Ubådsmordet!

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Aragorn
Kort karma: 928
Likede indlæg: 10463

Re: Ubådsmordet!

Indlægaf Aragorn » 18. aug 2017, 09:37

Atomic Blonde skrev:
paint skrev:
Det er også derfor, at kriminelle altid fjerner batteriet fra telefonen, eller bruger ældgamle telefoner uden gps (terrorister, kender også tricket) når de ikke vil spores.
Nogle bad guys anvender så encryption eller scrambler på deres mobiler.
Men alt kan jo afkodes når man først finder nøglen. ;)

Mjaeh, man kan næppe finde nøglen til alt. Med 4096 bit RSA kryptering er det nok bare nemmere at fange manden og tæve ham, til han fortæller koden. I hvert fald hvis man gerne vil have den, inden man bliver 90 år.
0
It's a grand experiment
A well planned bizarre event
It's a grand experimental life
Brugeravatar
Atomic Blonde
Kort karma: 14
Likede indlæg: 222

Indlægaf Atomic Blonde » 18. aug 2017, 10:24

Aragorn skrev:
Atomic Blonde skrev:
paint skrev:
Det er også derfor, at kriminelle altid fjerner batteriet fra telefonen, eller bruger ældgamle telefoner uden gps (terrorister, kender også tricket) når de ikke vil spores.

Mjaeh, man kan næppe finde nøglen til alt. Med 4096 bit RSA kryptering er det nok bare nemmere at fange manden og tæve ham, til han fortæller koden. I hvert fald hvis man gerne vil have den, inden man bliver 90 år.
Man har med succes brudt 4096-bit RSA, ved at lytte - med en mikrofon - til en computer, mens den dekrypterer data. Jeg kender ikke de nærmere detaljer men jeg forstår at det er noget med at kende frekvensen og så filtrerer andre lyde fra. Det og så lytte efter nogle gentagelser mens at CPU'en dekrypterede data gjorde at man kunne konstruere dekrypteringsnøglen. Som sagt kender jeg ikke teknikken bag. Jeg husker det bare fra en forelæsning om signalsikkerhed i forsvaret.

Hm! Nu jeg tænker efter, så havde vi en del bærbare pc´er som var indkapslet i lydtætte bokse. :gruble:
1
Just on the border of my waking mind, there lies another time, where darkness and light are one,
and as I tread the halls of sanity, I feel so glad to be, unable to go beyond.
Slettet bruger
Likede indlæg: 6799

Indlægaf Slettet bruger » 18. aug 2017, 10:30

Men hvorfor påstår Telia så at de har wifi på Saltholm? Er det falsk marketing?

Kan nogen ikke tage til Saltholm og se om der er wifi? :)
1
Brugeravatar
paint
Kort karma: 585
Likede indlæg: 29659

Indlægaf paint » 18. aug 2017, 10:47

eks-Maupassant skrev:Men hvorfor påstår Telia så at de har wifi på Saltholm? Er det falsk marketing?

Der er 5-600 får samt en hel masse køer derovre. De kan da ikke klare sig uden wifi.

Billede
3
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Aragorn
Kort karma: 928
Likede indlæg: 10463

Indlægaf Aragorn » 18. aug 2017, 10:49

Atomic Blonde skrev:
Aragorn skrev:
Atomic Blonde skrev:
paint skrev:

Man har med succes brudt 4096-bit RSA, ved at lytte - med en mikrofon - til en computer, mens den dekrypterer data. Jeg kender ikke de nærmere detaljer men jeg forstår at det er noget med at kende frekvensen og så filtrerer andre lyde fra. Det og så lytte efter nogle gentagelser mens at CPU'en dekrypterede data gjorde at man kunne konstruere dekrypteringsnøglen. Som sagt kender jeg ikke teknikken bag. Jeg husker det bare fra en forelæsning om signalsikkerhed i forsvaret.

Hm! Nu jeg tænker efter, så havde vi en del bærbare pc´er som var indkapslet i lydtætte bokse. :gruble:

Det anede jeg helt ærligt ikke. Det er godt nok utroligt det lader sig gøre - men mange forskellige SCA metoder er forbavsende fantasifulde, så hvorfor ikke? Spørgsmålet er selvfølgelig, hvor lang tid det tager, og om det er realistisk at et mål ikke migrerer data og ændrer nøgle i den tid der går - det ved jeg i sagens natur ikke, da jeg først hørte om den metode, da jeg læste dit indlæg.

Jeg er dybt imponeret - og ligeledes foruroliget.
0
It's a grand experiment
A well planned bizarre event
It's a grand experimental life
Brugeravatar
DenBruneMunk
Kort karma: 61
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2076

Indlægaf DenBruneMunk » 18. aug 2017, 11:00

Atomic Blonde skrev:GPS vil ikke være til hjælp, da det hele tiden behøver dataadgang for at samle lokaliseringsoplysningerne. Men nogle mobiltelefoner slukker ikke helt, selvom de ser ud til at være slukket.
Præcis hvad mener du? At telefonen ingen hukommelse har, at telefonen ikke kan lagre coordinaterne for GPS position indtil de sendes vidre? At GPS er afhængig af en datamobil forbindelse?

