt og besynderligt. Og personligt har jeg det sådan, at når noget gådefuld/uforklarligt sker, så kan jeg næsten ikke lade være med, at spekulere i årsagerne.

Hvis jeg fremstod som værende uenig i dit rationale, så har jeg formuleret mig dårligt. Det jeg mente var, at jeg fandt det svært at tro, at han ville aflevere narkotika med et vidne ombord - på den ene side. På den anden side, har jeg dog før hørt om mennesker der gør tåbelige ting, i situationer hvor man tænker, at man selv nok ville forsøge at flyve mere under radaran. Derfor ville jeg ikke falde ned af stolen i chok, hvis det viste sig at være rigtigt.

Jeg synes som sådan at de tanker du fremstiller er ret relevante, og de ligger i tråd med mine egne. Jeg har akkurat samme tendens til at forsøge at sætte en mening sammen af de ting, jeg synes vides med en rimelig sikkerhed. Man undres jo, og vil gerne forstå, grundlæggende. I dette tilfælde hvor man ikke kender mandens motiv, kan man kun arbejde baglæns, og starte med at tænke: Det der er sket, er at kvinden forsvandt, og ubåden gik ned. Hvad fik han ud af dét?
0

Invisible kid
Locked away in his brain
From the shame and the pain
World down the drain
Brugeravatar
Hunkat
Kort karma: 489
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 14989

Indlægaf Hunkat » 13. aug 2017, 18:59

Falstria skrev:
eks-Maupassant skrev:
Falstria skrev:Hvor befandt kæresten til kvinden sig den aften? er der nogen meldinger om det?

Jeg tror ikke han bor i København fordi han er svensker og hende kvinden her ingen tilknytning til Kbh, hun var her pga arbejde. Han kan bo i New York eller Sverige eller hvor som helst sådan set.

Med hvilken begrundelse blev der slået alarm?

Der er vel kun tale om nogle timer hun har været væk da eftersøgningen sættes igang.

Jeg synes jeg læste at de havde en aftale sammen... dagen efter var det måske? Hvilket tyder på at han bor i Sverige (hun kunne nå hjem i løbet af aftenen/natten) men hun er så ikke dukket op og han slår alarm et par timer efter at hun logisk set skulle have givet lyd fra sig og han stadig ikke kan få fat på hende.
0
L'enfer, c'est les autres

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 1130
Likede indlæg: 17286

Indlægaf dgd2007 » 13. aug 2017, 19:13

paint skrev:Vi brainstormer bare ;)

Nåeh, det er dét, rablen hedder nutildaws :lol:

Men det er godt nok også en mystisk sag. Jeg er enig i, at man ikke skal tage for alvorligt, hvad der bliver spekuleret på her.
1
Brugeravatar
Aragorn

Indlægaf Aragorn » 13. aug 2017, 19:15

JoyNips skrev:Så han er en seksuelt afvigende særling med storhedsvanvid, som smugler narko i sin ubåd, mens han voldtager og myrder unge damer, som han så dumper i Øresund med noget tungt bundet om benene inden han sænker sin ubåd i Køge bugt. Javel ja.

Hvis du lægger mærke til det, så kaster folk mulige motiver op i luften. Det handler om, hvad der kunne være årsagen til at han har gjort som han har gjort.

For det første tror jeg ikke, der er nogen der mener at samtlige teorier på een gang er den rigtige løsning, for det andet, så er det vel naturlig menneskelig adfærd at spekulere over, hvad der mon er sket.

Jeg er i hvert fald ikke i stand til at slukke for min undren og bare undlade nogensinde at tænke på det igen, indtil der falder dom. Hvis du opfatter denne tråd som pøblen der kommer med fakler og vil brænde byen ned og hænge manden, så tager du altså fejl. Det er faktisk lidt irritende at få den slags skudt i skoene, blot fordi man tænker lidt over tingene.

