Ubådsmordet!

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 1980
Likede indlæg: 39603

Re: Ubådsmordet!

Indlægaf DetSorteCirkus » 23. apr 2018, 12:05

Jeg får myrekryb af at tænke på, at jeg engang havde en kollega, der havde datet en af de to raketbyggere.
Hun fortalte mig hvem dengang, men jeg kan ikke huske det. Håber det var Christian von Bengtson!
1
Yes, we may be hidden by rags
But we've something they'll never have
:lun:
Brugeravatar
icelady
Moderator
Kort karma: 954
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 24173

Indlægaf icelady » 23. apr 2018, 12:16

Jeg undrer mig lidt over, at anklageren går efter livstid, når Retslægerådet vurderer at han er så farlig, at forvaring bør komme på tale.
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Akehurst2
Kort karma: 797
Likede indlæg: 21959

Indlægaf Akehurst2 » 23. apr 2018, 12:24

icelady skrev:Jeg undrer mig lidt over, at anklageren går efter livstid, når Retslægerådet vurderer at han er så farlig, at forvaring bør komme på tale.

Det er for at forsøge at sikre, at han sidder så længe som muligt. Ved livstid går der 12 år før prøveløsladelse kommer på tale, mens løsladelse fra forvaring principielt kan ske, så snart forvaringsbetingelserne ikke længere er opfyldt.

Samtidig er det (groft sagt) lægerne, der bestemmer, hvornår en forvaringsdømt kommer ud, og juristerne ved en livstidsdømt. Så jurister kan godt hælde lidt til livstid også af den grund.
5
Brugeravatar
paint
Kort karma: 585
Likede indlæg: 29688

Indlægaf paint » 23. apr 2018, 12:30

At Madsen, ligefrem skulle være et geni, kan man vist godt glemme igen. Ifølge mentalerklæringen, ligger hans IQ på 111. Nu vides det selvfølgelig ikke, hvilken skala de bruger i den test han har gennemgået, og hvilken standardafvigelse man opererer med. Men 111, er i bedste fald i den øvre del af 'normalområdet'. Altså ikke noget exceptionelt, der
6
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 23. apr 2018, 12:35

paint skrev:At Madsen, ligefrem skulle være et geni, kan man vist godt glemme igen. Ifølge mentalerklæringen, ligger hans IQ på 111. Nu vides det selvfølgelig ikke, hvilken skala de bruger i den test han har gennemgået, og hvilken standardafvigelse man opererer med. Men 111, er i bedste fald i den øvre del af 'normalområdet'. Altså ikke noget exceptionelt, der

Han er den meget udbredte type 'miskendt geni'.
0
Brugeravatar
Pax Romana
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4083

Indlægaf Pax Romana » 23. apr 2018, 12:37

Akehurst2 skrev:
icelady skrev:Jeg undrer mig lidt over, at anklageren går efter livstid, når Retslægerådet vurderer at han er så farlig, at forvaring bør komme på tale.

Det er for at forsøge at sikre, at han sidder så længe som muligt. Ved livstid går der 12 år før prøveløsladelse kommer på tale, mens løsladelse fra forvaring principielt kan ske, så snart forvaringsbetingelserne ikke længere er opfyldt.

Samtidig er det (groft sagt) lægerne, der bestemmer, hvornår en forvaringsdømt kommer ud, og juristerne ved en livstidsdømt. Så jurister kan godt hælde lidt til livstid også af den grund.
Er det ikke sådan, at lægerne kan komme med en anmodning og derefter er det domstolen som træffer den endelige beslutning?
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
paint

Indlægaf paint » 23. apr 2018, 12:39

Akehurst2 skrev:
paint skrev:At Madsen, ligefrem skulle være et geni, kan man vist godt glemme igen. Ifølge mentalerklæringen, ligger hans IQ på 111. Nu vides det selvfølgelig ikke, hvilken skala de bruger i den test han har gennemgået, og hvilken standardafvigelse man opererer med. Men 111, er i bedste fald i den øvre del af 'normalområdet'. Altså ikke noget exceptionelt, der

Han er den meget udbredte type 'miskendt geni'.

Ja. De er ret udbredte ;)

Men har har meget høje tanker om sig selv og er temmelig selvovervurderende (iflg psykologen, der har talt med ham på Retspsykiatrisk)
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Neverkont
Kort karma: 63
Likede indlæg: 1392

Indlægaf Neverkont » 23. apr 2018, 12:42

Zinde skrev:Jeg får myrekryb af den mentalbeskrivelse. Tænk at der findes et menneske, der er så afsporet. Og han har gået rundt imellem os. Og mon ikke det er urealistisk, at han skulle være den eneste af sin slags?

Lige præcis. Og det er jo derfor det er så skræmmende.

Derfor er det jo netop vigtigt, at vi passer på os selv, og ikke stoler på hvem som helst.

Lige fra jeg var ganske ung har jeg f.eks. haft den holdning, at jeg ikke tager med nye bekendtskaber til steder, hvor jeg ikke selv ville kunne komme hjem fra på egen hånd.
1
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 23. apr 2018, 12:48

Pax Romana skrev:
Akehurst2 skrev:

Er det ikke sådan, at lægerne kan komme med en anmodning og derefter er det domstolen som træffer den endelige beslutning?

Jo, det var derfor jeg skrev 'groft sagt'. Lægerne kan ikke bestemme egenhændigt, men deres vurdering tillægges større vægt ved forvaring end ved livstid.
1
Brugeravatar
DenBruneMunk
Kort karma: 61
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2076

Indlægaf DenBruneMunk » 23. apr 2018, 13:38

Er der tænkt på, at ligemeget hvad dommen bliver, så vil han begå selvmord, når han får chancen? Så livstid eller forvaring på ubestemt tid, det er vel lidt ligemeget, når hans mål var at se retssagen overstået, før han gjorde det.

