Wizzze skrev:Krølle skrev:paint skrev:Krølle skrev:Wizzze skrev:paint skrev:Den under/tillægs-sigtelse, der er blevet tilføjet - 'under særligt skærpende omstændigheder', gør det hele endnu mere mystisk. Den bruges, ifølge diverse medier, i tilælde hvor der f.eks kan være tale om påvirkede personer, der kører vanvidskørsel eller på anden måde, har handlet groft uforsvarligt (med en anden persons død til følge)
Han blev anklaget via en drabs paragraf, altså noget planlagt, det mente dommeren ikke der var bevis for, og derfor blev anklagen reduceret til uagtsomt drab, men der er straframmen ikke høj nok til at kunne varetægtsfængsle, så de skal have de skærpende omstændigheder med, ellers skulle han sættes fri med det samme. Så de skærpede omstændigheder er rent juristeri, for at kunne holde ham varetægtsfængslet.
Hvis politiet ikke kan fremvise beviser for de skærpede omstændigheder om 3 uger, når varetægtsfængslingen udløber, så må han sættes fri.
Rent retssikkerhedsmæssigt er det altså en smule betænkeligt, at dommeren det ene øjeblik anvender den almindelige bestemmelse om uagtsomt manddrab og så - hokus pokus - da det går op for dem, at strafferammen ikke er høj nok, gør det til en fængsling PBS særligt skærmende omstændigheder.
Hvis det "bare" er en skrivefejl, at man ikke anvendte den del af bestemmelsen, er det cool nok, men ellers... Sweet Jesus. "Nå, det er ikke nok til at holde dig, at vi sigter dog for tyveri? Nå, så,lægger vi loge en drabssigtelse oveni. Der ER jo folk, der måske er slået ihjel et eller andet sted."
Jeg synes også at det virker stærkt betænkeligt, at man lige hiver en ekstra sigtelse frem af skuffen. Dommeren, som jeg har forstået, kan ikke have ment at der var ført bevis nok til en drabssigtelse - derfor blev den ændret, og dét må vel være dét, som dommeren mente at beviserne kunne bære.
Men næh nej, vi har Happy Hour i dag, så du får lige en ekstra sigtelse med i prisen.
Det er eddermaneme en bar, jeg ikke skal frekventere fremover. Godt man har droppet det der jura-noget for good
En gang bidt af paragrafferne, altid bidt af pararafferne
Jeg tænker at nærmede Carl Plum sig ponyen, så ville du nok finde en paragraf eller 5 frem
Nej da. En longepisk er langt mere effektiv!