Slik og søde sager versus selvkontrol

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 3486
Likede indlæg: 25994

Slik og søde sager versus selvkontrol

Indlægaf Wizzze » 14. aug 2017, 14:28

Jeg købte en Toms guldbarre med op på pinden, efter frokosten i dag. Og planen var at den skulle holde hele eftermiddagen. Men da der først var taget hul på den, så var den væk på nul komma fem. Jeg kan faktisk ikke huske at have spist alle stykkerne, det er bare sket, sådan pr automat arm :genert:

Hvorfor er det, at vi dårligt har tygget af munden, før armen/hånden finder det næste stykke at proppe ind i løgneren? :gruble:

Sådan et stykke chokolade efterlader jo smag i munden et stykke tid, og vi er som regel ikke ved at dø af sult når vi fråder slik og sødt, så hvorfor er at man ikke kan strække indtagelsen over længere tid? :gruble:

Jeg har jo tydeligvis ingen selvkontrol :blush: Men hvad med dig? kan du styre slik og søde sager? ville chokolade stykket have varet en eftermiddag hos dig, eller ville det også forsvinde på et splitsekund? :D
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Persnikedy
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 18246

Re: Slik og søde sager versus selvkontrol

Indlægaf Persnikedy » 14. aug 2017, 14:35

Hvis der ikke er taget hul på chokoladen kan den holde, når der først er åbnet så er den væk før jeg får opdaget hvad jeg laver.

Chips kan jeg derimod have gang i den samme pose i ugevis. Der er jeg vist den eneste hvor potionsstørrelsen de påstår er i posen faktisk holder
1
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
Hunkat
Kort karma: 489
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 14990

Indlægaf Hunkat » 14. aug 2017, 15:00

Jeg har et stofskifte som betyder at jeg er konstant sulten. ½-1 time efter aftensmad kunne jeg sagtens spise en potion til. Hvis jeg spiste hver gang jeg var sulten ville jeg veje 150 kg. Så jeg prøver ikke at have slik og chips i huset, jeg kan ikke styre det. Hvis det er indenfor rækkevide så forsvinder det.
0
L'enfer, c'est les autres

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
HappyHippo
Kort karma: 117
Likede indlæg: 2506

Indlægaf HappyHippo » 14. aug 2017, 15:06

En guldbar er da også lille. Jeg kan slet ikke lide Toms, synes virkelig det er skod-chokolade. En plade marabou derimod, haps
0
Lykke
Kort karma: 210
Likede indlæg: 5579

Indlægaf Lykke » 14. aug 2017, 15:10

Generelt lærer vi ikke at spise når vi sultne. Vi spiser fordi nu er der aftensmad og kl er 18.
Det der med at være intuitiv spiser er en svær kunst.

Hvis ens forældre har lært en at spise op, er nogle endnu dårligere stillet i forhold til at smage maden og mærke efter.

Men hvorfor skulle chokoladen nødvendigvis 'holde' hele eftermiddagen?

Men forklaringen ligger nok i hjernen. Hvor vi stadig spiser når der er mad, fordi man ikke ved hvornår der er mere mad. Men i vores verden/land er der næsten altid mad. Så forskellige strategier kan være nødvendige. Fx at beslutte sig for en mængde chokolade, og så ikke mere end det.
0
Brugeravatar
Aima
Kort karma: 1336
Likede indlæg: 14800

Indlægaf Aima » 14. aug 2017, 15:32

Jeg har ikke lige et bud på, hvorfor mange har så svært ved selvkontrol, når det handler om slik og kage. Altså udover at det smager pissegodt.

Jeg ejer ikke selv kontrol over noget som helst, når det kommer til den slags. Jeg kan måske have kage eller slik liggende i skabet, hvis altså jeg er mættet, men det er altid kun et spørgsmål om få timer, før jeg igen er klar til at køre i hovedet. Min tilgang er, at jeg ikke slæber noget med hjem, jeg ikke må spise. Hvis jeg køber et kilo bland-selv-slik, er det med den tilgang, at jeg må kværne det hele på et kvarter, hvis det er dét, jeg har lyst til. Jeg har masser af gange forsøgt at lave regler a la "du må spise to flødeboller/halvdelen af slikket/et stykke kage og resten gemmer du". Jeg overholder det ikke, så jeg kan lige så godt lade være.

Jeg har heller aldrig forstået dem der kunne handle billigt slik i Tyskland for flere tusind kroner og så bare have det liggende og lissom administrere det på fornuftig vis. Det ville aldrig lade sig gøre for mig.

