Ubådsmordet!

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Minimalista
Kort karma: 18
Likede indlæg: 111

Re: Ubådsmordet!

Indlægaf Minimalista » 24. aug 2017, 11:42

Jeg kom til at tænke på noget, hvorfor hører man aldrig om, om hypnose kan bruges ifm. en drabsefterforskning? Jeg er med på, at hypnose er tænkt som en frivillig metode, hvor der er gensidig tillid mellem behandler og klient. Fordelen ved hypnose er også, at den viden man kan opnå kan være meget detaljeret. En anden metode er løgnedetektoren, den hører man sjældent om, men måske den kan være et "internt led" som pressen ikke kender til i efterforskningen.
0
Frank
Kort karma: 23
Likede indlæg: 626

Indlægaf Frank » 24. aug 2017, 11:57

Minimalista skrev:Jeg kom til at tænke på noget, hvorfor hører man aldrig om, om hypnose kan bruges ifm. en drabsefterforskning? Jeg er med på, at hypnose er tænkt som en frivillig metode, hvor der er gensidig tillid mellem behandler og klient. Fordelen ved hypnose er også, at den viden man kan opnå kan være meget detaljeret. En anden metode er løgnedetektoren, den hører man sjældent om, men måske den kan være et "internt led" som pressen ikke kender til i efterforskningen.
Man benytter sig af hypoteser. Hypoteser afvises kun, hvis det kan bevises, at de ikke kan være sande.

Dansk politi bruger ikke løgnedetektorer. De beviser, som tilvejebringes under efterforskning, skal kunne holde i retten. Der er for stor videnskabelig usikkerhed om de resultater, som brugen af ”løgnedetektorer” giver, og dermed svækkes deres værdi også som beviser.
7
Brugeravatar
Pølsemix
Kort karma: 125
Likede indlæg: 2967

Indlægaf Pølsemix » 24. aug 2017, 11:57

Minimalista skrev:Jeg kom til at tænke på noget, hvorfor hører man aldrig om, om hypnose kan bruges ifm. en drabsefterforskning? Jeg er med på, at hypnose er tænkt som en frivillig metode, hvor der er gensidig tillid mellem behandler og klient. Fordelen ved hypnose er også, at den viden man kan opnå kan være meget detaljeret. En anden metode er løgnedetektoren, den hører man sjældent om, men måske den kan være et "internt led" som pressen ikke kender til i efterforskningen.

Jeg har ikke forstand på om hypnose kan bruges sådan, men hvis det kan, så virker det uforeneligt med princippet om at det er frivilligt for en sigtet/tiltalt om vedkommende vil afgive forklaring.
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 6799

Indlægaf Slettet bruger » 24. aug 2017, 12:05

Ekliptika skrev:Har lige læst følgende udtalelse i BT fra PMs forsvarer under overskriften "Raket-Madsens forsvarer: Derfor er han lettet over fundet af Kim Walls lig":
http://www.bt.dk/krimi/raket-madsens-fo ... -walls-lig

"Hun forklarer, at bekræftelsen af, at det ER Kim Wall, der blev fundet død, vil hjælpe hendes klients sag i retten, da liget kan være med til at få klarhed over, at der var tale om en ulykke, da Kim Wall døde i ubåden, lyder det.
»Min klient er ikke lettet over det, der er sket, men over at liget nu er fundet. Det er begrænset, hvad jeg kan udtale mig om, men helt generelt kan jeg sige, at det kan være afgørende for at finde ud af, hvad der er sket, at liget er identificeret. Min klient nægter sig skyldig i drab, og på den måde er han lettet over, at politiet nu har mulighed for at komme til bunds i sagen,« siger Betina Hald Engmark."

Det giver ingen mening for mig. Hvis han er lettet over, at liget er fundet, fordi liget vil kunne vise, at der er sket et uheld, hvorfor så i første omgang partere liget og smide det i havet? Hvis liget tydeligt vil bevise, at der er sket et uheld, hvorfor kontaktede han så ikke politi etc med det samme og sejlede i land med ubåden? Så havde der da ikke været noget at frygte?

