Ubådsmordet!

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Akehurst2
Kort karma: 800
Likede indlæg: 22074

Re: Ubådsmordet!

Indlægaf Akehurst2 » 12. mar 2018, 13:12

Pandesteg skrev:Jeg kan ikke lade være med at tænke, hvorfor det var så tvingende nødvendigt, at PM selv skulle have hende op fra ubåden. Det mest logiske ville da være at sejle i havn og derefter lade politi/paramediciner/whoever klare håndteringen af liget - hvis der altså intet fishy var over dødsfaldet.
Har man hørt hans version af, hvorfor han død og pine skulle have hende op?

Ifølge hans forklaring i retten skulle hun bare væk:

Han måtte skille sig af med Kim Wall, fordi, forklarer han, hans livsprojekt var brudt sammen.

Han ville sænke ubåden med sig selv om bord, og det skulle hun ikke være en del af.

I første omgang forsøgte han at trække den afdøde kvinde op gennem ubådens tårn. Men det var umuligt for ham.

»Jeg ville bare have hende over bord, jeg ville gerne have hende til at fordampe«.

Han ville ikke have, at hun skulle være død, forklarede han.

Herfra: https://politiken.dk/indland/art6372135 ... ampe%C2%AB
1
Brugeravatar
Pax Romana
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4083

Indlægaf Pax Romana » 12. mar 2018, 13:29

PepsiMagt skrev:
Pax Romana skrev:Jeg syntes Madsen har en pointe med hensyn til at bære en død krop op fra ubåden. Jeg tror ikke på at det er så nemt som nogen vil gøre det til.

Hvis man tænker på det, er forskellen mellem 'død' vægt og 'ikke-død' vægt kun baseret på den pågældendes stivhed. En bevidstløs eller død person er slap og ubehagelig at løfte, fordi kroppen justerer og absorberer vores forsøg på at løfte det som en enhed. En bevidst persons krop tilbyder langt større muskuløs tone og gør det muligt at løfte mere som en stiv enhed. Det betyder med andre ord, at kroppen ikke strækker, modstår eller absorberer vores bestræbelser på at løfte det. En 60 kg kasse er langt lettere at løfte end en overdimensioneret sæk halvt fyldt med 60 kg kartofler. Jeg selv er en stor fyr og i god fysisk form, men havde alligevel stort besvær med at løfte en bevidstløs kollega op til tårnlugen i en kampvogn.

Jeg synes, at det er en rimeligt søgt pointe. Det er ganske rigtigt svært at bære en menneskekrop op af en stige, men det gør det ikke ligefrem til en impulshandling at partere et menneske, vel?
Næ, men i Madsens verden havde han et problem som skulle løses.
Jeg ser det heller ikke som en impulshandling fra hans side, men derimod som, en for ham, ”praktisk” måde at løse det på.
1
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
paint
Kort karma: 585
Likede indlæg: 29769

Indlægaf paint » 12. mar 2018, 14:59

Pax Romana skrev:
PepsiMagt skrev:
Pax Romana skrev:Jeg syntes Madsen har en pointe med hensyn til at bære en død krop op fra ubåden. Jeg tror ikke på at det er så nemt som nogen vil gøre det til.

Hvis man tænker på det, er forskellen mellem 'død' vægt og 'ikke-død' vægt kun baseret på den pågældendes stivhed. En bevidstløs eller død person er slap og ubehagelig at løfte, fordi kroppen justerer og absorberer vores forsøg på at løfte det som en enhed. En bevidst persons krop tilbyder langt større muskuløs tone og gør det muligt at løfte mere som en stiv enhed. Det betyder med andre ord, at kroppen ikke strækker, modstår eller absorberer vores bestræbelser på at løfte det. En 60 kg kasse er langt lettere at løfte end en overdimensioneret sæk halvt fyldt med 60 kg kartofler. Jeg selv er en stor fyr og i god fysisk form, men havde alligevel stort besvær med at løfte en bevidstløs kollega op til tårnlugen i en kampvogn.

Jeg synes, at det er en rimeligt søgt pointe. Det er ganske rigtigt svært at bære en menneskekrop op af en stige, men det gør det ikke ligefrem til en impulshandling at partere et menneske, vel?
Jeg ser det heller ikke som en impulshandling fra hans side, men derimod som, en for ham, ”praktisk” måde at løse det på.

