Indlægaf OberstNasig » 15. aug 2017, 20:07
Jeg er kæmpefan af limeblade! De er meget drøje i brug, fordi de er så gennemtrængende, men de giver en utroligt lækker aromatisk og citrus-agtig smag de til mere eksotiske retter. Sommetider knuser jeg dem og bruger dem i mere asiatisk-inspirerede kødboller eller laksefrikadeller.
Jeg er også kæmpefan af fennikel-frø. De har en meget kraftig citrusduft, når man kværner dem.
Og så elsker jeg også hele allehånde-frø. De har en meget alsidig smag og jeg bruger dem altid i curry.
Derudover er safran også særdeles lækkert, men dyrt. Sådan et par, ægte, støvdragere er genialt at koge med fx ris.
Jeg må ikke glemme at nævne kardomme-frø. Hold kæft, det er lækkert. Både i det salte og søde køkken. Jeg blender dem nogle gange med banan, dadler og mandelmælk. Så smager det som kagedej!
Og så er nigella-frø også et kæmpe hit i min bog, men jeg ved ikke, om de kategoriseres som krydderi, men de har en meget gennemtrængende og speciel smag, men i små mængder løfter de især rå salater til et helt nyt niveau. Jeg ynder især at bruge dem i salater, hvor jeg snitter gulerødder i meget fine skiver og hælder marinade, koriander, mynte, usaltede peanuts og chili over.
1