Hvis jeg var pårørende her, ville det at læse ovenstående være som at gnide salt i såret. En person er sammen med min datter, da hun omkommer. Af uransagelige årsager vælger personen at skære min datters lig i stykker og smide det overbord fra en ubåd. Og oven i købet foretage sig handlinger, der ser ud til at, at personen ikke ville have, at delene fra min datters lig skulle kunne findes igen. Efterfølgende udtaler personen så, at han er lettet over, at dele af min parterede datters lig alligevel er blevet fundet, fordi liget kan være med til at vise, at der var tale om et uheld :stoned:
Og jeg ville aldrig tilgive den person, som var sammen med min datter da hun døde (uheld eller ej), at personen ikke gav mig muligheden for at sige et ordentlig farvel til min datter, men at hun istedet nu optræder som hovedperson i et absurd drama, der går hele verden rundt.

Well det er jo hendes job at gøre sit bedste for a forsvare Raket-Madsen. Og det indbefatter altså ikke at hun passer på de pårørendes følelser, så der er intet galt i det hun gør.

Det må være ret svært at være forsvarer i sådan en sag, hvor det bare vælter frem med beviser. Hun har jo ikke andet valg end at køre videre med ulykkes-historien, så længe Raket-Madsen vil beholde den version.

Det ku godt tænkes de ændrer den til "utilregnelig i gerningsøjeblikket" på et senere tidspunkt.
1
Brugeravatar
Minimalista
Kort karma: 18
Likede indlæg: 111

Indlægaf Minimalista » 24. aug 2017, 12:07

Pølsemix skrev:

Jeg har ikke forstand på om hypnose kan bruges sådan, men hvis det kan, så virker det uforeneligt med princippet om at det er frivilligt for en sigtet/tiltalt om vedkommende vil afgive forklaring.

Ja det er dér, problemet opstår. Så kan det næppe kaldes hypnose længere. Man hører jo også om folk, der er gået i chok og intet husker, fx vidner. Der ville hypnose evt. kunne være en hjælp.
0
Brugeravatar
Zombie
Kort karma: 1034
Likede indlæg: 15712

Indlægaf Zombie » 24. aug 2017, 12:10

Pølsemix skrev:

I 90'erne var hypnose indblandet i en værre ballade med falske minder, hvor voksne mennesker mente at kunne huske seksuelt misbrug fra da de var børn, gennem forskellige former for terapi, bl.a. via brug af hypnose. Det blev kaldt for undertrykte minder.

Hvor det er ganske givet, at mennesker udsatte for svære og nogle gange langtrukne traumer kan fortrænge det, så ER det en reel risiko, at folk via hypnose får plantet idéer i sindet som ikke har noget på sig.

Jeg har selv modtaget hypnose gennem terapi, men min psykolog som gør det, bruger det ikke som et middel til at få en sandhed ud af folk. Dertil er det alt for usikkert. Hun bruger det til at gøre det nemmere og mindre smertefrit at snakke om voldsomme traumer.

Man kan få folk til at sige ting der ikke passer under hypnose, og man kan plante tanker/minder der er falske (som drømme).
Derfor skal hypnose ikke bruges hverken i efterforskning eller som bevis.

Ift. løgndetektor er det igen ikke en eksakt videnskab og mange ting kan påvirke resultatet. Er testpersonen under voldsom pres, kan det påvirke hans system, så alle svar tester som løgn. En mand, der netop frivilligt lader sig isolationsfængsle, er nok under pres.
3
aka Forbies

:gammel:
Frank

Indlægaf Frank » 24. aug 2017, 12:10

Pølsemix skrev:Jeg har ikke forstand på om hypnose kan bruges sådan, men hvis det kan, så virker det uforeneligt med princippet om at det er frivilligt for en sigtet/tiltalt om vedkommende vil afgive forklaring.
Men i princippet er det jo ligegyldigt hvad du fortæller, eller ikke fortæller politiet.
Det er stadig anklagemyndigheden som skal løfte bevisbyrden.
5
Slettet bruger