Men når 'løsningen' så er, at et andet menneske skal parteres, begynder det at ligne psykopatisk logik (dvs. uden empati). Lidt på samme måde som når person A, ved noget om mig som politiet ikke skal vide, så rydder man person A af vejen. En nakkeskud ude i en skov. Logisk. Job done.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 1114
Likede indlæg: 16659

Indlægaf dgd2007 » 12. mar 2018, 15:03

Mi55y skrev:Det var vist noget med, at et dødsfald på hans ubåd ville ødelægge hans karriere og liv, så han gik i panik og ville skjule det - men selvfølgelig mest af hensyn til Kims familie. :stoned:

:shock: Hvor betænksomt! De var uden tvivl lettede over, at hun blev skået i småstykker og delene smidt i havet i plastikposer. :genert:
2
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 12. mar 2018, 15:10

Lemonella skrev:
Pandesteg skrev:Jeg kan ikke lade være med at tænke, hvorfor det var så tvingende nødvendigt, at PM selv skulle have hende op fra ubåden. Det mest logiske ville da være at sejle i havn og derefter lade politi/paramediciner/whoever klare håndteringen af liget - hvis der altså intet fishy var over dødsfaldet.

Præcis. Var det en ulykke, burde han vel have ringet efter Falck og få hende op fra ubåden.
Alle hans tåbelige forklaringer, holder jo ikke i retten. Et hvert normalt menneske, havde ringet efter hjælp i samme øjeblik ulykken var sket.
Jeg ser frem til at høre hans forklaring på, hvorfor han ikke tilkaldte hjælp.

Ja, det virkelig fornuftige og rationelle menneske skynder sig hurtigst muligt at kontakte myndighederne efter ulykken og forsøger at tilkalde hjælp.

Det egentligt fornuftige menneske, der går i panik, får lempet kroppen over bord og forsøger at skjule det på den måde, kan man måske have en eller anden form for forståelse for - for vi er nok mange, der ikke nødvendigvis gør det rigtige, hvis vi pludselig står med et lig.

Men derfra og så til at begynde og partere, binde jernrør fast og fordele delene ud over havbunden - der er alligevel et stykke vej for normale mennesker.
7
Brugeravatar
paint

Indlægaf paint » 12. mar 2018, 15:16

Akehurst2 skrev:
Lemonella skrev:

Præcis. Var det en ulykke, burde han vel have ringet efter Falck og få hende op fra ubåden.
Alle hans tåbelige forklaringer, holder jo ikke i retten. Et hvert normalt menneske, havde ringet efter hjælp i samme øjeblik ulykken var sket.
Jeg ser frem til at høre hans forklaring på, hvorfor han ikke tilkaldte hjælp.

Ja, det virkelig fornuftige og rationelle menneske skynder sig hurtigst muligt at kontakte myndighederne efter ulykken og forsøger at tilkalde hjælp.

Det egentligt fornuftige menneske, der går i panik, får lempet kroppen over bord og forsøger at skjule det på den måde, kan man måske have en eller anden form for forståelse for - for vi er nok mange, der ikke nødvendigvis gør det rigtige, hvis vi pludselig står med et lig.

Men derfra og så til at begynde og partere, binde jernrør fast og fordele delene ud over havbunden - der er alligevel et stykke vej for normale mennesker.

Forudseende som han var, havde han lige husket at tage en sav, nogle jernrør samt strips med. Man ved jo aldrig hvornår man får en besværlig passager ombord. :fløjt:
14
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 12. mar 2018, 15:20

paint skrev:Forudseende som han var, havde han lige husket at tage en sav, nogle jernrør samt strips med. Man ved jo aldrig hvornår man får en besværlig passager ombord. :fløjt:

Det er så også der, hans forklaring aldrig kan blive sammenhængende: Enten er du i total panik over ulykken, og så har vi forståelse for det - eller også er du en kynisk psykopat, der har medbragt udstyr til den helt store partering på forhånd. Men du er ikke i panik over en ulykke samtidig med at du gør alt for at skjule alle spor på rationel vis.

(Og ja, nu blev sporene så ikke skjult, men jeg havde godt nok aldrig troet, de kropsdele, der ikke var drevet i land ville blive fundet og det havde Peter Madsen vist heller ikke. Jeg er stadig vildt imponeret over de svenske hunde. )
7
Brugeravatar
paint

Indlægaf paint » 12. mar 2018, 15:37

Akehurst2 skrev:
paint skrev:Forudseende som han var, havde han lige husket at tage en sav, nogle jernrør samt strips med. Man ved jo aldrig hvornår man får en besværlig passager ombord. :fløjt:

Det er så også der, hans forklaring aldrig kan blive sammenhængende: Enten er du i total panik over ulykken, og så har vi forståelse for det - eller også er du en kynisk psykopat, der har medbragt udstyr til den helt store partering på forhånd. Men du er ikke i panik over en ulykke samtidig med at du gør alt for at skjule alle spor på rationel vis.