Han har jo sagt, han ville begå selvmord men ville lige se retssagen overstået.
0
Brugeravatar
Hunkat
Kort karma: 465
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 14617

Indlægaf Hunkat » 23. apr 2018, 13:44

DenBruneMunk skrev:Er der tænkt på, at ligemeget hvad dommen bliver, så vil han begå selvmord, når han får chancen? Så livstid eller forvaring på ubestemt tid, det er vel lidt ligemeget, når hans mål var at se retssagen overstået, før han gjorde det.

Jeg har svært ved at se det for mig må jeg indrømme.

Groft sagt er der to slags selvmord. De langsomme, hvor verden langsomt har lukket sig om dem og de ikke kan se anden udvej end at lægge sig til at sove og aldrig vågne igen. Og de hurtige, hvor en desperat situation trigger en desperat handling, f.eks. død eller ulykke som pludseligt vender op og ned på en persons verden.
PM slår mig ikke som nogle af dem. Hvis han var den første ville retsags i sig selv allerede være fuldstændig ligegyldig for hans ønske om at dø. Scenarie to er jo ikke noget man kan forudse, men en pludselig semi-psykotisk indskydelse i en presset situation, f.eks. som uskyldig dømt for mord.

Og jeg tror det igen er et udslag af hans "se mig!!" behov.
4
L'enfer, c'est les autres

I'm Richard, Chief Warlock of the Brothers of Darkness, Lord of the Thirteen Hells, Master of the Bones, Emporer of the Black, Lord of the Undead Mistress of Fire, and Mayor of a little village up the coast
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 23. apr 2018, 13:50

Hunkat skrev:
DenBruneMunk skrev:Er der tænkt på, at ligemeget hvad dommen bliver, så vil han begå selvmord, når han får chancen? Så livstid eller forvaring på ubestemt tid, det er vel lidt ligemeget, når hans mål var at se retssagen overstået, før han gjorde det.

Jeg har svært ved at se det for mig må jeg indrømme.

Groft sagt er der to slags selvmord. De langsomme, hvor verden langsomt har lukket sig om dem og de ikke kan se anden udvej end at lægge sig til at sove og aldrig vågne igen. Og de hurtige, hvor en desperat situation trigger en desperat handling, f.eks. død eller ulykke som pludseligt vender op og ned på en persons verden.
PM slår mig ikke som nogle af dem. Hvis han var den første ville retsags i sig selv allerede være fuldstændig ligegyldig for hans ønske om at dø. Scenarie to er jo ikke noget man kan forudse, men en pludselig semi-psykotisk indskydelse i en presset situation, f.eks. som uskyldig dømt for mord.

Og jeg tror det igen er et udslag af hans "se mig!!" behov.

Jeg tror, du har ret.

Men mener han det, så må han jo gøre det. Det er ikke så ligetil i fængsel, men intet er jo umuligt for den, der bærer viljen i hjertet. Og selv hvis han bliver opfattet som rent faktisk værende suicidal, så er det jo vanskeligt at overvåge ham hele tiden.

Jeg synes, selvmord i hans situation ville være en fej løsning, men jeg kan ikke rigtig hidse mig op over det, hvis han vælger den udvej. Er bare glad for at retssagen bliver overstået, så der forhåbentligt kan komme det formelle punktum på sagen for de pårørende.
0
Neverkont
Kort karma: 63
Likede indlæg: 1392

Indlægaf Neverkont » 23. apr 2018, 14:38

Man kan da håbe. :fløjt:
1
Brugeravatar
icelady
Moderator
Kort karma: 954
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 24173

Indlægaf icelady » 23. apr 2018, 14:47

Den der med at han har sagt han ville begå selvmord... dén tvivler jeg på, han vil gennemføre.

Han har ganske enkelt for høje tanker om sig selv til, at han vil begå selvmord. (tror jeg).

Det kan dog ske, at han "vågner op" når/hvis han bliver dømt og har tilbragt tid i afsoning; det vil jeg absolut ikke afvise. Men pt tror jeg ikke han kunne gøre det, pga hans højtravende tanker om sig selv.
1
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
paint

Indlægaf paint » 23. apr 2018, 14:48

Jeg tænkte også en overgang på, at han måske ville begå selvmord. Men det var lige i starten, kort efter hans anholdelse/fængsling. Det tror jeg ikke mere. Han er formentlig farlig for andre, men næppe for sig selv. Hans personlighedsstruktur, er ikke af typen der rummer selvskade - generelt set og uden at kende ham, men alene ud fra den retspsykiatriske beskrivelse.

Han forsvarer har nedlagt påstand om tidsbestemt straf. Det må opfattes som at Madsen ikke vil have en ubestemt forvaringsdom (hvis han selv skulle bestemme). Dette rimer heller ikke rigtig med et umiddelbart ønske om at begå selvmord.

Formentlig vil han køre sagen hele vejen. Dvs. anke byretsdommen og tage den i Landsretten (og velsagtens i Højesteret, hvis ellers han kunne. Det kan han sikkert ikke)

Når forsvareren har nedlagt påstand om en tidsbestemt straf (hun har plæderet for ½ års fængsel (usædelig omgang med lig)), skyldes det sikkert, at hun selv vurderer at han nok ikke får livsvarigt fængsel, men snarere ubestemt forvaring.
2

Tilbage til "Livets forhold"