Ubådsmordet!

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Akehurst2
Kort karma: 796
Likede indlæg: 21861

Re: Ubådsmordet!

Indlægaf Akehurst2 » 23. apr 2018, 15:14

paint skrev:Når forsvareren har nedlagt påstand om en tidsbestemt straf (hun har plæderet for ½ års fængsel (usædelig omgang med lig)), skyldes det sikkert, at hun selv vurderer at han nok ikke får livsvarigt fængsel, men snarere ubestemt forvaring.

Forvaring og livstid er lige tidsubestemt.

Men en forsvarer vil altid plædere for en tidsbestemt straf. Det er alt andet lige noget nemmere at kunne tælle ned til et tidspunkt, hvor man er sikker på at kunne komme ud end at skulle vente uden at have nogen viden om man overhovedet kommer ud igen.
2
Brugeravatar
KIM K
Kort karma: 43
Likede indlæg: 1636

Indlægaf KIM K » 23. apr 2018, 15:26

Enig, der er ikke noget overraskende i at forsvaret nedlægger påstand om en tidsbestemt straf eller frifindelse, det vil de altid gøre uanset bevisets stilling.
1
Brugeravatar
paint
Kort karma: 584
Likede indlæg: 29621

Indlægaf paint » 23. apr 2018, 15:38

Akehurst2 skrev:
paint skrev:Når forsvareren har nedlagt påstand om en tidsbestemt straf (hun har plæderet for ½ års fængsel (usædelig omgang med lig)), skyldes det sikkert, at hun selv vurderer at han nok ikke får livsvarigt fængsel, men snarere ubestemt forvaring.

Men en forsvarer vil altid plædere for en tidsbestemt straf. Det er alt andet lige noget nemmere at kunne tælle ned til et tidspunkt, hvor man er sikker på at kunne komme ud end at skulle vente uden at have nogen viden om man overhovedet kommer ud igen.

I princippet ja. Men gennemsnitligt sidder folk i 15-17 år.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
paint

Indlægaf paint » 23. apr 2018, 15:40

KIM K skrev:Enig, der er ikke noget overraskende i at forsvaret nedlægger påstand om en tidsbestemt straf eller frifindelse, det vil de altid gøre uanset bevisets stilling.

Hvis det er mig du hinter til, har jeg ikke sagt at forsvarerens påstand er overraskende.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Brugeravatar
mucher
Kort karma: 6
Likede indlæg: 185

Indlægaf mucher » 23. apr 2018, 16:16

paint skrev:
Akehurst2 skrev:

Jeg har altid studset over de statistikker (men været for doven til at opsøge de grundlæggende data). Vi ved alle sammen at enkelte livstidsfanger (med Palle Sørensen som det mest oplagte eksempel) ender med at afsone væsentlig længere end gennemsnittet, men er der omvendt nogen som nøjes med fx 12-13 år?
0
Brugeravatar
KIM K

Indlægaf KIM K » 23. apr 2018, 16:16

Pax Romana skrev:
Akehurst2 skrev:
icelady skrev:Jeg undrer mig lidt over, at anklageren går efter livstid, når Retslægerådet vurderer at han er så farlig, at forvaring bør komme på tale.

Det er for at forsøge at sikre, at han sidder så længe som muligt. Ved livstid går der 12 år før prøveløsladelse kommer på tale, mens løsladelse fra forvaring principielt kan ske, så snart forvaringsbetingelserne ikke længere er opfyldt.

Samtidig er det (groft sagt) lægerne, der bestemmer, hvornår en forvaringsdømt kommer ud, og juristerne ved en livstidsdømt. Så jurister kan godt hælde lidt til livstid også af den grund.
Er det ikke sådan, at lægerne kan komme med en anmodning og derefter er det domstolen som træffer den endelige beslutning?

Jo, men ved en forvaringsdom skal domstolen løslade ham i samme øjeblik han ikke længere vurderes farlig, og her vil lægernes vurdering naturligt veje meget tungt.

Ved en livstidsdom indgår såvel farlighed, forbrydelsens karakter og offentlighedens retsfølelse som grundlag for beslutningsprocessen.
livtidsdømte er i princippet dømt til sidde indespærret livet ud, dette gælder også såfremt han senere vurderes ufarlig som følge af fysisk svækkelse eller mental bedring.
Derudover kan forvaringsdømte løslades efter minimum 5 år, mens livtidsdømte skal vente mindst 12 år.

Praksis viser dog at indsatte sidder næsten lige længe i fængsel hvad enten de idømmes forvaring eller livstid, marginalt længere ved livstid (ca. et år).