(Og ja, nu blev sporene så ikke skjult, men jeg havde godt nok aldrig troet, de kropsdele, der ikke var drevet i land ville blive fundet og det havde Peter Madsen vist heller ikke. Jeg er stadig vildt imponeret over de svenske hunde. )

For PMs vedkommende, tror jeg ikke det handler så meget om nogen tror på hans (sø)forklaringer. Det handler helt koldt om det kan bevises, at han har dræbt hende, og hvad en evt tvivl kan kaste af sig i form af strafnedsættelse.
0

Brugeravatar
KIM K
Kort karma: 43
Likede indlæg: 1636

Indlægaf KIM K » 12. mar 2018, 16:03

Pax Romana skrev:
PepsiMagt skrev:

Og hvori består det ”praktiske” (om jeg må spørge) i at afskære hovedet fra kroppen.
Derudover mener jeg i øvrigt heller ikke nogle har postuleret at man kan løfte et lig op gennem lugen let og ubesværet, faktisk tværtimod.

Brandmanden som formentlig har trænet i at løfte bevidstløse mennesker (og ikke kun stive kasser) sagde man kan meget med viljestyrke etc. og jeg snakkede om ”ikke at løbe ind i uoverstigelige problemer” underforstået det her er selvfølgelig ikke en let og ubesværet opgave, men den burde kunne løses.

Jeg synes til gengæld omvendt nogen prøver at gøre processen mere kompliceret end den i virkeligheden er, og bemærker at du selv faktisk indrømmer at have løftet en bevidstløs kollega op til tårnlugen i en kampvogn. Jeg har understreget ordet kollega da jeg har en fornemmelse af at denne er tungere end Kim Wall var.

Jeg skal da gerne indrømme at med mine 202 cm og 105 kg er jeg muligvis ikke verdens aller bedste benchmark i forhold til Peter Madsen, men han er dog en mand trods alt.

Nogle gange siger billeder mere end ord. Peter Madsen behøvede ikke at hejse liget op gennem tårnet. Der var også en luge i fronten af ubåden hvor der var langt kortere afstand til dækket.
Jeg tror selv min afdøde bedstemor kunne skubbe/trække Kim Wall op gennem denne luge ;)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Brugeravatar
Pølsemix
Kort karma: 125
Likede indlæg: 2972

Indlægaf Pølsemix » 12. mar 2018, 19:29

Sweet Felicity Arkwright skrev:Nej, jeg betragter ikke Berlingskes medarbejdere som en lødig kilde til information.

Uanset teknikaliteter, så har Anne Mette Lundtofte fuldstændig ret i, at det danske medie- og kulturliv er gennemsyret af et betændt kvindesyn, der tydeligt er kommet til udtryk i reaktionerne på ubådsmordet. Jens Kristian Grøndahl illustrerede det tydeligst i det interview, han sammen med Jørgen Leth gav til Femina, hvor han ud fra et foto erklærede, at Kim Wall var en kvinde, der søgte fare og havde opført sig "fuldstændig vanvittigt" ved at forsøge at lave en reportage om Peter Madsen.

Grøndahl skriver ufortrødent klummer for Altinget efter denne afsløring af sig selv som komplet forskruet, ligesom Peter Aalbæk er tilbage på sin pind, Simon Spies hyldes som en helt, Thomas Blachmann dyrkes som en afgud af licensfinancieret statstv, og så videre. Listen af mandschauvinistiske svimemikler, der ophøjes til koryfæer i dette land er uendeligt lang. Mikkel Andersson er en af dem, så selvfølgelig er han ikke tilfreds med at blive outet.

Så reelle saglige argumenter af hvorfor Lundtoftes indlæg er noget vrøvl er "teknikaliteter", mens det er ok at du selv uden nogen for form argumenter eller forklaringer dømmer Berlingske og hele det danske medie-og kulturliv til at have et "betændt kvindesyn"?

Troller du eller mener du det seriøst?
5
godtnavn
Kort karma: 633
Likede indlæg: 6660

Indlægaf godtnavn » 13. mar 2018, 08:34

Hvis han bare skulle skaffe liget af vejen før han ville begå selvmord i ubåden, hvorfor så bruge tid på at sørge for at det ikke blev fundet? Det synes jeg ikke giver mening...
0
Brugeravatar
sigge
Kort karma: 768
Likede indlæg: 15999

Indlægaf sigge » 13. mar 2018, 08:48

^Men har han indrømmet, at det er ham, der har fastgjort jernrør til ligdelene og "perforeret" torsoen? Jeg synes, han fastholdt, at han bare havde "begravet hende til søs", og så måtte det være nogen andre, der havde gjort resten. Jf. teorien om de der praktikanter tidligere i tråden, der også havde lagt smuds ind på hans computer.