Indlægaf Slettet bruger » 24. aug 2017, 12:15

Aima skrev:Jeg tænker sagtens Olkriks påstand kan have relevans for sagen, til gengæld er det dog totalt hjernedødt at lægge den slags på sociale medier, fremfor blot at nøjes med at kontakte politiet med sine oplysninger. Men nu er min grundholdning i øvrigt at Olrik er en kæmpeklovn helt generelt, og han er vist primært kendt for at lukke en masse usorteret bullshit ud i offentligheden.

Tja Politiet har vel fundet ud af det for en uge siden allerede, og det kommer jo alligevel frem før eller siden.

Så jeg kan ikke se problemet her.

Det er første gang jeg forsvarer Olrik, det føles mærkeligt og forkert :puke:
0
Slettet bruger

Indlægaf Slettet bruger » 24. aug 2017, 12:16

Frank skrev:
Pølsemix skrev:Jeg har ikke forstand på om hypnose kan bruges sådan, men hvis det kan, så virker det uforeneligt med princippet om at det er frivilligt for en sigtet/tiltalt om vedkommende vil afgive forklaring.
Men i princippet er det jo ligegyldigt hvad du fortæller, eller ikke fortæller politiet.

Ja så uanset folk fortæller under hypnose om en masse mord de har begået, så skal det alligevel bevises.
0
Brugeravatar
Zombie
Kort karma: 1034
Likede indlæg: 15712

Indlægaf Zombie » 24. aug 2017, 12:23

Hvorfor skal han gøres til et monster? De fleste kvinder voldtages eller myrdes af en, de kender i forvejen. Skal vi tegne et monsterbillede, skal det også have ansigt af vores partnere, fædre og venner.

Folk er sjældent venner med nogen, de tror ville myrde dem, så jeres gode vurdering af folk er ikke meget værd.

Statistisk set er vi dog alle sammen i sikkerhed for mord, voldtægt not so much. Og det er ikke en gal videnskabsmand som gør det, men din kærestes bedste ven eller sådan en.
3
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 617
Likede indlæg: 15674

Indlægaf Flora » 24. aug 2017, 12:23

Frank skrev:

Vil det sige, at hvis man tilstår en forbrydelse, som ikke kan bevises, så bliver man ikke dømt?
0
Frank

Indlægaf Frank » 24. aug 2017, 12:30

Flora skrev:
Vil det sige, at hvis man tilstår en forbrydelse, som ikke kan bevises, så bliver man ikke dømt?
Ja og nej ;)
Afhængig af omstændighederne kan man dømmes på indicier.
1
Brugeravatar
Guru
Kort karma: 15
Likede indlæg: 313

Indlægaf Guru » 24. aug 2017, 12:30

Flora skrev:
Frank skrev:

Faktisk ja. Selvom du påstod at det var dig som slog journalisten ihjel, så skulle det bevises før du kunne blive dømt.
En tilståelse er ikke nok til at blive dømt, ligesom det ikke redder en fra at blive dømt, selvom man nægter sig skyldig.
2
“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way” – Alan Watts.
Brugeravatar
icelady
Moderator
Kort karma: 954
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 24163

Indlægaf icelady » 24. aug 2017, 12:39

Olrik-manden har lagt en video op på sin FB, som en opfølgning på hans tidligere status.

Dog handler den mere om BDSM/fetich-miljøet, end om det han rent faktisk skrev.
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Slettet bruger

Indlægaf Slettet bruger » 24. aug 2017, 12:43

icelady skrev:Olrik-manden har lagt en video op på sin FB, som en opfølgning på hans tidligere status.

Dog handler den mere om BDSM/fetich-miljøet, end om det han rent faktisk skrev.

What a surprise, at han bruger en her sag til selvpromovering. Det skulle man da aldrig have troet om Olrik.
6

Tilbage til "Livets forhold"