Modesty Blame skrev:
Overlagt mord - altså planlagt - betyder, at han har planlagt at dræbe en person, som mange mennesker vidste, at han var i selskab med - der er billeder, video, masser af vidner, der ved, at han er den sidste, der har været i selskab med Kim Wall.
Så den tror jeg ikke på.
Drab i affekt - mere sandsynligt - men det betyder, at de skal være kommet op at toppes over et eller andet, der vækker stærke nok følelser i PM til, at han dræber. Jeg har svært ved at forestille mig, hvad det skulle være. Han er kendt for at have temperament, men temperament er ikke lig med, at han potentielt er en dræber. Han kendte ikke Kim Wall i forvejen - det er trods alt ret sjældent, at affektdrab sker ift. folk, man ikke har en relation til.
Så er der teorierne omkring, at det skulle være en seksuel afvisning - hvorfor skulle han pludselig forsøge sig med en kvinde, som er der for at skrive en artikel om hans ubåd/raketgejl? Det giver ikke mening - medmindre der sidder en masse kvinder derude, der har oplevet ham være for nærgående. Men det har vi ikke hørt noget om, så vidt jeg ved.
Det, der så er tilbage, er et uheld. Som nogen skrev tidligere - så kan der være sket et uheld, og han har forudset, at han ikke kunne forklare sig ud af det uheld, og derfor har forsøgt at skjule det. Det synes jeg faktisk virker allermest sandsynligt.
Planlagt mord, tror jeg heller ikke på. Intet tyder på at manden er hemmelig lystmorder.
Derimod, tror jeg at motivet/årsagen ligger i lige netop affekt eller et seksuelt motiv.
Det at han ikke kendte hende i forvejen, kan jeg ikke se som nogen vægtig grund til at afvise det. Vi kan af gode grunde ikke vide, hvad der er foregået derude. Men 'noget' (hvad det så end kan være) kan have ophidset ham så meget, at han har slået hende ned – i affekt. Måske har hun opdaget noget som hun absolut ikke skulle opdage, og som kunne true hele hans tilværelse og fremtidsplaner. Det ved vi ikke, og derfor kan vi ikke afvise det. (altså en trussel mod hans tilværelse og hans projekt)
Det seksuelle motiv. Som modspørgsmål kunne man spørge: hvorfor skulle han ikke forsøge sig, fordi hun er der for at skrive en artikel? Hvis han bliver tiltrukket af hende, og tror hun er med på den. Det er hun så ikke, viser det sig. Mange voldtægter, er udført med netop sådan en optakt. Bagefter står han med et voldtægtsoffer, som vil kunne ødelægge hans fremtid og hans elskede raketprojekt, som er hele hans liv (han lever og ånder for det)
Han slår hende ihjel, i panik (måske). Nu står han med et dødt voldtægtsoffer, som ikke kan bortforklares. (igen, en trussel mod hele hans liv og tilværelse)
Han behøver ikke at have forsøgt sig med andre kvinder, for pludselig at falde for netop hende. Han er gift, men lever i et åbent forhold – så seksuelle encounters med andre, kan ikke være ham fremmed (ellers lever man vel ikke i åbne forhold – selvom man naturligvis ikke slår folk ihjel, fordi man lever i åbent forhold)
Uheld/ulykke, ser jeg modsat dig, som det mest usandsynlige bl.a fordi hans adfærd ikke er præget af panik, efterfølgende. Men omvendt, er præget af rationel tænkning og logik. Dét er ofte fraværende i panikreaktioner.