Tråden her, er udtryk for almén nysgerrighed og undren - og intet andet.
13

Invisible kid
Locked away in his brain
World down the drain
Brugeravatar
Aragorn

Indlægaf Aragorn » 13. aug 2017, 19:23

JoyNips skrev:
eks-Maupassant skrev:

Det er jo allerede forklaret i tråden at spekulation over hvad der kan være sket og en egentlig dom er 2 helt forskellige ting?

Jeg kan slet ikke forstå hvorfor folk forveksler de to ting, og er nervøse for at nogen der forsøger at finde frem til bedste gæt på hvad der er sket vil dømme en.

Jeg er ikke nervøs for noget. Og jeg siger ikke, at han er uskyldig. Det kan da godt være, at han har gjort hende noget. Jeg synes bare det er usmageligt som nogen, særligt du, svælger i det her og omtaler ham som skyldig i en forbrydelse, ingen overhovedet ved om er blevet begået.

Der er ikke nogen her, der svælger i noget. Om det er usmageligt er et spørgsmål om temperament, fra person til person. Jeg er ikke enig med dig. Det er min fornemmelse at flere andre der diskuterer emnet her i tråden, heller ikke er.
1

Invisible kid
Locked away in his brain
World down the drain
Slettet bruger

Indlægaf Slettet bruger » 13. aug 2017, 19:27

Falstria skrev:
eks-Maupassant skrev:

Der er vel kun tale om nogle timer hun har været væk da eftersøgningen sættes igang.

Jeg vil tro politiet har vurderet at hun er en punktlig og disciplineret person, der ikke forsvinder nogen timer. Og hun havde aftaler osv.

Fordi normalt ser man ellers nogen gange at folk kan være væk nogen dage hvor politiet tager det helt roligt, "herregud det er nok bare en fuldetur".
0
Slettet bruger

Indlægaf Slettet bruger » 13. aug 2017, 19:28

dgd2007 skrev:
paint skrev:Vi brainstormer bare ;)

Nåeh, det er dét, rablen hedder nutildaws :lol:

Men det er godt nok også en mystisk sag. Jeg er enig i, at man ikke skal tage for alvorligt, hvad der bliver spekuleret på her.

Well jeg håber da ikke de medtager den her tråd i anklageskriftet, som nogen synes at tro vil ske :)
1
JoyNips
Kort karma: 1078
Likede indlæg: 24607

Indlægaf JoyNips » 13. aug 2017, 19:34

Aragorn skrev:

Hvis du lægger mærke til det, så kaster folk mulige motiver op i luften. Det handler om, hvad der kunne være årsagen til at han har gjort som han har gjort.

For det første tror jeg ikke, der er nogen der mener at samtlige teorier på een gang er den rigtige løsning, for det andet, så er det vel naturlig menneskelig adfærd at spekulere over, hvad der mon er sket.

Jeg er i hvert fald ikke i stand til at slukke for min undren og bare undlade nogensinde at tænke på det igen, indtil der falder dom. Hvis du opfatter denne tråd som pøblen der kommer med fakler og vil brænde byen ned og hænge manden, så tager du altså fejl. Det er faktisk lidt irritende at få den slags skudt i skoene, blot fordi man tænker lidt over tingene.

Du skriver om mandens motiv. Ret beset ved vi ikke, om han overhovedet har begået en forbrydelse. Så kan man kalde det spekulationer eller at tænke lidt over tingene lige så meget man vil, men begynder man at tale om hvad hans motiv er, så må man jo mene at han er skyldig i en forbrydelse. Ellers giver det ingen mening at tale om hvad hans motiv for at begå den er.
2
Brugeravatar
paint
Kort karma: 604
Likede indlæg: 31611

Indlægaf paint » 13. aug 2017, 19:48

JoyNips skrev:
Aragorn skrev:

Du skriver om mandens motiv. Ret beset ved vi ikke, om han overhovedet har begået en forbrydelse. Så kan man kalde det spekulationer eller at tænke lidt over tingene lige så meget man vil, men begynder man at tale om hvad hans motiv er, så må man jo mene at han er skyldig i en forbrydelse. Ellers giver det ingen mening at tale om hvad hans motiv for at begå den er.