Top 5 over dem der har siddet fængslet længst i moderne tid er alle idømt fængsel på livstid.
6
Brugeravatar
KIM K

Indlægaf KIM K » 23. apr 2018, 17:30

mucher skrev:
paint skrev:
Akehurst2 skrev:

Jeg har altid studset over de statistikker (men været for doven til at opsøge de grundlæggende data). Vi ved alle sammen at enkelte livstidsfanger (med Palle Sørensen som det mest oplagte eksempel) ender med at afsone væsentlig længere end gennemsnittet, men er der omvendt nogen som nøjes med fx 12-13 år?

I nyere tid er Pavel Przenioslo og Elisabeth Wæver blevet prøveløsladt efter ca. 13 år, men det sker sjældent så tidligt.

Naum Conevski (og om 2-3 måneder Seth Sethsen) har fornylig overgået Palle Sørensen i afsoningslængde.
1
Brugeravatar
paint

Indlægaf paint » 23. apr 2018, 21:53

KIM K skrev:Enig, der er ikke noget overraskende i at forsvaret nedlægger påstand om en tidsbestemt straf eller frifindelse, det vil de altid gøre uanset bevisets stilling.

Men det store spørgsmål er vel, hvordan er bevisets stilling? Man har ikke kunnet fastslå en dødsårsag og dermed har man (anklageren) heller ikke endegyldigt bevist (set med mine ikke-jurist øjne) at han har slået Kim Wall ihjel.

Der er formodninger og sandsynligheder osv. Men det skal jo kunne bevises, hævet over enhver rimelig tvivl. Mavefornemmelser, følelser og 'han er sikkert fuld af løgn' eller måske snarere han er fuld af løgn, er jo ikke nok, i sig selv?

Jeg tror naturligvis selv, at han har slået hende ihjel. Men hvis man ikke kan komme det nærmere end at stik i underlivet og afskæring af hovedet, har fundet sted lige før eller efter dødens indtræden, så har man (anklageren) vel et problem, juridisk set?

Der er bunker af indicier, men er det nok til at idømme en straf som livsvarigt fængsel (lovens strengeste straf)?
0

abcd
Kort karma: 413
Likede indlæg: 13357

Indlægaf abcd » 24. apr 2018, 04:22

Zinde skrev:Jeg får myrekryb af den mentalbeskrivelse. Tænk at der findes et menneske, der er så afsporet. Og han har gået rundt imellem os. Og mon ikke det er urealistisk, at han skulle være den eneste af sin slags?

Der har for nylig været en dokumentarserie på DR om seriemordere i USA. Mænd der mishandlede kvinder og slog dem ihjel, skulle på landsplan tælles i hundreder hvis ikke tusinder. Dvs. et konservativt estimat er ca. én mandlig seriemorder pr. million indbyggere (USA tæller vist ca. 300 millioner mennesker). Eller 6 i Danmark. Men derudover var der en der estimerede at kun ca. 1% af de mænd der havde fantasier om den slags, nogensinde samlede mod til at føre det ud i livet. Dvs. 1 ud af 10.000 har fantasier om det, og da halvdelen af befolkningen er kvinder, bliver det 1 ud af 5.000 mænd der har den slags fantasier.

Hvis man er kvinde, og man har datet 100 mænd, er der således 1 - 0,9998^100 = ca. 2% risiko for at man har været på date med en der godt kunne tænke sig at slå en ihjel. Det svarer omtrent til sandsynligheden for at gætte et tilfældigt kort i et almindeligt spil kort.

Sorry, har en svaghed for tåbelige regnestykker.
3
Brugeravatar
Studsgaard
Kort karma: 513
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 7836

Indlægaf Studsgaard » 24. apr 2018, 05:21

paint skrev:

Men det store spørgsmål er vel, hvordan er bevisets stilling? Man har ikke kunnet fastslå en dødsårsag og dermed har man (anklageren) heller ikke endegyldigt bevist (set med mine ikke-jurist øjne) at han har slået Kim Wall ihjel.

Der er formodninger og sandsynligheder osv. Men det skal jo kunne bevises, hævet over enhver rimelig tvivl. Mavefornemmelser, følelser og 'han er sikkert fuld af løgn' eller måske snarere han er fuld af løgn, er jo ikke nok, i sig selv?

Jeg tror naturligvis selv, at han har slået hende ihjel. Men hvis man ikke kan komme det nærmere end at stik i underlivet og afskæring af hovedet, har fundet sted lige før eller efter dødens indtræden, så har man (anklageren) vel et problem, juridisk set?

Der er bunker af indicier, men er det nok til at idømme en straf som livsvarigt fængsel (lovens strengeste straf)?