Han har jo indtil nu været snu nok til ikke at indrømme noget, der ikke kunne bevises 100% af anklageren.

At der så ikke er nogen i hele verden, der tror på, at en tilfældig forbipasserende skulle have fundet ligdelene og derefter bundet jernrør - som til forveksling ligner nogen fra Madsens værksted - fast til dem, og kastet dem i Køge Bugt igen, er jo underordnet i hans optik, så længe det ikke kan bevises, at han har gjort det.
1
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Pax Romana

Indlægaf Pax Romana » 13. mar 2018, 10:41

paint skrev:Men når 'løsningen' så er, at et andet menneske skal parteres, begynder det at ligne psy-kopatisk logik (dvs. uden empati). Lidt på samme måde som når person A, ved noget om mig som politiet ikke skal vide, så rydder man person A af vejen. En nakkeskud ude i en skov. Logisk. Job done.
Du er vel ikke i tvivl om at manden udviser store psykopatiske træk? For mig, ser det ud som han handler meget maskinelt. Kim bliver reduceret til en ting som han kan bearbejde, ligesom hvis han stod i sit værksted.
0
Brugeravatar
Pax Romana

Indlægaf Pax Romana » 13. mar 2018, 10:42

KIM K skrev:Og hvori består det ”praktiske” (om jeg må spørge) i at afskære hovedet fra kroppen.
Derudover mener jeg i øvrigt heller ikke nogle har postuleret at man kan løfte et lig op gennem lugen let og ubesværet, faktisk tværtimod.
Jeg tror faktisk ikke at det på noget tidspunkt har været PMs intention at skaffe sig af med liget i et stykke.

KIM K skrev:Brandmanden som formentlig har trænet i at løfte bevidstløse mennesker (og ikke kun stive kasser) sagde man kan meget med viljestyrke etc. og jeg snakkede om ”ikke at løbe ind i uoverstigelige problemer” underforstået det her er selvfølgelig ikke en let og ubesværet opgave, men den burde kunne løses.
Nu er ”brandmanden” så ikke den eneste som er trænet i at løfte bevidstløse mennesker. Nødflytning og evakuering af bevidstløse personer fra snævre rum og køretøjer indgår også i min uddannelse. Vi anvender lifesize ”kludedukker” hvoraf nogle af dem vejer 120 kg.

KIM K skrev:Jeg synes til gengæld omvendt nogen prøver at gøre processen mere kompliceret end den i virkeligheden er, og bemærker at du selv faktisk indrømmer at have løftet en bevidstløs kollega op til tårnlugen i en kampvogn. Jeg har understreget ordet kollega da jeg har en fornemmelse af at denne er tungere end Kim Wall var.
Væsentlig tungere. Jeg havde fordelen af at kunne træde op på flere ting og derved bid for bid kunne lempe kollegaen op.

KIM K skrev:Jeg skal da gerne indrømme at med mine 202 cm og 105 kg er jeg muligvis ikke verdens aller bedste benchmark i forhold til Peter Madsen, men han er dog en mand trods alt.
Man kan godt have spaghettiarme selv om man er en mand. ;) Jeg kender ikke hans styrke.

KIM K skrev:Nogle gange siger billeder mere end ord. Peter Madsen behøvede ikke at hejse liget op gennem tårnet. Der var også en luge i fronten af ubåden hvor der var langt kortere afstand til dækket.
Jeg tror selv min afdøde bedstemor kunne skubbe/trække Kim Wall op gennem denne luge ;)
Sådan, uden at kende til ubåden, vil jeg gætte på at der er en ca. 180 cm. fra dørken til dækket. Det er stadig højt at løfte en ”slaskedukke” som en lig. Til gengæld tror jeg så ikke at Madsen på noget tidspunkt havde planer om at dumpe hende hel. Om han var i stand til at løfte hende ud af båden, Tja! Det ved kun Peter Madsen.
0
Brugeravatar
Kasper
Kort karma: 60
Likede indlæg: 638

Indlægaf Kasper » 13. mar 2018, 12:22

Hvor er det egentlig arketypisk og Debatten-agtigt, at et par sms'er bliver genstand for vilde overfortolkninger.
7

Tilbage til "Livets forhold"