Jeg fik arbejde på en restaurant i februar, hvor vi må spise lige hvad vi vil fra menukortet, der er intet loft på, så i princippet må vi spise alt hvad vi vil på vores vagter, bare der er tid til det. På de første fire uger tog jeg syv kilo på, fordi jeg væltede rundt i burger, pomfritter, chokoladebrownie, nachos og bearnaise og aioli. Det fik jeg først hold i, da jeg måtte ud og købe nye jeans. Jeg smed kiloene igen ved at forbyde mig selv at spise fra menukortet i halvanden måneds tid, i stedet havde jeg drikkeyoughurter med på job. Det var røv og nøgler, men det er den måde, jeg fungerer på, når det kommer til ting der kan spises. Alt eller intet.
4
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Spjaerten
Kort karma: 1750
Likede indlæg: 7952

Indlægaf Spjaerten » 14. aug 2017, 15:38

Selvkontrol sagde du. Sådan et gen mangler jeg. Ergo jeg kværner alt sødt, salt og fedt på 0.5 :genert:

Så jeg kan ikke have ting på lager!

Svar nok?
1
Tryk på * :slem:
Lulu
Kort karma: 125
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2358

Indlægaf Lulu » 14. aug 2017, 15:52

Jeg begyndte at spise chrom tilskud for nogle måneder siden.

Fordi jeg efter fødslen af mit andet barn slet ikke havde nogen selvkontrol. Jeg trillede gerne med barnevognen op i brugsen og købte slik, chips og kage (og spiste det hele inden den store dreng og manden kom hjem :genert: ) hver dag.
Efter tilskud kan jeg stadig ikke styre mig når det er der. Men jeg kan lade være med at have det i huset. Jeg har ikke denne konstante trang mere. Heldigvis, for der er stadig nogle graviditetskilo der ikke vil smutte.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20782

Indlægaf Slettet bruger » 14. aug 2017, 15:57

Jeg gider ikke spise slik langsomt, det ødelægger fornøjelsen, så jeg kværner Guldbarren på.et minut med fuldt overlæg.

Men vi har mange kilo slik liggende herhjemme - vi henter det i Tyskland - som jeg ikke rører andet end weekendaftener eller hvis vi har gæster, det kan jeg udmærket styre.
0
Brugeravatar
Mangoness
Kort karma: 477
Likede indlæg: 8774

Indlægaf Mangoness » 14. aug 2017, 15:57

Jeg har selvkontrol, når det kommer til søde sager: Kage, slik osv. kan ligge i ugevis. Udelukkende fordi jeg mangler en sød tand og får det dårligt, hvis jeg spiser for meget sødt. :genert:

Chips kan ligge der et sted mellem få timer og et par dage. :ninja:
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:

Cheese Billede
Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 1135
Likede indlæg: 16394

Indlægaf vibbsen » 14. aug 2017, 16:16

Mangoness skrev:Jeg har selvkontrol, når det kommer til søde sager: Kage, slik osv. kan ligge i ugevis. Udelukkende fordi jeg mangler en sød tand og får det dårligt, hvis jeg spiser for meget sødt. :genert:

Chips kan ligge der et sted mellem få timer og et par dage. :ninja:

Sådan har jeg det også....Kage, slik ect har gode overlevelseschancer her i huset...Altså med mindre hr.vibbsen eller Mini Vibbsen ved at det er der, så er overlevelseschancerne knap så gode....

Til gengæld så har chips cirka samme overlevelseschancer som en zebra ville have i Løvernes bur....Jeg spiser ikke så mange af gangen. Men jeg spiser til gengæld mange gange...
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
No1
Kort karma: 253
Likede indlæg: 4561

Indlægaf No1 » 14. aug 2017, 17:34

Chips kan ligge i månedsvis.. Kage, slik og chokolade derimod....
0
Don't get so tolerant that you tolerate intolerance.
Allmost_Famous
Kort karma: 656
Likede indlæg: 14689

Indlægaf Allmost_Famous » 14. aug 2017, 18:26

Kage holder længe her. Det samme med chokoladekiks, småkager og den slags. Chips er kedelige uden dip, så de kan ligge i evigheder så længe, der ikke er dip i køleren. Läkerol og lignende holder også virkelig længe.

Men.... :genert: Skumslik og chokolade kværner jeg på rekordtid. Nøj, hvor smager det bare godt... :genert:
0
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
girl_beat
Kort karma: 347
Likede indlæg: 4167

Indlægaf girl_beat » 14. aug 2017, 18:45

Jeg når ret hurtigt en naturlig grænse for, hvad jeg kan proppe i hovedet, så min selvkontrol er selv-styret. Smart :P

Fx hvad der svarer til en Toms guldbar eller ca. en halv Haribo-pose af de dér 130-140 gram, så stopper jeg igen. Jeg kan sagtens være sliksulten flere dage i træk, men mængderne er ret beskedne.
1
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Myresluger
Kort karma: 85
Likede indlæg: 2385

Indlægaf Myresluger » 14. aug 2017, 18:51

Jeg ejer ikke selvkontrol når det kommer til søde sager. Dog har jeg tidligere i et helt år ikke spist slik osv. Efter et par uger blev det lettere, og jeg kunne godt sidde og kigge på resten af familien kørte i hovedet. Jeg har besluttet at tage en tørn igen - håber at holde en lang periode uden igen.
0

Tilbage til "Mad og drikke"