De har jo bevist, som du selv skriver, at stikkene og parteringen er sket lige ved dødstidspunktet. Det kan godt være de ikke kan sige præcis hvilket stik/snit der gjorde det. Men det andet vægter da klart for en dom. Og viser hans forklaring er forkert.
0
Brugeravatar
Ekliptika
Kort karma: 18
Likede indlæg: 468

Indlægaf Ekliptika » 24. apr 2018, 05:28

Jeg kan ikke lade være med at tænke på, hvad der sker, hvis de ikke dømmer ham for andet end usømmelig omgang med lig, som forsvarende mener er den rette dom. Det giver 6 mdr, som han allerede har udstået i perioden, han har været varetægtsfængslet. Så kan han vel i princippet forlade retten som en fri mand imorgen, eller hvordan? Gad vide hvilket liv, der venter ham, hvis det sker?
0
"Watching the torch being carried forward is the true burden of all masters"
abcd
Kort karma: 413
Likede indlæg: 13357

Indlægaf abcd » 24. apr 2018, 05:44

Zinde skrev:
abcd skrev:
Zinde skrev:Jeg får myrekryb af den mentalbeskrivelse. Tænk at der findes et menneske, der er så afsporet. Og han har gået rundt imellem os. Og mon ikke det er urealistisk, at han skulle være den eneste af sin slags?

Der har for nylig været en dokumentarserie på DR om seriemordere i USA. Mænd der mishandlede kvinder og slog dem ihjel, skulle på landsplan tælles i hundreder hvis ikke tusinder. Dvs. et konservativt estimat er ca. én mandlig seriemorder pr. million indbyggere (USA tæller vist ca. 300 millioner mennesker). Eller 6 i Danmark. Men derudover var der en der estimerede at kun ca. 1% af de mænd der havde fantasier om den slags, nogensinde samlede mod til at føre det ud i livet. Dvs. 1 ud af 10.000 har fantasier om det, og da halvdelen af befolkningen er kvinder, bliver det 1 ud af 5.000 mænd der har den slags fantasier.

Hvis man er kvinde, og man har datet 100 mænd, er der således 1 - 0,9998^100 = ca. 2% risiko for at man har været på date med en der godt kunne tænke sig at slå en ihjel. Det svarer omtrent til sandsynligheden for at gætte et tilfældigt kort i et almindeligt spil kort.

Sorry, har en svaghed for tåbelige regnestykker.

Det er sgu da dårlig stil af naturen at lave så mange fejlbehæftede mænd :ad!:

Og det er bare dem der er helt ude i at ville slå ihjel. Hvor mange fantaserer mon om at voldtage kvinder?

Omvendt er der vist også en del kvinder der fantaserer om at blive voldtaget.
0
Brugeravatar
Freya
Kort karma: 72
Likede indlæg: 1604

Indlægaf Freya » 24. apr 2018, 06:59

LaScrooge skrev:Jeg læste et interview med hendes veninde. Veninden var ked af, at Kim blev reduceret til knivstik, en mishandlet krop og en andens onde gerninger. Så artiklen berettede om deres venskab og Kim, som veninden kendte hende. Det var meget kærligt og meget smukt. Jeg forstår godt trangen til og ønsket om at Kim som person ikke glemmes eller reduceres til at være RaketMadsens Offer. Og jeg kan derfor også godt forstå hendes forældre. Med tiden, afhængigt af hvordan fonden omtales, kan det måske godt glide i baggrunden og fokus være på det spændende og livlige menneske, Kim Wall var. Koblingen kan blive en anden.

Det var først da jeg læste det interview at jeg kunne mærke noget som helst. Efter det følte jeg mig vred. Tænk, at han følte at han havde lov til at myrde hende, bare fordi han var nysgerrig. Den egoisme, der ligger i det, er syg. Forvrænget. Umenneskelig.

Helt enig. Bare det at sagen bliver omtalt som Ubådssagen i medierne er jo allerede at fjerne fokus fra mennesket Kim. Det er jo ikke en sag om en ubåd, men en sag om en kvinde, der formodes at være blevet tortureret til døde.
0
Brugeravatar
Pax Romana
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4083

Indlægaf Pax Romana » 24. apr 2018, 07:12

paint skrev:

Hvis de er på højde med Rundetårn, så ja.
1
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
DenBruneMunk
Kort karma: 61
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2074

Indlægaf DenBruneMunk » 24. apr 2018, 07:26

Masser af domme , baseret på indicier, så hvorfor skulle PM ikke få livstid for sine ugerninger? Andre har fået det i Danmark før ham.

https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke ... en-beviser

https://www.bt.dk/krimi/forsvarer-indic ... eplejerske

https://www.fyens.dk/odense/Drabssag-ud ... el/3083387
1

Tilbage til "Livets forhold"