Når der tales om motiv, hér i tråden, så er der i de fleste indlæg jeg har læst tale om motiv HVIS, han er skyldig og ud fra det, arbejdes der baglæns til, hvad der så i givet evt kan være sket. Det er noget helt andet end at sidde og skrige hæng svinet i den nærmeste kran osv.
Jeg har i alle min indlæg her i tråden, omhyggeligt skrevet 'evt', 'muligvis' osv netop for at markere ovenstående. Du gør det som mange jurister, inklusiv 'Advocatus Diaboli' (hed han vist) gjorde. Du tager alting ekstremt bogstaveligt og overser den kontekst/forudsætning, det er skrevet i/under.
Senest rettet af paint 13. aug 2017, 19:52, rettet i alt 1 gang.
8
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Slettet bruger

Indlægaf Slettet bruger » 13. aug 2017, 19:49

JoyNips skrev:Du skriver om mandens motiv. Ret beset ved vi ikke, om han overhovedet har begået en forbrydelse. Så kan man kalde det spekulationer eller at tænke lidt over tingene lige så meget man vil, men begynder man at tale om hvad hans motiv er, så må man jo mene at han er skyldig i en forbrydelse. Ellers giver det ingen mening at tale om hvad hans motiv for at begå den er.

Det giver da fint mening at prøve at finde motiv hos mistænkte der har haft mulighed for at begå en forbrydelse. Jeg gætter på at det også er noget Politiet bruger energi på.

Men bortset fra det så forstår jeg ikke hvorfor det er odiøst at tale om sagen her, jeg kan ikke se hvordan nogens liv bliver ringere af det.
5
Brugeravatar
paint
Kort karma: 604
Likede indlæg: 31611

Indlægaf paint » 13. aug 2017, 19:55

Falstria skrev:
eks-Maupassant skrev:

Der blev slået alarm, med den begrundelse at de ikke var kommet tilbage kl. 22.30 som planlagt. Kl. 02.30, efterlyste kæresten og kvindens pårørende hende hos Københavns Politi (muligvis via svensk politi)
Senest rettet af paint 13. aug 2017, 19:57, rettet i alt 1 gang.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Slettet bruger

Indlægaf Slettet bruger » 13. aug 2017, 19:56

JoyNips skrev:
Aragorn skrev:

I følge din logik må politiet aldrig undersøge nogen overhovedet, fordi man må ikke tænke over motiver før de er dømt :)

Ved du ikke hvad "hypotetisk" betyder?

At man siger "godt hvis vi antager at han gjorde det, hvad kunne hans motiver så være". Og det er så hypotetisk, fordi man ikke er sikker på om personen har gjort det nu.
5
Brugeravatar
DenBruneMunk
Kort karma: 62
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2070

Indlægaf DenBruneMunk » 13. aug 2017, 20:07

eks-Maupassant skrev:At man siger "godt hvis vi antager at han gjorde det, hvad kunne hans motiver så være". Og det er så hypotetisk, fordi man ikke er sikker på om personen har gjort det nu.

Og har de så en hypotese, så kan de måske bruge indicer til at anklage manden, og håbe beviserne så også viser sig i den sidste opklarings fase, f.eks at han røber sig selv ud fra hvad politiet bilder ham ind, og måske er de allerede der.
Hvis han har givet en anden forklaring om kvindens tilstedeværelse og hvornår hun blev sat af, som de jo siger er en anden historie nu, og som de ikke vil offentliggøre. Så har de måske brugt hypotesen og skabt de indicier som han så selv bekræfter, og det bliver beviserne de mangler i doms fældelsen.
0

Tilbage til "Livets forhold"