Det lyder lidt som en god røver historie.
0
Slettet bruger

Indlægaf Slettet bruger » 18. aug 2017, 11:07

paint skrev:
eks-Maupassant skrev:Men hvorfor påstår Telia så at de har wifi på Saltholm? Er det falsk marketing?

Der er 5-600 får samt en hel masse køer derovre. De kan da ikke klare sig uden wifi.

Billede

Der bor 2 personer, den ene af dem er ham her, den anden ved jeg ikke hvem er

Billede
0
Slettet bruger

Indlægaf Slettet bruger » 18. aug 2017, 11:07

Han ser måske ikke så wifi-agtig ud
5
Brugeravatar
DenBruneMunk
Kort karma: 61
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2076

Indlægaf DenBruneMunk » 18. aug 2017, 11:14

eks-Maupassant skrev:Han ser måske ikke så wifi-agtig ud

ahh hold op, han holder da antennen i sin venstre side, den er helt hvid.
0
Slettet bruger

Indlægaf Slettet bruger » 18. aug 2017, 11:19

DenBruneMunk skrev:
eks-Maupassant skrev:Han ser måske ikke så wifi-agtig ud

ahh hold op, han holder da antennen i sin venstre side, den er helt hvid.

Det er fast arbejde!
0
Brugeravatar
paint
Kort karma: 585
Likede indlæg: 29659

Indlægaf paint » 18. aug 2017, 11:20

Atomic Blonde skrev:
Aragorn skrev:
Atomic Blonde skrev:
paint skrev:

Bruger man ikke Faradays-bure, til dén slags?

"Myndigheder og virksomheder, såsom de væbnede styrker, der arbejder med hemmelige oplysninger, anvender forskellige typer af faradays bur for at undgå, at kompromitterende signaler kan opfanges ved aflytning og dermed bruges af et efterretningsvæsen. Medarbejderne kan så i disse strukturer arbejde med computere, som ikke har forbindelse til ydre netværk og dermed er helt uafhængige og isolerede."

(enhver Ambassade i udlandet, med respekt for sig selv, har et sådant bur/rum.)

https://da.wikipedia.org/wiki/Faradays_bur
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Atomic Blonde

Indlægaf Atomic Blonde » 18. aug 2017, 11:21

paint skrev:Der er 5-600 får samt en hel masse køer derovre. De kan da ikke klare sig uden wifi.

Billede
De bruger wifi til koordinering ;)
2
Just on the border of my waking mind, there lies another time, where darkness and light are one,
Brugeravatar
Atomic Blonde

Indlægaf Atomic Blonde » 18. aug 2017, 11:26

Aragorn skrev:Det anede jeg helt ærligt ikke. Det er godt nok utroligt det lader sig gøre - men mange forskellige SCA metoder er forbavsende fantasifulde, så hvorfor ikke? Spørgsmålet er selvfølgelig, hvor lang tid det tager, og om det er realistisk at et mål ikke migrerer data og ændrer nøgle i den tid der går - det ved jeg i sagens natur ikke, da jeg først hørte om den metode, da jeg læste dit indlæg.

Jeg er dybt imponeret - og ligeledes foruroliget.
Who knows, hvad NSA rent faktisk kan.
0
Brugeravatar
Krølle
Kort karma: 1828
Likede indlæg: 14487

Indlægaf Krølle » 18. aug 2017, 11:38

Jeg er en teknikdinosaur, men eftersom jeg ofte ryger på svensk netværk på syd/sydvestspidsen af Amager tænker jeg, at der er dækning på vandet?

Når man kører over Øresundsbroen forsvinder signalet også kun ganske kortvarigt i tunneldelen. Det kan ophidse en online pokerspiller en del. Har jeg hørt.
0
Brugeravatar
Atomic Blonde

Indlægaf Atomic Blonde » 18. aug 2017, 11:50

paint skrev:
Bruger man ikke Faradays-bure, til dén slags?

"Myndigheder og virksomheder, såsom de væbnede styrker, der arbejder med hemmelige oplysninger, anvender forskellige typer af faradays bur for at undgå, at kompromitterende signaler kan opfanges ved aflytning og dermed bruges af et efterretningsvæsen. Medarbejderne kan så i disse strukturer arbejde med computere, som ikke har forbindelse til ydre netværk og dermed er helt uafhængige og isolerede."

(enhver Ambassade i udlandet, med respekt for sig selv, har et sådant bur/rum.)

https://da.wikipedia.org/wiki/Faradays_bur
Mon ikke der er et gitter net indbygget i kassen.
0

Tilbage til "Livets forhold"